لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار

در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار

بالاخره وقت انتخاب رشته رسید، مهم ترین و حساس ترین مرحله از ماراتن کنکور! اگر هم قبل از انتخاب رشته داری این مقاله رو میخونی تا اطلاعاتت تکمیل شه مطمعن باش در حال انجام یکی از مفید ترین کارهای زندگیت هستی. سوال مهمی که خارج از هرج و مرج کد رشته ها و انواع رشته و دانشگاه ها داوطلبان و البته خانواده داوطلبان از خودشون میپرسن اینه : در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار؟

سعی میکنیم با بررسی چند وجهی این سوال پاسخی درست و قابل قبول به شما بدیم تا بعد از خوندن این مقاله براحتی و البته به درستی در خصوص انتخاب رشته اقدام کنید.

پس این مقاله استراتژیک را از دست نده و تا انتها با آکادمی کنکور مشاور همراه باش.

تاثیر علاقه در انتخاب رشته

👈 انتخاب رشته در تمام گروه های آزمایشی بطور همزمان آغاز میشود و معمولا اکثر داوطلبان کنکور سراسری حتی قبل از کنکور رویاهای زیادی برای ورود دانشگاه و آینده شغلی خود دارند.

یکی دوست داره مهندس ساختمون شه و با کلاه ایمنی تو ساختمون بچرخه و ساخت و ساز کنه

یکی دیگه دوست داره یه وکیل معروف و بزرگ بشه و همش خودشو تو دادگاه تصور میکنه

داوطلب دیگه ای دلش میخواد دندان پزشک موفقی باشه و با روپوش سفید به مریض ها رسیدگی کنه و بهش بگن خانوم یا آقای دکتر

بعضی ها هم هستن دوست دارن نقاش معروف یا نویسنده خیلی خوبی یا حتی شاعر بشن…

تمام این رویا ها ، تمام این خواسته ها به نوعی علاقه داوطلبان محسوب میشه و علاقه چیزی است که وقتی آن را تجربه میکنی و بهش میرسی بهت لذت میده و باعث میشه با تمام وجود و از ته دل به بهترین نحو انجامش بدی.

پیشنهاد میکنیم از مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی که بصورت کاملا حرفه ای انجام میشود استفاده کنید.

پس نتیجه میگیریم علاقه و پیروی نکردن از دیگران یکی از مهم ترین معیار های انتخاب رشته است و حتما باید به رشته ای که قرار است در آن وارد شوید و آینده و سرنوشتان را رقم بزنید علاقه داشته باشید.

در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار : تاثیر علاقه در دوران دانشگاه

👈 فرض کنید شما به دلیل اینکه خیلی ها راجع به رشته خاصی تعریف میکردن آن رشته رشته را انتخاب کردید.دانشگاه شروع میشود و باید واحد های عمومی و تخصصی را بخوانید و در امتحانات دانشگاه با نمره خوب قبول شوید.

بنظر شما اگر علاقه نباشد میتوان براحتی دروس را پاس کرد؟

قطعا نه

خیلی از دانشجویان هستند که با تلاش زیادی تونسته بودن در کنکور رتبه خوبی بیارن و در دانشگاه خوبی هم قبول شوند اما رشته ای که در آن مشغول به تحصیل شدن واسشون زجر آور است و متاسفانه شاهد این هستیم که مجبور به انصراف و تغییر رشته میشوند!

اصلا تصور نکنید این اتفاق فقط برای دانشجویان رشته های مهندسی یا علوم انسانی رخ میدهد موارد زیادی حتی در رشته های زیر مجموعه پزشکی است که حتی نمیتوانند تا آخر ادامه دهند و بطرز عجیب و شوک آوری از تحصیل جا میمونن!

تماس با کنکور مشاور

تاثیر علاقه در بازار کار

👈 در این مورد که بیشترین تاثیرات علاقه انتخاب رشته را بخود اختصاص داده است داوطلب تحصیلات را به اتمام میرساند و وارد بازار کار میشود اما چون در عمق وجودش به رشته تحصیلی علاقه ای نداشته و از روی اجبار وارد آن شده در محل کار هم دائما کلافه است و همش فکر تغییر شغل میوفتد.

برای مثال دختر خانومی میتواند در کنکور ریاضی رتبه دو رقمی بدست بیاره و در رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران قبول شه.وارد بازار کار میشه و تازه متوجه میشه که رشته عمران از نظر شخصیتی و شغلی بیشتر به درد آقایون میخوره.

به مرور دل سرد میشه و در نهایت حتی با وجود نخبه بودن در کنار کسانی قرار میگیره که شغل آن ها هیچ ربطی به رشته تحصیلیشان ندارد!

در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار : تاثیر علاقه در ادامه تحصیل

در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار : تاثیر علاقه در ادامه تحصیل

👈 وقتی عاشقانه و بر اساس علاقه و البته خصوصیات شخصیتی انتخاب رشته انجام میشه و داوطلب دقیقا در رشته ای که دوست داره قبول میشه حتی اگر در دانشگاه معروفی هم قبول نشده باشد بازهم موفق است و با کمال میل ادامه تحصیل میده و وارد مقاطع بالاتر میشه!

کافیه آماری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بگیرید به سادگی متوجه میشید بیش از نیمی از آن ها در رشته ای غیر مرتبط با رشته لیسانس در حال تحصیل هستند و این موضوع دقیقا نشون دهنده نا امیدی از رشته دانشگاهی است.

حتی در رشته های خوب و پر طرفدار هم این اتفاق رخ میدهد مثلا دانشجویانی بودند که با تماس گرفته اند و دانشجوی پرستاری یا فرهنگیان بودن اما از همون روز اول دانشگاه فکر کنکور مجدد و ورود به رشته مورد علاقه هستند.

تماس با کنکور مشاور

تاثیر علاقه در کسب درآمد

👈 یکی از بارز ترین مثال هایی که میشه زد در مورد دانشگاه غیر انتفاعی سوره است و دانشجویانی که در رشته های هنر در این دانشگاه تحصیل میکنند.شاید به ظاهر دانشگاه غیر انتفاعی نیاز به تلاش چندانی در کنکور نداشته باشد یا رشته های هنر تقاضای زیادی نداشته باشند.

اما وقتی موضوع علاقه پیش می آید میبینیم همین دانشگاه سوره تعداد زیادی بازیگر و کارگردان و هنرمندانی در رشته های دیگر را به جامعه تحویل داده است.و این معجزه علاقه که میتواند در هر رشته و کسب کاری شما را موفق و ثروت مند کند.

توجه

در اینجا سعی کردیم از مثال های نقض استفاده کنیم و هدف خوب یا بد جلوه دادن دانشگاه یا رشته بخصوصی نیست بلکه هدف اینه تا شما درک بهتری از علاقه در انتخاب رشته پیدا کنید.

در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا بازار کار : تاثیر بازار کار در انتخاب رشته

👈 داوطلبانی هستند که تنها عامل موثر و هدف را در انتخاب رشته کنکور بازار کار رشته انتخابی میدانند. در واقع بهتر است بگوییم این دسته از افراد اصلا واسشون مهم نیست در چه دانشگاهی و چه شهری و حتی با چه شهریه ای قبول میشوند.

هدف قبولی در رشته ای است که بازار کار تامین کند و درآمد خوب یا درآمد قطعی داشته باشد حتی اگر علاقه و شناختی نسبت به رشته وجود نداشته باشد.

این دسته از داوطلبان در گروه های مختلف آموزشی معمولا رشته های پزشکی و پیراپزشکی و رشته های نیمه متمرکز که بصورت استخدامی هستند را در اولویت قرار میدهند.

البته نمیتوان گفت این روش انتخاب رشته غلط است چون متاسفانه در چند سال اخیر شاهد ترافیک فارغ التحصیلان بیکار بوده ایم که در دانشگاه ها و رشته های خوبی هم تحصیل کرده اند و همین موضوع باعث ترس داوطلبان و خانواده ها شده است و ترجیح میدهند سر کاری که به آن علاقه ندارند باشند یا در رشته مورد علاقه ای که قرار است بعدا در آن بیکار شوند!

میتوان تاثیر بازار کار در انتخاب رشته را به دو دسته اصلی تقسیم کرد

بازار کار با درآمد بالا

👈 از آنجایی که قشر پزشکان جامعه درآمد خوبی دارند و در سطح رفاه خوبی هستند خیلی از داوطلبان کنکور که تقریبا نیمی از کل کنکوری ها را تشکیل میدهند در آرزوی نشستن پشت صندلی پزشکی هستند.

در گذشته ای نه چندان دور این موضوع مربوط به مهندس ها میشد و تقریبا تمام مدارس نمونه دولتی و تیز هوشان تمرکز اصلی را روی رشته ریاضی و قبولی در رشته های مهندسی دانشگاه های مطرح مانند دانشگاه شریف و تهران گذاشته بودند.

قبل از این ها هم رشته های علوم انسانی به دلیل استخدام های گسترده دولتی که انجام میشد رو بورس بود و کنکور انسانی بیش از ۵۰۰ هزار داوطلب داشت!

با این سبک انتخاب رشته و حجوم داوطلبان به رشته های خاص دیر یا زود شاهد اشباع رشته ها میشویم همانطور که در رشته های مهندسی و علوم انسانی در این چند سال به وضوح میشه این موضوع را دید.

پیشنهاد

اگر صرفا دنبال بازار کار با درآمد بالا هستی پیشنهاد میکنم بجز اون رشته خاصی که در ذهنت هست کمی تحقیق در رابطه با رشته های دیگر داشته باشی.شاید با زحمت کمتر درآمد بیشتری حتی نسبت به رشته های مهندسی و پزشکی کسب کنی.

بازار کار با ثبات و قطعی

بعضی از داوطلبان کنکور هم فقط و فقط به فکر این موضوع هستند که بلافاصله بعد از تحصیل وارد بازار کار قطعی و استخدامی شوند.در واقع این دسته از افراد با هدف کارمند دولت شدن انتخاب رشته میکنند.

دانشگاه های شرایط خاص مانند فرهنگیان یا دانشگاه وزارت اطلاعات یا رشته هایی همچون فوریت های پزشکی میتونه مقصد خوبی برای داوطلبانی باشد که فقط با اولویت بازار کار انتخاب رشته انجام میدهند.

البته ارتش و سپاه هم بطور گسترده هم در رشته های افسری و هم در رشته های پزشکی و پیراپزشکی پذیرش دارند که شرایطی مانند دیگر دانشگاه های شرایط خاص برای داوطلب ایجاد میشود تنها اسم دانشگاه و سازمانی که بعد از تحصیل در آن مشغول میشوند تغییر خواهد کرد.

پیشنهاد

عزیزانی که با این سبک انتخاب رشته انجام میدهند که تعداد بسیار زیادی در ۵ گروه آزمایشی هستند مخصوصا در گروه های غیر تجربی که رشته های با بازار استخدامی کمتر است حتما با تحقیقات کامل و شناخت نسبت به رشته و شرایط دانشگاهی که در نظر دارند اقدام کنند.

شما میتوانید با نحوه چینش انتخاب رشته بطور کامل آشنا شوید.

عزیزان زیادی هستند که بعد از ورود به دانشگاه های نیمه متمرکز نمیتوانند با شرایط کنار بیایند و به سرعت انصراف میدهند.شما حتی باید در رابطه حقوق و مزایای شغلی ای که در آینده خواهید داشت هم اطلاعات داشته باشید و بعد از آن طبق اصول کد رشته های نیمه متمرکز را در دفترچه وارد کنید.

دنبال علاقه بریم یا پول؟

دنبال علاقه بریم یا پول؟

اگر با دقت مقاله را خونده باشید باید متوجه شده باشید که سعی کردیم انتخاب رشته بر اساس علاقه و بر اساس بازار کار را به تفکیک و بدون در نظر گرفتن دیگری قیاس کنیم.خب الان این موضوع پیش می آید که راه درست کدام است و باید بر اساس کدوم انتخاب رشته انجام شه!

قبل از اینکه به توضیح این موضوع بپردازیم اول باید راجع به این مسائل اطلاعات درستی داشته باشی بعد از اون میشه براحتی تصمیم گرفت.

👈 وضعیت اقتصادی کشور

👈 وضعیت سیاسی کشور

👈 تیپ شخصیتی داوطلب

👈 علایق و خصوصیات ذاتی

👈 علایق شغلی

👈 شرایط خانواده

👈 اهداف مالی و شغلی

با بررسی همین چند موضوع که البته میتونید از مشاور هم کمک بگیرید در جریان خیلی از چیزها قرار میگیرید و دیگه الکی انتخاب رشته نمیکنید.

مثلا متوجه میشی رشته مهندسی معدن یا ادبیات یا مترجمی زبان اسپانیایی چه شرایطی در وضعیت فعلی اقتصادی و سیاسی کشور دارد و اینکه آیا بازار کار خوبی در انتظار این رشته ها هست یا نه؟

همچنین مهمه بدونی تیپ شخصیتی شما و نوع تربیتی و شرایط ارتباطی شما به درد این رشته ها میخوره یا بهتره وارد رشته هایی شوید که در بازار کار بیشتر با شما همخوانی دارند.حتی مهمه از همین الان اهداف مالی داشته باشید و در نظر داشته باشید درآمد کارمندی شما را راضی میکنه یا دلتان میخواهد درآمد خیلی زیادی داشته باشید.

پس نتیجه میگیریم زمانی که انتخاب رشته انجام میشود بطور همزمان باید علاقه و بازار کار را در نظر گرفت.این موضوع بیشتر در گروه های غیر تجربی باید در نظر گرفته شود چون در رشته تجربی در صورت قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی و بعضی از رشته های نیمه متمرکز داوطلب چه بخواهد چه نخواهد بطور اتوماتیک در رشته با بازار کار خوب و رشته مورد علاقه قرار میگیرند.

متاسفانه در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نبود دور نگاه امید بخش بسیاری از افراد مجبور هستند فقط و فقط به بازار کار و درآمد فکر کنند و بدون در نظر گرفتن علاقه وارد شغلی شوند که شخص را در هزینه های زندگی ساپورت میکند.

پس در زمان انتخاب رشته با وجود اینکه باید علاقه را در نظر گرفت اما درصد بیشتر را به بازار کار اختصاص میدهیم تا خدایی نکرده اگر اوضاع درست نشد بعد از چند سال درس خوندن شرایط شما داغون و نا امید کننده نشود.

در آخر

انتخاب رشته مرحله ای بسیار حساس و سرنوشت ساز است.جدا از نوع چینش و بالا بردن شانس قبولی برای دانشگاه های خوب کشور نیاز است داوطلب راجع به رشته ها اطلاعات داشته باشد و بر اساس اولویت های گفته شده انتخاب رشته کند.

برای انتخاب رشته حرفه ای و تخصصی بصورت تلفنی و حضوری میتوانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا برای انتخاب رشته اختصاصی شما وقت مشاوره رزرو شود.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید