لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های تحصیلی ایران

بدون شک یکی از مهم ترین معیارهایی که باید در انتخاب رشته در نظر داشت درآمد آن رشته در آینده شغلی است.حتی میتوان گفت با توجه به شرایط فعلی شاید مهم ترین معیار همین باشد به همین جهت سعی داریم پردرآمد ترین رشته های ایران به همراه میانگین درآمدی آن ها را به شما معرفی کنیم.

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

تشخیص رشته های پر درآمد در ایران

قبل از اینکه بریم سراغ پر درآمد ترین رشته ها در ایران شاید بهتر باشه راهی به شما نشان بدیم تا بتونید خودتان قدرت تشخیص داشته باشید و از میان رشته های موجود انتخاب بهتری کنید.برای اینکار میشه از چند روش راه خیلی خیلی ساده استفاده کرد.

همچنان مطالعه کنید: بهترین رشته تحصیلی برای پسران

مطالعه سرگذشت افراد موفق در حوزه کسب و کار

میتونید افراد سرشناسی که در ایران در انواع مشاغل مشغول به کار هستند را ملاک قرار دهید.تعداد این افراد کم نیست و با یک سرچ ساده در اینترنت بیوگرافی کامل آن ها از جمله رشته ای که در آن تحصیل کرده اند قابل مشاهده است.

مثلا پروفسور سمیعی که بعنوان یک ایرانی پردرآمد حتی در سطح دنیا بسیار شناخته شده است و بعنوان یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشغول به کار میباشد.

یا میشه آقای علی دایی را مثال زد که در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده و از طرفی فوتبالیست بسیار شناخته شده ای است و در حال حاضر چندین کسب و کار مختلف مانند رستوران یا فروش طلا و جواهر دارد.

مثال های زیادی میتوان زد مانند آقای محمد کریم فضلی مالک گروه صنعتی گلرنگ یا آقای حسن فتاحی مالک کارخانه امرسان که اکثرا از قشر ضعیف جامعه بوده اند و با انتخاب رشته و مسیر درست به این درجه از موفقیت رسیده اند.

بازار کار فعلی رشته های دانشگاهی

هر رشته تحصیلی ای میتواند پر درآمد باشد اما ممکن است شرایط به نحوی پیش رود که رشته ای بخصوص که ممکن است در تمام دنیا پول زیادی بسازد در ایران اصلا بازده ای خوبی نداشته باشد. مثلا رشته ادبیات یا زیست شناسی بسیار خوب است و در دنیا هم مطرح و پر درآمد میباشد اما این دو رشته در ایران اصلا وضعیت خوبی ندارد و بسیاری از فارغ التحصیلان آن بیکار هستند یا کسانی که در این رشته ها مشغول به کار شده اند آنچنان درآمد خوبی ندارند.

مشاوره با مشاور تحصیلی و شغلی

اگر وقت و حوصله مطالعه سرگذشت افراد مختلف را نداری یا از وضعیت بازار کار رشته های مختلف در ایران بیخبر هستید میتونید با مشاوران تحصیلی و شغلی صحبت کنید تا هم خودتان و استعداد های ذاتی شما را بررسی کنند و هم توضیحات دقیق و جامعی در خصوص رشته ها و مشاغل مختلف دهند تا راحت تر تصمیم بگیرید.

مجموعه کنکور مشاور یکی از همان جاهایی است که بطور تخصصی به شما مشاوره انتخاب رشته و بررسی بازار کار و آینده شغلی انواع رشته های تحصیلی را ارائه میکند پس این فرصت را از دست نده و همین الان با ما تماس بگیر.

پر درآمد ترین رشته ها در ایران بر اساس گروه های آموزشی

میتوان یک تقسیم بندی ساده کرد تا در هر رشته ای که دیپلم گرفته اید بتوانید از بین رشته های همان گروه انتخاب کنید .البته الزاما مجبور به اینکار نیستید و میتونید وارد رشته های غیر مرتبط با دیپلم شوید و حتی در کنکور شرکت کنید.

پر درآمد ترین رشته های تجربی در ایران

اگر در زیر گروه تجربی به دنبال پر درآمد ترین رشته های تجربی در ایران هستید قطعا این ها به شما پیشنهاد میشود.

دندان پزشکی

گل سرسبد رشته های پزشکی در حال حاضر رشته دندان پزشکی است که بازدهی بسیار سریع با مدت تحصیل کم دارد و از طرفی درآمد آن بسیار خوب است.بطوری که کم تجربه ترین افراد در این حیطه دارای حداقل درآمد ۴۰ میلیون تومان در ماه هستند و میتوان میانگین درآمدی حدود ۱۵۰ میلیون تومان را برای دندان پزشکان در نظر گرفت.

تخصص پزشکی

مستقیم رفتیم سراغ تخصص های پزشکی چون با پزشکی عمومی نمیتوان درآمد بالایی داشت. متخصصان رشته های مختلف پزشکی که بعنوان جراح مشغول به کار هستند حداقل درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان را دارند و بطور میانگین با چند سال تجربه به درآمد حداقل ۲۰۰ میلیون تومان در ماه میرسند که همین باعث می شود که بتوان پزشکی را یکی از پر درآمد ترین رشته ها در ایران نام برد.

داروسازی

رشته داروسازی بعنوان مسئول فنی داروخانه به تنهایی درآمد خوبی ندارد البته بهتر است بگوییم درآمد بالایی ندارد و اگر وارد این رشته میشوید با این هدف وارد شوید که در آینده داروخانه تاسیس کنید تا علاوه بر فروش دارو با فروش محصولات جانبی تا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در ماه کسب درآمد کنید.

دامپزشکی

رشته دامپزشکی هم دارای تخصص است و افرادی که در این رشته سابقه دارند و تخصص میگیرند و شناخته میشوند با تاسیس کیلینیک و فروش محصولات جانبی حیوانات خانگی حداقل درآمد ۱۰۰ میلیون تومان در ماه دارند.

فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های شیک تجربی است و محیط کار خوبی هم دارد.درآمد فیزیوتراپی بصورت ساعتی حساب میشود .میتوان میانگین درآمدی فیزیوتراپ ها و کسانی که دارای کیلینیک هستند را حدود ۸۰ میلیون تومان در ماه در نظر گرفت.

پروتز دهان و دندان

شاید برایتان عجیب باشد چرا اومدیم سراغ این رشته و یه عالمه از رشته های پردرآمد تجربی که واسش سر و دست میشکنند را جا انداختیم!

شاید این رشته آنچنان اسم و رسمی نسبت به داروسازی و سنوایی سنجی و کار درمانی و پرستاری نداشته باشد اما باید بدانید با توجه به کمبود دندان پزشک در ایران و رشد جمعیت و نیاز روز افزون به دندان پزشکی این حیطه شغلی که مستقیما با دندان پزشکان در ارتباط است در حال رشد میباشد.

این مطلب هم میتواند به شما در انتخاب رشته کمک کند: بهترین رشته های مهندسی در ایران

بعضی از لابراتوار های دندان پزشکی به قدری شلوغ است که سفارش ها را نمیتواند زودتر از یک هفته آماده کند و با ساخت انواع پروتزهای دندانی کسب درآمد میکنند.لابروتوار های دندان سازی گاها تا ماهی حدود ۱۵۰ میلیون تومان درآمد دارند و شاید بعضی از آن ها از خود دندان پزشکان هم درآمد بیشتری داشته باشند.

رشته های با درآمد متوسط  و بازار قطعی در گروه تجربی

پرستاری                            اتاق عمل

هوشبری                           علوم آزمایشگاهی

کاردرمانی                          گفتار درمانی

شنوایی سنجی                   بینایی سنجی

اعضا مصنوعی                     فوریت های پزشکی

بهداشت عمومی                  تغذیه  

رشته های پردرآمد گروه ریاضی و فنی

اگر در زیر گروه ریاضی به دنبال رشته های پر درآمد هستید قطعا این ها به شما پیشنهاد میشود.

مهندسی کامپیوتر

در حال حاضر رشته مهندسی کامپیوتر با تنوع بالا در حوزه های مختلف شغلی به یکی از پردرآمد ترین رشته تحصیلی ریاضی با بازار کار خوب تبدیل شده است.حتی با این رشته امکان مهاجرت و اشتغال بصورت دورکاری وجود دارد و به سادگی میتوان درآمد خوبی کسب کرد.با فعالیت در حوزه برنامه نویسی و تاسیس شرکتی معتبر میتوان از حداقل درآمد ماهی ۱۰۰ میلیون تومان برخوردار شد.

مهندسی برق

رشته مهندسی برق جز رشته های پردرآمد در ایران است و تنوع شغلی بالایی دارد.مهندسان برق با فعالیت در شرکت های معتبر یا تاسیس شرکت میتوانند بطور همزمان از چند شغل مختلف درآمد کسب کنند و حداقل درآمد ماهی ۴۰ میلیون تومان داشته باشند.

مهندسی صنایع

مهندسی صنایع بعنوان رشته مادر در بین رشته های مهندسی است که درآمد خوبی دارد.البته صنعت کشور تحت تحریم و فشار زیادی است اما با این حال تقریبا در هر صنعتی برای مهندسان نایع کار پیدا میشود.کسب درآمد حداقل ماهی ۲۰ میلیون تومان دور از دسترس نیست.

مهندسی عمران

بیشترین فعالیت مهندسان عمران در حوزه ساختمان و ساخت و ساز است و بطور میانگین مهندسان عمران با تجربه که با مسولیت نظارت مشغول به کار هستند درآمد حدود ماهی ۲۰ میلیون تومان دارند و در صورتی که بتوان بصورت شخصی فعالیت ساخت و ساز انجام داد حداقل درآمد ماهانه به راحتی به یک میلیارد تومان خواغهد رسید!

رشته های با درآمد متوسط  و بازار قطعی در گروه ریاضی

مهندسی مکانیک                           مهندسی نقشه برداری

معلمی                              استخدام در وزارت اطلاعات

مهندسی معماری                          مهندسی هوافضا

مهندسی پزشکی                          ریاضی محض

رشته های پر درآمد گروه انسانی

اگر به دنبال پردرآمد ترین رشته های انسانی هستید قطعا این ها به شما پیشنهاد میشود.

حقوق

رشته حقوق با بیشترین تنوع شغلی در صدر پردرآمد ترین رشته های انسانی قرار دارد.با این رشته میشه وکیل یا قاضی یا بازپرس یا حتی سر دفتر شد و به میانگین درآمدی بین ۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در ماه رسید.هر چند که وکلایی با درآمد های بسیار بالاتر در حال حاضر مشغول به کار هستند.

روانشناسی

رشته روانشناسی با قابلیت تاسیس مطب و کلینیک و فعالیت بطور مستقل جز پردرآمدترین رشته ها است.تنها با کمی تجربه و شناخته شدن و دریافت پروانه تاسیس مطب به سادگی میتوان به حداقل درآمد ماهانه ۵۰ میلیون تومان رسید.

حسابداری

بیشترین پذیرش دانشجو در این رشته وجود دارد و حسابداران این فرصت را دارند تا بطور همزمان هم استخدام شوند و هم مستقل کار کنند.درآمد حسابداران خوب و معتبر کمتر از ماهی ۲۰ میلیون تومان نیست و میشه گفت به سادگی میتوان حدود ماهی ۳۵ میلیون تومان درآمد داشت.

مدیریت

کسانی که در رشته مدیریت تحصیل کرده اند و وارد شرکت های واردات و صادرات شده اند به میانگین درآمدی حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه میرسند چون نحوه کسب درآمد بصورت درصدی است حالا تصور کنید کسی در این رشته خودش شرکت واردات و صادرات تاسیس کند.

رشته های با درآمد متوسط  و بازار قطعی در گروه انسانی

                   فرهنگیان (معلمی)                         استخدام در وزارت اطلاعات

                   امور دفتری و اداری                         حقوق ثبتی

                   ادبیات                                        اقتصاد

رشته های پر درآمد گروه هنر

گروه هنر جز گروه هایی است که نمیتوان ورود به یک حوزه را به میل خود انتخاب کرد یا حداقل میتوان گفت وجود علاقه و استعداد جز شروط اصلی است اما در کل بعنوان رشته های پر درآمد در ایران میتوان به این موارد اشاره کرد.

موسیقی

در حال حاضر موسیقی دان های زیادی هستند بطور تخصصی ساخت موسیقی برای فیلم و انیمیشن و حتی بازی های کامپیوتری انجام میدهند پس لزوما لازم نیست برای خواننده ای خاص موسیقی ساخت.درآمد این افراد بسیار خوب و سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است.

بازیگری

لازم نیست از درآمد بازیگری بگوییم چون خودتان حتما از آن مطلع هستید.در ایران و سطح دنیا بازیگرانی وجود دارند که با کمترین کار ممکن و تحصیلات نه چندان زیاد حتی از معروف ترین ورزشکاران و متخصصان و جراحان درآمد بالاتری دارند.

گرافیک

رشته گرافیک هم با گسترس انواع تبلیغات رسانه ای و فضای مجازی در وضعیت مناسب درآمدی قرار گرفته است و افرادی که در این رشته شناخته شده هستند به سادگی به درآمد های بالای ۳۰ میلیون تومان در ماه میرسند بعلاوه اینکه شرایط دورکاری و انجام فعالیت های پروژه ای وجود دارد.

رشته های با درآمد متوسط  و بازار قطعی در گروه هنر

نمایش نامه نویسی                                  طراحی صحنه

گریم                                                    تدوین

طراحی پارچه و دوخت                     ادبیات نمایشی

توجه

پیشنهاد هایی که در خصوص پردرآمد ترین رشته ها در ایران داده شد بر اساس سنجش درآمدی افراد موفق در این رشته ها است و رشته هایی که نامی از آن ها برده نشد با منظور بی درآمد بودن نیست بلکه در هر رشته ای افرادی وجود دارند که درآمد بسیار بالایی حتی از رشته های ناشناخنه دارند.ما در اینجا عرف جامعه و وضعیت آرمانی رشته های پردرآمد را در نظر گرفتیم.

در پایان

امیدواریم هستیم هم گروه های آزمایشی را شناخته باشید و هم رشته های زیر مجموعه هر کدام را در ذهنتان تفکیک کرده باشید.با یک نگاه ساده میتوانید وارد یکی از رشته های پر درآمد در ایران حتی بدون کنکور شوید و آینده شغلی خود را تضمین کنید.البته برای انتخاب رشته صرفا درآمد ملاک نیست و باید بسیاری دیگر از موارد را برای موفقیت در نظر بگیرید.

برای مشاوره با کارشناسان شغلی و تحصیلی کنکور مشاور همین الان تماس بگیرید!

مشاوره کنکور سراسری

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید