لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

همین حالا وقت مشاوره خود را رزرو کنید 👈

انتخاب رشته سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری حساس ترین مرحله از فرآیند کنکور است که البته تا حدی هم سخت میباشد و داوطلبان باید در این مرحله بر اساس کارنامه ای که سازمان سنجش به آن ها ارائه داده است بهترین اولویت بندی را طبق کد رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته انجام دهند.

انتخاب رشته سراسری به دلیل تنوع زیادی که در دفترچه انتخاب رشته وجود دارد برای بسیاری از داوطلبان سر در گم کننده است مخصوصا اینکه فقط امکان 150 انتخاب از بین کد رشته های موجود وجود دارد.

در این مقاله آکادمی کنکور مشاور بطور کاملا رایگان انتخاب رشته کنکور سراسری را صفر تا صد از تحلیل کارنامه گرفته تا نحوه اولویت بندی به شما آموزش میدهد همچنین سعی داریم تا شما را انواع دانشگاه ها و نحوه ترتیب بندی آن ها بر اساس تراز آشنا کنیم . تا انتها با ما همراه باش تا دیگه مجبور نباشی برای انتخاب رشته سراغ منابع غلط بری!

در صورت سوال در مورد نحوه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد توضیحات کامل و جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد را مطالعه کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

زمانی که انتخاب رشته کنکور سراسری شروع میشود بطرز عجیبی استرس و اضطراب در چهره خانواده ها و داوطلبان کنکور به سادگی قابل مشاهده است البته حق هم دارند چون زحمات یک ساله و شاید هم بیشتر باید در این مرحله به ثمر بنشیند.

انتخاب رشته سراسری به این دلیل که داوطلبان در انتخاب با تنوع زیادی مواجه هستند و در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه ها و رشته ها و اصطلاحاتی را میبینند که شاید تا به امروز اصلا نشنیده باشند کمی سخت بنظر می آید و دقیقا به همین دلیل است که داوطلبان مجبور هستند زمان زیادی را برای یادگیری این موارد صرف کنند.

از جمله مواردی که برای خیلی ها عجیب است :

✔️ رشته های نمیمه متمرکز

✔️ دانشگاه های دارای شرایط خاص

✔️ دانشگاه های شهریه پرداز

✔️ پردیس های بین الملل

✔️ رشته های تعهدی

✔️ انتخاب رشته منطقه ای ، ناحیه ای و قطبی

✔️ انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی

✔️ دانشگاه های مجازی یا الکترونیکی

✔️ آزمون های عملی

✔️ زمان دعوت به مصاحبه

خب هر کسی جای شما باشد و این همه اصطلاح را که اصلا تا امروز نیازی به آن ها نداشتید ببیند و قرار باشد بدون شناخت از میان بیش از 10 هزار کد رشته فقط 150 کد رشته انتخاب کند و تازه این انتخاب ها را بر اساس درجه الویت ترتیب بندی کند مغزش دود میکنه!

در ادامه قدم به قدم در رابطه با انتخاب رشته کنکور سراسری صحبت میکنیم تا بدون نگرانی فرآیند انتخاب رشته را که معمولا یک هفته زمان برای آن وجود دارد را به سلامت سپری کنید.

انواع دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری

انتخاب رشته سراسری

اول باید انواع دانشگاه ها را بشناسی تا بتونی اولویت بندی مناسبی انجام بدی . قطعا مهم است کدام رشته از کدام دانشگاه را در اولویت قرار بدی تا شانس بالاتری برای قبولی داشته باشی!

انتخاب رشته سراسری در دانشگاه های دولتی

دانشگاه های دولتی در اولویت اول انتخاب رشته سراسری قرار دارند و حتی به آن ها دانشگاه سراسری هم گفته میشود . پس باید در نظر داشته باشید در تمام گروه های آزمایشی اولویت اول داوطلبان دانشگاه های دولتی است.

دلیل کاملا واضح است چون تحصیل در این دانشگاه ها رایگان میباشد همچنین بالاترین امکانات رفاهی و آموزشی در دانشگاه های دولتی وجود دارد . البته باید بدانید تمام دانشگاه های دولتی صرفا دوره روزانه یا رایگان ندارند . دوره های پذیرش در دانشگاه دولتی

👈 روزانه

👈 نوبت دوم ( شبانه )

👈 ظرفیت مازاد

فراموش نکنید ترتیب بندی بین انواع دوره ها هم باید به درستی انجام شود چون اصول انتخاب رشته اطلاع از میزان علاقه مندی ها میباشد. کسی در انتخاب رشته موفق است که این ترتیب ها را به دقت رعایت کند .

انتخاب رشته سراسری در دانشگاه های پردیس

دانشگاه های پردیس یا پردیس بین الملل تقریبا تمام رشته های دانشگاهی را ارائه میدهند و به نوعی دانشگاه دولتی هستند اما شهریه های نسبتا زیادی از داوطلبان دریافت میکنند . کیفیت آموزشی در این دانشگاه ها خوب است و حتی با وجود هزینه زیاد برای قبولی در رشته های خوب باید رتبه خوبی داشت.

انتخاب رشته سراسری در دانشگاه های تعهدی

تعهدی یعنی اگر در این دانشگاه پذیرفته شدید تا مدت زمان مشخصی باید در محل و شغل تعیین شده خدمت کنید و امکان تغییر شغل یا جابه جایی محل کار وجود ندارد . البته میشه در ادامه انصراف داد اما بهتر است بدانید انصراف از رشته های تعهدی هزینه بر است.

رشته های تعهدی در انتخاب رشته سراسری بصورت مجزا ارائه میشود و ظرفیت آن ها و نحوه پذیرش برای هر استان و داوطلبان بومی آن استان مشخص میشود . شاید باورتان نشود اما رشته های پزشکی هم بصورت تعهدی ارائه میشوند .

انتخاب رشته سراسری در دانشگاه های دارای شرایط خاص

هر دانشگاهی که برای قبولی نیاز به مصاحبه داشته باشد بعنوان دانشگاه دارای شرایط خاص محسوب میشود . رشته هایی که در این دانشگاه ها ارائه میشود بعنوان رشته های نیمه متمرکز در دفترچه انتخاب رشته مشخص شده است.

هر دانشگاه دارای شرایط خاص از نظر شغلی ، تحصیلی ، معافیت سربازی و نحوه استخدام نهایی و البته درآمد دارای شرایط بخصوص خود است و داوطلب اجازه انتخاب از تمام کد رشته های دارای شرایط خاص را ندارد.

به همین دلیل قطعا باید تمام دانشگاه های شرایط خاص با توجه به کنکوری که در آن شرکت کرده اید را بخوبی بشناسید تا بهترین انتخاب ممکن از هر نظر انجام شود. از انواع دانشگاه های دارای شرایط خاص که در دفترچه مشخص شده است میتوان این ها را نام برد :

✔️ دانشگاه فرهنگیان

✔️ دانشگاه الزهرا

✔️ دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

✔️ دانشگاه افسری ارتش

✔️ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

انتخاب رشته سراسری در دانشگاه های پیام نور

شما میتوانید در صورت لزوم وارد رشته دلخواه در دانشگاه پیام نور شوید . بر خلاف عقیده عمومی که خیلی ها دانشگاه پیام نور را در سطح پایینی میبنند و آن را انتخاب نمیکنند میشود زرنگی کرد و در خیلی از رشته ها به سادگی در این دانشگاه با شهریه بسیار مناسب قبول شد.

دانشگاه های پیام نور دارای قوانین جالب درون سازمانی هستند و حتی امتحانات این دانشگاه بصورت سراسری کشوری برگزار میشود همچنین میتوان بصورت غیر حضوری در این دانشگاه تحصیل کرد یا در زمان امتحانات حتی در واحدی غیر از واحدی که دانشجو در آن تحصیل میکند امتحان داد.

فراموش نکنید دانشگاه پیام نور دارای پذیرش بدون کنکور هم میباشد و هیچ گونه تفاوتی بین با کنکور و بدون کنکور آن وجود ندارد تنها بدی این دانشگاه عدم ارائه رشته های پزشکی و پیراپزشکی است اما تمامی رشته های دانشگاهی دیگر از مقطع کارشناسی پیوسته تا دکتری در این دانشگاه وجود دارد.

انتخاب رشته سراسری در دانشگاه های غیر انتفاعی

شانس دیگری در انتخاب رشته وجود دارد که میتوان کد رشته های مربوط به غیر انتفاعی ها را در اولویت قرار داد . دانشگاه های غیر انتفاعی بهتر است در آخرین ترتیب انتخاب های شما باشد مگر اینکه رشته تحصیلی در اولویت قرار داشته باشد.

برای مثال دانشگاه غیر انتفاعی سوره مخصوصا برای رشته های زیر مجموعه دانشگاه بسیار خوب و پر طرفداری است و با این نگرش میشود آن را در اولویت های ابتدایی قرار داد چون بدون شک دارای تقاضای بالایی است.

کد رشته های دانشگاه های غیر انتفاعی و موسسات آموزش عالی غیر دولتی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قرار دارد و باید در انتخاب 150 کد رشته مجاز قرلر گیرد پس بسیار مراقب باشید تا این انتخاب ها را به درستی انجام دهید.

آزمون عملی کنکور سراسری

باید مراقب این موضوع باشید که رشته های هنر و تربیت بدنی دارای آزمون عملی است و نیاز کارت شرکت در ازمون عملی برای این رشته ها خریداری شود در غیر اینصورت نمره مربوط به آزمون عملی برای داوطلب محاسبه نخواهد شد.

گروه های آزمایشی کنکور سراسری

کنکور سراسری دارای 5 گروه آزمایشی است که هر کدام دارای کنکور مجزا و انتخاب رشته مجزا هستند . تمام داوطلبان حق دارند تا در یک رشته اصلی و در صورت دلخواه دو رشته شناور کنکور دهند و در نهایت میشود حداکثر 3 انتخاب رشته کنکور سراسری انجام داد .

👈 گروه علوم تجربی ( اصلی )

👈 گروه ریاضی و فنی ( اصلی )

👈 گروه علوم انسانی ( اصلی )

👈 گروه هنر (شناور )

👈 گروه زبان های خارجی (شناور )

باید بدونی

دانستن این مطالب و شناخت جنس های دانشگاهی از نظر اعتبار مدرک تحصیلی و هزینه و رشته هایی که ارائه میدهند بسیار مهم است در غیر اینصورت نمیتوان انتخاب رشته منسجمی داشت یا در ترتیب بندی دچار مشکل میشوید .

اشتباه در ترتیب بندی باعث میشود بسیاری از انتخاب هایی که شاید شانس قبولی در آن ها داشته باشید بسوزد . بعنوان یک مثال ساده و قابل فهم اگر کد رشته های مربوط به دانشگاه پیام نور را قبل از دانشگاه های دولتی قرار دهید عملا تمام کد رشته های مهم تر و بهتر که مربوط به دانشگاه های دولتی است میسوزد.

برای همین هم هست بسیاری از داوطلبان با وجود اینکه در کنکور نتیجه خوبی بدست میاورند اما در زمان اعلام نتایج شوکه میشوند . قطعا خودتان موارد مشابه زیادی دیدید ، اشتباه این داوطلبان دقیقا رعایت نکردن ترتیب به دلیل عدم شناخت تراز دانشگاه ها و نحوه چینش کد رشته ها است.

زمان انتخاب رشته سراسری 1402

زمان انتخاب رشته سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 معمولا 2 یا 3 روز بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور توسط سازمان سنجش کشور منتشر میشود و تمامی داوطلبان با استفاده از اطلاعات ثبت نام مانند شماره داوطلبی و اطلاعات شناسایی هویتی میتوانند نتیجه اولیه را مشاهده کنند.

اعلام نتایج بر اساس عرف هر ساله در نیمه اول مرداد ماه اعلام میشود پس بعد از برگزاری کنکور در تیر ماه در حدود یک ماه بعد نتیج اولیه بیش از یک میلیون داوطلب کنکور که در 5 گروه ازمایشی شرکت داشته اند اعلام خواهد شد.

چگونگی تحلیل کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور سراسری شامل جداول و قسمت های مختلفی است که دقیقا مانند دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ممکن است بسیاری از داوطلبین از دیدن آن سر در گم شوند یا نتوانند از اعداد و ارقامی که در کارنامه وجود دارد سر در بیاورند.

اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

  • در این قسمت این اطلاعات به شما نمایش داده میشود
  • اطلاعات فردی
  • شماره پرونده
  • سهمیه ای که برای شما در کنکور سراسری در نظر گرفته شده است.
  • اطلاعات مربوط رشته دیپلم و محل اخذ دیپلم
  • اطلاعات مربوط به دوره هایی که مجاز به انتخاب رشته در آن هستید.
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

                                               

تذکر

در صورت مغایرت هر کدام از اطلاعات گفته شده میتوانید از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش مراتب را گزارش دهید تا اصلاحات به سرعت انجام شود.

علاقه مندی هایی که در زمان ثبت نام کنکور اعلام کردید

در این قسمت سازمان سنجش به شما علاقه مندی های که در زمان ثبت نام کنکور مشخص کرده اید همچنین گروه های آزمایشی که در کنکور آن شرکت کرده اید به همراه مجاز یا غیر مجاز بودن در انتخاب انواع دانشگاه های موجود نمایش میدهد.

علاقه مندی هایی که در زمان ثبت نام کنکور اعلام کردید

رتبه و تراز سهمیه و کشوری داوطلب

در این جدول سازمان سنجش تفکیک بندی کاملی از رتبه و نمره ای که شما در کشور و سهمیه بدست آورده اید را مشخص کرده است همچنین نمره کل نهایی شما که در انتخاب رشته بسیار با اهمیت است مشخص شده است.

سازمان سنجش برای هر گروه آزمایشی که در آن شرکت کرده اید بطور مجزا جدولی از نمره و رتبه سهمیه و کشور مشخص کرده است طبیعی در انتخاب رشته هر گروه آزمایشی لازم است اطلاعات مربوط به جدول خودش را بررسی کنید.

رتبه و تراز سهمیه و کشوری داوطلب

تذکر

دقت داشته باشید برای انتخاب رشته کنکور سراسری نیاز است حتما بر اساس نمره و رتبه سهمیه انتخاب رشته انجام بدید در واقع رتبه کشوری کوچکترینی تاثیری در نتیجه شما یا نحوه انتخاب رشته شما نخواهد داشت.

نمرات خام دروس کنکور

در این قسمت درصدهای شما در هر درس گروه آزمایشی که برای کنکور 1403 فقط دروس اختصاصی است نمایش داده شده است . به نوعی با میانگین درصد مشخص شده میتوان تا حد زیادی از رشته ها و دانشگاه هایی که شانس قبولی در آن ها وجود دارد مطلع شد.

همچنین پاسخنامه تمام گروه های آزمایشی بعد از برگزاری کنکور در سایت سنجش از قبل مشخص شده است و درصد گیری احتمالی قابل انجام است پس اگر تناقضی بین درصد احتمالی شما و درصد های نمایش داده وجود داشته باشد امکان ثبت اعتراض وجود دارد.

نمرات خام دروس کنکور

کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتهای کارنامه کدی قرار داده شده است که مخصوص انتخاب رشته دانشگاه آزاد است . علاقه مندان به انتخاب رشته دانشگاه آزاد با ورود به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد بعد از وارد کردن کد ملی و این کد میتوانند انتخاب رشته انجام دهند.

کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

اگر با دقت تا اینجای مقاله را مطالعه کردید باشید به سادگی متوجه خواهید شد که انواع جنس های دانشگاهی به چه صورت تفکیک بندی شده اند و شما در کدام از این دانشگاه ها و دوره ها مجاز به انتخاب رشته هستید.

همچنین در مورد رتبه و ترازی که در سهمیه بدست آمده است اطلاعاتی کسب کرده اید پس میتوان فرآیند انتخاب رشته را آغاز کرد و با قدرت تفکیک بندی را انجام داد.

رشته های مورد علاقه را مشخص کنید

لازم نیست شما در تمام رشته ها انتخاب رشته انجام دهید و در مرحله اول کافیست رشته هایی که به آن علاقه دارید بدون در نظر گرفتن رتبه و تراز روی کاغذ بیاورید . این رشته ها باید در زیر مجموعه گروه آزمایشی ای باشد که در آن شرکت کرده اید.

بعد از مشخص کردن رشته ها باید بر اساس میزان علاقه مندی برای آن ها ترتیبی مشخص کنید . برای مثال اگر داوطلب ریاضی هستید مشخص میکنید مهندسی برق ، مهندی مکانیک ، مهندسی شیمی و …

اگر داوطلب گروه های آزمایشی دیگر هم هستید دقیقا به همین ترتیب عمل میکنید و بر اساس علاقه مندی ترتیبی از چند رشته مشخص کنید . در انتخاب رشته ها علاوه بر علاقه مندی باید بازار کار و درآمد رشته و سختی و راحتی رشته تحصیلی هم در نظر بگیرید.

پیشنهاد میکنم اگر در رابطه با رشته ها اطلاعات کافی ندارید حتما مقالات مربوط به معرفی رشته ها را مطالعه کنید یا با کنکور مشاور تماس بگیرید تا مشاورین ما در معرفی رشته ها شما را کمک کنند.

دانشگاه های مورد علاقه را مشخص کنید

هر دانشگاهی که مورد علاقه شما است بدون در نظر گرفتن امکان قبولی روی کاغذ بیاورید و دقیقا مانند رشته های ترتیبی بر اساس علاقه خودتان برای آن ها تعیین کنید. در انتخاب دانشگاه باید مسافت و خصوصیات شهری که دانشگاه در آنجا قرار دارد در نظر گرفته شود.

در رابطه با دانشگاه های دارای شرایط خاص و دانشگاه های تعهدی قوانین و شرایط دانشگاه و بازار کار بعد از تحصیل حتما باید در نظر گرفته شود . مثلا اگر شخصی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله پذیرفته شود باید بداند شرایط کار و تحصیل و حتی درآمد به چه صورت خواهد بود.

اولویت بندی را آغاز کنید

حالا که مشخص شد به چه رشته هایی و دانشگاه هایی علاقه مند هستید باید اولویت بندی های لازم را انجام دهید تا انسجام انتخاب رشته رعایت شود. برای اینکار کافیست طبق این فرمول عمل کنید.

رشته های پر طرفدار تر باید در اولویت های اول باشد

برای مثال رشته مهندسی مکانیک از رشته ریاضی محض پرطرفدار تر است پس باید در انتخاب اول قرار گیرد یا رشته دندان پزشکی از رشته مامایی جایگاه مهم تری دارد و علاقه مندان بیشتری سراغ این رشته میروند در نتیجه رشته دندان پزشکی باید در ابتدای انتخابات قرار گیرد.

دانشگاه های پر طرفدار در اولویت های اول باشد

در مورد دانشگاه ها هم دقیقا همین موضوع وجود داردو باید دانشگاه هایی که علاقه مندان بیشتری دارد و از نظر علمی و امکانات و شهر جایگاه بهتری دارند در اولویت انتخاب های ما باشد . برای مثال بین انتخاب دانشگاه های تهران و اراک قطعا دانشگاه تهران اول باید انتخاب شود.

البته با توجه به رشته این موضوع میتواند کمی متفاوت شود . برای مثال در انتخاب رشته کنکور سراسری در گروه ریاضی درست است که دانشگاه تهران در اولویت وجود دارد اما در رشته ای مانند رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در صدر انتخاب های داوطلبان است.

ترتیب بندی دانشگاه بر اساس رشت ها کمی پیچیده است و نیاز به اطلاعات انتخابرشته ای و تجربه دارد پس حتما در صورت داشتن سوال با ما تماس بگیرید.

نکته مهم ❗❗

بر اساس نقشه ای که سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته سراسری مشخص کرده است میتوان به این نتیجه رسید که شانس قبولی داوطلب در رشته و دانشگاه های بومی محل سکونت یا شهر های همسایه بالاتر است مگر اینکه دانشگاهی بصورت کشوری پذیرش انجام دهد .

مثلا اگر شما ساکن تبریز هستید کمترین شانس را برای قبولی در زاهدان دارید چون زاهدان نه در منطقه ، نه ناحیه و نه در قطب تبریز است مگر اینکه رشته ای برای دانشگاه زاهدانی با پذیرش کشوری مشخص شده باشد.

حذف کنید

حالا باید رشته هایی که در آن مجاز نیستید یا شانس قبولی شما در آن ها بسیار پایین است را حذف کنید همچنین  باید دانشگاه هایی که با شما فاصله زیادی دارند و پذیرش آن ها کشوری نیست حذف شود.

با اینکار به سادگی تعداد  زیادی از انتخاب ها حذف میشود و به 150 انتخاب اصلی نزدیک تر میشویم . پیشنهاد میکنم 150 انتخاب را به 3 دسته تقسیم کنید .

انتخاب های رویایی که بیش از 15 انتخاب نباشد.

انتخاب های منطقی که حداقل 120 انتخاب باشد.

انتخاب های بد بینانه که بیش از 15 انتخاب نباشد.

تمرکز اصلی را باید در انتخاب های خوش بینانه که شانس قبولی در آن ها بالاتر است قرار داد . برای مثال اگر رتبه شما در سهمیه منطقه 1 کنکور تجربی 14 هزار شده است لازم نیست تمام انتخاب ها را پزشکی و دندان پزشکی پر کنید!

میشود حجم زیادی از انتخاب ها را به رشته های پیراپزشکی اختصاص داد تا شانس قبولی بالا رود همچنین در انتهای انتخاب رشته چند کد رشته مربوط به رشته های با شانس قبولی بالا و در درجه علاقه مندی کمتر قرار میدیم تا حداقل یک نتیجه قبولی داشته باشیم.

انتخاب دانشگاه های دارای شرایط خاص

دانشگاه های دارای شرایط خاص ربطی به اولویت بندی دانشگاه های دیگر ندارند . اوایل شهریور ماه نتایج دعوت به مصاحبه دانشگاه های دارای شرایط خاص اعلام میشود و کسانی که در مصاحبه شرکت کنند و نتوانند مورد تایید قرار گیرند سازمان سنجش بطور خودکار انتخاب های دیگر آن ها را بررسی میکند.

پس اگر دعوت به مصاحبه نشدید یا در مصاحبه رد شدید اصلا لازم نیست نگران باشید چون نحوه گزینش و پذیرش رشته های دارای شرایط خاص و نیمه متمرکز با رشته های دیگر توسط سازمان سنجش تفکیک میشود.

پیشنهاد میکنم اگر علاقه مندی زیادی به دانشگاه دارای شرایط خاصی دارید کد رشته های این دانشگاه را در 10 اولویت اول انتخاب رشته سراسری قرار دهید . برای مثال اگر بسیار علاقه مند به دانشگاه فرهنگیان هستید از بین کد رشته های مورد نظر در 10 انتخاب اول همراه با دیگر رشته های مورد علاقه ترتیب بندی کنید.

انتخاب دانشگاه های تعهدی

رشته های تعهدی در انتخاب رشته کنکور سراسری تنوع و تعداد  بسیار کمی دارند و پذیرش آن ها بصورت بومی است . لیست رشته های تعهدی هر استان به تفکیک در انتهای دفترچه مشخص شده است .

با توجه به این موضوع شانس قبولی در این رشته ها بالا خواهد بود حتی رشته های تعهدی بدون کنکور هم در دفترچه وجود دارد که عمدتا در مقطع کاردانی است . حتما نسبت به محل اشتغال و شرایط درآمدی و محل تحصیل اطلاعات کافی داشته باشید سپس آن ها در اولویت قرار دهید.

انتخاب رشته را نهایی کنید

از ترکیب رشته های متمرکز ، نیمه متمرکز و تعهدی با ترتیب بندی ای که گفته شد 150 انتخاب با اولیت بندی درست و اصولی مشخص کنید و بدون وسواس فکری انتخاب رشته سراسری را نهایی کنید.

نکته

محض اطمینان برای بررسی ترتیب بندی های انجام شده با توجه به رتبه ، سهمیه و منطقه بومی داوطلب بهتر است قبل از وارد کردن کد رشته ها با مشاور تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری مشورت شود.

باید بدونی

قبولی در تمام رشته ها و دانشگاه ها با توجه به رتبه و تراز داوطلب بر اساس آخرین رتبه های قبولی سال های گذشته تقریبا قابل پیش بینی است و تا حد بسیار زیادی میشه تشخیص داد که هر داوطلب با توجه به رتبه و ترازی که دارد در چه رشته و دانشگاه هایی قبول میشود.

چرا این موضوع را بیان کردیم؟

افراد و موسساتی هستند که با استفاده از احساسات داوطلب و خانواده های عزیز بدون در نظر گرفتن رتبه و وضعیت داوطلب قول معجزه میدهند و تنها هدف آن ها دریافت مبالغ زیادی برای انتخاب رشته است.

اینکار را به قدری خوب انجام میدهند که بارها برای ما پیش آمده است در زمان انتخاب رشته سراسری هرچقدر به داوطلب خواهش و تمانا میشود که این حرف ها دروغ است باور نمیکند و نهایتا پول زیادی پرداخت میکند بعد از انتخاب رشته هم حتی نمیتواند دوباره با آن شخص صحبت کند چه برسد شکایت و عودت وجه!

داوطلبی با رتبه 100 هزار تجربی با وجود اینکه در دانشگاه های روزانه حتی مجاز به انتخاب رشته نبود با قول قبولی دندان پزشکی دانشگاه تهران مبلغ 40 میلیون تومان بعنوان هزینه انتخاب رشته پرداخت کرده بود!

جالب است بدانید انتخاب رشته برای او قبول شد و این داوطلب در یکی از رشته های بدون کنکور پیام نور قبول شد . بعد از اینکه برای اعتراض به شخص انتخاب رشته کننده مراجعه کرد تازه فهمید اصلا انتخاب رشته را او انجام نداده و نرم افزار اینکار را کرده و جالب تر اینکه متصدی این نرم افزار بار اولش بوده دفترچه انتخاب رشته را میدیده!

توصیه میکنم از تجربه و تخصص فرد انتخاب رشته کننده حتما مطمعن شوید و حتما درخواست کنید تا انتخاب رشته در چند جلسه و تحت نظارت شما انجام شود.

دقیقا کاری که در آکادمی کنکور مشاور انجام میشه!

انواع سهمیه ها در انتخاب رشته سراسری 1402

سهمیه ها در انتخاب رشته سراسری

برای اینکه ظرفیت دانشگاه ها در رشته های مختلف بر اساس عدالت پر شود چیزی به نام سهمیه وجود دارد . در واقع سهمیه یعنی اگر قرار باشد 100 نفر در یک رشته وارد شوند سهم هر قشر و گروه چقدر از این 100 ظرفیت است .

بنا براین شما در هر سهمیه ای که قرار داشته باشید با افراد همان سهمیه قیاس خواهید شد و رقبای شما داوطلبان در آن سهمیه هستند برای همین هم هست که گفتیم رتبه و تراز کشوری در انتخاب رشته بی تاثیر است چون قرار نیست شما با کل کشور قیاس شید!

سازمان سنجش سهمیه های مختلفی مشخص کرده است و برای هر سهمیه ظرفیتی مشخصی از دانشگاه ها را در نظر گرفته است . در ادامه به معرفی انواع سهمیه ها در انتخاب رشته سراسری کنکور 1403 میپردازیم .

سهمیه منطقه 1

منطقه 1 کشور شامل شهرهای بزرگ است . این شهر ها شامل شهر های تهران ، مشهد ، تبریز ، شیراز ، اصفهان میباشند . در واقع 5 شهر بزرگ و پر جمعیت کشور در یک سهمیه به نام سهمیه منطقه 1 قرار میگیرند که جمعیت نسبتا زیادی از کنکوری ها در آن قرار دارند .

در نتیجه اگر داوطلب این سهمیه هستید نمره و تراز شما با داوطلبان این سهمیه قیاس میشود و برای ورود به دانشگاه با توجه به سهم اختصاص داده شده به سهمیه منطقه 1 باید با داوطلبان این شهر ها رقابت کنید .

سهمیه منطقه 2

منطقه شما شهر هایی است که یا مراکز استان هستند یا شهرستانی ها که جمعیت نسبتا زیادی دارند . سهمیه منطقه 2 بیش ترین جمعیت داوطلبان و البته بیشترین ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است .

شاید بشه گفت رقابت در این سهمیه بعنوان شلوغ ترین سهمیه کنکور کمی سخت باشد اما با توجه به ظرفیتی برای این سهمیه در نظر گرفته شده است میتوان با کمی تدبیر در انتخاب رشته سراسری نتیجه خوبی گرفت و قبول شد .

سهمیه منطقه 3

سهمیه منطقه 3 کشور را روستا ها و شهر های مناطق محروم تشکیل میدهند تا در صورت عدم وجود امکانات آموزشی دانش آموزان این سهمیه از رقابت عادلانه جا نمانند . هر ساله تعداد زیادی از رتبه برترهای کنکور از این سهمیه هستند .

سهمیه منطقه 3 نسبت به 2 سهمیه قبلی از جمعیت کمتری برخوردار است و به همین نسبت میزان پذیرش هم در این سهمیه کمتر خواهد شد . در بین سهمیه مناطق میشه گفت سهمیه منطقه 3 از حیث جمعیت و رقابت راحت ترین سهمیه انتخاب رشته سراسری است .

سهمیه ایثارگری 5 درصد

سهمیه ایثارگری 5 درصد مخصوص داوطلبانی است که یکی از اعضای درجه 1 خانواده آن ها دارای حداقل 6 ماه حضور در جبهه های جنگ یا درصد جانبازی بین 5 تا 25 درصد است . با وارد کردن کد رهگیری کارت ایثارگری و اعلام سهمیه ایثارگری داوطلب در این سهمیه قرلر میگیرد .

سهمیه ایثارگری 5 درصد جمعیتی نزدیک به سهمیه منطقه 3 دارد اما قبولی در این سهمیه به دلیل جمعیت کمتر و ظرفیت خوبی که در پذیرش دانشگاه ها به آن اختصاص داده شده همچنین سطح درسی داوطلبان آن بسیار ساده است .

البته دقت داشته باشید برای اینکه بتوانید با استفاده از سهمیه 5 درصد در رشته ای مانند پزشکی یا هر رشته خوب دیگری قبول شوید باید 70 درصد نمره نفر آخر قبولی از سهمیه متاطق را کسب کرده باشید در غیر اینصورت سیستم شما را مردود میکند و ظرفیت رشته و دانشگاه از سهمیه های دیگر پر میشود .

سهمیه ایثارگری 25 درصد

اگر یکی از اعضای درجه 1 خانواده داوطلبی دارای حداقل 25 درصد جانبازی باشد میتواند در این سهمیه قرار بگیرد . سهمیه 25 درصد سهمیه طلایی است چون 25 درصد ظرفیت دانشگاه ها به این سهمیه تعلق گرفته است در حالی که جمعیت داوطلبان این سهمیه حتی در گروه تجربی که بیش ترین داوطلب را دارد به زحمت به 15 هزار نفر میرسد!

خب فرض کنید در کنکور تجربی ظرفیت تمام رشته های پزشکی حدود 7000 هزار نفر باشد . با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده باید حدود 1700 نفر از سهمیه ایثارگری 25 درصد پذیرش شوند یعنی اگر حدود 15 هزار نفر در کنکور تجربی یا سهمیه 25 درصدی شرکت کنند از هر 10 نفر یک نفر میتواند پزشکی قبول شود!

در رابطه با رشته های پیراپزشکی هم دقیقا به همین صورت است تقریبا غیر ممکن است کسی با سهمیه 25 درصد قبول نشود مگه اینکه همه درس ها منفی زده شده باشد و سازمان سنجش او را مجاز به انتخاب رشته نکند حتی برای دانشگاه آزاد!

در انتخاب رشته سراسری برای گروه های آزمایشی دیگر کار این سهمیه به مراتب ساده تر است و شخصی میانگین درصدی حدود 20 درصد زده باشد قطعا در یکی از دانشگاه های دولتی قبول میشود میتوان گفت قبول نشدن سخت تر از قبول شدن است!

سهمیه بهیاری

سهمیه بهیاری مخصوص داوطلبانی است که دارای سابقه کار بهیاری میباشند . این داوطلبان با ارائه گواهی از محل کار میتوانند شامل سهمیه بهیاری شوند و برای رشته پرستاری نسبت به بقیه شانس بیشتری داشته باشند . سهمیه بهیاری دارای 5 درصد ظرفیت مخصوص بهیاران است .

سهمیه مناطق تحت رخداد حوادث طبیعی ( سیل ، زلزله و …)

داوطلبانی که بومی مناطق سیل زده یا زلزله باشند سهمیه ای برای جبران زمان از دست رفته در موقع حوادث طبیعی برای آن ها در نظر گرفته میشود . جدول رشته ها و ظرفیت های مربوط به این داوطلبان در دفترچه انتخاب رشته قبال مشاهده است.

چند نکته مهم

هر داوطلبی تنها یکبار فرصت استفاده از سهمیه های ایثارگری دارد و در صورت ثبت نام در دانشگاه سهمیه میسوزد پس با دقت از این سهمیه طلایی استفاده کنید .

در سهمیه 25 درصدی هم لازم است تا 70 درصد نمره نفر آخر قبولی در سهمیه مناطق بدست آمده باشد در غیر اینصورت انتخاب رشته مردود میشود .

جالب است بدانید اگر با سهمیه 25 درصدی وارد یکی از دانشگاه های دارای شهریه شوید میتوانید تا جد زیادی تخفیف بگیرید یا حتی اصلا شهریه ای پرداخت نکنید حتی اگر در دانشگاه پردیس قبول شوید .

آیا سایت انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد یکسان است؟

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری در زمان انتخاب رشته سر درگم میشوند که چرا دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ارائه نشده یا چرا رشته های پزشکی دانشگاه آزاد در دفترچه اتخاب رشته سراسری اعلام شده است!

باید بدانید انتخاب رشته دانشگاه آزاد در تمامی گروه های آزمایشی و رشته های دانشگاهی بجز رشته های پزشکی بطور مجزا در سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org انجام میشود.

داوطلبان کنکور علاقه مند به انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید از طریق کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد که در انتهای کارنامه نتایج اولیه کنکور وجود دارد به این سامانه مراجعه کنند و با وارد کردن این کد و کد ملی اطلاعات خود را مشاهده کنند.

بعد از این مرحله باید کارت اعتباری انتخاب رشته از طریق همین سامانه خریداری شود تا اجازه وارد کردن رشته های مورد علاقه داده شود . در انتخاب رشته دانشگاه آزاد داوطلبان مجاز به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل هستند و در انتهای فرآیند انتخاب رشته میتوانند رسید انتخاب رشته دریافت کنند.

تذکر ❗❗

داوطلبانی که انتخاب رشته سراسری انجام دادند و همزمان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت میکنند در صورتی که در دوره های روزانه قبول شوند اما در یکی از واحد های دانشگاه آزاد ثبت نام کنند لازم نیست نگران باشند چون از کنکور محروم نخواهند شد .

همزمان با انتخاب رشته با کنکور دانشگاه آزاد میتوان در انتخاب رشته بدون کنکور هم شرکت کرد.

نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد بطور همزمان در هفته آخر شهریور ماه اعلام میشود .

بعد اتمام انتخاب رشته در صورتی که نظرتان تغییر پیدا کرد از گزینه ویرایش استفاده کنید و تا 5 بار میتوانید اینکار را انجام دهید .

سوالات متدوال انتخاب رشته سراسری

آیا پزشکی بدون کنکور وجود دارد؟

قطعا رشته های پزشکی بدون کنکور در هیچکدام از جنس های دانشگاهی برای عموم داوطلبان وجود ندارد و تنها در شرایط خاص نخبگان دانش آموزی میتوانند بدون کنکور وارد رشته های پزشکی شوند .

آیا پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد؟

در رابطه با رشته های پیراپزشکی هم دقیقا همین موضوع صادق است و نمیتوان در شرایط عمومی بدون کنکور در هیچکدام از رشته های پزشکی حتی مامایی تحصیل کرد .

آیا دانشگاه سراسری بدون کنکور داریم ؟

حتی دانشگاه های دولتی در دوره های روزانه دارای پذیرش بدون کنکور هستند . دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی را مشاهده کنید .

اگر در کنکور شرکت نکرده باشیم میتونیم انتخاب رشته کنیم؟

در صورتی که در کنکور سراسری شرکت نکرده باشید میتوانید از طریق انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه و رشته دلخواه شوید .

با رتبه 10000 چه رشته هایی میشه قبول شد؟

در رابطه با این سوال میتوانید مقاله مفصلی در رابطه با اینکه با رتبه 10 هزار کجا قبول میشویم را مطالعه کنید.

چطور میتونم از شما مشاوره انتخاب رشته سراسری بگیرم؟

تنها کافیست با یکی از شماره های ما تماس بگیرید یا در قسمت رزرو وقت مشاوره درخواستتان را ثبت کنید یا برای انتخاب رشته حضوری به موسسه مراجعه کنید .

انتخاب رشته سراسری در کنکور مشاور به چه صورت است؟

در کنکور مشاور برای انتخاب رشته کنکور سراسری این مراحل پیش بینی شده است.

2 تا 4 جلسه حضوری یا تلفنی یا تماس تصویری از هر جای ایران بعنوان مشاوره و بررسی خصوصیات داوطلب ، معرفی رشته ها ، تخمین رتبه و دیگر موارد برگزار میشود .

در این مدت کد رشته ها توسط مشاور انتخاب رشته گزینش و ترتیب بندی میشود و به رویت داوطلب میرسد .

نظرات داوطلب و خانواده مجدد بررسی خواهد شد و تغییرات احتمالی اعمال میشود .

انتخاب رشته شما آماده است و فقط کافیه وارد سایت کنید !

از این راحت تر و بی درسر تر و دقیق تر و بهتر داریم ؟

خلاصه مطالب

انتخاب رشته کنکور فرصتی بزرگ یا بهتر است بگویم آخرین فرصت برای موفقیت شما است حتی اگر نتوانسته باشید در کنکور نتیجه خوبی بدست بیارید . در انتخاب رشته سراسری با در نظر گرفتن سهمیه و اشتباهات فاحشی که داوطلبان دیگر در انتخاب رشته انجام میدهند میشه از آن ها پیشی گرفت .

همچنین علاقه شما و بازار کار رشته ای که انتخاب میکنید باید در نظر گرفته شود بعلاوه اینکه رشته تحصیلی باید منطبق بر شرایط شخصیتی شما باشد تا در آینده موفق شوید . در انتخاب رشته حتی به مهاجرت تحصیلی و قدرت رشته تحصیلی برای مهاجرت فکر کنید و مشورت بگیرید .

اگر بلد نیستی انتخاب رشته کنی اصلا نباید با خودت تعارف کنی چون الان وقت تعارف نیست!

باید کار انتخاب رشته کنکور سراسری یا حداقل مشاوره انتخاب رشته را به شخصی که در اینکار اطلاعات کافی دارد همچنین تجربه حداقل 100 انتخاب رشته داشته باشد بسپارید . انتخاب رشته امری پیچیده است و ریزه کاری های زیادی دارد پس به هر کسی اعتماد نکنید!

انتخاب رشته سراسری در هر کدام از گروه های آزمایشی دارای شرایط مختص بخود است و باید هر گروه آزمایشی را با خودش در نظر بگیریم در نتیجه انتخاب دانشگاه های تعهدی یا شرایط خاص در هر کدام از گروه ها رقابت و پذیرش متفاوت دارد .

در انتخاب رشته سراسری حتما اصول و گام های گفته شده را رعایت کنید در غیر اینصورت حتما در ادامه مراحل انتخاب رشته به مشکل میخورید و نمیتوانید نتیجه دلخواهی کسب کنید و چه بسا مردود شوید .

مجموعه تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری برای شما آماده شده است تا بتوانید از هر جای ایران بدون دغدغه و نگرانی فرآیند انتخاب رشته را به ما بسپارید و بطور تضمینی بهترین نتیجه را کسب کنید.

فرصت را از دست نده و برای مشاوره انتخاب رشته همین الان با کنکور مشاور تماس بگیر . انتخاب رشته تخصص ماست!

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید