لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

همین حالا وقت مشاوره خود را رزرو کنید 👈

برنامه ریزی کنکور

اگر میخوای در کنکور سراسری موفقیت قطعی داشته باشی و زحماتی که میکشی هدر نره حتما باید از برنامه ریزی کنکور استفاده کنی!

آکادمی کنکور مشاور به شما آموزش خواهد داد تا خیلی ساده برنامه ریزی شخصی سازی شده خودت رو داشته باشی و سراغ برنامه ریزی دیگران یا فایل های آماده برنامه ریزی کنکور نری چون نه تنها کمکت نمیکنه بلکه میتونه باعث نابودیت بشه!

پس در هر رشته ای که میخوای کنکور بدی، چند دقیقه ای وقت بزار و با استفاده از این مطالب رایگان یاد بگیر که چطور به سادگی یک برنامه ریزی قدرتمند و منسجم داشته باشی.بهت قول میدم اگر تمام نکات را مو به مو اجرا کنی جز کسانی خواهی شد که رتبه برتر کنکور هستن!

برنامه ریزی کنکور تجربی

کنکور تجربی با بیشترین داوطلب سهم زیادی از کنکور را به خد اختصاص داده است و همین مسئله باعث شده تا حساسیت ها روی کنکور تجربی بیشتر باشد در نتیجه داوطلبان کنکور تجربی نسبت به گروه های آزمایشی دیگر حرفه ای تر و با اصول دقیق تری درس میخوانند.

همچنین میشه گفت دیگه فقط کنکور و میانگین درصد های کنکور مهم نیست و با توجه به تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی آن هم به میزان 50 درصد در کنکور 1403 باید خیلی خیلی مراقب دروس تشریحی و امتحانات نهایی باشیم.

چرا این توضیحات داده شد؟

برای اینکه بدونی برای برنامه ریزی کنکور تجربی نیازه بطور موازی هم برای کنکور و تستی خوندن برنامه خوبی داشته باشید و هم طوری در امتحانات نهایی نمره بگیری که با معدل بالا شانس قبولی در رشته های خوب را داشته باشی!

پس باید این قانون مهم برای برنامه ریزی کنکور 1403 در ذهن شما باشد که نمیشود فقط با معدل بالا یا فقط درصد بالا در کنکور موفق شد.البته سخن ما با کسانی است که میخواهند در کنکور تجربه رتبه خوبی بدست آورند و وارد رشته های پزشکی و پیراپزشکی شوند.

برنامه ریزی کنکور تجربی باید بر اساس سطح ، توانایی در یادگیری دروس ، زمان در دسترس برای مطالعه ، ابزار و امکانات موجود باید انجام شود پس دوباره تاکید میکنیم از برنامه ریزی دیگران به هیچ عنوان استفاده نکنید و برنامه خودتان را داشته باشید.

هر درس دارای ضریب مشخص هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی است همچنین مباحث مختلف کتاب بودجه بندی مشخصی دارد یعنی از همین الان مشخص است از هر مبحث قراره چند سوال در کنکور بیاد پس یکی از اصول برنامه ریزی کنکور در نظر گرفتن اهمیت مباحث مختلف است.

کلیات گفته شده را در ذهنتان داشته باشید تا در ادامه مطالب گام به گام نحوه برنامه ریزی کنکور تجربی به شما آموزش داده شود. با آموزشی که میبینید میتوانید برنامه ریزی هفتگی را به سادگی انجام دهید حتی در طول زمان با بالا رفتن سطحتان برنامه را میتوانید ارتقا دهید.

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور تجربی

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور تجربی
جدول برنامه ریزی کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور تجربی باید بصورت هفتگی یا 10 روزه انجام شود تا اولا حجم مطالب زیاد نشود دوما بتوان در زمان کمتری مرور کرد و تست زد.

Pdf برنامه ریزی کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور انسانی

کنکور انسانی بیشترین دروس اختصاصی را دارد و از طرفی کمترین دروس محاسباتی را به خود اختصاص داده است.پس در شروع برنامه ریزی کنکور انسانی باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به تعداد دروس نیاز به جا نمایی مناسبی دارید.

اما چطور؟

باید ضرایب دروس کنکور انسانی را بدانید همچنین از تعداد سوالات هر درس در کنکور خبر داشته باشید تا بر این اساس جا نمایی و میزان مطالعه هر درس را مشخص کنید. بودجه بندی کنکور انسانی بشدت میتواند شما را کمک کند حتی سازمان سنجش مشخص کرده است در هر دفترچه سوال کدام دروس در کنار یکدیگر قرار دارند.

در کنار کنکور سراسری میشه با یک ترفند ساده تا حد زیادی از ضعف های کنکور را پوشش داد و با داشتن معدل بالا در کنکور که نسبت به گذشته داوطلبان کمتری دارد به سادگی جز رتبه های برتر قرار گرفت.

باید دقت داشته باشی که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 به 50 درصد افزایش پیدا کرده است پس نیمی از راه در امتحانات نهایی و باقی راه در کنکور سپری خواهد شد .با در نظر گرفتن همین موضوع برنامه ریزی کنکور انسانی باید طوری انجام شود که دروس تشریحی و کنکوری خواندن موازی برنامه ریزی شود.

تمام دروس کنکور و امتحانات دارای ضریب مشخصی در کنکور و سوابق تحصیلی هستند همچنین سازمان سنجش بودجه بندی مشخصی را اعلام خواهد کرد تا بر اساس آن و اهمیت دروس انجام برنامه ریزی ساده تر شود.

تیم مشاوره آکادمی کنکور مشاور در ادامه مطالب به شما می آموزد که چطور برنامه ریزی کنکور انسانی را به سادگی و شخصی سازی شده بر اساس خصوصیات و شرایط خودتان انجام دهید تا وقتتون بخاطر گشتن دنبال فایل های آماده برنامه ریزی در اینترنت تلف نشود!

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور انسانی
جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی کنکور انسانی باید بصورت هفتگی یا 10 روزه انجام شود تا اولا حجم مطالب زیاد نشود دوما بتوان در زمان کمتری مرور کرد و تست زد.

Pdf برنامه ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی کنکور ریاضی

کنکور ریاضی در بین گروه های آزمایشی اصلی پایین ترین تعداد دروس تنها با 3 درس ریاضی ، فیزیک و شیمی در جلسه کنکور دارد همچنین بیشترین درصد سوالات محاسباتی و مسئله دار مربوط به این گروه است.

لازم به ذکر است تعداد داوطلبان کنکور ریاضی هم از دو گروه اصلی دیگر کمتر است برای همین زمانی که سهمیه بندی انجام شود تعداد داوطلبان هر سهمیه چندان زیاد نیست در حالی که در کنکور تجربی سهمیه ایثارگری 5 درصد به تنهایی حدود 50 هزار نفر داوطلب دارد!

چرا این ها گفته شد؟

برای اینکه بدونی اولا قراره برنامه ریزی کنکور ریاضی شما فقط برای 3 درس انجام شود دوما با اطلاع از تعداد رقبا در سهمیه ای که در آن هستی استراتژی بهتری برای بالا بردن تراز و نمره نهایی کنکورت داشته باشی.

همچنین در زمان برنامه ریزی کنکور ریاضی تنها نباید برای کنکور برنامه ریزی کرد!

پس باید چیکار کرد؟

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1403 به 50 درصد میرسد پس بدیهی است در زمان برنامه ریزی طوری اینکار انجام شود که در برنامه ریزی هم دروس کنکوری و تستی خواندن مد نظر باشد و هم امتحانات نهایی و دروس تشریحی در برنامه جا نمایی شود.

نکته مهم!

اگر پشت کنکوری هستی و قصد شرکت در ترمیم معدل را نداری دیگه نیازی به برنامه ریزی دروس تشریحی نداری و دقیقا برای همین موضوع است که میگیم برنامه ریزی برای هر کس باید شخصی سازی شده باشد و نمیشود دو نفر با شرایط مختف از یک برنامه استفاده کنند.

توجه کن!

هر درس دارای ضریب مشخص هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی است همچنین مباحث مختلف کتاب بودجه بندی مشخصی دارد یعنی از همین الان مشخص است از هر مبحث قراره چند سوال در کنکور بیاد پس یکی از اصول برنامه ریزی کنکور در نظر گرفتن اهمیت مباحث مختلف است.

کلیات گفته شده را در ذهنتان داشته باشید تا در ادامه مطالب گام به گام نحوه برنامه ریزی کنکور ریاضی به شما آموزش داده شود. با آموزشی که میبینید میتوانید برنامه ریزی هفتگی را به سادگی انجام دهید حتی در طول زمان با بالا رفتن سطحتان برنامه را میتوانید ارتقا دهید.

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور ریاضی

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور ریاضی
جدول برنامه ریزی کنکور ریاضی

برنامه ریزی کنکور ریاضی باید بصورت هفتگی یا 10 روزه انجام شود تا اولا حجم مطالب زیاد نشود دوما بتوان در زمان کمتری مرور کرد و تست زد.

Pdf برنامه ریزی کنکور ریاضی

10 گام اصلی در انجام برنامه ریزی کنکور

لطفا گام به گام با ما حرکت کن تا به شما آموزش دهیم برنامه ریزی کنکور کنکور بر چه اساس و روشی انجام میشود.با یادگیری این مطالب ظرف چند دقیقه میتونی خودت برای خودت به سادگی برنامه ریزی کنی و حتی نحوه برنامه ریزی کنکور را به دیگران هم توضیح دهی!

گام اول تعیین نوع برنامه (استراتژی )

نوع برنامه ریزی با توجه به زمانی که در آن قرار دارید و همچنین خصوصیات و شرایط داوطلب مشخص میشود.در واقع در نوع برنامه ریزی باید تعیین شود که قرار است برنامه با چه استراتژی ای طراحی و نوشته شود.

انواع برنامه ریزی کنکور

با توجه به زمان و موقعیتی که دارید از یکی از این روش ها میتونید استفاده کنید:

برنامه ریزی حجمی

این برنامه مخصوص کسانی است که با توجه به شرایط تعیین میکنند قرار است چه حجمی از دروس خوانده شود.برای مثال بر اساس بودجه بندی و ارزش مباحث درسی پیش بینی میشود قسمتی از کتاب حذف و فقط حجم مشخصی مطالعه شود.

برنامه ریزی زمانی

در این نوع برنامه ریزی ملاک زمان است یعنی حجم دروس در نظر گرفته نمیشود و باید مشخص کرد طی زمان مشخصی مثلا 6 ماه مطالعه انجام شود و بعد از آن بازخورد گرفته شود.این برنامه مخصوص کسانی است که در دروس تسلط کافی دارند و میخواهند به سرعت پیش روی کنند.

برنامه ریزی حجمی زمانی

برنامه ریزی کنکور در روش حجمی زمانی کامل ترین حالت ممکن در برنامه ریزی است و به اغلب دانش آموزان و داوطلبان کنکور این برنامه پیشنهاد میشود.در این نوع برنامه ریزی مشخص میشود هر مبحث باید در چه مقدار زمانی خوانده شود.

برای مثال اگر مبحث تابع را به چند جلسه تقسیم میکنیم و برای هر جلسه زمانی مشخص میکنیم تا در انتهای این زمان حجم مشخص شده تمام شود. با برنامه حجمی زمانی میتوان ساعت مطالعه هفتگی تعیین کرد و این ساعت را بین دروس و مباحث مختلف در هفته پخش کرد.

برنامه ریزی تابستان

برنامه ریزی تابستان فقط مخصوص تابستان کنکور است .البته دهمی ها و یازدهمی ها هم میتوانند از این برنامه استفاده کنند ولی در کل این برنامه مخصوص جمع بندی پایه دهم و یازدهم در 3 ماه تابستان انجام میشود تا داوطلب با قدرت و بدون نگرانی وارد سال تحصیلی شود.

پشت کنکوری ها و فارغ التحصیلان در تابستان باید از برنامه حجمی زمانی استفاده کنند.

برنامه ریزی عید

دوران عید زمان مناسبی برای پیشی گرفتن از رقبا و رفع اشکال است.دوران عید یک برنامه ریزی 15 روزه دارد و چندان طولانی نیست و بیشتر تمرکز ساعات مطالعه روزانه روی رفع اشکال با تست زدن و مرور قسمت های سخت تر میگذرد.

برنامه ریزی جمع بندی بعد از عید

زمانی که تمام اصول برنامه ریزی و درس خواندن رعایت شود بطور اتوماتیک لازم نیست در دوران بعد از عید فقط درس خواند بلکه داوطلب در این زمان وارد دوران جمع بندی میشود که بهترین جمع بندی و مرور تست زدن و شرکت در آزمون است.

این دوران هم قطعا نیاز به برنامه ریزی دارد و اینکه تعیین شود از هر درسی و هر مبحثی بر اساس بودجه بندی اعلام شده تا روز کنکور چقدر باید تست زد.همچنین ریکاوری و استراحت ذهنی در این زمان بسیار مهم است که همگی در برنامه ریزی کنکور برای بعد از عید قرار میگیرد.

گام دوم مشخص کردن نوع پیش روی در دروس

بعد از اینکه نوع برنامه ریزی را با توجه به شرایط خودت مشخص کردی حالا باید نوع پیشروی یا راهبرد یا لقمه لقمه کردن دروس را انجام بدی.در واقع در این مرحله باید مشخص شود قرار است تا 10 روز ، 20 روز ، 30 روز و به همین ترتیب 6 ماه آینده چقدر از هر درس پوشش داده شود.

پیش روی در دروس 2 نوع است:

پیش روی کوتاه مدت

در این حالت بازه های زمانی را نهایتا یک ماهه در نظر بگیرید و مثلا مشخص کنید تا پایان ماه از هر درس چه مباحثی را قرار است مسلط شوید.ساده ترین کار این است که برنامه ریزی یکی از آزمون های آزمایشی را معیار قرار دهید.

آزمون های آزمایشی برنامه ریزی را معمولا برای هر 2 هفته انجام میدهند و شما باید خودتان را ملزم کنید تمام مباحثی که در این دو هفته جا نمایی شده است هم از نظر آموزش و هم از نظر تست و مرور و جمع بندی تا روز آزمون به نحو احسن تکمیل شود.

پیش روی بلند مدت

همانطور که از اسمش مشخص است زمان را کمی طولانی تر در نظر میگیریم بطوری که مشخص میشود در بازه زمانی 3 و 6 و 9 ماه بعد چه مطالبی باید خوانده شود .البته ریز جزئیات از تست زدن تا خلاصه نویسی و تسلط روی دروس باید در نظر گرفته شود.

با تعیین راهبرد و نحوه پیشروی دیگر از حجم دروس نگران نخواهید بود و از همین الان مشخص است تا پایان سال در تقسیم بندی های هفتگی هر مبحث در کجا قرار گرفته است و دقیقا مانند هر هفته مانند ایستگاهی است که از قبل اسمش را میدانید و همینطور ایستگاه به ایستگاه پیش میرید تا به مقصد نهایی برسید.

گام سوم تعیین ساعت مطالعه دروس در هفته

برای اینکار با توجه به هر شرایطی که در آن هستید چه محصل باشید و چه پشت کنکور و چه شاغل باید ساعت مشخص هفتگی تعیین کنید.برای مثال هفته ای 50 ساعت و این 50 ساعت هفتگی باید در 7 روز هفته تقسیم شود.

ممکن است شنبه 8 ساعت برای مطالعه قرار گرفته شود و روز بعد این ساعت مطالعه کمتر شود و در نهایت در آخر هفته یا روز های تعطیل بیشترین ساعت مطالعه روزانه برنامه ریزی شود.در قدم بعدی مشخص میکنید برای هر درس اختصاصی در هفته چقدر باید زمان گذاشته شود.

ساده ترین راه تعیین ساعت مطالعه هر درس:

میشود ضریب هر درس را بعنوان حداقل ساعت مطالعه در هفته در نظر گرفت .مثلا اگر درس زیست شناسی ضریب 12 دارد دیگه کمتر از 12 ساعت نباید روی این درس زمان گذاشت یا اگر ریاضی رشته انسانی ضریب 6 دارد باید حداقل  ساعت در هفته به ریاضی اختصاص داده شود.

با توجه به اینکه دروس عمومی از کنکور حذف شده است زمان زیادی اضافی خواهد آمد که در این صورت زمان اضافی را به مطالعه دروس تشریحی و امتحانات نهایی یا دروس اختصاصی که در آن مشکل دارید یا هر دو اختصاص میدهیم.

موضوعات مرتبط : ضرایب دروس کنکور

حداقل ساعت مطالعه هفتگی در هر رشته:
  • تجربی 36 ساعت
  • ریاضی 28 ساعت
  • انسانی 38 ساعت

اگر بخواهیم هفته ای 50 ساعت بعنوان حداقل زمان درس خواندن که روزی تقریبا 7 ساعت است در نظر بگیریم قطعا زمان اضافی خوبی بدست خواهد آمد که این زمان اضافی را برای بالا بردن معدل در برنامه ریزی انجام شده قرار میدهیم که همان مطالعه دروس تشریحی در روز است.

همچنین اگر بخواهیم ساعت مطالعه را تا 10 ساعت بالا ببریم هفته ای 20 ساعت دوباره به زمان کلی اضافه میشود که در اینصورت بازهم بر اساس ضریب زمان را بین دروس پخش میکنیم.مثلا در رشته ریاضی 20 ساعت زمان اضافی را بین 3 درس به این حالت که به ریاضی 9 ، فیزی 7 وشیمی 4 ساعت اضافه میشود و به همین صورت در گروه های دیگر هم دقیقا این روال انجام میشود.

 در برنامه ریزی کنکور باید ریز به ریز این نکات رعایت شود. شاید اولش سخت باشه و نتونی به سادگی برنامه مناسب خودتو بسازی اما بعد از نهایتا 2 هفته یه برنامه ریز کنکور حرفه ای میشی!

گام چهارم چیدمان ساعت مطالعه در روز

برای چیدمان پارت های مطالعاتی در برنامه ریزی کنکور تجربی یا ریاضی یا انسانی این چندتا نکته را رعایت کن:

✔️ در هر روز حداقل 3 پارت مطالعاتی قرار بده

✔️ هر پارت بیشتر از 3 ساعت نباشه

✔️ روز را با درسی که مهم تره و بیشتر دوسش داری شروع کن

✔️ بین پارت های مطالعاتی زمان استراحت 15 دقیقه ای تعیین کن

✔️ در هر پارت مطالعاتی دقیق مشخص کن قرار است چیکار کنی

✔️ ساعت مطالعه هفتگی هر درس را منظم در روزهای مختلف تقسیم کن

در ادامه جدولی شماتیک از برنامه ریزی کنکور تجربی به شما نمایش میدهیم که دقیقا همینکار را برای رشته های دیگر میتوانید انجام دهید.

روز/درسزیست شناسیشیمیفیزیکریاضیزمین شناسی
شنبه2 ساعت2 ساعت2 ساعت
یکشنبه2 ساعت2 ساعت 2 ساعت
دوشنبه2 ساعت2 ساعت2.5 ساعت
سه شنبه2 ساعت 2.5 ساعت
چهارشنبه2 ساعت2.5 ساعت
پنجشنبه2 ساعت1.5 ساعت 2.5 ساعت
پنجشنبه1.5 ساعت1 ساعت

این برنامه ریزی بعنوان حداقل ساعت مطالعه هفتگی بر اساس ضریب دروس بمدت 36 است و همانطور که میبینید پر از فضای خالی است که قطعا با هر توانایی و هر مشغله ای که وجود داشته باشد میتوان میانگین روزی 5 ساعت را حداقل به 7 ساعت و در نهایت به هفته ای 50 ساعت رساند.

تا هم برنامه ریزی کنکور و هم برنامه برای معدل و همچنین مرور و جمع بندی و تست زنی به خوبی انجام شود.کسانی که ساعت مطالعه را بالا تر ببرند قطعا وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.البته میشود افزایش ساعت مطالعه روزانه را به مرور و ظرف چند ماه اجرایی کرد.

گام پنجم تعیین مبحث مطالعاتی در هر پارت

تا اینجای کار متوجه شدی چطور هفته را به بخش های مختلف تقسیم بندی کنی همچنین راهبرد مشخصی برای برنامه ریزی کنکور داری پس دیگه وقت آن رسیده که بری سراغ پر کردن جدول برنامه ریزی و قرار دادن مباحث درسی!

برای اینکار کافیه برگردی به گام اول و دوم یعنی نوع برنامه و راهبردی که داری را در نظر بگیرید.مثلا در برنامه حجمی زمانی قرار است تا دو هفته دیگر در آزمون آزمایشی شرکت کنی خب باید توجه کنی در این آزمون آزمایشی قرار است در هر درسی از چه مباحثی سوال طرح شود.

از طرفی در این دو هفته از قبل مشخص کردی چند جلسه هر از هر درس بخونی پس مباحثی که مشخص شده را در این جلسات جا نمایی کنی تا به همین سادگی یک برنامه دو هفته ای داشته باشی و تا آزمون کاملا مسلط باشی.

اگر رشته انسانی هستی و میخوای برنامه ریزی کنکور انسانی انجام بدی بر اساس آزمون باید ببینی از عربی ، ادبیات ، فلسفه و دیگر دروس چه مباحثی برای آزمون مشخص شده است در قدم بعدی اگر حداقل ساعت مطالعه را در نظر گرفتی باشی نسبت به ضریب مشخص است در دو هفته چند جلسه برای هر درس فرصت مطالعه داری.

به همین صورت برای برنامه ریزی کنکور تجربی و ریاضی عمل کن و تا روز کنکور پیش برو.با این روش ساده و واضح نه تنها به کسی نیاز نداری بلکه خودت با دقت میتونی برنامه ریزی کنکور شخصی سازی شده خودتو داشته باشی.

در پر کردن ساعات مطالعاتی فقط نباید فکر خوندن کتاب باشی بلکه باید این ها هم جانمایی کنی و ممکنه در بعضی از پارت های مطالعاتی همزمان چند مورد انجام شود:

  • مطالعه کتاب درسی
  • مطالعه کتاب کمک آموزشی
  • استفاده از روش آموزشی دیگر( کلاس ، ویدیو آموزشی ، آموزش آنلاین )
  • نکته برداری
  • خلاصه نویسی
  • تست آموزشی و زمان دار
  • مرور و جمع بندی

اگر با این کیفیت و دقت پیش بری شک نکن جز رتبه های برتر کنکور سراسری خواهی شد!

گام ششم تست زنی

در برنامه ریزی کنکور یکی از مهم ترین نکاتی که اغلب دانش آموزان در نظر نمیگیرند و برای روزهای پایانی قرار میدن استفاده از تست های مختلف کنکوری و تالیفی یا همان کتاب های کمک آموزشی است.در حالی که اگر 2 ساعت مطالعه کنی باید 4 ساعت تست بزنی و تمرین حل کنی.

انواع تست در برنامه ریزی کنکور

تست آموزشی

این تست در حین مطالعه زده میشود و به شما کمک میکند تا درس را بهتر بفهمید و با راه حل های کنکوری آشنا بشید.برای زدن تست های آموزشی زمان معیار نیست و بعد از اینکه تست را حل کردید میتونید پاسخ نامه تشریحی را مشاهده کنید.

تعداد زدن هر تست در هر مبحث را با توجه به سطح خودتان باید بسنجید اگر ضعیف هستید تست های بیشتری بزنید و اگر خوب مسلط شدید از آن مبحث عبور کنید و نکته مهم اینکه در انتخاب تست ها هم از تست های ساده و هم از تست های سخت استفاده کنید تا مطالب عالی جا بیوفتد.

تست زمان دار

تست های زمان دار به شما کمک میکند تا اولا مرور دوباره ای اتفاق بیوفتد دوما به مرور بر اساس تایم استاندارد کنکور که تقریبا برای هر تست 1 دقیقه زمان است مچ شوید و سوما نحوه تست زنی را یاد بگیرید.

تست های زمان دار باید در پایان مطالعه مباحث زده شود و سعی کنید در هر پارت تست زمان دارد حداقل 30 تست از آسان به سخت انتخاب کنید و در پایان حتما درصد بگیرید تا در طول برنامه بشود بازخورد گیری کرد.

انتخاب کتاب تست مناسب

کتاب تست یا منابع کمک آموزشی در هر درسی حداقل 5 تایی قابل پیدا کردن است اما نکته اینجاست که در برنامه ریزی کنکور بصورت شخصی سازی شده باید کتاب تست متناسب با سطح خودتان را تهیه کنید.

برای مثال اگر در زیست ضعیف هستی اول برو سراغ کتاب خیلی سبز و به مرور که قوی شدی میتونی کتاب نشر الگو تهیه کنی در برنامه ریزی کنکور انسانی و برنامه ریزی کنکور ریاضی هم دقیقا این قانون وجود دارد و باید متناسب با سطحی که داری کتاب تهیه کنید

موضوعات مرتبط : بهترین منابع کنکور تجربی 1403

انتخاب منبع کمک آموزشی بسیار مهم است چون اگر انتخاب غلطی داشته باشی یا پیش خودت فکر کنی هر چقدر منبع سختی تهیه کنی پیشرفت بهتری خواهی داشت سخت در اشتباهی و ممکنه یک انتخاب غلط شما را ماه ها از پروسه برنامه ریزی دور کند و چه بسا در میانه راه بیخیال کنکور بشی!

اصلا نگران نباش چون اگر درست برنامه ریزی را رعایت کنید کاملا وقت داری که از هر درس حداقل 2 منبع تست بزنی پس بزار همه چی طبق روال درست پیش بره و عجله نکن از قدیم گفتن عجله کار شیطونه!

گام هفتم قرار دادن ایستگاه های مرور در برنامه ریزی کنکور

ما در آکادمی کنکور مشاور در مقاله ای مفصل انواع روش مرور درسی را توضیح دادیم که میتونید مطالعه کنید.بر اساس قانون ذهن اگر مرور انجام نشود حتی اگر مبحثی را به بهترین شکل ممکن یاد گرفتی باشی نهایتا بعد از 15 روز از ذهن شما پاک میشه و باید دوباره به عقب برگردی و مطالعش کنی که اینکار فاجعست چون زمانت نابود میشه!

موضوعات مرتبط : روش مرور دورس

چطوری مرور کنم؟

باید در پارت های مطالعاتی که در برنامه ریزی کنکور تعیین کردی برای هر درس در هفته حداقل یک تایم مرور قرار بدی تا مثلا در انتهای هفته تمام مباحث همان هفته را ظرف یکی دو ساعت مرور کنی همچنین در پایان برنامه دو هفته ای کل مباحث دو هفته باید مرور شود.

مرور با این روش ها قابل انجام است:

  • زدن تست های زمان دار
  • زدن تست های آموزشی در طول هفته
  • استفاده از دفتر خلاصه نویسی
  • روخوانی سریع کتاب درسی
  • نکته نویسی در پا ورقی کتاب
  • آموزش دروس به دوستان و دیگران
  • مرور ذهنی مباحث برنامه هفتگی
  • حضور منظم در آزمون ها و تحلیل آزمون

اگر داری برنامه ریزی کنکور میکنی و میخوای برنامت خیلی کامل و حرفه ای باشه حتما باید مرور منظم داشته باشی .یادت نره برای کنکوری های مرور دروس از نون شب واجب تره!

گام هشتم شرکت در آزمون های آزمایشی

آزمون آزمایشی یجورایی پایه و فنداسیون برنامه ریزی کنکور هست و تقریبا خیلی از مواردی که باید در برنامه پیش بینی شود بر اساس آزمون از فاصله زمان برگزاری گرفته تا جامعه آماری و کیفیت سوالات انجام میشود.

پس حتی در انتخاب ازمون هم باید آزمون مناسب خودتو انتخاب کنی.اگر فاصله بین آزمون ها واست زیاد اهمیت نداره و جامعه آماری آزمون واست مهم نیست میتونی بری سراغ آزمون گزینه 2 و برعکس اگر دوست داری فاصله آزمون ها کمتر شه و مباحث در اصطلاح در لقمه های کوچکتری به خوردت بره میتونی بری سراغ آزمون های قلمچی!

با آزمون به سادگی میشه برنامه ریزی خوبی داشت و بدون استرس از همین تا کنکور از نحوه پیش روی و زمان بندی پایان دروس مطلع بود.

همچنین بعد از عید آزمون های جامع برگزار میشود که به شدت میتونه شما را در بازخورد گیری و حداقل 3 بازی تدارکتی تا قبل از کنکور کمک کنه. پس حتما هم در آزمون های هفتگی و هم در آزمون های جامع شرکت کن.

موضوعات مرتبط : بهترین آزمون های آزمایشی

گام نهم ساخت دفتر برنامه ریزی

حالا که همه چی را یاد گرفتی باید روی کاغذ پیاده کنی البته میشه با نرم افزار هایی مثل اکسل هم اینکار را کرد ولی پیشنهاد من به شما اینه از دفتر برنامه ریزی استفاده کنید .یدونه دفتر خوشگل و زیبا با هر مدلی که خودت دلت میخواد تهیه کن تا برنامه ریزی پیاده سازی شه.

در دفرت برنامه ریزی باید در هر صفحه جدول یک هفته قرار داشته باشه و در این جدول روزهای هفته ، تاریخ و جزئیات مطالعه در هر ساعت کامل بیان شه تا مجبور به دوباره کاری و تغییرات برنامه نشید.

سعی کن نیمی از صفحه مربوط به جدول برنامه ریزی کنکور باشه و نیمی دیگری از صفحه مربوط به توضیحات پایان روز برنامه ریزی باشه.

حالا این توضیحات چیه؟

در پایان هر روز کامل و مفصل راجع به کیفیت مطالعه ای که داشتیم و سختی و راحتی درس ها همچنین روند روالی که طی کردیم توضیحاتی برای خودمان مینویسیم.برای مثال مینویسم فلان مبحث ریاضی سخت بود یا این قسمت عربی عالی یاد گرفتم و تست ها هم زدم و به همین روال اینکار را هر روز تکرا میکنیم.

چه فایده ای داره؟

فایده این موضوع اینه بعد از اینکه برنامه بطور کامل تمام شد و به انتهای راه یا دوران جمع بندی رسیدیم بطور کامل از کیفیت خودمان در مباحث مختلف اطلاع داریم پس موقع مرور میدونیم اول سراغ قسمت هایی بریم که ضعیف تر هستیم.با این روش تا حد وحشتناکی زمان صرفه جویی مشیه!

همچنین در پایان روز موقع خواب حتما یه نگاهی به برنامه ریزی فردات داشته باش تا با پیش زمینه و نقشه ذهنی برنامه فردا شروع بشه یا اگر نکاتی برای دروس فردا لازم است که رعایت کنی همونجا یادداشت کن.

مثال :

فرض کن میخوای در یک همایش بزرگ سخنرانی کنی خب منطقیه قبل از سخنرانی چند باری تمرین کرده باشی تا ذهنت آماده باشه و با قدرت بیشتری پیش بری.برنامه ریزی کنکور تجربی یا رشته های دیگه هم دقیقا همینه پس شب قبلش در حد 10 دقیقه نقشه فردا را مرور کن.

گام دهم زمان عشق و حال

هر آدمی در هر زمان و برهه ای از زندگیش نیاز به استراحت داره.در واقع جسم و روان همه ماه تا زمانی که استراحت کاملی نداشته باشه نمیتونه با تمام کیفیت عمل کنه.راننده ای را تصور کنید که حداقل 20 سال است راننده است و در رانندگی تبهر بالایی دارد اما به دلیل خستگی تصادف میکند!

آیا تبهر راننده زیر سوال رفته؟

خیر چون تبهر سر جاش هست اما به دلیل خستگی مغز کیفیت و تمرکز سابق را نداره خب همین عامل هم باعث میشه راننده با این همه سابقه بیوفته تو دره!

شما هم دقیقا همین هستید و باید در طول سال سخت و طولانی کنکور فکر سلامت جسمی و روانی خودتان باشید تا هم در یادگیری با قدرت عجیب غریبی پیش برید و هم روحیه و نشاط همیشه حفظ شه.

دو تا کار میشه کرد:

استراحت های کوتاه مدت

این استراحت شامل این ها میشه:

  • استراحت بین تایم مطالعاتی
  • فیلم دیدن
  • گپ زدن با خانواده
  • گپ زدن با دوستان
  • گوش دادن به موسیقی

تمام این ها بیش تر از 1 ساعت نباید زمان شما را بگیره و بهتر است آخر روز انجام شه تا مغز با استراحت و شادابی وارد برنامه فردا شه.

استراحت های بلند مدت

حتما از این ها استفاده کن:

  • استخر و شنا
  • رفتن به طبیعت مثل کوه و جنگل
  • پیاده روی
  • ورزش صبحگاهی
  • رفتن به سینما
  • بیرون رفتن با دوستان

این ها چند ساعتی زمان تورو میگیره ولی بد نیست هر 2 هفته یکبار حداقل یکیشیو یا به تنوع همشو انجام بدی تا مغز همش احساس نکنه تحت فشاره و جز درس خوندن نمیتونه کار دیگه ای بکنه!

استراحت و خواب کافی و البته غذای مناسب از واجبات یک داوطلب کنکوری است و هیچکس نمیتونه ادعا کنه فقط با درس خوندن تونسته در کنکور سراسری رتبه برتر شه یا در هر شغل و زمینه ای دیگه ای صرفا با تلاش به اوج رسیده!

پس در سال کنکور :

  • خوب بخواب
  • خوب بخور
  • خوب استراحت کن
  • خوب تفریح کن

اما هر چیزی بموقع و سرجای خودش و دقیقا طبق برنامه ریزی قبلی!

موضوعات مرتبط : بهترین ساعت مطالعه برای کنکور

برنامه ریزی مخصوص معدل بالا (مخصوص امتحان نهایی)

اگر محصل هستید در هر کدام از سال های دهم تا دوازدهم یا میخواید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید حتما باید برنامه ریزی موازی با برنامه ریزی کنکور انجام داد تا 50 درصد ساده تر راه یعنی نمرات امتحانات نهایی عالی طی شود.

برای اینکار تنها کافیه در کنار برنامه ریزی کنکور فقط روزی 2 ساعت به برنامه ریزی تشریحی اختصاص بدید و هر روز که از مدرسه به خانه برگشتید فقط های درس ها همان روز را بخوانید و چندتایی تمرین تشریحی حل کنید همین!

همچنین از تایم طلایی قبل از مدرسه رفتن یعنی بین ساعت 5 و 6 صبح تا زمان حضور در مدرسه استفاده کن.میتونی زنگ های تفریح و زمان برگشت به خونه هم کمی مطالعه داشته باشی تا درس های به سرعت مرور و وارد حافظه بلند مدت شه!

روزی 2 ساعت کم نیست؟

اصلا کم نیست چون میشه هفته ای 14 ساعت، بعلاوه اینکه میشه حداقل 5 ساعت با روش های دیگه که گفته شد به این زمان اضافه کنی همچنین چند ساعتی هم جبرانی بزاری برای آخر هفته که هم زمان هست و هم خسته نیستی که میانگین تا 20 ساعت یا بیشتر میرسه.

این زمان در ماه حداقل به 80 ساعت میرسه و تا امتحانات نهایی شما 320 ساعت روی تمام دروست به صورت روزانه همراه با خوندن و حل تمرین زمان گذاشتی پس به سادگی در ایام امتحانات فقط تمرین حل میکنی تا آمادگیت به 200 درصد برسه .این روال دقیق روال معدل های 20 هست پس حرف گوش کن و این کار ساده را انجام بده!

هشدار به دهمی ها و یازدهمی ها !

کنکور سال 1403 آخرین کنکوری است که فقط نمرات سال دوازدهم در آن تاثیر گذار خواهد بود و از سال 1404 سوابق تحصیلی یازدهم و دوازدهم و برای کنکور 1405 سوابق تحصیلی دهم ، یازدهم و دوازدهم آن هم میزان 60 درصد در کنکور تاثیر قطعی داره پس حواست باشه از درس خوندن و برنامه ریزی غافل نشی.

برنامه ریزی کنکور اردیبهشت( نوبت اول )

در کنکور 1402 نوبت اول در دی ماه برگزار شد که کار چندان خوبی نبود و بسیاری از داوطلبان آن را به چشم کنکور آزمایشی دیدند اما نوبت اول کنکور 1403 در اردیبهشت ماه و دو ماه قبل از نوبت دوم کنکور است.

با این حساب برنامه ریزی متفاوتی وجود ندارد چون اگر همه چی در برنامه خوب پیش رود شما تا عید هم درسو را تمام کردید و هم تست زدید و هم کامل مسلط شدید و برای بعد از عید در دوران جمع بندی هستید.

وسط این جمع بندی ها و شرکت در آزمون های آزمایشی جامع در یکی از نوبت های کنکور هم شرکت میکنید پس لازم نیست کار خاصی برای نوبت اول کنکور انجام بدید و طبق روال گفته شده عمل کنید و پیش برید.

سوالات متدوال در مورد برنامه ریزی کنکور 1403

چطوری افزایش ساعت مطالعه داشته باشم؟

افزایش ساعت مطالعه روزانه و هفتگی روش های مختلفی دارد اما ساده ترین روش این است که شما هر دو هفته یکبار فقط 1 ساعت به ساعت مطالعه روزانه یا 7 ساعت به ساعت مطالعه هفتگی اضافه کنید تا در کمتر از 2 ماه بدون هیچ کار خاصی به میانگین 10 ساعت در روز برسید.

از روش های توضیح داده شده میشه برای برنامه ریزی تمام رشته ها استفاده کرد؟

قطعا با توضیحاتی که داده شد تا بیش از 90 درصد میتونید در هر رشته ای که هستید خودتان برنامه ریزی کنکور شخصی سازی انجام دهید و 10 درصد مابقی مربوط به تفاوت رشته از نظر تعداد دروس ، ضرایب دروس و این موارد است که باید رعایت شود.

حداقل ساعت مطالعه روزانه باید چقدر باشه؟

با توجه به رقبا و تلاشی که در حال انجام است حداقل ساعت را در هر شرایطی که هستید روی 6 ساعت قرار دهید هر چند که بیتعارف برای موفقیت در کنکور مخصوصا رشته تجربی باید به میانگین 10ساعت در روز رسید.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 چطور است؟

تاثیر 50 درصدی دارد و فقط سال دوازدهم ملاک است.

میتونم از برنامه ریزی کنکور دوستم استفاده کنم؟

اگر دوست دارید جز رتبه های 100 تا 500 هزار کنکور باشی حتما این کار را انجام بده!

PDF برنامه ریزی کنکور از کجا پیدا کنم؟

به اول مقاله برگرد و از فابل های PDF برنامه ریزی که البته نمونه از برنامه ریزی های شخصی شده در آکادمی کنکور مشاور است استفاده کن ولی در هر صورت برنامه ریزی خودتو داشته باش.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید