لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

همین حالا وقت مشاوره خود را رزرو کنید 👈

انتخاب رشته انسانی 1402

انتخاب رشته انسانی به دلیل تعداد رشته های زیاد در آن و وجود دانشگاه های مختلف مانند دانشگاه های دولتی ، پیام نور ، غیر انتفاعی و حتی دانشگاه های شرایط خاص مانند دانشگاه فرهنگیان پیچیدگی های خاص خود را دارد.

از طرفی رشته های مختلفی با علاقه مندی های متفاوت در انسانی وجود دارد برای مثال رتبه های برتر کنکور انسانی ممکن است بر خلاف تصور خیلی از داوطلبان وارد رشته حقوق نشوند و دیگر رشته های دانشگاهی را انتخاب کنند.

با این حساب پیش بینی انتخاب رشته دیگر داوطلبان کمی سخت است. با اطلاع از اولویت بندی رشته ها و دانشگاه ها و البته خصوصیات و ویژگی های شخصی خودتان به سادگی میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. بهترین انتخاب یعنی بهترین رشته و دانشگاهی که میشود بر اساس میل خودتان در آن قبول شوید.

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی

انتخاب رشته انسانی

در انتخاب رشته انسانی میشود جنس های مختلف دانشگاهی را انتخاب کرد و با توجه به اینکه تمام رشته های انسانی بدون کنکور هم قابل پذیرش هستند قطعا میشود وارد رشته دلخواه شد.

توجه

از ورود به رشته های بدون کنکور ترسی نداشته باشید چون تمام رشته های انسانی در تمام دانشگاه ها دارای موقعیت شغلی یکسان هستند پس بجای تمرکز روی دانشگاه خاصی بیشتر سعی کنید وارد رشته مناسبی شوید.

لیست دانشگاه های رشته انسانی

✔️ دانشگاه های دولتی

✔️ دانشگاه های پردیس

✔️ دانشگاه های دارای شرایط خاص

✔️ دانشگاه پیام نور

✔️ دانشگاه غیر انتفاعی

✔️ دانشگاه علمی کاربردی

✔️ دانشگاه آزاد اسلامی

با این توضیحات باید متوجه شده باشید که با هر رتبه ای میشود در دانشگاه قبول شد. اما اگر بخواهیم آخرین رتبه های مجاز برای دانشگاه های دولتی را در نظر بگیریم البته در رشته های تاپ انسانی میشود این پیشبینی را داشت:

✔️ رشته حقوق رتبه های کمتر از 2000

✔️ رشته روانسناسی رتبه کمتر از 2500

✔️ رشته مدیریت رتبه کمتر از 3000

✔️ رشته حسابداری رتبه کمتر از 3000

✔️ رشته های دارای شرایط خاص رتبه کمتر از 2500

نکته

رتبه های گفته شده بصورت حدودی در نظر گرفته شده است و بر اساس سهمیه ای که داوطلب در آن کنکور میدهد متفاوت خواهد بود.

موضوعات مرتبط : راهنمای جامع انتخاب رشته سراسری

انواع سهمیه های کنکور انسانی

سهمیه منطقه 1

اگر شما ساکن در شهر تهران یا تبریز یا مشهد یا اصفهان یا شیراز هستید جز سهمیه منطقه 1 خواهید بود.

سهمیه منطقه 2

ساکنین مراکز استان و شهرهای بزرگ در سهمیه منطقه 2 قرار میگیرند که شلوغ ترین سهمیه از نظر تعداد داوطلبین است.

سهمیه منطقه 3

شهرهای کوچک و محروم و شهرستان های استان ها در این سهمیه جا میگیرد که از نظر تعداد نسبت به دو سهمیه دیگر کمترین تعداد داوطلب را در خود جا داده است.

سهمیه ایثارگران 5 درصد

این سهمیه برای اشخاصی است که یکی از اعضای درجه 1 خانواده مانند پدر یا مادر یا حتی همسر دارای سوابق جبهه و ایثارگری باشد.

سهمیه ایثاگران 25 درصد

این سهمیه هم برای ایثارگران است با این تفاوت که یکی از اعضای درجه 1 خانواده دارای حداقل 25 درصد جانبازی با تاییدیه بنیاد شهید باشد.

سهمیه مناطق زلزله زده

مربوط بومیان مناطقی است که دچار سوانح طبیعی شده اند.

شرایط انتخاب رشته علوم انسانی

بنر انتخاب رشته کنکور سراسری

برای انتخاب رشته انسانی باید شرایط مختلفی در نظر گرفته شود و تمام داوطلبان حتما بر اساس این قوانین انتخاب رشته را انجام دهند.

اولیت بندی رشته ها

باید رشته ها درست چیده شود در واقع پر تقاقضا ترین رشته ها باید در صدر انتخابات باشد. برای مثال رشته حقوق به رشته زبان و ادبیات فارسی اولویت دارد و به همین ترتیب باید ترتیب درست چینش رشته ها شناخته شود.

اولویت بندی دانشگاه ها

دانشگاه های مختلف دارای تراز علمی و رنکینگ متفاوت هستند پس باید حتما در ترتیب بندی دانشگاه ها هم دقت کرد. برای مثال نباید واحد های دانشگاه پیام نور قبل از دانشگاه تهران قرار گیرد یا حتی بین دانشگاه های دولتی باید بهترین ترتیب رعایت شود.

در نظر گرفتن پذیرش منطقه ای ، ناحیه ای و قطبی

اگر شما ساکن بند عباس هستید قطعا کمترین شانس را برای قبولی در تبریز دارید چون تبریز نه در منطقه نه در ناحیه و نه در قطب شماست. از نقشه ای که سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته قرار داده است استفاده کنید و تا جای امکان از منطقه خودتان انتخاب رشته انجام دهید.

انتخاب دانشگاه های دارای شرایط خاص

دانشگاه های دارای شرایط خاص مانند دانشگاه فرهنگیان هم تقاضای زیادی دارد هم نحوه انتخاب آن متفاوت است . پس اگر قصد ورود به دانشگاه شرایط خاص دارید و به آن علاقه مند هستید حتما کد رشته های این جسن دانشگاه ها را در اولویت بندی 1 تا 10 انتخاب رشته قرار دهید.

علاقه مندی

باید وارد رشته ای شوید که به آن علاقه مند هستید نه رشته ای که همه به دنبال هستند. ممکن است رشته ای خوب باشد اما نه برای شما!

استعداد یابی

علاوه بر در نظر گرفتن علاقه باید حتما در تست های استعداد  یابی شرکت داشته باشید تا بر اساس توانایی ها و ویژگی های شخصیتی شما رشته ای انتخاب شود در غیر اینصورت حتیاگر در آن رشته قبول شوید در دانشگاه دچار مشکل خواهید شد.

خبر خوب

برای بررسی تمام موارد گفته شده میتوانید از کارشناسان انتخاب رشته کنکور مشاور استفاده کنید تا بهترین انتخاب برای شما انجام شود.

اعلام نتیجه انتخاب رشته انسانی 1402

بعد از اینکه انتخاب رشته علوم انسانی 1402 انجام شد و تمامی کد رشته ها وارد سامانه انتخاب رشته سازمان سنجش یا دانشگاه آزاد گردید باید منتظر اعلام نتایج ماند. نتایج در دو دسته دانشگاهی در دو زمان مختلف اعلام میشود.

اعلام نتایج دانشگاه های دارای شرایط خاص

نتایج دانشگاه های دارای شرایط خاص در اول شهریور ماه یا نهایتا در هفته اول شهریور برای دعوت به مصاحبه داوطلبان اعلام خواهد شد. بعد از حضور در مصاحبه نتایج نهایی در هفته پایانی شهریور اعلام خواهد شد.

اعلام نتایج رشته های متمرکز

تمامی نتایج نهایی انتخاب رشته سراسری و آزاد در تمام جنس های دانشگاهی و تمام گروه های آزمایشی در هفته پایانی شهریور ماه اعلام خواهد شدو بعد از قبولی داوطلبان میتوانند با مراجعه به سایت دانشگاه قبولی طبق فراخوان اعلام شده برای ثبت نام حضوری مراجعه کنند.

اهمیت مشاوره در انتخاب رشته انسانی

مشاوره انتخاب رشته انسانی

قطعا در هر کاری که اطلاعات کافی در مورد آن وجود نداشته باشد میتوان از مشاور یا راهنما کمک گرفت. انتخاب رشته هم همینطور است و استفاده از مشاور میتواند شانس قبولی را بالا ببرد و اتلاف وقت و هزینه را کاهش دهد.

خدماتی که مشاور انتخاب رشته به داوطلب میدهد

اولویت بندی رشته های دانشگاهی

اولیت بندی انواع دانشگاه ها

توضیح در مورد انواع پذیرش دانشگاه ها

تخمین آخرین رتبه های قبولی در رشته ها و دانشگاه های مختلف

تست شخصیت شناسی

دادن توضیحات در مورد شرایط دانشگاهی رشته های مختلف

دادن توضیحاتی در مورد بازار کار رشته های مختلف

دادن توضیحاتی در مورد دانشگاه های دارای شرایط خاص و رشته های زیر مجموعه آن

انجام انتخاب رشته و اولوت بندی کامل و ارائه به داوطلب

انجام انتخاب رشته دانشگاه آزاد

دادن توضیحاتی در مورد انواع دانشگاه های بدون کنکور

دادن توضیحات در مرود نحوه پذیرش های بدون کنکور انواع رشته ها

با وجود تمام این ها هنوز هم نمیخوای از مشاوره انتخاب رشته استفاده کنی؟!

در پایان

ما در آکادمی کنکور مشاور بعنوان یک مرکز تخصصی انتخاب رشته با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با سابقه انتخاب رشته کشور توانسته ایم هر ساله داوطلبان زیادی را به سمت رشته و دانشگاه های مورد علاقه و البته برتر کشور سوق دهیم.

میتوانید برای مشاوره در زمینه انتخاب رشته انسانی همین الان با ما تماس بگیرید و بدون هیچ اقدام خاصی فقط در یک یا دو جلسه مشاوره شرکت کنید تا انتخاب رشته شما انجام شود.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید