لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها

یکی از مسائلی که داوطلبان با آن درگیر هستند بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها است که باعث بالا رفتن بهروه وری و حداکثر کیفیت در درس خواندن میشود.این ساعت برای دانش آموزان و پشت کنکوری ها متفاوت است و بسیار مهم است که با در نظر داشتن ساعت طلایی مطالعه شروع به درس خواندن کنیم.

در این مقاله با بهره گیری از تجربیات تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سعی داریم در رابطه با بهترین ساعت مطالعه و همچنین بهترین ساعت استراحت کنکوری ها و البته ساعت های مطالعه نفرات برتر کنکور صحبت کنیم.تا انتها با ما همراه باش و این مطالب طلایی و سرنوشت ساز را از دست نده.

چگونه بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها را پیدا کنیم؟

منظور از بهترین ساعت مطالعه در واقع ساعتی است که با درس خواندن در آن بالا ترین بهره وری و حداکثر مفید مطالعه کردن را داشته باشیم.حالا ممکن است شخصی صبح بسیار زود در این بهره وری قرار بگیرد یا برعکس شخصی شب ها در حداکثر مفید خواندن باشد.

این موضوع تا حد زیادی به دانش آموز بودن یا پشت کنکوری بودن شما ربط دارد چون اگر دانش آموز باشید آزادی عمل کمتری در طول هفته برای تعیین ساعات شروع مطالعه دارید و الزاما مجبور هستید تا برنامه اصلی را بعد از مدرسه اجرا کنید.

افرادی هم که پشت کنکوری هستند یا فارغ التحصیلانی هستند که میخواهند بعد از چند سال در کنکور سراسری شرکت کنند با توجه به شرایط شخصی زندگی میتوانند ساعتی را بعنوان ساعتی را بعنوان بهترین ساعت مطالعه کنکور در نظر بگیرند.

تماس با کنکور مشاور

بهترین ساعت مطالعه کنکور برای دانش آموزان

اگر دانش آموز هستید پیشنهاد میکنم شب ها زودتر بخوابید تا بتوانید از ساعات مطالعه قبل از مدرسه یعنی بین ساعت ۵ تا ۷ صبح استفاده کنید.ساعات صبح یعنی زمانی که مغز استراحت کافی کرده است بهترین زمان برای یادگیری است.

همچنین ساعت مطالعه در صبح زود را میتوانید در روزهای تعطیل هم تکرار کنید.شاید اولش سخت باشه اما بعد از چند روز حتما عادت میکنید بعلاوه اینکه داشتن انگیزه و هدف بهترین کاتالیزور برای انجام هر کاری است دیگه صبح زود بیدار شدن که کاری نداره!

بعد از مدرسه هم حتما پیشنهاد میکنم حداقل ۱ ساعت استراحت مطلق داشته بشید و بد نیست یه چورت خیلی خیلی کوچیک مثلا یک ربع تا نیم ساعته هم بزنید تا مغز ریکاوری شه و آماده فعالیت در ادامه روز باشه.

بعد از استراحت دوباره میتونید بهترین ساعت مطالعه کنکور را داشته باشید و حداقل دو ساعت در مفید ترین حالت ممکن درس بخوانید.

توجه

این ها صرفا پیشنهاداتی است که بر اساس بررسی تعداد زیادی داوطلب خدمت شما ارائه میشود. شما میتوانید بطور گردشی ساعت های مختلفی را امتحان  کنید و بهره وری خود را در آن ساعت بسنجید شاید استثنایی باشد و بهترین ساعت مطالعه کنکور برای شخص شما متفاوت باشد.

بهترین ساعت مطالعه کنکور برای پشت کنکوری ها

بهترین ساعت مطالعه کنکور برای پشت کنکوری ها

عزیزانی که پشت کنکوری هستند یا بعد از چند سال قصد شرکت در کنکور سراسری دارند معمولا وقت بسیار آزاد تری دارند و چون زمان مدرسه رفتن از برنامه آن ها حذف میشود میتونن استفاده دو چندانی از این چند ساعت اضافی داشته باشند.

بطور قطع پیشنهاد ما برای بهترین ساعت مطالعه صبح زود است یعنی قبل از ساعت ۸ ساعت داوطلب صبحانه خورده باشد و برنامه را شروع کند.حتی پیشنهاد میکنیم برنامه را شروع کنید و در زمان استراحت صبحانه میل کنید.

با اینکار هم از قدرت ساعات ابتدایی روز مغز استفاده کردید و هم با خوردن صبحانه در زمان استراحت بعد ۲ یا ۳ ساعت مطالعه باعث انرژی گرفتن دوباره بدن میشید و شاید بشه گفت ۵ ساعت اول مطالعه شما خیلی خیلی مفید خواهید بود.

پیشنهاد میکنیم حتما از برنامه ریزی برای پشت کنکوری ها کنکور مشاور استفاده کنید.

عزیزانی هم هستند که در ساعت شب و نیمه شب بسیار مفید و خوب درس میخوانند و صبح ها دیر تر بیدار میشوند.نمیتوان این موضوع را رد کرد یا غلط دانست اما این عزیزان در حال پرورش مغز و کار گرفتن از مغز در این ساعت ها هستند در حالی که کنکور ساعت ۸ صبح شروع میشود!

توجه

بازهم تاکید میکنیم که تمام این موارد پیشنهاداتی است که بر اساس تجربیات تعداد زیادی داوطلب طی این چند سال گرد آوری شده البته از نظر علمی هم مغز انسان بالاترین بهره وری را بعد از استراحت خوب و کامل یعنی در ساعات ابتدایی روز دارد.

افراد و پزشکان زیادی هم هستند که پیشنهاد میکنند بعد از ناهار حتما چورت کوتاه تاکید میکنم چورت کوتاه کمتر از ۳۰ دقیقه زده شود تا به مغز برای ریکاوری کردن فرصتی داده شود و دوباره با قدرت به ادامه روز برسید.

ساعت های طلایی مطالعه کنکور

اگر تا الان در منزل یا کتابخونه یا محیطی که با تمرکز برای درس خواندن است قرار گرفته باشی که قطعا قرار گرفتید متوجه میشید که گاهی چندین صفحه از یک مطلب سخت را به سادگی پیش میبرید بطوری که خودت هم انگیزه میگیری تازه بعضی ها هستند در این شرایط بخودشون افتخار میکنن!

اما گاهی برای خوندن چند صفحه از یک مطلب بسیار ساده فقط خیره به خط های کتاب بودی و یهو بخودت میای میبینی ۲ ساعت گذشته و چیزی نخوندی، اونی هم که خوندی هیچی ازش یادت نیست!

به این موضوع پرش افکار یا عدم تمرکز گفته میشود و معمولا در ساعاتی از روز اکثر آدم ها بدون اینکه بخوان دچار عدم تمرکز هستند و بر عکس بطرز عجیبی در مواقعی مغز با تمرکز وحشتناک قدرت خودش را به رخ ما میکشه بطوری که خودمون هم باورمون نمیشه تونستیم تست سخت یا مطلبی سخت را با موفقیت بگذرانیم.

پس کافیست به مدت یک هفته هر زمان که در حال درس خوندن در ساعات مختلف بودی با تقسیم بندی زمانی ای که کردی بعد از اجرای برنامه آن قسمت کیفیت مطالعه و نحوه یادگیری و حتی کیفیت تست زدن را بدون تعارف در دفتر طلایی که قبلا توضیح دادیم یادداشت کنید.

بعد از یک هفته دفتر طلاییتو باز کن و تایم مطالعه ای که در بالاترین کیفیت بودی در آن روز مشخص کن.مثلا یه گوشه بنویس صبح ساعت ۸ تا ۱۰ یا عصر ساعت ۵ تا ۷ فلان مطلب خوانده شد و نسبت با پارت های زمانی دیگر کیفیت بهتری داشتم.

اصلا مشکلی نداره که بیش از یک پارت زمانی با کیفیت داشته باشید.اینکار را برای تمام روزهای هفته انجام بده و به نتیجه شگفت انگیزی که بهش میرسی دقت کن!

بهتون قول میدم در اکثر روزهای هفته حداقل یک پارت زمانی با کیفیت در یک ساعت یا حدود آن ساعت تکرار شده است.مثلا تایم اول برنامه که صبح است یا ظهر است یا حدود ساعت ۹ صبح یا حدود ساعت ۷ عصر است در روزهای مختلف برای دروس مختلف یکسان است.

با اینکار میتونی بفهمی ساعت های طلایی مطالعه کنکور برای شخص شما چه ساعتی است همچنین یک اتفاق باحال دیگه میوفته و متوجه میشی کدوم درس را در چه ساعتی بهتر میخونی. مثلا مشخص میشه چه ساعت هایی برای ریاضی خوندن شما مناسب است یا درس عربی را در چه ساعتی بخونی بهتر نتیجه میگیری و به همین ترتیب قالب کلی ساعت مطاله شما مشخص میشود.

پیشنهاد ما به شما : راه های افزایش سرعت مطالعه

بارها گفتیم برنامه ریزی باید شخصی سازی شده باشد و همین روش یکی از کارهایی است که میتواند با تعیین ساعت طلایی مطالعه کنکور برنامه شما را شخصی سازی کند.البته اگر میخواهید برنامه شما بسیار حرفه ای باشد میتونید از مشاوران رتبه برتر آکادمی کنکور مشاور استفاده کنید.

بهترین ساعت مطالعه و استراحت برای کنکور

همانطور که بهترین ساعت مطالعه برای کنکور وجود دارد قطعا بهترین ساعتی هم برای استراحت وجود دارد.متاسفانه خیلی از داوطلبان کنکور تصور میکنند بدون وقفه درس خواندن میتواند آن ها در رتبه برتر شدن کمک کند.

این موضوع را میتوان در داوطلبان در ابتدای شروع درس خواندن یعنی معمولا در تابستان دید.در این زمان داوطلبان کنکور با حداکثر انگیزه و توان به سمت رویاهای خودشان میروند و حتی دقایقی استراحت کردن را بر خود حرام میکنند.

البته این موضوع طبیعی است چون در ابتدای راه هستند انرژی اکثر داوطلبان بالا است و میخواهند با تمام وجود در این مسیر قرار بگیرند و موفق شوند اما روش درست این نیست!

برای درک موضوع مثالی ساده میزنیم.دوندگان دو ماراتن را در نظر بگیرید که میخواهند مسیر طولانی را بدوند و باید برای برنده شدن در تمام طول مسیر انرژی خود را ذخیره کنند تا در زمان مناسب از بقیه رقبا جلو بزنند.

طبیعی است اگر دونده ای تمام انرژی خود را اول مسابقه استفاده کند در نیمه راه از مسابقه جا میماند یا اگر دونده فقط انرژی خود را برای انتهای مسابقه ذخیره کند در طول مسیر از دوندگان دیگر عقب میوفتد.پس لازم است انرژی با استراتژی و استراحت هایی در طول مسیر مصرف شود و با اینکار بدون احساس خستگی موفقیت در مشت دونده است!

شما هم بعنوان یک داوطلب کنکور باید در طول روز و هفته انرژی خود را ذخیره کنید یا انرژی از دست رفته را دوباره برگردانید تا از برنامه ریزی جا نمونید و نتیجه بگیرید.

بهترین راه برای اینکار تغذیه خوب و استراحت کافی است. در همین سایت در رابطه با تغذیه کنکوری ها مقاله مفصلی آماده کردیم که میتونید مطالعه فرمایید.

👈 استراحت بین تایم های مطالعه

بعد از خواندن هر تایم مشخص شده در برنامه که معمولا تایم های ۲ تا ۳ ساعته بر اساس درس مورد مطالعه است حداقل ۵ دقیقه و حداکثر ۱۵ دقیقه استراحت کنید.منظور از استراحت، استراحت مطلق است یعنی کلا از فکر درس بیرون بیایید و چیزی بخورید یا بنوشید و دوباره با انرژی شروع کنید.

👈 استراحت در پایان برنامه روزانه

بعد از اینکه برنامه یک روز بطور کامل انجام شد شما حتما باید بموقع بخوابید.سراغ گوشی و تلویزیون نرو و سعی کن بموقع بخوابی تا مغز استراحت کافی داشته باشد.خواب کافی برای شما ۷ ساعت است و کمتر نخواب و سعی نکن بیشتر بخوابی.همین مقدار کاملا استاندارد و کافی است.

👈 استراحت در پایان برنامه هفتگی

بعد از اینکه یک هفته هیجان انگیز را گذراندی و به آخر هفته که تعطیلات است رسیدی هم باید استراحت کنی دوباره تاکید میکنم باید استراحت کنید!

استراحت آخر هفته میتونه کمی بیشتر خوابیدن در روز جمعه باشه یا چند ساعتی گشت و گذار و بیرون رفتن باشه. خلاصه هر چیزی که باعث میشه انرژی شما تخلیه شه و برای چند ساعتی استرس درس خوندن نداشته باشیو انجام بده.

با حرام کردن خواب و خوراک بخودت فکر نکن نتیجه میگیری.هر چیزی جای خودش را دارد و باید حتما استراحت و تفریح و شاداب بودن را در بین برنامه ریزی هفتگیت داشته باشی.با این روال تا کنکور هم برنامه ریزی خوبی داشتی و اجرا کردی و هم در این ماراتن طولانی و حساس خسته نمیشی.

تماس با کنکور مشاور

هشدار

مهم ترین ماه های داوطلبان کنکور ماه های منتهی به کنکور یعنی دوران بعد از عید است و دقیقا در همین دوران است که خیلی از داوطلبانی که ماه ها قبل از شما جلو افتاده بودن جا میزنن و خیلی دیگه از داوطلبان با نا امیدی محض به پشت کنکور ماندن مجدد فکر میکنن.

این موضوع میتونه برای شما فرصت باشه و به سادگی و بدون انجام هیچ کار خاصی از کنار داوطلبان عبور کنی و در صف رتبه برتر های کنکور قرار بگیری.

بهترین ساعت خواب برای کنکوری ها

بهترین ساعت خواب برای کنکوری ها

سال کنکور سالی است که قراره سرنوشتت رقم بخوره و آینده تو طی همین سال و چند ساعت کنکور مشخص بشه.پس بسیار بسیار باید در این سال زندگی حرفه ای داشته باشی و برای این سال زندگی کنی!

به زبان ساده تر باید فکر و ذکرت کنکور باشه و تمام برنامه های زندگیت در راستای موفقیت در کنکور قرار بگیره حتی خوابیدن و غذا خوردن.

مثال های زیادی از زندگی حرفه ای میشه زد، مثلا بازیکنان مطرح فوتبال که برای سال ها رژیم غذایی مشخصی دارند و در ساعات مشخصی بیدار میشن و میخوابن یا هنرمندان یا مدیران بزرگ هر کدام در حیطه و شرایط مشخص زندگی خودشان باید حرفه ای زندگی کنند تا حداکثر بهره وری اتفاق بیوفتد.

شما هم دقیقا بعنوان یک داوطلب کنکور باید چنین رفتار حرفه ای داشته باشید و با رعایت چند قانون ساده بدون هیچ سختی و اذیتی از خیلی ها که موارد را رعایت نمیکنند جلو خواهید افتاد.یکی از مهم ترین قوانین برای موفقیت در کنکور ساعت خواب است!

بدن و مغز بطور طبیعی بین ۶ تا ۸ ساعت استراحت عمیق یا همون خواب نیاز دارد.بر اساس نظر بسیاری از پزشکان ۷ ساعت خواب استاندارد ترین حالت است.پس شما باید قانون ۷ ساعت خواب در شبانه روز را تحت هر شرایطی رعایت کنید.

گفتیم که ساعت طلایی مطالعه کنکور و حداکثر بهره وری مغز صبح زود است که میتونه بین ساعت ۵ تا ۷ صبح باشه پس اگر بخواهیم ۷ ساعت بخوابیم و بین ۵ تا ۷ صبح از خواب بیدار شیم و برنامه را استارت بزنیم باید شب بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ حتما خوابیده باشید.

این ساعت خوابیدن نه خیلی زوده و نه خیلی دیر و کاملا استاندارده و با در این ساعت خوابیدن هم بموقع شام میخورید هم تمام برنامه روزانه قابل اجرا است و هم میتونید تفریح کوچکی هم داشته باشید.

توجه

به ساعت خوابیدن و بیدار شدن و عتدت دادن بدن به ساعت مشخص خواب و بیداری و شروع مطالعه به شدت باید توجه کنید در غیر اینصورت با خوابیدن در ساعت های مختلف و بیدار شدن ها دل بخواهی بدن شما ریتم طبیعی خودش را ازدست میدهد و مثل خیلی ها در طول روز دائما بی حال خواهید شد.

تماس با کنکور مشاور

ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور

با بررسی چندین نفر از رتبه برتر های کنکور که توانسته بودن رتبه های دو رقمی و رتبه های ۳ رقمی زیر ۵۰۰ بدست بیاورند صحبت کردیم تا تجربیاتشان را در اختیار ما بگذارند. بسیاری از رتبه برتر ها شاید بیش از ۹۰ درصد به درس خواندن در صبح زود تاکید داشتند. در ادامه صحبت دو نفر از رتبه برترهای آکادمی کنکور مشاور را یکی در سال کنکور تونسته رتبه برتر شه و دیگری پشت کنکوری بوده را برایتان نقل قول میکنم.

👈 علیرضا فرهادی دانشجوی دندان پزشکی علوم پزشکی تهران

صبج قبل از رفتن به مدرسه با انگیزه وصف نا شدنی و شور و اشتیاق وحشتناک برای موفقیت و قبولی در کنکور و رسیدن به رویای صندلی دندان پزشکی دانشگاه تهران از خواب بیدار میشدم. وقتی بیدار میشدم هوا هنوز روشن نبود و همه غرق خواب بودن اما من بخاطر اینکه از دست دادن زمان در موقع مدرسه را جبران کنم ساعت ۵ صبح سر کتاب بودم.

حتی بعد از تموم شدن مدرسه برای اینکه زودتر به درس و برنامه برسم تا خونه میدویدم.سریع ناهار میخوردم و کمی استراحت و میرفتم سر درس و برنامه ریزی ای که مشاورم انجام داده بود.چنان شور و هیجانی برای موفقیت داشتم که تمام فکر و ذکرم فقط کنکور و دندان پزشکی دانشگاه تهران بود و هیچ چیزی جز اونو نمیدیدم.

تقریبا با تمام دوستام قطع ارتباط کرده بودم و سراغ گوشی و هر اتلاف وقت دیگه ای نمیرفتم.سعی میکردم بموقع بخوابم و بموقع هم بیدار شم و از حداکثر خودم برای قبول شدن مایه بزار و به لطف خدا تونستم رتبه دو رقمی کنکور ۹۶ کسب کنم.

👈 احمد غلامی دانشجوی پزشکی علوم پزشکی ایران

سال اول در کنکور رشته ریاضی شرکت کرده بودم و نتیجه خوبی هم بدست آوردم اما یه حسی بهم میگفت که میتونم شرایط بهتری داشته باشم یهو تصمیم گرفتن نرم دانشگاه و انتخاب رشته نکنم و در کنکور رشته تجربی شرکت کنم.

هیچی از زیست نمیدونستم ولی ریاضی و فیزیک و شیمی خوبی داشتم. تصمیم گرفتم بترکونم و هرطور شده رشته پزشکی قبول شم.هزینه دادن واسم کمی سخت بود پس محکوم بودم به قبولی در دانشگاه دولتی و نمیخواستم از تهران هم خارج شم.

واسه همین با انگیزه وحشتناکی صبح های زود بین ساعت ۴ تا ۵ از خواب بیدار میشدم تا عقب افتادگیم تو زیست جبران شه و به بقیه درس ها هم برسم.یجوری باید برنامه ریزی میکردم که وقتی بقیه بیدار میشن من قبل از اون ها چیزهایی که تا به اون روز ندیده بودم را خونده باشم تا بتونیم برابر جلو بریم.

با گذشت زمان و تموم شدن ماراتن کنکور تونستم رتبه خوبی بدست بیارم و بعد از انتخاب رشته و اومدن نتایج وقتی خودم و خانوادم قبولی در رشته پزشکی علوم پزشکی ایران را دیدیم اشک تو چشممون حلقه زد انگار دنیا رو بهم داده بودن.چقدر شیرین بود لحظه ای که مزد زحمات و تلاش سخت یک ساله را با یک رشته زیبا با یک آینده تضمین شده دنیا بهم هدیه داد.

نکته

در هر دوی این رتبه برترها چیزی که بیش از همه چیز خود نمایی میکند انگیزه و هدف و سخت کوشی و پشتکار است و این است که باعث میشود علیرضا بعد از مدرسه تا خونه بدود و تحمد برای اهداف بزرگتر قید رشته های مهندسی را بزند و به پزشکی فکر کند.

با تمام وجود انگیزه داشته باش و با هدف حرکت کن مسیر خودش روشن و نمایان خواهد شد…

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید