لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

محرومیت از کنکور ۱۴۰۴

محرومیت از کنکور 1403

امسال و با نزدیک شدن به زمان کنکور سراسری، موضوع محرومیت از کنکور ۱۴۰۴ یکی از دغذغه‌های اصلی دانش آموزان و متقاضیان شرکت در کنکور است به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم به دلایل محرومیت و راه‌کارهای محروم نشدن از کنکور را برایتان به صورت کامل توضیح دهیم تا با در نظر گرفتن این شرایط با خاطری آسوده، ثبت نام خود را نهایی کنید.

عوامل محرومیت در کنکور ۱۴۰۴

بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور سراسری می‌خواهند بدانند که عوامل محرومیت در کنکور چیست تا با دوری کردن و در نظر گرفتن عوامل محرومیت، آینده خود را در معرض تغییر قرار ندهند. برای جلوگیری از محرومیت باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  1. در صورتی که شما فارغ التحصیل نظام قدیم باشید و مدارک پیش دانشگاهی خود را مفقود کرده باشید امکان ثبت نام در کنکور سراسری را نخواهید داشت. برای شرکت در کنکور سراسری شما باید حتما مدارک تحصیلی خود را تطبیق داده باشید تا بتوانید ثبت نام خود را نهایی کنید.
  2. تمام دانش آموزانی که در رشته‌های فنی و مهندسی و در هنرستان تحصیل کرده‌اند باید دارای مدرک فوق دیپلم باشند تا بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند. در صورتی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی باشید از شرکت در کنکور منع خواهید شد.
  3. با توجه به تاثیری که معدل دانش آموزان در نتیجه کنکور دارد در صورتی که عمدا و یا سهوا معدل خود را اشتباه وارد کرده باشند بعد از قبولی و حتی پذیرفته شدن در دانشگاه‌ها قبولی آن‌ها رد خواهد شد و متخلف شناخته می‌شوند.
  4. برای محروم نشدن در کنکور تمامی داوطلبان باید تمامی مدارک تحصیلی خود را دریافت کرده باشند تا در صورت نیاز به تطبیق بتوانند مدارک خود را تطبیق دهند. علاوه بر این برای شرکت در کنکور سراسری دانش آموزان باید تا تاریخ ۱۴۰۴/۰۶/۳۱ فارغ التحصیل شوند.
  5. در صورتی که معدل دانش آموزان نیاز به ویرایش نهایی داشت باید قبل از شرکت در کنکور نسبت به ویرایش اقدام نمایید.
  6. دانش آموزانی که در دوره‌های روزانه قبول شده باشند اما در دانشگاه ثبت نام نکرده‌اند باید قبل از تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ در خواست انصراف خود را ثبت کنند تا بتوانند برای بار دوم در کنکور سراسری شرکت نمایند.

شرایط عمومی شرکت در کنکور

برای عدم محرومیت از کنکور ۱۴۰۴ و قبولی در دانشگاه باید شرایط عمومی زیر را داشته باشید.

✅ اعتقاد داشتن به اسلام و یا یکی از ادیان مورد قبول و مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

✅ عدم احراز هر گونه عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران

✅ وابسته نبودن فرد داوطلب و وابستگان آن‌ها در سازمان‌های غیر قانونی

✅ نداشتن فساد اخلاقی

✅ عدم اعتیاد به موارد مخدر

موضوعات مرتبط : شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور + هزینه و جریمه انصراف

شرایط اختصاصی

 با توجه به موارد گفته شده شما باید دارای شرایط عمومی باشید اما در این میان شرایط دیگری تحت عنوان شرایط اختصاصی نیز وجود دارد. بعضی از این شرایط اختصاصی عبارت اند از :

✅ دارا بودن مدرک تحصیلی معتبر و تطبیق داده شده

✅ فارغ التحصیلی در هر یک از مقاطع کاردانی پیوسته یا فوق دیپلم که تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ درس خود را تمام کنند مجاز به ثبت نام در کنکور خواهند بود.

✅ تمامی دانشجویان اخراجی برای شرکت مجدد در کنکور سراسری باید تسویه مالی را انجام داده و نسبت به دریافت مدارک تحصیلی خود اقدام کرده باشند.

✅ تمامی فارغ التحصیلان رشته‌های بهداشت دهان، تكنسين سلامت دهان، پرستاری دندانپزشكی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی شامل قانون خدمت نمی‌شوند و می‌توانند به راحتی در کنکور ثبت نام کنند.

محرومیت از کنکور در صورت قبولی روزانه چگونه است؟

محرومیت از کنکور در صورت قبولی روزانه چگونه است؟

بسیاری از پذیرفته شدگان در کنکور سراسری می‌خواهند بدانند که آیا در صورت قبولی در دانشگاه‌های روزانه، شامل محرومیت از کنکور ۱۴۰۴ می‌شوند یا خیر. برای پاسخ دادن به این پرسش باید بدانید که شراط محرومیت از کنکور در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

دانشگاه‌ها به صورت کلی به چند دسته دانشگاه آزاد، دانشگاه دولتی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه پردیس و پردیس خودگردان طبقه‌بندی می‌شوند. در این میان جز دانشگاه‌های روزانه سایر دانشگاه‌ها شهریه‌پرداز هستند و شما برای ادامه تحصیل در هر ترم باید مبلغ به تصویب رسیده دانشگاه را پرداخت نمایید.

دانشگاه‌های دولتی به دو دسته روزانه و شبانه تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام از این دوره‌ها با یکدیگر تفاوت‌های جزیی دارند. تمامی کلاس‌های این دو دوره تحصیلی دارای شباهت‌های زیادی هستند برای مثال تمامی کلاس‌های مقاطع روزانه و شبانه با هم و در یک ساعت برگزار می‌شود و هیچ تفاوتی در میزان واحدهای درسی در این دو وجود ندارد.

تنها تفاوت بین این دو نوع دوره تحصیلی است که دانشجویان دوره شبانه موظف به پرداخت شهریه هستند در حالی که دانشجویان پذیرفته شده در مقطع روزانه نیازی به پرداخت شهریه ندارند و می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند.

با توجه به این توضیحات، باید بدانید که با در نظر گرفتن رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۹۴۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ تمامی پذیرفته شدگان می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کرده و آزمون دهید.

آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه‌های روزانه قبول شده‌اند و در یکی از مقاطع تحصیلی کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی در حال تحصیل هستند باید برای شرکت مجدد در آزمون سراسری ۱۴۰۲ تا قبل از بازه ثبت نام برای کنکور از مقطع تحصیلی خود انصراف داده و فرم تاییدیه داشته باشند.

در صورتی که هر کدام از دانشجویان نتوانند در بازه زمانی درست و به موقع اقدام کنند و فرم نهایی انصراف را همراه خود نداشته باشند در صورت قبولی در کنکور، قبولی آنان مردود اعلام می‌شود و شامل محرومیت از کنکور ۱۴۰۳ خواهند شد.

مشمولان و محرومیت از کنکور ۱۴۰۴

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم بحث مشمولان قانون محرومیت دوساله از کنکور است که در ادامه به معرفی این افراد خواهیم پرداخت :

  1. تمامی داوطلبانی که دوبار در یک دانشگاه روزانه پذیرفته شده‌اند و وضعیت آن‌ها بلاتکلیف است باید قبل از ثبت نام در یکی از مقاطع انصراف دهند در غیر این صورت به دوسال محرومیت از شرکت در کنکور دچار خواهند شد. دقت کنید که منظور ما از پذیرش، قبولی نهایی است یعنی افرادی که به صورت کامل ثبت نام کرده باشند. افرادی که در دانشگاه‌های روزانه مجاز شده‌اند یا قصد دارند تا دوبار در کنکور شرکت کنند دچار محرومیت نخواهند شد.
  2. تمامی دانشجویانی که فارغ التحصیل رشته‌های پزشکی دارای طرح اجباری هستند در صورتی که قبل از اتمام طرح خود در کنکور ثبت نام کرده و در دوره‌های روزانه بعد از پذیرش ثبت نام کنند محرومیت دو ساله خواهند داشت.
  3. تمامی دانشجویان دوره روزانه در صورت ثبت نام در کد رشته دیگری در دانشگاه‌های دولتی با محرومیت دوساله از کنکور مواجه خواهند شد.

به همین خاطر بهتر است قبل از شرکت در کنکور و ثبت نام نهایی در دانشگاه‌های دولتی به خوبی با تمام شرایط و ضوابط فوق آشنا باشید تا دچار محرومیت دوساله شرکت در کنکور نشوید.

رفع محرومیت از کنکور ۱۴۰۴

رفع محرومیت از کنکور 1403

در طی سال‌های گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه محرومیت از کنکور ۱۴۰۴ برداشته خواهد شد به گوش رسید که همچنان نیز بعضی از این شایعات باقی مانده است. بهتر است بدانید که در صورت قبولی در دانشگاه‌های روزانه و خودداری کردن از ثبت نام یا ثبت نام مجدد در صورت قبولی در دانشگاه‌های روزانه در کنکور و سایر شرایط ممکن است محروم شوید.

هر سال و در زمان انتشار دفترچه آزمون کنکور سراسری، شما می‌توانید بار دیگر قوانین را به صورت کامل مطالعه کنید با این حال ما نیز لازم دانستیم تا نکاتی را در این باره به شما ارائه دهیم.

👈 رفع محرومیت برای متقاضیانی که دوبار در مقطع روزانه قبول شده‌اند

اگر شما در یک مقطع تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی قبول شده باشید و بار دیگر کنکور دهید و برای بار دوم نیز در دانشگاه دولتی قبول شوید در هر صورت در ثبت نام دانشگاه محروم خواهید شد. البته طبق آخرین رای دیوان عدالت اداری بند (ج) مندرج در دفترچه حذف شده است اما با این حال برای به دست آوردن اطمینان بیشتر بهتر است قبل از شرکت در کنکور دفترچه را مورد بررسی قرار داده و مطالعه کنید.

پیشنهاد ما به شما : کدام منطقه در کنکور بهتر است؟

👈 برداشته شدن محرومیت از دانشجویان دانشگاه‌های روزانه

تمامی دانشجویانی که در حال ادامه تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های روزانه هستند به شرطی دچار محرومیت نمی‌شوند که طبق متن درج شده در دفترچه تا پایان سال تحصیلی خود و قبل از فرا رسیدن زمان کنکور انصراف داده و نتیجه قطعی انصراف آن‌ها صادر شده باشد.

👈 برداشته شدن محرومیت برای فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی

تمامی فارق التحصیلان مشمول خدمات اجباری که قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند، در صورت قبولی در هر کدام از رشته‌های گفته شده می‌توانند مابقی خدمت خود را بعد از اتمام درس خود انجام دهند.

👈 رفع محرومیت برای داوطلبان مشمول خدمت سربازی

رفع محرومیت از کنکور۱۴۰۴، برای داوطلبان مشمول خدمت سربازی، زمانی برداشته خواهد شد که فرد مشمول در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی یا دکتری عمومی تحصیل نکرده باشد. اگر فرد مشمول قبل از اعلام نهایی نتیجه کنکور زمان مقرر خدمت سربازی‌اش فرا برسد در صورت قبولی در دانشگاه‌ می‌تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند و در نتیجه از خدمت تا تمام شدن درسش ترخیص شود.

شما عزیزان میتوانید همین حالا برای مشاوره کنکور با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

38 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید ببخشید من دانشجوی روزانه دانشگاه صنعتی شیراز هستم ورودی ۱۴۰۰ میخواستم بدونم میشه برای کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم و در صورت قبولی انصراف بدم از دانشگاه خودم ؟

  2. با سلام اگر ۱۴۰۲ روزانه قبول شوم اما ثبت نام نکنم به معنی انصراف است؟ یا در ۱۴۰۳ محروم میشوم؟؟

  3. سلام من روزانه قبول شدم ولی دانشگاه ثبت نام نکردم میتونم ۱۴۰۳ روزانه شرکت کنم یا باید انصراف میدادم؟

  4. سلام من دانشجوی روزانه ورودی ۱۴۰۰ هستم و میخوام برای ۴۰۳ کنکور بدم مطمئنید که نمیتونم؟ شنیدم بعد قبولی در رشته جدید باید انصراف بدیم نه قبلش ☹️☹️☹️☹️

    1. سلام در دفترچه تاکید شده دانشجویان روزانه تا اسفند ماه سال جاری برای شرکت در کنکور سراسری انصراف دهند
      اگر اینطور که شما میگید بود دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشد!

      1. با سلام من امسال روزانه رشته حسابداری قبول شدم اما نمیخوام ثبت نام کنم آیا برای کنکور سال ۱۴۰۳ با مشکل مواجه میشم یا محروم میشوم؟

          1. سلام خسته نباشید من فرهنگیان ۱۴۰۲ قبول شدم نرم شامل محرومیت میشم؟

  5. سلام،من ارشد وزارت بهداشت روزانه قبول شدم ولی ثبت نام نکردم آیا برای ارشد بهداشت ۱۴۰۳محرومم؟

  6. سلام وقت بخیر
    اگه من دانشجوی روزانه باشم و از رشته ام انصراف ندم و کنکور رشته مورد نظرم را قبول شوم میتوانم پردیس آن رشته را بزنم و درصورت قبولی از دانشگاهم انصراف بدهم؟

  7. سلام بنده در دانشگاه روزانه قبول شدم و قصد دارم برای سال بعد دوباره کنکور بدم باید برای رفع محرومیت در سایت سنجش در خواست بدم؟

  8. سلام.ببخشید من الان کنکور ۴۰۲ دانشگاه روزانه قبول شدم و اگه نرم میتونم کنکور ۴۰۳ شرکت کنم؟ محروم نمیشم؟ همینکه کاری نکنم به منزله انصرافه یا کار خواصی باید بکنم؟

  9. سلام من تیرماه ۱۴۰۲ کنکور هنر دادم و از طراحی لباس روزانه فنی حرفه دخترانه ساری قبول شدم. چون شهر خودم تبریز هست، و انتخاب رشته‌م توسط استادم اشتباه انحام شده، نمیتونم به دانشکاه ساری برم، آیا از شرکت در کنکور هنر ۱۴۰۳ محروم میشم؟

  10. سلام من تغذیه ی روزانه شوشتر قبول شدم می خواستم بدونم اگه نرم برای ثبت نام و سال دیگه کنکور بدم دیگه نمیتونم تغذیه ی شوشتر رو انتخاب کنم یا نمی تونم کلا تغذیه رو انتخاب کنم

  11. با سلام و خسته نباشید .
    بنده از دانشگاه تبریز روزانه قبول شدم و ثبت نام کرد و می خواهم برای کنکور ۱۴۰۳ نیز ثبت نام کنم . آیا باید تا اسفند ماه ۱۴۰۲ انصراف بدم ؟ یا امکانش هست بعد از نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ اگه فرهنگیان قبول شدم انصراف بدم ؟
    با تشکر

  12. سلام من پرستاری روزانه قبول شدم ۴۰۲ وطبق دفترچه ۱۴۰۲ دانشجوی روزانه میتونست بدون انصراف کنکور بده این قانون برای ۴۰۳ هم وجود داره؟ یعنی من که روزانه هستم میتونم ۴۰۳ بدون انصراف کنکور بدم دیگه؟

  13. سلام من امسال فرهنگیان دو مدرکی قبول شدم اگه برم و بعد ترم ۲ انصراف بدم میتونم رشته های روزانه رو انتخاب کنم؟

  14. سلام من سال ۴۰۲شیمی دانشگاه تهران روزانه قبول شدم اگه انصراف بدم سال ۴۰۳ میتونم روزانه شرکت کنم وسوال دیگه اینکه میتونم همین رشته محل رو مجدد بزنم

  15. سلام ببخشید من دوره روزانه قبول شدم در شرایطی ک ثبت نام غیرحضوری انجام دادم ولی حضوری ثبت نام نکردم برای ۱۴۰۳ محروم میشم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید