لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته های نیمه متمرکز

رشته های نیمه متمرکز

زمانی که دفتر انتخاب رشته کنکور را مشاهده میکنید با انبوهی از رشته و کد رشته و دانشگاه مواجه میشوید که احتمالا در نگاه اول کاملا سردرگم خواهید شد. رشته هایی که ارائه میشود شامل رشته های متمرکز و رشته های نیمه متمرکز یا شرایط خاص است.

اگر شما هم جز کسانی هستید که نمیتوانید این رشته ها را از هم تفکیک کنید یا اینکه اصلا نمیدانید رشته های نیمه متمرکز چی هستند و چطور باید در انتخاب رشته قرار داده شوند پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

👇 ویس اختصاصی کنکور مشاور در مورد رشته های نیمه متمرکز 👇

منظور از رشته های نیمه متمرکز چیست؟

👈 در هر گروه آزمایشی که کنکور دادید برای انتخاب رشته سراسری ۱۵۰ و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۰۰ انتخاب به شما داده میشود تا از میان کد رشته های معرفی شده و مواردی که مجاز به انتخاب آن هستید فرآیند انتخاب رشته را انجام دهید.

در میان انتخاب های شما بعضی از دانشگاه ها هستند که تنها در یک مرحله پذیرش را انجام میدهند و بعد از انجام انتخاب رشته و اعلام نتایج قطعی بدون انجام مصاحبه میشود در آن وارد شد و ثبت نام کرد و کمتر از یک هفته شماره دانشجویی دریافت کرد.

به این جنس دانشگاه ها که اکثریت و بیش از ۹۰ درصد دانشگاه های کشور را شامل میشوند دانشگاه های دارای رشته های متمرکز گفته میشود.در تمام ۵ گروه آزمایشی کنکور سراسری میتوان وارد رشته های متمرکز شد.

از جمله این دانشگاه ها :

👈 تمامی دانشگاه های دولتی

👈 تمامی دانشگاه های پردیس

👈 تمامی واحد های دانشگاه پیام نور

👈 تمامی دانشگاه های غیر انتفاعی و موسسات آموزش عالی

👈 تمامی دانشگاه های علمی کاربردی

👈 تمامی واحد های دانشگاه آزاد

دانشگاه هایی هم هستند که قبل از ثبت نام قطعی در دانشگاه مصاحبه برگزار میکنند در واقع ورود به این دانشگاه ها برای عموم آزاد نیست حتی اگر داوطلب نمره علمی کافی را بدست آورده باشد!

رشته هایی که در این جنس از دانشگاه ها تدریس میشود به رشته های نیمه متمرکز یا دارای شرایط خاص معروف شده است.

برای تشخیص رشته های نیمه متمرکز کافیست در زمان انتخاب رشته ستون آخر جداول کد رشته را مشاهده کنید و هر جا دیدید شرایط پذیرش را دارای مصاحبه زده است قطعا آن رشته جز رشته های نیمه متمرکز است.

دانشگاه های دارای رشته نیمه متمرکز

👈 دانشگاه علوم پزشکی ارتش

در این دانشگاه رشته های پزشکی و پیراپزشکی و بعضی از رشته های مورد نیاز در کادر درمان مانند رشته بهداشت و امثال این ها ارائه میشود.برای ورود به این دانشگاه نیاز است تا داوطلب رتبه مناسب در کنکور تجربی را کسب کرده باشد.

بعد از انتخاب رشته دانشگاه علوم پزشکی ارتش ۳ برابر ظرفیت کد رشته های اعلامی دعوت به مصاحبه انجام میدهد و بعد از مصاحبه عقیدتی و بررسی سلامت جسم و روان نتایج نهایی را هم زمان با اعلام نتایج کنکور اعلام میکند.

👈 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله که یکی از سازمان های زیر مجموعه سپاه است دقیقا شرایطی مانند دانشگاه علوم پزشکی ارتش دارد البته با کمی تفاوت در شرایط پذیرش که برای مثال نیاز است داوطلب دارای سابقه بسیج باشد.

👈 دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگی جهت تامین کادر معلم وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند و علاقه مندان بسیاری دارد و جز دانشگاه های دارای شرایط خاص است که از تمام گروه های آزمایشی حتی هنر و زبان هم میتوان به آن ورود کرد.

مفید برای شما : شرایط پذیرش دانشگاه صدا و سیما

👈 دانشگاه امام صادق

تقریبا میتوان گفت در این دانشگاه دانشجویان برای قرار گیری در پست های مدیریتی دولتی و سازمانی آموزش میبینند و شرایط قطعی استخدام بعد از پایان دوره تحصیل وجود دارد. برای ورود به دانشگاه امام صادق هم حتما باید در مصاحبه ورودی موفق شد.

👈 دانشگاه امام باقر

دانشگاه امام باقر در گذشته با وزارت اطلاعات همکاری داشت و فارغ التحصیلان وارد این وزارت خانه میشدند در حال حاضر این دانشگاه را با نام دانشگاه امنیت هم میشناسند که تقریبا ماموریت سابق را دارد و جز دانشگاه هایی است که به راحتی نمیتوان به آن وارد شد.

👈 دانشگاه علوم انتظامی امین

کارد افسری نیروی انتظامی در تمامی شاخه های شغلی در این دانشگاه آموزش میبینند و دوره ۴ ساله را پشت سر میگذارند تا بعد از آن به سرعت وارد کادر نیروی انتظامی شوند.دانشگاه انتظامی کوثر برای آموزش کادر خانم هم وجود دارد که در حال حاضر پذیرش ندارد.

👈 دانشگاه افسری امام علی

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی برای آموزش کادر افسری اقدام به جذب نیرو و پذیرش در این دانشگاه میکند.قطعا برای ورود به دانشگاه امام علی باید از مراحل مصاحبه عبور کرد که شامل مصاحبه عقیدتی سیاسی و تست های پزشکی است.

👈 دانشگاه افسری امام حسین

مشابه دانشگاه امام علی نیروی زمینی سپاه هم برای تکمیل کادر افسری در این دانشگاه نیروی متخصص خود را آموزش میدهد تا بعد از اتمام تحصیلی فارغ التحصیلان به سرعت وارد فضای کار شوند.

👈 دانشگاه شهید ستاری

نیروی هوایی ارتش بصورت مجزا جهت تکمیل کادر افسری و خلبانی خود از طریق این دانشگاه که در تهران است آموزش های لازم را به پذیرفته شدگان میدهد.شرکت در مصاحبه و انجام تست های پزشکی برای قبولی در این دانشگاه الزامی است.

👈 دانشگاه صدا و سیما

احتمالا فراخوان دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رشته های مختلف برای تکمیل کادر این سازمان را دیده یا شنیده اید.در هر صورت این دانشگاه هم به دلیل داشتن مصاحبه حضوری جز دانشگاه های دارای شرایط خاص است.

پیشنهاد ما به شما : رشته های دانشگاه صدا و سیما

👈 دانشگاه علوم قضایی

شرکت کنندگان در کنکور انسانی میتوانند برای ورود به شغل های موجود در قوه قضاییه در مصاحبه این دانشگاه شرکت کنند.به دلیل استخدام قطعی و شرایط نسبتا خوب قطعا نیاز به نمره علمی بالا و کسب موفقیت در جلسه مصاحبه دارید.

تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

✅ رشته های متمرکز معمولا شناخته شده تر هستند و اکثر داوطلبان کنکور اطلاعاتی راجع به آن دارند مثلا رشته های پزشکی یا رشته های مهندسی یا رشته حقوق و روان شناسی

اما رشته های نیمه متمرکز با توجه به اینکه قرار است شخص بعد از پایان تحصیل در سازمان مشخصی خدمت کند باید با شغل آن شخص مرتبط باشد در نتیجه ممکن است تا وارد دانشگاه های دارای شرایط خاص نشید اصلا اسم این رشته ها به گوش شما نخورد.لیست رشته های نیمه متمرکز را بطور مفصل در ادامه خواهیم گفت.

✅ رشته های متمرکز تعهد خدمتی ندارند یعنی حتی اگر شخصی در رشته ای مانند پزشکی فارغ التحصیل شده باشد میتواند بعد از اتمام تحصیل وارد حرفه ای دیگر شود و کسی نمیتواند از نظر قانونی جلو این شخص را بگیرد.

در رشته های نیمه متمرکز شرایط فرق دارد و در ابتدا از داوطلبان تعهد خدمتی گرفته میشود.یعنی شخص بعد از پایان تحصیل حداقل به مدت دو برابر زمان تحصیل باید در سازمان مربوطه مشغول به کار شود.اگر شخصی بخواهد انصراف دهد باید برای انصراف هزینه های صورت گرفته تا آن زمان را به دانشگاه بازگرداند.

✅ اکثر افرادی که وارد رشته های نیمه متمرکز میشوند از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

✅ در رشته های نیمه متمرکز پذیرفته شدگان استخدام میشوند و حتی در زمان دانشجویی حقوق دریافت میکنند و مدت دانشجویی جز سنوات خدمتی محاسبه میشود.

✅ امکان خروج از کشور برای دانشجویان رشته های نیمه متمرکز تنها در صورت تایید سازمان مربوطه امکان دارد و صرفا با داشتن اشتغال به تحصیل نمیتوان از کشور خارج شد.

نحوه انتخاب رشته های نیمه متمرکز

نحوه انتخاب رشته های نیمه متمرکز

👈 زمانی که نتایج اولیه کنکور اعلام میشود انتخاب رشته آغاز خواهد شد و داوطلبان با توجه به رشته هایی که در آن مجاز شده اند میتوانند کد رشته های مورد علاقه را بر اساس اولویت در دفترچه انتخاب رشته وارد کنند.

بر اساس قوانینی که در سنوات گذشته وجود داشت هر داوطلب میتواند از ۲ دانشگاه دارای شرایط خاص کد رشته انتخاب کند پس اشخاصی که کد رشته هایی از چند دانشگاه را انتخاب میکنند عملا کار بیهوده ای انجام داده اند و با انتخاب کد رشته های زیاد از چند دانشگاه نمیتوان شانس قبولی را بالا برد.

بهترین روش برای بالا بردن شانس قبولی در رشته های نیمه متمرکز قرار دادن کد رشته های نیمه متمرکز در انتخاب های ۱ تا ۱۰ است تا سازمان سنجش با در نظر گرفتن اولویت بندی شانس بیشتری برای قبولی به داوطلب اختصاص دهد.

پس باید تحقیقات لازم را قبل از انتخاب رشته درباره شرایط دانشگاه و رشته تحصیلی و آینده شغلی با دقت انجام دهید تا در صورت دعوت به مصاحبه و پذیرفته شدن از انتخاب خود پشیمان نشوید.

✅ نکته مهم

👈 در صورتی که داوطلبی به مصاحبه رشته های نیمه متمرکز دعوت شود اما در مصاحبه حضور پیدا نکند به منزله انصراف است و سازمان سنجش انتخاب های بعدی داوطلب را بررسی میکند.

👈 داوطلبانی که در مصاحبه رد میشوند نباید نگران باشند چون سازمان سنجش با تفکیک کد رشته های متمرکز و نیمه متمرکز اقدام به بررسی دیگر انتخاب ها میکند.

👈 در صورت قبولی در رشته های نیمه متمرکز امکان ورود به رشته های متمرکز وجود ندارد.

👈 در انتهای شهریور ماه تنها یک نتیجه بعنوان نتیجه نهایی انتخاب رشته صادر میشود و بر خلاف تصور خیلی از داوطلبین دو نتیجه مجزا برای رشته های متمرکز و نیمه متمرکز صادر نخواهد شد.

👈 در ۹۰ درصد مواقع تنها برای یک دانشگاه دارای شرایط خاص دعوت به مصاحبه انجام میشود و کمتر پیش می آید که دو دانشگاه داوطلبی را برای مصاحبه تایید کرده باشند.

👈 علاوه بر تعیین اولویت بین رشته های متمرکز و نیمه متمرکز باید در اولیت بندی بین رشته های نیمه متمرکز هم دقت کنید.برای مثال برای شما دانشگاه فرهنگیان در اولویت است یا دانشگاه علوم پزشکی ارتش؟

👈 دانشگاه آزاد هیچ رشته نیمه متمرکزی ندارد.

زمان مصاحبه رشته های نیمه متمرکز

👈 در نیمه مرداد ماه همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری فرآیند انتخاب رشته آغاز میشود و در انتهای شهریور ماه نتایج قطعی کنکور سراسری اعلام خواهد شد.اما برای این رشته ها این شرایط وجود ندارد و قبل از اعلاو نتیجه قطعی مصاحبه انجام خواهد شد.

معمولا مصاحبه به سرعت بعد از پایان زمان انتخاب رشته انجام میشود.هفته اول شهریور ماه بمدت یک هفته بر اساس نام خانوادگی دعوت مصاحبه در مراکز مشخص انجام میشود و سازمان مربوط ۲ هفته زمان دارد تا نتایج مصاحبه را به سازمان سنجش اعلام کند.

نتایج انتخاب رشته های نیمه متمرکز اوایل شهریور ماه در سایت سازمان سنجش برای دعوت به مصاحبه اعلام میشود و داوطلبانی که این کد رشته ها را وارد کرده اند میتوانند نتایج دعوت مصاحبه یا مردودی را از طریق سایت سازمان سنجش مشاهده کنند.

مصاحبه دانشگاه های دارای شرایط خاص در تهران برگزار میشود و داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده اند جهت شرکت در مصاحبه با همراه داشتن مدارک لازم باید سازمان مربوطه مراجعه کنند.

👈 هشدار

در صورتی که در زمان مقرر اینکار انجام نشود از نظر دانشگاه داوطلب انصراف داده است و قطعا جای بازگشتی وجود ندارد.

حتما به اطلاعیه ها و نوبت های دعوت مصاحبه که در سایت دانشگاه اعلام میشود توجه داشته باشید.

لیست رشته های نیمه متمرکز

دانشگاه امام باقر ( اطلاعات و امنیت ملی )
امنیت اطلاعاتامنیت اقتصادی
امنیت بین المللامنیت نرم
پژوهشگری امنیتحفاظت اطلاعات
مدیریت اطلاعان و ارتباطاتضد تروریسم
علوم فنی امنیتفناوری اطلاعات و ارتباطات

رشته های نیمه متمرکز دانشگاه فرهنگیان

زیر گروه ریاضی
آموزش ریاضی آموزش فیزیک
آموزش ابتداییآموزش کودکان استثنایی
آموزش تربیت بدنی

زیر گروه تجربی
آموزش زیست شناسی آموزش شیمی
آموزش ابتداییآموزش کودکان استثنایی
آموزش تربیت بدنی

زیر گروه انسانی
آموزش تاریخآموزش جغرافیا
 آموزش زبان و ادبیات فارسیآموزش علوم اجتماعی
آموزش الهیاتآموزش زبان عربی
آموزش مشاوه و راهنماییآموزش ابتدایی 
آموزش کودکان استثناییآموزش تربیت بدنی

زیر گروه هنر
آموزش هنر

زیر گروه زبان
آموزش زبان انگلیسی

رشته های نیمه متمرکز دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
زیر گروه ریاضی
مهندسی برق مهندسی ساخت و تولید
مهندسی عمرانمهندسی کامپیوتر
مهندسی معماریمهندسی مکانیک
مهندسی مواد و متالورژیآموزش ریاضی
 آموزش فیزیکآموزش ابتدایی
ریاضیات و کاربردها فیزیک
شیمی محض

زیر گروه تجربی
مهندسی صنایع مبلمان

زیر گروه هنر
ارتباط تصویری

زیر گروه زبان
آموزش زبان انگلیسی

رشته های دانشگاه علوم پزشکی ارتش
پزشکیعلوم آزمایشگاهی
دندانپزشکیاتاق عمل
فناوری اطلاعات سلامتهوشبری
تکنولوژی پرتوشناسیکاردانی فوریت های پزشکی
پرستاری

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید