لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

افرادی که در کنکور سراسری شرکت میکنند میتوانند علاوه بر رشته های پذیرش متمرکز در رشته های نیمه متمرکز مانند دانشگاه فرهنگیان انتخاب رشته انجام دهند. البته حتما قبل از انتخاب رشته باید شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان را بخوبی مطالعه کرده باشند.

در این مقاله سعی داریم دانشگاه فرهنگیان را به شما معرفی کنیم و شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری در تمام زیر گروه های آزمایشی را توضیح دهیم. تا انتها با کنکور مشاور همراه باش تا انتخاب رشته درستی داشته باشی…

معرفی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان بعد از ادغام مراکز و پردیس های تربیت معلم سابق در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و در حال حاضر با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش دارای ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده در سراسر کشور است.

وزارت آموزش و پرورش در دو حالت اقدام به جذب نیروی مورد نیاز میکند:

👈 کنکور سراسری

👈 آزمون دستگاه های اجرایی

هر کدام از روش های گفته جهت ورود به وزارت آموزش و پرورش دارای شرایط مختص بخود است.برای ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری باید از طریق سایت سازمان سنجش کشور اعلام علاقه مندی کرد و بعد از شرکت در کنکور سراسری اقدام به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان نمود.

در حالت پذیرش بر اساس آزمون دستگاه های اجرایی طبق اطلاعیه هایی که از سایت سازمان سنجش منشتر میشود باید ثبت نام انجام داد و بعد از شرکت در آزمون وارد مراحل مصاحبه و استخدام شد.

تماس با کنکور مشاور

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

✅ شرکت در آزمون سراسری

✅ مجاز شدن برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان

✅ افراد دارای حداقل نمره ۷۰۰۰ مجاز به انتخاب رشته فرهنگیان هستند.

✅ حداکثر سن ۲۴ سال

✅ حداقل معدل ۱۴ برای گروه آزمایشی ریاضی

✅ حداقل معدل ۱۴ برای گروه آزمایشی تجربی

✅ حداقل معدل ۱۵ برای گروه آزمایشی انسانی

✅ حداقل معدل ۱۴ برای گروه آزمایشی زبان های خارجی

✅ حداقل معدل ۱۴ برای گروه آزمایشی هنر

چند نکته در رابطه با پذیرش دانشگاه فرهنگیان

👈 صرفا داشتن معدل بالاتر از حد نصاب و تراز بالاتر از ۷۰۰۰ باعث قبولی نمیشود.

👈 پذیرش بر اساس منطقه بومی داوطلب صورت میگیرد.

👈 تنها مجاز به انتخاب کد رشته های زیر گروه آزمایشی خود هستید.

👈 داشتن سابقه بیمه یا رفتن به خدمت سربازی به سن پذیرش اضافه نمیکند.

👈 ظرفیت پذیرش بر اساس جنسیت و در هر منطقه مشخص است.

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان

بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام شد در کارنامه مجاز بودن یا نبودن انتخاب فرهنگیان مشخص میشود.

دانشگاه فرهنگیان جز دانشگاه های شرایط خاص است یعنی داوطلبان بعد از انتخاب کد رشته های مورد نظر فرهنگیان باید در جلسه مصاحبه حضوری که از طریق سایت سنجش اعلام میشود حضور پیدا کنند.

پیشنهاد ما به شما : قبولی در دانشگاه فرهنگیان از کنکور انسانی

دعوت به مصاحبه به منزله قبولی قطعی در دانشگاه فرهنگیان نیست و ۳ برابر ظرفیت اعلامی در هر کد رشته داوطلبان وارد مصاحبه خواهند شد و در صورت احراز شرایط زیر قبول میشوند:

✅ دارا بودن شرایط جسمی لازم جهت تدریس در مدارس

✅ دارا بودن سلامت روحی و روانی لازم جهت تدریس در مدارس

✅ عدم سو پیشینه کیفری

✅ توانایی لازم جهت تدریس در مدارس

✅ دارا بودن ویژگی های ظاهری مناسب برای تدریس

✅ قد و وزن و عدم کراهت منظر برای آقایون و خانوم ها از معیارهای پذیرش است

✅ موفقیت در مصاحبه عقیدتی و سیاسی و علمی

بعد از گذراندن این مرحله داوطلبان باید منتظر نتایج مصاحبه باشند.نتایج دانشگاه های دارای شرایط خاص زود تر نتایج دیگر دانشگاه ها از سوی سازمان سنجش اعلام میشود و در صورت عدم قبولی داوطلب سازمان سنجش انتخاب های دیگر را بررسی میکند.

مزیت های دانشگاه فرهنگیان

مزیت های دانشگاه فرهنگیان

👈 دانشجویان فرهنگیان از ابتدا استخدام محسوب میشوند و حقوق دریافت میکنند.

👈 مکان مورد اشتغال بعد از فارغ التحصیلی از همان ابتدا مشخص میشود.

👈 آقایون با قبولی در دانشگاه فرهنگیان از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

👈 محل اسکان و خورد و خوراک برای دانشجویان غیر بومی تامین میشود.

معایب قبولی در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه های دارای شرایط خاص بصورت تعهدی اقدام به پذیرش دانشجو میکنند پس دانشجویان فرهنگیان متعهد میشوند حداقل ۸ سال بعد از فارغ التحصیلی در وزارت آموزش و پرورش مشغول بکار باشند و در صورت انصراف موظف هستند تمامی هزینه های انجام شده توسط دانشگاه را بازگردانند.

با انصراف از دانشگاه فرهنگیان داوطلبان آقا فرصت دارند ظرف مدت ۱ سال یا خود را به نظام وظیفه معرفی کنند یا وارد دانشگاه دیگری شوند و از معافیت تحصیلی یا همان فرصت مجدد استفاده کنند.

تحصیل در دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان غیر بومی شبانه روزی میباشد و از ترم ۴ به بعد دانشجویان موظف هستند جهت کار آموزی در کلاس های درس شرکت کنند.

تماس با کنکور مشاور

شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان در گذشته شرایط سنی ورود را حداکثر ۲۲ سال برای داوطلبان خانوم و آقا قرار داده بود اما با توجه به نیاز آموزش و پرورش به معلم در چند سال اخیر کمی شرایط را برای جذب هم از نظر تعداد و هم از نظر سنی راحت تر کرد.

در حال حاضر شرایط سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای تمامی داوطلبان اقا و خانوم حداکثر ۲۴ سال است.با توجه به سن تعین شده خانوم هایی که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند و از سن ۲۴ سال عبور نکرده اند و علاقه به فرهنگیان دارند دوباره میتوانند از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

آقایونی هم یکبار وارد دانشگاه شده اند و انصراف داده اند یا سربازی را گذرانده اند و هنوز به ۲۴ سال نرسیدند میتوانند انتخاب رشته فرهنگیان انجام دهند.در نظر داشته باشید مدت سربازی یا داشتن سابقه بیمه باعث اضافه شدن به سن پذیرش نمیشود اما در سوابق خدمتی لحاظ خواهد شد.

اگر از سن ۲۴ سال عبور کردید و مدرک دانشگاهی حداقل لیسانس دارید میتوانید از طریق آزمون دستگاه های اجرایی شانستان را برای استخدام در آموزش و پرورش امتحان کنید که در این صورت آقایون نیاز دارند حتما کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشند.

از سال کنکور تا سن ۲۴ سالگی بدون محدودیت میتوان انتخاب رشته فرهنگیان را انجام داد و هیچ محدودیتی جهت دعوت به مصاحبه یا تعداد بار کنکور دادن وجود ندارد.

شرایط دانشگاه فرهنگیان برای متاهلین

دانشجویان متاهل خانوم دارای شرایط خاصی در طول تحصیل نیستند یا در زمان خدمت نیستند چون بر اساس قانون حق عائله مندی به خانوم ها تعلق نمیگیرد پس خانوم ها دقیقا مانند دانشجویان مجرد در نظر گرفته میشوند البته متاهل بودن در زمان مصاحبه میتواند تاثیر گذار باشد.

آقایونی که متاهل هستند نسبت به دانشجویان مجرد خانوم و آقا از حق عائله مندی برخوردار خواهند شد و حقوق بیشتری دریافت میکنند معمولا تفاوت حقوق مجرد ها و متاهل ها بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست!

در مابقی شرایط دانشجویی همه چیز تماما یکسان است و دانشگاه فرهنگیان بین دانشجویان متاهل و مجرد تفاوتی قائل نمیشود.

نتیجه گیری

در صورتی که علاقه مند به شغل شریف معلمی هستید قطعا دانشگاه فرهنگیان برای شما مناسب است همچنین اینکه کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهید کرد و استخدام قطعی آموزش و پرورش میشوید و همانطور که گفته شد بر اساس انتخاب خودتان محل خدمت را انتخاب میکنید.

در صورتی که سوالاتی در رابطه با دانشگاه فرهنگیان و انتخاب رشته فرهنگیان بعنوان دانشگاه دارای شرایط خاص دارید میتوانید همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید تا با مشاورین متخصص در امر انتخاب رشته و آشنا به شرایط دانشگاه فرهنگیان صحبت کنید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

6 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    سن شرکت در کنکور ۱۴۰۳ با مدرک دیپلم چنده ؟
    و میخوام معلم بشم آیا با سن ۳۴ میشه یا نه ؟

    1. سلام قانون سنی به همان ۲۲ سال برگشت
      شما با داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی از طریق ماده ۲۸ اقدام کنید

    1. سلام حداکثر سن ۲۴ سال است و استخدام از طریق ماده ۲۸ نیاز به مدرک کارشناسی دارد

  2. سلام این حرفو بنده از آقای لاشکی شنید چقدر میتونه حقیقت داشته باشه صرفا داوطلبانی که متأهل هستند یک سال به ۲۴ براشون اضافه میکنیم و براشون ۲۵ گذاشتیم ولی داخل دفترچه قید نمیکنیم

    1. سلام قطعا غلطه و چنین چیزی اتفاق نیوفتاده و قانونی نیست
      گزینش برای مصاحبه بر اساس اطلاعات درج شده و بصورت هوشمند انجام میشه نه اینکه کسی بیاد ۱ میلیون داوطلب کنکور را دونه دونه بررسی کنه ببینه کی متاهله کی مجرد و کی ۲۴ سال سن داره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید