لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

انتخاب رشته تجربی 1402

بیش از نیمی از داوطلبین کنکور سراسری داوطلبین تجربی هستند و با توجه به این حجم از شرکت کنندگان در کنکور تجربی قطعا انتخاب رشته در این زیر گروه آزمایشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دلیل این حجم از شرکت کنندگان که هم فارغ التحصیلان تجربی و هم غیر تجربی مانند فارغ التحصیلان دیپلم ریاضی و انسانی و حتی افرادی که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند و بعد از مدت ها دوری از کنکور دوباره به کنکور روی آورده اند بازار کار رشته های زیر گروه تجربی میباشد.

در زیر گروه تجربی تمامی رشته های پزشکی و پیراپزشکی از بازار خوب خوب و مطمعن و قطعی و البته با درامد بالا را شامل میشوند بعلاوه اینکه فرد میتواند با قبولی در این رشته ها از جایگاه اجتماعی خوبی هم برخوردار باشد.

در مشاوره انتخاب رشته تجربی ما به شما کمک خواهیم کرد تا با نتایج داوطلبین در سال های گذشته آشنا شوید و با توجه به رتبه و ترازی که بدست آوردید وضعیت حدودی خود را برای قبولی در یکی از رشته های خوب و مورد علاقه تان بدانید.


اگر همین الان کارنامه نتایج اولیه کنکور را ببینید با چندین جدول رو به رو خواهد شد که در نگاه اول ممکن است سردرگم شوید اما کمی صبر داشته باشید تا تمام قسمت ها با جزئیات برایتان توضیح داده شود.

در این جداول شما میتوانید سهمیه ای که سازمان سنجش برایتان در نظر گرفته است را مشاهده کنید. سهمیه ها شامل 5 سهمیه اصلی است که در ادامه کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

سهمیه های انتخاب رشته کنکور تجربی

مشاوره انتخاب رشته تجربی 1402

? سهمیه منطقه 1

این سهمیه شامل  داوطلبین در شهر های تهران ،شیراز ،مشهد ، اصفهان و تبریز میشود که در واقع 5 شهر بزرگ کشور میباشند.

? سهمیه منطقه 2

مراکز استان ها و شهرهای بزرگ در این سهمیه بندی قرار میگیرند که در واقع شلوغ ترین سهمیه در بین مابقی است.

? سهمیه منطقه 3

شامل شهرهای کوچک تر و عمدتا محروم و روستاها هستند که در میان سهمیه مناطق کم ترین حجم داوطلب را به خود را اختصاص داده اند.

? سهمیه ایثارگری 5 درصد

اگر پدر یا مادر یا برادر یا خواهر یا همسر داوطلبی جانبازی کمتر از 25 درصد داشته باشد یا در جبهه های نبرد به عنوان ایثارگر حضور داشته باشد شامل این سهمیه میشود که از نظر تعداد معمولا با سهمیه منطقه 3 برابری دارد.

? سهمیه ایثارگری 25 درصد

این  سهمیه تنها شامل افرادی میشود پدر یا مادر یا برادر یا خواهر یا همسرشان حداقل 25 درصد جانبازی داشته باشد که در میان سهمیه ها بهترین محسوب میشود و کار داوطلب برای قبولی در یکی از رشته های خوب بسیار راحت تر پیش خواهد رفت.

اگر برایتان سوال است که این سهمیه ها چی هست و اصلا به چه دردی میخورد باید بدانید که برای حفظ عدالت آموزشی و نحوه پذیرش داوطلبین سازمان سنجش 5 ظرف از داوطلبین در نظر گرفته است پس اگر شما در ظرف سهمیه منطقه 1 قرار دارید تنها با داوطلبین منطقه 1 قیاس خواهید شد و به همین ترتیب برای دیگر ظرف ها اتفاقی مشابه خواهد افتاد.

میتواند مفید باشد : انتخاب رشته ریاضی

برای مثال اگر شما ساکن تهران هستید هر رتبه ای به دست آورید با شخصی که در بندرعباس است قیاس نخواهد شد و دلیل تفکیک رتبه در سهمیه و رتبه کشوری دقیقا همین موضوع هست تا داوطلب بداند در میان رقبا در سهمیه خود چه کرده است و بر اساس آن انتخاب رشته کند.

پس در مشاوره انتخاب رشته تجربی یکی از مهم ترین مباحث همین موضوع است چون دقیق مبنا انتخاب رشته شما همین میباشد در نتیجه اگر لازم باشد خود را با کارنامه سال های گذشته قیاس کنید باید داوطلبین در سهمیه خود را بررسی کنید در غیر اینصورت قطعا پیش بینی شما غلط از آب در خواهد آمد.


کمی پایین تر بیاید با جدولی رو به رو میشوید که زیر گروهای 5 گانه برای شما مشخص کرده است و با جزئیات بیشتر رتبه و تراز شما را در هرکدام از این زیر گروه ها بصورت تفکیک شده نشان داده است.

زیر گروه ها همانطور که در دفترچه با جزئیات کامل توضیح داده شده به شما نشان میدهد که برای هر کدام از رشته هایی که قرار است انتخاب کنید رتبه و تراز در کدام زیر گروه باید مبنا قرار گیرد.

برای مثال اگر شما میخواهید وارد رشته داندان پزشکی یا کار درمانی شوید باید رتبه و تراز در زیر گروه یک را در نظر بگیرید و برای پذیرش در رشته دارو سازی رتبه در زیرگروه 3 مبنا خواهد بود.

پس به این ترتیب شما رتبه در سهمیه و تراز در سهمیه در زیر گروه مختص رشته خود را باید ملاک انتخاب رشته قرار دهید تا هرچه بیشتر به نتیجه قطعی و درست نزدیک تر باشید.

در مشاوره انتخاب رشته تجربی گفتن همین نکات ریز است که با رعایت آن میشود حتی با وجود رتبه پایین تر  نسبت به داوطلب دیگر نتیجه ای بهتر کسب کرد.

انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته تجربی
انتخاب رشته تجربی

حالا با داشتن اطلاعات جامعی که دریافت کرده اید وقت آن رسیده است که انتخاب رشته را آغاز کنید و به امید خدا بهترین نتیجه بدست خواهد آمد.در انتخاب رشته کنکور تجربی باید چند نکته را به دقت در نظر بگیرید که مرحله به مرحله باهم پیش خواهیم رفت.

مرحله اول

لیست رشته هایی که به آن علاقه دارید را با دقت و وسواس بنویسید در نوشتن این لیست محدودیتی وجود ندارد و شما هر رشته ای را که دوست دارید میتوانید در لیست وارد کنید.

مرحله دوم

آینده شغلی رشته ها،بازار کار آن ها،واحد های دانشگاهی که قرار است بگذرانید،هزینه دانشگاهی در صورتی که وارد دانشگاه سراسری نشوید و جایگاه اجتماعی رشته و درامد آن را بررسی کنید با اینکار به سادگی بخشی از انتخاب ها حذف خواهد شد.

مرحله سوم

حالا که رشته های مورد نظر را به تفکیک مشخص کردید باید دانشگاه های مورد نظر هم البته بصورت واقع بینانه مشخص کنید یعنی شهر هایی که امکان رفتن به آن ها را دارید یا دانشگا هایی که به آن علاقه بیشتری دارید را بدون محدودیت بنویسید.

مرحله چهارم

بر اساس قوانین انتخاب رشته منطقه ای،ناحیه ای و قطبی و کشوری قاعدتا نباید هر دانشگاهی انتخاب شود و اولویت پذیرش شما در منطقه و بعد در ناحیه و بعد در قطب خودتان است که سازمان سنجش نقشه ایران را با تقسیم بندی در دفترچه مشخص کرده است تا کارتان راحت شود.

بعلاوه اینکه با وجود نتیجه ای که بدست آورده اید میشود پیش بینی کرد ورود به هر دانشگاهی برای شما امکان پذیر نخواهد بود پس به همین سادگی شهر ها و دانشگاه های زیادی از انتخابات شما حذف خواهد شد.

مرحله پنجم

شما الان میدانید چه رشته ها و چه دانشگاه هایی برای شما مناسب است در این مرحله باید ترتیب درست را با توجه به علاقه مندی داوطلبین سال های گذشته و رتبه علمی دانشگاه ها در کشور انجام دهید رعایت کنید.

برای مثال دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در اولویت هستند نسبت به دانشگاهی مثل دانشگاه علوم پزشکی یزد پس اگر شما ترتیب را رعایت نکنید انتخاب رشته کنکور تجربی شما عملا از بین رفته است.

مرحله ششم

بعد از اولویت بندی دانشگاه ها باید رشته ها هم بر اساس علاقه مندی و میزان پذیرش اولویت بندی شود.برای مثال اگر ما علاقه مند به رشته هایی مانند دندان پزشکی و دارو سازی و فیزیو تراپی و پرستاری و کار درمانی هستیم باید ترتیب را رعایت کنیم تا شانس قبولی بالا رود.

بررسی کنید : انتخاب رشته سراسری

اگر شما در ابتدا رشته پرستاری را حتی در دانشگاه تهران انتخاب کنید و بعد از آن رشته دندان پزشکی را حتی در دور ترین و پر هزینه ترین دانشگاه کشور انتخاب کنید عملا به سازمان سنجش اعلام کردید که به پرستاری علاقه دارید و قطعا انتخاب های بعد از پرستاری خواهد سوخت!

مرحله هفتم

پیشنهاد میشود انتخاب رشته کنکور تجربی را رشته محور انجام دهید و بعد از آن ملاک را شهر خاصی در نظر بگیرید یعنی اگر شما در رشته پزشکی عمومی در جزیره خارک قبول شوید قطعا آینده بهتری نسبت به شخصی که مامایی در دانشگاه شهید بهشتی خوانده است دارید.

در پایان این ترتیب بندی شما لیستی مناسب از رشته ها و دانشگاه ها دارید اگر تعدا بیش تر از 150 کد رشته شد سعی کنید از انتهای انتخابات خود کد رشته ها حذف کنید یا انتخابات بسیار رویایی را حذف کنید.

تمام انتخاب رشته کنکور تجربی شامل همین 7 مرحله است و اگر درست اجرا شود قطعا بهترین نتیجه حاصل میشود.

بهتر است بگویی انتخاب رشته هنر است و استفاده از فرصت ها با داشتن دانش انتخاب رشته و حرکت قدم به قدم خود را از رقبا جلو بیاندازید.

بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته تجربی

انخاب رشه کنکور تجربی با توجه به تعداد شرکت کنندگان زیاد آن و پذیرش بسیار پایین رشته های پزشکی و پیراپزشکی که از بازار کار مطمعنی برحوردار هستند بسیار سخت تر و مهم تر از انتخاب رشته در دیگر گروه های آزمایشی میباشد.

زمانی میتوان گفت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی انجام شده است که شخص بعد از چند جلسه مشاوره بتواند براحتی کارنامه را بررسی کند و تراز قبولی رشته ها را بداند و دانشگاه ها را با اولویت بندی مناسب بچیند.

حتی اگر والدین داوطلب هم در جلسه انتخاب رشته حاضر باشند باید با اطلاعاتی که مشاور به آن ها میدهد از نحوه و ساختار انتخاب رشته اصولی مطلع شوند.

در انتخاب رشته تجربی شما با چند دسته از رشته ها مواجه میشوید.اول رشته هایی که بصورت متمرکز هستند یعنی هیچگونه شرایط خاص یا مصاحبه ای برای پذیرش در آن ها وجود ندارد.

نوع دیگری از رشته ها وجود دارند که به رشته های خاص یا نیمه متمرکز معروف هستند یعنی داوطلب بعد از قبولی در آن کد رشته دعوت به مصاحبه خواهد شد و یا آزمون عملی میدهد و در نهایت با برآیند نمره کنکور و مصاحبه میتواند در آن رشته مشغول به تحصیل شود.

از جمله مهم ترین رشته های نیمه متمرکز میتوان رشته های ارائه شده در دانشگاه های علوم پزشکی ارتش و سپاه یا دانشگاه فرهنگیان را نام برد که معمولا بیشترین علاقه مندی را به خود اختصاص داده اند.

شما بلافاصله بعد از ورود به این دانشگاه ها استخدام خواهید شد در نتیجه یکی از شروط قبولی دادن تعهد خدمتی است و اگر بعد از مدتی از دانشگاه یا رشته تحصیلی رضایت نداشته باشید براحتی امکان خروج از آن وجود ندارد.

همچنین شما از ماه اول ورود به این دانشگاه ها حقوق دریافت میکنید و اگر داوطلب آقا هستید از خدمت سربازی هم معاف خواهید شد!

در انتخاب رشته شما میتوانید از هر دو کد رشته استفاده کنید و اگر دعوت به مصاحبه شدید و در مصاحبه رد شید سازمان سنجش بطور اتوماتیک کد رشته های انتخابی بعدی شما را بررسی میکند پس اگر به انشگاه های نیمه متمرکز علاقه دارید آن ها در بین انتخاب های اول تا دهم خود قرار دهید تا شانستان برای قبولی بیشتر شود.

بهترین مشاوره انتخاب رشته دقیقا یعنی همین موارد که خیلی از داوطلبین از آن اطلاع کافی ندارند و با انتخاب رشته ای بی مهابا و درهم برهم شانس خودشان را با دستان خودشان کم میکنند تا جایی که خیلی از داوطلبین با رتبه خوب نسبت به دیگران در رشته یا دانشگاهی قبول میشوند که جز پایین ترین اولویت های آن ها بوده و در مواردی عجیب تر بسیاری از داوطلبین رتبه خوب اصلا قبول نمیشوند!


بغیر از رشته های نیمه متمرکز و شرایط خاص که ترتیب چینش کد رشته در آن ها مهم نیست و صرفا علاقه مندی و داشتن شرایط اولیه ملاک است در رشته های متمرکز با توجه به علاقه مندی های سال های گذشته و بازار کار و درامد و جایگاه شغلی ترتیب رشته های اصلی بصورت زیر میباشد:

? دندان پزشکی

مدت زمان تحصیل 6 سال و بعد از گذراندن دوره طرح پروانه اشتغال به کار صادر میشود

? پزشکی عمومی

مدت زمان تحصیل 7 سال و بعد از گذراندن دوره طرح پروانه اشتغال به کار صادر میشود

? داروسازی

مدت زمان تحصیل 7 سال و بعد از گذراندن دوره طرح پروانه اشتغال به کار صادر میشود

? تغذیه

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود همچنین با دریافت مدرک کارشناسی ارشد امکان زدن مطب وجود دارد.

? فیزیوتراپی

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود همچنین با دریافت مدرک کارشناسی ارشد امکان زدن مطب وجود دارد.

? شنوایی سنجی و بینایی سنجی

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود همچنین با دریافت مدرک کارشناسی ارشد امکان زدن مطب وجود دارد.

? کار درمانی و گفتار درمانی

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود همچنین با دریافت مدرک کارشناسی ارشد امکان زدن مطب وجود دارد.

? پرستاری

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود

? اتاق عمل

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود.

? بیهوشی

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود

? رادیولوژی

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود

? مامایی

مدت زمان تحصیل 4 سال و در مقطع کارشناسی میباشد و بعد از گذراندن دوره طرح اشتغال به کار صادر میشود

دقت داشته باشید که پذیرش در رشته های تغذیه و فیزویوتراپی و کاردرمانی و شنوایی سنجی و گفتار درمانی و بینایی سنجی بسیار محدود است و چند دانشگاه این رشته ها را بیشتر ارائه نمیدهند همچنین در دانشگاه آزاد این رشته ها وجود ندارد از این بابت به دلیل تقاضای زیاد و پذیرش کم این رشته ها در بالای جدول اولویت بندی های انتخاب رشته برای رشته های پیراپزشکی قرار گرفته اند.

شما با دانستن ترتیب اولویت بندی رشته های پرطرفدار کنکور تجربی و بهره گیری از بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی که توسط آکادمی کنکور مشاور صورت میگیرد میتوانید و نحوه انتخاب رشته که در ابتدای مقاله توضیح داده شده قطعا بهترین نتیجه را میتوانید بگیرید.

البته زمانی که گفته میشود بهترین نتیجه یعنی بهترین نتیجه با توجه به رتبه و تراز شما نه اینکه مانند خیلی از موسسات با احساسات دانش آموز بازی میشود و به داوطلب با رتبه 70000 میگویند که در ازای مبلغ چند میلیونی طوری انتخاب رشته میکنیم که شما در رشته پزشکی قبول شوید!

راهنمای انتخاب رشته تجربی

مزایا مشاوره انتخاب رشته تجربی

به شما در این قسمت چند مطلب گفته میشود تا بهترین راهنمای اتخاب رشته تجربی را در اختیار داشته باشید و بتوانید به سادگی اینکار را انجام دهید.

اول اینکه باید واقع گرایانه به رتبه و تراز خود نگاه کنید.در انتخاب رشته تجربی نگاه رویای چندان ارزشی ندارد چون به قدری ظرفیت ها محدود و داوطلبین زیاد است که حتی در دانشگاه های پردیس با وجود شهریه بسیار بالا جای خالی نخواهند ماند.

پس بر اساس رتبه و ترازی که بدست آورده اید خودتان را با داوطلبین سال های گذشته قیاس کنید تا نتیجه حدودی خود را بدست آورید.

برای اطلاع از نتیجه حدودی باید رتبه و تراز را در سهمیه مبنا قرار دهید که بطور حدودی با توجه به نتایج سال های قبل در اینجا برایتان شرح میدهیم.

? رشته های پزشکی

در رشته های پزشکی با توجه به افزایش 20 درصدی پذیرش ها شما باید حداقل تراز 9500 را بدست آورده باشید تا در یکی از دانشگاه های روزانه یا پردیس یا آزاد و ظرفیت مازاد هایشان قبول شوید.

دقت کنید این تراز کف تراز قبولی است و با توجه به رشته و دانشگاه قطعا دارای نوسان میباشد.برای مثال میشود با تراز 9500 در رشته داروسازی پردیس قبول شد و برای قبولی در رشته دندندان پزشکی دانشگاه تهران شما نیاز به  تراز حدود 12000 خواهید داشت.

اگر بخواهیم بر اساس رتبه هم بررسی هم داشته باشیم حدود رتبه 2000 برای قبولی نیاز است.البته رتبه با توجه با سهمیه ها دارای نوسان است برای مثال شخصی با رتبه 2200 ممکن است در سهمیه منطقه 2 قبول شود اما همان شخص با همین در رتبه در سهمیه منطقه 3 به دلیل کمتر بودن تعداد داوطلبین شانس قبولی ندارد.

? رشته های پیراپزشکی

در رشته های پیراپزشکی کف تراز بدست آمده با توجه به پذیرش در دانشگاه های روزانه و آزاد و پردیس و ظرفیت های مازادشان حداقل تراز 7000 است که با توجه به رشته و نوع دانشگاه دارای نوسان خواهد بود.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره کنکور تجربی

برای مثال شخصی که دارای تراز 7000 است شانس قبولی در رشته پرستاری دانشگاه های آزاد و پردیس را دارد اما قبولی با همین تراز در رشته فیزیوتراپی حتی در دانشگاه های پردیس و ظرفیت مازاد با وجود شهریه های بسیار بالا غیر ممکن است.

پس با علم به این اطلاعات باید بازه رشته های قبولی و دانشگاه های احتمالی مورد پذیرش را بدانید و 150 انتخاب خود را بیهوده از کد رشته هایی که در آن شانس قبولی نیست پر نکنید تا احتمال قبولی شما بالا برود.

در راهنمای انتخاب رشته تجربی با بیان این مطالب خدمت شما عزیزان سعی داریم با حداقل سردرگمی در دفترچه شلوغ انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد شما بتوانید فرایند انتخاب رشته را درست انجام دهید.

? سایر رشته ها

منظور از سایر رشته ها،رشته های با علاقه مندی کمتر و بازار کار با قطعیت کمتر است.رشته های شناور مانند تربیت بندی یا رشته های زیر مجموعه دانشگاه های نیمه متمرکز و شرایط خاص و مابقی رشته های ارائه شده در این مجموعه قرار میگیرند.

بجز رشته های شرایط خاص و نیمه متمرکز سایر رشته ها نه تنها در دانشگاه های روزانه و آزاد و پردیس ها و واحد های دانشگاه آزاد ارائه داده میشود بلکه برای این رشته ها شما شانس قبولی در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی هم دارید.

این رشته ها هم با نتیجه کنکور قبال پذیرش هست و هم بر اساس سوابق تحصیلی یا همان بدون کنکور میشود به آن ها وارد شد.دانشگاه های بدون کنکور عمدتا شامل دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی و تقریبا تمامی واحد های دانشگاه آزاد میباشد.

پس اگر شما برای مثال به رشته ای مثل میکروبیولوژی علاقه دارید و رتبه خوبی برای قبولی در دانشگاه های روزانه را ندارید میتوانید از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه آزاد یا دیگر دانشگاه هایی که پذیرش بدون کنکور دارند شوید.

مطمعن باشید با کنکور یا بدون کنکور تاثیر مثبت یا منفی برای شما در بازار کار ندارد و حتی تفاوتی هم در شهریه پرداختی بین شما که با کنکور وارد انشگاه آزاد یا پیام نور شدید و کسی که بدون کنکور وارد شده است وجود نخواهد داشت.

در مدرک شما کلمه بدون کنکور ثبت نخواهد شد و همچنین تا خودتان نگویید کسی از این موضوع مطلع نمیشود.دقت کنید بدون کنکور وارد دانشگاه شدن اصلا بد نیست چون به جز رشته های پزشکی و پیراپزشکی تمامی رشته های ارائه شده در کشور در دانشگاه های مختلف قابل ورود بدون کنکور هستند!

راهنمای انتخاب رشته تجربی به شما این امکان را میدهد تا علاوه بر انتخاب رشته با کنکور از مبانی انتخاب رشته بدون کنکور یا انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی مطلع شوید و یاد بگیرید.برای مشاوره میتوانید همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید و وقت مشاوره تلفنی یا حضوری خود را رزرو کنید و از مشاوره با تجربه ترین و متبهر ترین مشاورین انتخاب رشته استفاده کنید.

جزئیات انتخاب رشته تجربی 1402

جزئیات انتخاب رشته تجربی 1402

انتخاب رشته تجربی در سال 1401 کمی متفاوت تر از سنوات گذشته است و دلیل آن هم افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی داوطلب و همچنین افزایش 20 درصدی ظرفیت پزشکی است.

با این حساب کسی که در سال گذشته میتوانست با تراز 10000 وارد رشته پزشکی شود میتواند امسال با تراز 9800 هم اینکار را بکند و در کنکور قبول شود و به همین ترتیب این کاهش حداق تراز قبولی و بالا ترفتن رتبه ها تا آخرین اولویت انتخاب رشته ای یعنی رشته مامایی ادامه پیدا خواهد کرد و شانس های قبولی را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

اگر شما بطرز صحیح به این نکته توجه داشته باشید میتوانید در انتخاب رشته تجربی 1401 برگ برنده بزرگی در دستتان داشته باشید و با در نظر گرفتن دیگر نکات گفته شده در همین مقاله گوی سبقت را از رقبایتان بگیرید.

امسال سال بسیار حیاتی ای است چون با کش و قوس های زیادی که در قوانین کنکور وجود دارد معلوم نیست در سال آینده نحوه برگزاری کنکور و نحوه تاثیرات سوابق تحصیلی که قرار است به 60 درصد برسد چگونه لحاظ شود پس شما باید با تمام انسجام امسال تیر طلایی را شلیک کنید تا قربانی تغیرات قوانین که معمولا قربانیان آن افرادی هستند که در سال اول این تغیرات قرار میگیرند نباشید.

در انتخاب رشته تجربی 1401 هم مانند دیگر سال ها در دو دفترچه مجزا انتخاب رشته انجام خواهد شد و داوطلبین برای دانشگاه های سراسری و آزاد بطور مجزا انتخاب رشته را انجام میدهند.

انتخاب رشته کنکور سراسری که شامل دانشگاه های روزانه،شبان ،پیام نور، غیرانتفاعی ،پردیس ها و ظرفیت مازادها است از طریق سایت سنجش در نیمه دوم مرداد ماه انجام میشود و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق خود سایت دانشگاه آزاد انجام میشود.

با این تفاوت که در دانشگاه آزاد تعداد کد رشته هایی که مجاز هستید انتخاب کنید 100 کد رشته محل است و این در حالی است که کد رشته محل های مجاز به انتخاب در دانشگاه سراسری 150 کد است.

بازهم تکرار میکنیم بعضی از رشته ها مانند فیزیوتراپی یا کاردرمانی و شنوایی سنجی در دانشگاه آزاد ارائه داده نمیشود پس در انتخاب رشته کنکور سراسری باید با دقت بیش از بیش اینکار را انجام دهید و اصلا خیالتان از انتخاب رشته ها در دانشگاه آزاد و بالا بردن شانس قبولی راحت نباشد.

نکته ای دیگر در رابطه با دانشگاه های آزاد را باید بدانید و آن این است که شما علاوه بر انتخاب رشته بر اساس کنکوری که دادید میتوانید شانس خود را در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد هم امتحان کنید.

بدین صورت که از 5 گروه آزمایشی که وجود دارد شما اجازه دارید با خرید کارت انتخاب رشته از سایت دانشگاه ازاد در هر 5 گروه آزمایشی علاوه بر انتخاب رشته در گروه آزمایشی که کنکور دادید انتخاب رشته بدون آزمون انجام دهید.

قاعدتا برای شما در انتخاب رشته دانشگاه سراسری و هر چند انتخاب رشته که در دانشگاه آزاد کرده اید بصورت مجزا نتایج قبولی یا مردودی ارائه میشود و بر اساس میل و علاقه خود میتوانید وارد دانشگاه شوید.

آخرین نکته در رابطه با انتخاب رشته تجربی 1401 این است که حتما قبل از زمان اعلامی سازمان سنجش که معمولا یک یا دو بار هم تمدید میشود باید از طریق دو سایت گفته شده کد رشته ها را وارد کنید و از سایت کد پیگیری به منزله درج قطعی انتخاب رشته بگیرید.

در صورتی که کد رشته ای را غلط وارد کردید یا کلا تصمیمتان اسن است بعضی از کد رشته ها را حذف کنید اصلا نگران نباشید حتی بعد از پایان مهلت انتخاب رشته شما اجازه دارید ویرایش انجام دهید.

تعداد ویرایش مجاز معمولا 5 بار در نظر گرفته میشود و بعد از آن لینک ویرایش و انتخاب رشته از سایت حذف خواهد شد و بررسی آخرین مرحله و سرنوشت ساز ترین مرحله از ماراتن کنکور شما شروع میشود.

کامل ترین و جامع ترین مشاوره انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی 1402

زمانی میتوان گفت انتخاب رشته تجربی جامع و کامل انجام شده است که اولویت بندی های رشته ای و دانشگاهی به درستی انجام شود و بعد از آن کاملا داوطلب روانشناسی شود تا از میان علاقه مندی ها رشته هایی که مناسب او است را انتخاب کنیم و قطعا در اینکار نباید هیچ تعارفی باشد چرا یک انتخاب اشتباه میتواند کل سرنوشت و آینده شخص را نابود و تباه کند.

در نظر داشته باشید صرفا انتخاب رشته های کم تقاضا منظور ما نیست چه بسا کم نیستند افرادی که در رشته ای مانند پرستاری یا اتاق عمل یا حتی رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند و چون دید مناسبی نسبت به این رشته ها نداشته اند و با اصرار خانواده مجبور به انتخاب شده اند و در واقع انتخابشان احساسی بوده است در فکر انصراف یا کنکور دادن دوباره هستند.

بدیهی است تکرار کنکور برای این دسته از افراد تضمینی برای قبولی ندارد و اصلا نمیتوان پیش بینی کرد در صورت انصراف بتوانند وارد رشته دلخواه شوند که خدایی نکرده اگر این اتفاق بیوفتد همان رشته ای هم که برای بعضی ها رویا هستند و این دسته در حال تحصیل در آن هستند هم ممکن است از دست برود و این دقیقا همان تباهی و از بین رفتن آینده است.

پس کامل ترین و جامع ترین مشاوره انتخاب رشته کنکور به ما فرصت های زیادی میدهد تا قبل از وارد شدن به مسیر راهنمایی داشته باشیم همچون نوری در شب تاریک برایمان مسیر را روشن کند.

شخصی که با تجربه است و در کار خود مهارت دارد و بارها این مسیر را رفته است دقیقا مانند راننده ای که ما با اعتماد به او در تمام طول مسیر میتوانیم با آرامش بخوابیم یا از جاده لذت ببریم و راننده است که فارغ از تمام این ها مسیر را سالم و سلامت طی میکند و ما را به مقصد دلخواهمان میرساند.

مطلب پیشنهادی به شما : برنامه ریزی کنکور تجربی

آکادمی کنکور مشاور آمادگی دارد تا مشاوره انتخاب رشته را بصورت حضوری یا تلفنی یا حتی آنلاین برای شما برگزار کند تا اگر شما در جایی از کشور هستید که امکانات کافی در آنجا نیست از دیگر رقبا جا نمانید و عدالت آموزشی رعایت شود.

از این رو میتوانید جلسات مشاوره را تنها با یک تماس رزرو کنید تا در کمترین زمان ممکن به مشاور متخصص انتخاب رشته در زیر گروه آزمایشی خود متصل شوید و از خدمات ارزشمندی که طی سال ها تجربه بدست آمده است استفاده کنید.

ما به قدری جامع و کامل انتخاب رشته را برای شما انجام میدهیم که شما حتی نیاز نیست کد رشته ها را خودتان در سایت سنجش وارد کنید که معمولا با خطا و اشتباه است و حتی اینکار را ما انجام خواهیم داد.

بدین ترتیب که با شما صحبت میشود و علاقه مندی ها و کارنامه شما بررسی خواهد شد و در رابط با رشته ها و دانشگاه ها و حتی هزینه توضیحاتی به شما داده میشود تا انتخاب شما قطعی تر شود و در نهایت بر اساس صحبت های جلسه اول با دقت کد رشته ها و دانشگاه ها را مشخص میکنیم و بعد از بررسی دوباره به همراه خودتان که ممکن است چندین با صورت گیرد انتخاب رشته کنکور تجربی را نهایی میکنیم و بعد از وارد کردن کد رشته ها رسید انتخاب رشته را به شما تحویل میدهیم.

شاید بتوان گفت هیچ مرکز و موسسه ای برای انتخاب رشته یک نفر اینقدر زمان نمیگذارد و کافیست شما برای انتخاب رشته به یکی از این مراکز مراجعه کنید یا زنگ بزنید تا متوجه منظور ما شوید.

معمولا اطلاعات شما فارغ از علایق و رتبه و کارنامه شما دریافت میشود و بعد از چند روز یک سری کد رشته به شما تحویل داده میشود و بعد از آن دیگر مسولیتی در قبال شما نخواهد بود در حالی که در آکادمی کنکور مشاور همراهی با داوطلب تا روز اعلام نتایج نهایی ادامه خواهد داشت و محدودیتی در برقراری تماس یا تعداد جلسات مشاوره حضوری برای داوطلب وجود ندارد.

ما در کنکور مشاور سعی کرده ایم همواره با در نظر گرفتن کیفیت و گرد هم جمع کردن پرسنلی متخصص و با رزومه عالی در این بازار نابه سامان کنکور حتی اندک نقشی مثبت بر اساس اخلاق و وجدان ایفا کنیم و صرفا کسب درامد را بعنوان هدف قرار ندهیم. متاسفانه کاری که علاوه بر موسسات افراد غیر متخصص هم تنها باداشتن یک پیج انجام میدهند.


این رشته درباره‌ی مباحثی چون علوم طبیعی و تجربی صحبت می‌کند بنابر این اگر علاقه مند به بدن موجودات زنده و انسان، علوم زیستی و آزمایشگاهی هستید پیشنهاد می کنیم این رشته را انتخاب نمایید.

دانش‌آموزان این رشته می‌توانند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی با شرکت در یکی از گروه‌های آزمایشی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در گرایش های مختف این رشته در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.

اهمیت استعداد و توانایی‌ برای انتخاب رشته‌ی تجربی

دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته‌ی تجربی را دارند باید بدانند این رشته در دوران دبیرستان و کنکور از رشته‌های سختی است که باید برای موفقیت در آن حسابی تلاش کرد.

چرا که هم پر طرفدار هستند و رقابت در آنها بالا است و هم اینکه نیاز به داشتن توانمندی و استعداد برای درک دروس این گونه رشته اهمیت ویژه ای دارد. داشتن پایه‌ی قوی در دروس زیست‌شناسی، شیمی و زمین‌شناسی از ضروریات موفقیت در این رشته است.

چرا که یادگیری هر کدام از این دروس نیازمند داشتن یک حافظه قوی می باشد. اگر علاقه‌مند به رشته‌های پرطرفداری چون پزشکی، داروسازی، پرستاری، دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی و مامایی می باشید، باید در رشته‌ی تجربی تحصیل نمایید و با توجه به توانمندی خود در یکی از این رشته ها ادامه تحصیل دهید.

بازار رشته‌های علوم تجربی

بازار کار در رشته ای تجربی به نسبت سایر رشته ها میتواند بیشتر باشد. در بین رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی، رشته‌ی پزشکی درجه‌ی اول و داروسازی و دندان‌پزشکی در درجه‌ی دوم در بین دانش‌آموزان این رشته از اهمیت زیادی دارد و هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان به دنیال قبولی در این رشته هستند.

از دیگر رشته‌های پر طرفدار رشته تجربی میتوان به رشته‌های فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و … اشاره کرد.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید