لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور

نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور

حساس ترین مرحله ماراتن کنکور حتی برای کسانی که رتبه خوبی دارند و البته کسانی که اصطلاحا نتایج لب مرز گرفته اند و تنها با یک انتخاب ممکنه در رشته ای قبول شوند یا به سادگی زحمات طاقت فرسای سال کنکور آن ها از بین برود انتخاب رشته و نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور است.

با انتخاب رشته درست و اصولی است که میشود غیر ممکن ها را ممکن کرد و تا حد زیادی حتی با نتیجه ضعیف تر نسبت به داوطلبان دیگر کنکور شانس قبولی در رشته های خوب را بالا برد.تا انتها با کنکور مشاور همراه باشید تا بهترین روش انتخاب رشته به شما آموزش داده شود.

ویژگی های یک انتخاب رشته خوب

انتخاب رشته حساس ترین و تاثیر گذارترین مرحله در فرآیند کنکور است و داوطلبان در گروه های مختلف آزمایشی فارغ از هر نتیجه ای که بدست آورده اند باید انتخاب رشته را درست و اصولی و حرفه ای انجام دهند.

قبل از انتخاب رشته باید

👈 استعداد یابی شغلی انجام بدی

👈 استعداد یابی شخصیتی انجام بدی

👈 تمام رشته ها را بشناسی

👈 با انواع دانشگاه ها آشنا بشی(دولتی، پردیس، پیام نور، غیر انتفاعی، شرایط خاص، آزاد)

👈 شهریه ها رو بدونی(دانشگاه ها و رشته های مختلف)

👈 بازار کار رشته ها رو بشناسی

👈 نحوه خوندن کارنامه رو یاد بگیری

👈 سهمیه ها رو تشخیص بدی

👈 مدت زمان تحصیل رشته ها رو بدونی

حالا که این اطلاعات بدست آمد و متوجه شدی چی میخوای و شرایط به چه صورت است باید بریم سراغ یک انتخاب رشته حرفه ای تا به موفقیت نزدیک تر شیم.انتخاب رشته حرفه ای باید این شرایط را داشته باشه :

👈 انسجام انتخاب رشته

انسجام یعنی بین اولویت هایی که مشخص کردیم نظم و ترتیب و اصول وجود داشته باشد و صرفا بخاطر اسم دانشگاه یا رشته انتخاب رشته نکنیم.برای مثال داوطلب در زمان انتخاب رشته تجربی ۱۰ تا انتخاب اول پزشکی و دندان پزشکی قرار میده بعد یهو میره پرستاری انتخاب میکنه چندتا دو باره بر میگرده چند تا کد رشته پزشکی میزاره و یهو انتخاب رشته را با کد رشته های فیزیو تراپی و دانشگاه فرهنگیان میبنده!

وقتی به این انتخاب رشته توجه میکنیم نه ترتیب تراز و اولویت رشته ها مشخصه و نه انتخاب رشته بر اساس دانشگاه و تراز دانشگاهی مشخصه و به همین سادگی داوطلب حتی با رتبه خوب نمیتونه در رشته دلخواه و دانشگاه مورد نظر قبول شه!

تماس با کنکور مشاور

👈 مشخص کردن چند رشته دلخواه

داوطلبان کنکور سراسری در انتخاب رشته سراسری ۱۵۰ انتخاب و در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۰۰ انتخاب دارند و زمانی که جداول کد رشته ها مشاهده میشود اینقدر زیاد هستند که داوطلبان در زمان انتخاب رشته کاملا سر درگم میشوند!

به همین دلیل باید در انتخاب رشته اولویت بندی داشت واسه همینم هست که گفتیم قبل از انتخاب رشته حتما استعداد یابی شود و راجع به رشته ها و بازار کار آن اطلاعات کافی کسب کنید با این روش به سادگی رشته های زیادی از انتخاب های شما حذف خواهد شد در نتیجه میتوان تمرکز بیشتر و بهتری روی انتخاب های اصلی داشت.

👈 رویایی انتخاب رشته نکن

ما فقط ۱۵۰ انتخاب داریم پس باید علاوه بر تمام مواردی که قبل از انجام انتخاب رشته رعایت میکنیم به رتبه و تراز خودمون هم توجه کنیم.

برای مثال داوطلب کنکور ریاضی با رتبه ۵۳ هزار در سهمیه منطقه ۱ تمامی کد رشته های مهندسی برق و مهندسی عمران و مهندسی مکانیک دانشگاه های روزانه تهران و دیگر دانشگاه های مطرح را وارد میکند.

به سادگی بیش از دو سوم انتخاب ها پر میشود در حالی که با توجه به نتایج سال های قبل میشود پیش بینی کرد داوطلب با این رتبه ممکن نیست بتواند در این رشته ها آن هم در این دانشگاه های پر طرفدار قبول شود!

بجای اینکار میشه شانسمون را روی رشته ها و دانشگاه هایی که امتحان کنیم که احتمال قبولی بیشتری داریم و انتخاب ها مونو الکی و بیهوده خرج رویا و شانس و اقبال نکنیم!

اولویت بندی شهرهای انتخابی

علاوه بر اینکه رشته ها اولویت بندی شد باید شهر هایی هم که امکان تحصیل در آن را داریم مشخص شود.برای مثال داوطلبی اهل تبریز در زمان انخاب رشته شهر هایی در شرق ایران یا جنوب ایران را انتخاب میکند و اتفاقا قبول هم میشود!

اما وقتی وارد تحصیل میشود میبیند زبان مردم آن شهر را بلد نیست یا اصلا با فرهنگ آن ها آشنا نیست یا بدتر از همه اینقدر فاصله زیاد است که ساعت ها زمان میبرد در دوران تعطیلات به شهر خود برگردد.پس اولویت بندی شهر هم در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور بسیار مهم و حائز اهمیت است.

👈 انتخاب رشته بر اساس پذیرش منطقه ای، ناحیه، قطب

اگر به دفترچه انتخاب رشته ای که سازمان سنجش منتشر کرده است نگاهی بیاندازید متوجه میشوید که نقشه کشور با تقسیم بندی مشخصی نشان داده شده است در واقع هدف سازمان سنجش این است که به داوطلبان نشان دهد بهتر است نسبت به شهری که در آن ساکن هستید کدام شهر ها را در اولویت قرار دهید.

پس مشخص میشود که هر چه انتخاب کد رشته ها جز شهر و استان محل سکونت و استان های همسایه صورت گیرد شانس داوطلب بالا خواهد رفت مگر اینکه کد رشته بعنوان کشوری لحاظ شده باشد و تفاوتی نکند داوطلب از کدام شهر آن رشته را انتخاب میکند.

👈 انتخاب رشته بر اساس رتبه و تراز در سهمیه

تمامی داوطلبان کنکور دارای ۲ رتبه مجزا هستند و در کارنامه کنکور رتبه کشوری و سهمیه به تفکیک قرار داده شده اما انتخاب رشته سراسری باید بر اساس رتبه و تراز در سهمیه انجام شود که در مقالات قبلی توضیحات مفصلی راجع به رتبه سهمیه و نحوه محاسبه آن داده شده است.

👈 تفکیک رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

حتما مقاله مربوط به رشته های نیمه متمرکز و دانشگاه های دارای شرایط خاص را مطالعه کنید و بعد از شناخت صحیح باید طوری کد رشته های نیمه متمرکز و متمرکز را قرار دهید که شانس قبولی برای هر دو بالا باشد.احتمالا میدانید کد رشته های نیمه متمرکز جدا و متمرکز ها هم جدا بررسی خواهد شد.

در نتیجه داوطلبان کنکور سراسری دو شانس قبولی دارند پس خیلی مهم است تا اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید چطور رشته های نیمه متمرکز را باید اولویت کنید. نحوه چینش انتخاب رشته کنکور باید ترکیبی درست از رشته های متمرکز و نیمه متمرکز باشد.

تماس با کنکور مشاور

👈 قرار دادن انتخاب های بد بینانه

هر چقدر هم که رتبه خوبی داشته باشی و شانس قبولی بالایی نسبت به کارنامه های سال های پیش برای خودت متصور شی بهتر است در انتهای انتخاباتت حداقل ۵ انتخاب بدبینانه داشته باشی تا اگر به هر دلیلی نتونستی قبول شی شانس های دیگر را از دست ندی!

در چینش انتخاب رشته کنکور به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

بعد از اینکه معمولات بالا را کسب کردی و کامل شخصیت خودت و انواع رشته ها را شناختی باید شروع به چینش رشته ها کنی و دقیقا هر کد رشته را تا انتخاب آخر سر جای مناسب قرار بدی تا هم انسجام هم حداکثر تمرکز روی رشته های مورد نظر ایجاد شده باشد.

بهترین چینش انتخاب رشته ریاضی

ترتیب درست در انتخاب رشته ریاضی

ابتدا باید ترتیب رشته ها از نظر علاقه مندی داوطلبان بطور دقیق مشخص شود.

👈 مهندسی ها

👈 رشته های کاربردی و شناور مانند مدیریت و حسابداری

👈 رشته های علوم پایه

👈 رشته های نیمه متمرکز که دارای جایگاه مهمی هستند.

توجه

هر چقدر علاقه مندی به رشته ای بیشتر باشد زودتر ظرفیت آن تکمیل میشود در نتیجه باید در انتخاب های اول قرار گیرد!

دانشگاه ها بر اساس تراز و جایگاه و اعتبار مشخص شود.

پر طرفدار ترین دانشگاه های زیر مجموعه گروه ریاضی

👈 دانشگاه شریف

👈 دانشگاه تهران

👈 دانشگاه امیر کبیر

👈 دانشگاه شهید بهشتی

👈 دانشگاه علم و صنعت

👈 دانشگاه صنعتی اصفهان

👈 دانشگاه تبریز

👈 دانشگاه همدان

👈 دانشگاه اهواز

👈 دانشگاه کرمان

در نتیجه کد رشته طبق روشی که گفته شد انتخاب میشود و بر اساس دانشگاه جا نمایی میشود. برای مثال اگر شما ابتدا رشته مهندسی برق و بعد رشته مهندسی عمران را در نظر دارید باید کد رشته های مهندسی برق بر اساس ترتیب دانشگاهی را جانمایی کنید و بعد سراغ همین ترتیب در رشته عمران بروید.

بر عکس این موضوع هم تا حدی قابل اجراست و میشود با اولویت دانشگاه رشته ها را جا نمایی کرد البته این موضوع به شرطی قابل اجرا است که داوطلب فقط و فقط دانشگاهی خاصی مد نظرش باشد و تحصیل در هر رشته فرقی برای او نکند!

پیشنهاد میکنیم برای یک انتخاب رشته درست ریاضی از مشاوره انتخاب رشته ریاضی کنکور مشاور استفاده کنید.

👈 تفکیک انواع دانشگاه ها و دوره ها

قطعا علاقه مندی برای ورود به دانشگاه های دولتی و رایگان بیشتر است پس حتما باید دوره های روزانه در اولویت قرار بگیرند. اگر داوطلبی در زمان انتخاب رشته قبل از دانشگاه های دولتی از کد رشته های پیام نور استفاده کند عملا تمام انتخاب های بعد از کد رشته پیام نور را سوزانده است!

ترتیب درست در انتخاب رشته ریاضی

👈 دانشگاه های دولتی دوره روزانه

👈 دانشگاه های دولتی دوره شبانه

👈 دانشگاه های دولتی ظرفیت مازاد

👈 دانشگاه های پردیس

👈 دانشگاه آزاد

👈 واحد های خودگردان دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه پیام نور

👈 دانشگاه غیر انتفاعی

توجه

انتخاب رشته دانشگاه آزاد بصورت مجزا توسط واحد سنجش و پذیرش دانشگاه ازاد اسلامی انجام میشود و دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجزا است.

بهترین چیدمان انتخاب رشته تجربی

بهترین چیدمان انتخاب رشته تجربی

ابتدا باید ترتیب رشته ها از نظر علاقه مندی داوطلبان بطور دقیق مشخص شود.

👈 رشته های پزشکی با اولویت دندان پزشکی و پزشکی عمومی

👈 رشته های پیراپزشکی با اولویت فیزیوتراپی

👈 رشته های کادر درمان با اولیت پرستاری

👈 رشته های وزارت بهداشت با اولویت بهداشت عمومی

👈 رشته های شناور مانند مدیریت و حسابداری

👈 رشته های علوم پایه

👈 رشته های نیمه متمرکز

توجه

هر چقدر علاقه مندی به رشته ای بیشتر باشد زودتر ظرفیت آن تکمیل میشود در نتیجه باید در انتخاب های اول قرار گیرد!

دانشگاه ها بر اساس تراز و جایگاه و اعتبار مشخص شود.

پر طرفدار ترین دانشگاه های زیر مجموعه گروه تجربی

👈 دانشگاه علوم پزشکی تهران

👈 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

👈 دانشگاه علوم پزشکی ایران

👈 دانشگاه علوم پزشکی شیراز

👈 دانشگاه علوم پزشکی تبریز

👈 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

👈 دانشگاه علوم پزشکی مشهد

این دانشگاه ها در بالاترین اولویت علاقه مندی داوطلبان کنکور قرار دارند پس حتما در زمان چینش کد رشته ها بعد مشخص کردن علاقه مندی در رشته باید با همین ترتیب رشته ها را در این دانشگاه ها جا نمایی کرد.

برای یک انتخاب رشته درست حتما از مشاوره انتخاب رشته تجربی کنکور مشاور استفاده کنید.

برای مثال ابتدا دندان پزشکی های ارائه شده در این دانشگاه ها بعد بر اساس علاقه پزشکی ها بعد فیزیوتراپی و به همین ترتیب ۱۵۰ انتخاب انجام میشود.اگر دانشگاه نسبت به رشته برای شما در اولویت است برعکس عمل کنید که کار چندان مناسبی نیست!

تفکیک انواع دانشگاه ها و دوره ها

در رشته تجربی بر خلاف دیگر رشته ها تمامی جنس های دانشگاهی برای ورود دارای رقابت بالایی است و اکثر داوطلبان برای قبولی در رشته ای مانند پزشکی یا پیراپزشکی برایشان تفاوتی ندارد در چه دانشگاهی با چه شهریه ای پذیرفته شوند.

ترتیب درست در انتخاب رشته تجربی

👈 دانشگاه های دولتی دوره روزانه

👈 دانشگاه های دولتی دوره شبانه

👈 دانشگاه های دولتی ظرفیت مازاد

👈 دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه های پردیس

👈 واحد های خود گردان دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه پیام نور

👈 دانشگاه غیر انتفاعی

توجه

دقت داشته باشید رشته های پزشکی و پیراپزشکی دارای دوره شبانه نیستند همچنین در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی وجود ندارند همچنین تمامی رشته ها بجز رشته های پزشکی و بعضی از پیراپزشکی ها را میتوان بصورت مجزا در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مشاهده و انتخاب کرد.

بهترین چینش انتخاب رشته انسانی

ابتدا باید ترتیب رشته ها از نظر علاقه مندی داوطلبان بطور دقیق مشخص شود.

👈 رشته حقوق

👈 رشته روانشناسی

👈 رشته های زیر مجموعه مدیریت

👈 رشته های زیر مجموعه حسابداری

👈 رشته های علوم پایه

👈 رشته های نیمه متمرکز و دانشگاه های دارای شرایط خاص

توجه

هدف از این ترتیب نشان دادن خوب یا بد بودن رشته ها نیست بلکه هدف اولویت بندی بر اساس علاقه داوطلبان میباشد و از آنجایی که رشته های پرطرفدار سریع تر تکمیل ظرفیت میشوند قاعدتا باید در اولویت های بالاتر قرار گیرند در غیر اینصورت بسیاری از رشته ها بررسی نخواهد شد.

دانشگاه ها بر اساس تراز و جایگاه و اعتبار مشخص شود.

پر طرفدار ترین دانشگاه های زیر مجموعه گروه انسانی

👈 دانشگاه تهران

👈 دانشگاه شهید بهشتی

👈 دانشگاه علامه

👈 دانشگاه تربیت مدرس

👈 دانشگاه فردوسی

👈 دانشگاه بوعلی

👈 دانشگاه باهنر

👈 دانشگاه جندی شاپور

👈 دانشگاه تبریز

👈 دانشگاه اصفهان

در سراسر کشور دانشگاه ها و اساتید بسیار خوبی هستند که به دانشجویان خدمات ارائه میکنند ولی معمولا این دانشگاه ها جز پرطرفدارترین دانشگاه های کشور در انتخاب رشته انسانی میباشند.

شما میتونید با استفاده از مشاوره انتخاب رشته انسانی ما، یک انتخاب رشته درست و اصولی رو تجربه کنید.

تفکیک انواع دانشگاه ها و دوره ها

در انتخاب رشته انسانی خوشبختانه وسعت انتخاب ها در انواع دانشگاه ها زیاد است و تقریبا بطور قطع میتوان گفت حتما میتوان وارد رشته مورد نظر شد اما خب طبیعی است هر کسی بخواهد در دانشگاهی معروف و با کیفیت بهتر درس بخواند.

ترتیب درست در انتخاب رشته انسانی

👈 دانشگاه های دولتی دوره روزانه

👈 دانشگاه های دولتی دوره نوبت دوم

👈 دانشگاه های دولتی دارای ظرفیت مازاد

👈 دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه های پردیس

👈 واحد های خودگردان دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه پیام نور

👈 دانشگاه غیر انتفاعی

بهترین چیدمان انتخاب رشته هنر

بهترین چیدمان انتخاب رشته هنر

ابتدا باید ترتیب رشته ها از نظر علاقه مندی داوطلبان بطور دقیق مشخص شود.

در رشته های زیر مجموعه هنر از موسیقی گرفته تا بازیگری و کارگردانی و گرافیک میتوان گفت بر خلاف گروه های آزمایشی دیگر داوطلبان بر اساس علاقه و تخصص انتخاب رشته میکنند پس نمیتوان گفت مثلا کارگردانی در اولویت است یا رشته گرافیک در واقع تنها گروه آزمایشی که علاقه صد در صد در انتخاب رشته نقش دارد گروه هنر است.

شرکت کنندگان در این گروه آزمایشی تعداد کمتری دارند همچنین پذیرش در دانشگاه های خوب و مطرح هم زیاد نمیباشد پس پیشنهاد میشود فقط و فقط روی رشته تخصصی و مورد علاقه تمرکز کنید چرا که علاوه بر آزمون کنکور یک مرحله آزمون عملی هنر برگزار خواهد شد و برآیند این دو سرنوشت داوطلبان را رقم میزند.

دانشگاه ها بر اساس تراز و جایگاه و اعتبار مشخص شود.

پر طرفدار ترین دانشگاه های زیر مجموعه گروه هنر

👈 دانشگاه هنر اصفهان

👈 دانشگاه هنر تهران

👈 دانشگاه هنر شیراز

👈 دانشگاه هنر تبریز

👈 دانشگاه غیر انتفاعی سوره

👈 دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

👈 دانشگاه صدا و سیما

👈 دانشگاه الزهرا

از دیدن اسم دانشگاه هنر اصفهان قبل از دانشگاه تهران تعجب نکنید چون تخصصی ترین مرکز هنر دانشگاهی که حتی کلاس ها در فضای هنری و ابنیه تاریخی برگزار میشود دانشگاه هنر اصفهان است که مقاله مفصلی در رابطه با این دانشگاه میتوانید از طریق همین سایت مطالعه کنید.

دانشگاه های دیگری در زیر گروه هنر وجود دارند اما دانشگاه هایی که گفتیم دارای بالاترین میزان علاقه مندی و تقاضا در میان دانشگاه های کشور هستند و خیلی از بزرگان هنر کشور از دل این دانشگاه ها بیرون آمده اند.

پیشنهاد ما به شما : بهترین رشته های هنر

تفکیک انواع دانشگاه ها و دوره ها

طبیعتا در زیر گروه آزمایشی هنر هم دوره و دانشگاه های مختلفی وجود دارند که داوطلبان امکان انتخاب از میان آن ها را دارند اما باید با ترتیب درست این فرآیند انجام شود تا فرصت تحصیل در دانشگاه و دوره بهتر از دست نرود.

ترتیب درست در انتخاب رشته هنر

👈 دانشگاه های دولتی دوره روزانه

👈 دانشگاه های دولتی دوره نوبت دوم

👈 دانشگاه های دولتی ظرفیت مازاد

👈 دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه های پردیس

👈 واحد های خود گردان دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه پیام نور

👈 دانشگاه های غیر انتفاعی

نکته

در رشته هنر توانایی و خلاقیت و مهارت شخصی ملاک است نه نوع و اسم دانشگاه و به همین دلیل هم است که دانشگاه سوره حتی بعنوان دانشگاه غیر انتفاعی علاقه مندان زیادی دارد پس اگر امکان حضور در یکی از دانشگاه های مطرح را نداشتید اصلا نا امید نشوید و سعی کنید حداقل در رشته دلخواه تحصیل کنید تا در آینده در بازار کار موفق باشید.

بهترین چیدمان انتخاب رشته زبان های خارجی

ابتدا باید ترتیب رشته ها از نظر علاقه مندی داوطلبان بطور دقیق مشخص شود.

در انتخاب رشته زبان هم دقیقا با حالت انتخاب رشته هنر مواجه میشیم و داوطلبان بر اساس اهداف کاری و علاقه ای که دارند انتخاب رشته میکنند پس نمیتوان اولویت بندی خاصی را در نظر گرفت جز اینکه در میان زبان های خارجی رشته زبان انگلیسی و مخصوصا آموزش زبان انگلیسی بیشترین تقاضا را دارد.

از زبان انگلیسی که بگذریم داوطلبان در انتخاب کد رشته های مربوط به زبان های دیگر شانس بالایی برای قبولی در دانشگاه های خوب را دارند به شرطی که نمره نسبتا خوبی در کنکور داشته باشند همچنین از معدل و سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشند.

دانشگاه ها بر اساس تراز و جایگاه و اعتبار مشخص شود.

پر طرفدار ترین دانشگاه های زیر مجموعه گروه زبان

👈 دانشگاه تهران

👈 دانشگاه شهید بهشتی

👈 دانشگاه علامه

👈 دانشگاه الزهرا

👈 دانشگاه اصفهان

👈 دانشگاه تبریز

👈 دانشگاه شیراز

👈 دانشگاه اهواز

👈 دانشگاه با هنر کرمان

👈 دانشگاه فردوسی مشهد

👈 دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

این دانشگاه ها برای گذراندن یکی از زبان های خارجی بسیار پر طرفدار هستند هر چند که دانشگاه تعیین کننده آینده شغلی در این گروه آزمایشی نیست و انتخاب های بسیار زیاد دیگری برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته دلخواه وجود دارد.

تماس با کنکور مشاور

تفکیک انواع دانشگاه ها و دوره ها

در انتخاب رشته زبان و نحوه چینش انتخاب رشته کنکور مهم است که اولویت ها بر چه اساس و چه دانشگاه و دوره ای وارد شود تا شانس قبولی بیش از بیش افزایش یابد.

ترتیب درست در انتخاب رشته زبان های خارجی

👈 دانشگاه های دولتی دوره روزانه

👈 دانشگاه های دولتی دوره نوبت دوم

👈 دانشگاه های دولتی ظرفیت مازاد

👈 دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه های پردیس

👈 واحد های خود گردان دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه پیام نور

👈 دانشگاه های غیر انتفاعی

توجه

در تمامی کد رشته هایی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارائه میشود میتوان انتخاب رشته بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی انجام داد در نتیجه در زمان اعلام نتایج بصورت مجزا نتایج انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور اعلام میشود.

تنها رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند که امکان انتخاب رشته بدون کنکور برای عموم را ندارند و تنها در حالت های خاص امکان ورود بدون کنکور به رشته های پزشکی و پیراپزشکی وجود دارد.

تمامی رشته های گفته شده را با عناوین تخصصی و کاربردی تر میتوان در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کرد البته بصورت ناپیوسته که این حالت انتخاب رشته هم بصورت مجزا توسط سازمان سنجش اعلام میشود.

جهت اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته سراسری، انتخاب رشته دانشگاه آزاد، انتخاب رشته علمی کاربردی بصورت با کنکور و بدون کنکور همین الان با کنکور مشاور تماس بگیر.

نحوه چینش رشته های نیمه متمرکز

نوعی دیگر از کد رشته ها وجود دارد که مربوط به دانشگاه های شرایط خاص است و به رشته های نیمه متمرکز معروف هستند.این رشته های علاوه بر نیاز به کسب حداقل نمره لازم در کنکور دارای مصاحبه علمی و عقیدتی هم میباشند.

بعد از پایان زمان انتخاب رشته در ابتدا اطلاعیه مربوط به دعوت به مصاحبه رشته های نیمه متمرکز اعلام میشود و همزمان به اعلام نتایج در هفته آخر شهریور ماه پذیرفته شدگان مشخص خواهند شد.

از جمله دانشگاه های دارای شرایط خاص

👈 دانشگاه فرهنگیان

👈 دانشگاه امام صادق

👈 دانشگاه امنیت ملی

👈 دانشگاه الزهرا

👈 دانشگاه بقیه الله

👈 دانشگاه علوم پزشکی ارتش

توجه

از طریق همین سایت میتوانید مقاله ای مفصل درباره تمامی دانشگاه های دارای شرایط خاص و نحوه پذیرش آن ها و رشته هایی که در این دانشگاه ها تدریس میشود مطالعه کنید تا با اطلاعات کافی انتخاب رشته را انجام دهید.

در هر گروه آزمایشی که کنکور داده باشید کد رشته های نیمه متمرکز وجود دارد اما نمیتوان از تمام آن ها انتخاب کرد یا اینکه ۱۵۰ کد رشته را فقط از این جنس رشته ها زد.بهتر است حتما از شرایط رشته و دانشگاه دارای شرایط خاص از نظر تحصیل در دانشگاه و آینده شغلی مطلع شوید.

بعد از آن باید تصمیم بگیرید که مثلا میخواهید در رشته های پیراپزشکی یا مهندسی تحصیل کنید یا دانشگاه فرهنگیان برای شما اولویت دارد.

اگر تصمیم بر ورود به دانشگاه فرهنگیان یا هر دانشگاه دارای شرایط خاصی شد بهتر است کد رشته های نیمه متمرکز را در بین اولویت های اول تا دهم قرار دهید تا سازمان سنجش متوجه علاقه مندی شما شود و به مصاحبه دعوت شوید.

تمامی دانشگاه های دارای شرایط خاص دارای شرایط مختص بخود هستند که در دفترچه انتخاب رشته توضیح داده شده پس اگر دارای شرایط اولیه نیستید یا نمیتوانید با قوانین دانشگاه کنار بیایید بهتر است الکی انتخاب های خود را اشغال نکنید.

اگر به مصاحبه دعوت شدید حتما با نوع مصاحبه و سوالاتی که پرسیده خواهد شد آشنا باشید چون ۳ برابر ظرفیت رشته ها نیمه متمرکز دعوت به مصاحبه انجام میشود و از هر ۳ نفری که به مصاحبه دعوت شده تنها یک نفر میتواند قبول شود.

نکته مهم

در صورتی که دعوت به مصاحبه شوید و در مصاحبه نتوانید نتیجه مناسبی بدست بیارید بطور اتوماتیک سازمان سنجش انتخاب های دیگر شما را بررسی خواهد کرد.

عدم حضور در مصاحبه به منزله انصراف است و دوباره انتخاب های دیگر شما بررسی خواهد شد.

در آخر

حتما نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور را به درستی انجام دهید و مقالاتی که در این سایت بطور تخصصی درباره انتخاب رشته آماده شده است را مطالعه کنید.

میتوانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید و با یکی از مشاورین متخصص کشور در زمینه انتخاب رشته بصورت کاملا رایگان صحبت کنید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید