لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته دامپزشکی و بازار کار آن

معرفی رشته دامپزشکی و بازار کار آن

رشته دامپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته های علوم تجربی به حساب می آید، امروزه افراد زیادی متقضای شرکت در این رشته هستند. زیرا دامپزشکان نقش بسیار موثری در حفظ و نگهداری محیط زیست دارند وجود رشته دامپزشکی و متخصصان این رشته امری لازم و ضروری برای هر کشوری است. در این مقاله ما تلاش می کنیم تا به صورت کلی به معرفی رشته دامپزشکی وبازار کار آنبپردازیم.

معرفی رشته دامپزشکی

همانطور که گفته ایم رشته دامپزشکی یکی از پر طرفدارترین رشته موجود در دانشگاه ها است.  دامپزشکی بسیار سخت تر از پزشکی است زیرا در رشته پزشکی برای درمان، علائم و نشانه های بیماری از خود انسان می پرسند اما در دامپزشکی به این صورت نیست.

دامپزشکی یک دانش تجربی است که در آن فرد باید به دنبال شناخت و درمان و پیشگیری بیماری های مختلف برود. دامپزشکی همانند دندان پزشکی و داروسازی جزء محبوب ترین رشته های دانشگاهی به شمار می رود.

به صورت خلاصه می توانیم بگوییم که رشته دامپزشکی برای مراقبت از سلامتی حیوانات به وجود آمده است و همچنین در این رشته بیماری ها مشترک بین انسان و حیوانات را به طور کامل برای دانشجویان توضیح می دهند. تنها و مهم ترین فاکتور برای ورود به این رشته علاقه است که متاسفانه امروزه کمتر به این موضوع توجه می کنند.

نکته قابل توجه درباره علاقه فرد این است که خطرات و اشتباهاتی که به وجود می آید به دلیل عدم علاقه اتفاق می افتد، به طور مثال یک اشتباه دامپزشکی به دلیل عدم توجه باعث ازبین رفتن تمام سرمایه یک دامدار می شود.

پیشنهاد ما به شما : معرفی رشته پزشکی

در ادامه بعد از معرفی رشته دامپزشکی به مزیت های این رشته می پردازیم.

مدت زمان تحصیل در رشته دامپزشکی

زمان تحصیل در رشته دامپزشکی تقریبا ۶سال طول می کشد که شامل دو مرحله می باشد که عبارت اند از:

👈 دوره اول : دوره اول تحصیل دامپزشکان را دوره پیش درمانگاهی می گویند، تمامی دورس عمومی و اصلی و تخصصی را که شامل ۱۳۲ واحد می شود را باید پاس کنند.

👈 دوره دوم : دوره دوم تحصیل دامپزشکان را دوره درمانگاهی می گویند که دانشجو ها باید تمامی دورس که شامل پایان نامه و کارآموزی می شود را طی کنند. دانشجویان در مقطع باید ۹۰ واحد را پاس کنند.

نکته قابل توجه این است دانشجویان بعد از گذراندن دوره اول باید در آزمون ورودی دوره دوم شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون امکان ورود به دوره دوم را خواهند داشت.

معرفی بازار کار و درآمد رشته دامپزشکی

قبل از انتخاب رشته مورد علاقه برای ادامه تحصیل، آگاهی و داشتن اطلاعات لازم درباره بازار کار و درآمد، آینده شغلی آن می تواند در گرفتن تصمیم نهایی به شما کمک کند.

بنابراین درباره بازار کار رشته رشته دامپزشکی لازم است بدانید که فارق التحصیلان این رشته می توانند در مرکز های گوناگون از جمله: شرکت های تولیدکننده دارو و فرآورده های دامی، شرکت های تولید مواد غذایی با فراورده های دامی، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، موسسات تحقیقات واکسن، سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی، واحد های دامپروری دولتی و خصوصی، راه اندازی مرکز های مشاوره و دامداری و مشغول شدن در شرکت های تولید کننده سوسیس و کالباس به کار مشغول می شوند.

در نهایت دانشجویانی که بعد از فارق التحصیلی امکان تاسیس کلینیک دامپزشکی را دارند می توانند از این طریق وارد بازار کار شوند و به معالجه حیوانات بپردازند. بعد از معرفی رشته دامپزشکی و بازار کار این رشته حال می خواهیم به درآمدی که این رشته دارد بپردازیم.

پیشنهاد ما به شما : پر درآمد ترین رشته های تجربی

اطلاعات کافی و درستی درباره میزان درآمد دامپزشکان در کشور در دسترس نمی باشد. میزان درآمد دامپزشکان با توجه به محله هایی که هستند متفاوت است، دامپزشکان که استخدام دولت می شوند طبق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند.

البته دامپزشکان که به صورت خصوصی کلینیک تاسیس می کنند حقوقشان تقریبا بیشتر است، بعضی از دامپزشکان که در داخل شهر زندگی مي کنند حقوق خوبی را دریافت می کنند، برعکس دامپزشکان که در خارج از شهر علارغم سختی و دشواری کارشان حقوق کمی را دریافت می کنند.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته دامپزشکی

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته دامپزشکی

بعد از معرفی رشته دامپزشکی و بازار کار آن، حال می خواهیم توانایی های لازم برای ورود به این رشته رو بررسی کنیم.

هر فرد برای ورود به رشته و تحصیل در آن و همچنین برای وارد شدن به بازار کار آن رشته باید به صورت دقیق و حساب شده عمل کند و همچنین فرد باید بداند که چه توانایی های برای شرکت در این رشته لازم دارد و آیا شرایط لازم را برای تحصیل در این رشته دارد یا خیر؟ در ادامه با شناخت توانایی های ورود به رشته دامپزشکی جواب این سئوال را به راحتی خواهید داد، این توانایی ها عبارت اند از:

👈 علاقه به حیوانات : یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب رشته دامپزشکی علاقه متقاضیان به حیوان ها می باشد.  کسانی که وارد این رشته می شوند باید عاشق حیوانات باشند.

👈 صبر و حوصله زیاد و بالا : کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند باید صبر زیادی داشته باشید زیر حیوانات مثل انسان ها زبان گفتاری ندارندو نمی توانند درد و بیمار خودشان را بیان کنند، در نهایت دامپزشک برای درمان و معاینه باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد.

👈 ترس نداشتن از حیوانات : علاقه به تنهایی کافی نیست و کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند نباید از حیوانات بترسند. اگر فردی این توانایی را نداشته باشد با شکست روبه رو می شود.

👈 توانایی تجزیه و تحلیل بالا : همانطور که در قسمت بالا گفتیم حیوانات زبان گفتاری ندارند، دامپزشک گاهی مجبور است چندین ساعت درباره این موضوع  به مطالعه و بررسی می پردازد. مشکل و بیماری حیوانات با تجزیه و تحلیل و صبر حل می شود.

موضوعات مرتبط : راه های قبولی رشته دامپزشکی بدون کنکور

آیا رشته دامپزشکی برای خانم ها مناسبه؟

رشته دامپزشکی شامل سهمیه بندی جنسیتی نمی شود و ظرفیتی برای پذیرش جنسیتی ندارد، البته عموم مردم تصور می کنند که این رشته مناسب خانم ها نیست اما از طرفی استقبال دختران و خانم ها به رشته دامپزشکی بسیار بالا است.

در این چند سال اخیر با وارد شدن خانم ها به بازار کار دامپزشکی توانسته اند گوی سبقت را از آقایان بربایند. دختران که فارق التحصیل رشته دامپزشکی هستند می توانند وارد طبابت و استخدام شرکت های واردات و پخش دارو و ساخت واکسن مشغول به کار شوند.

البته در برخی موارد محدودیت هایی وجود دارد که ممکن خود خانم ها و دختران علاقه ای به آن مشاغل نداشته باشند به طور مثال: کار در شرکت های دارویی شرایطی دارد که مناسب دختران نیست و بهتر است همان دکتر دامپزشک در محیط آرام و با حقوق بالا تر مشغول به کار شوند.

بعد از معرفی رشته دامپزشکی و بازار کار آن حال می خواهیم برانیم برای خانم هایی که فارق التحصیل رشته دامپزشکی هستند چه مشاغلی وجود دارد:

  • وزارت بهداشت
  • چهاد کشاورزی
  • خدمات بهداشتی و درمانی
  • سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی
  • مغازه های فروش حیوانات خانگی
  • و…

ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی

ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی

در حال حاضر دانشگاه های مختلف دولتی در سه دوره امکان ادامه تحصیل برای رشته دامپزشکی در نظر گرفته اند. دانشجویان رشته دامپزشکی به دو صورت برای ادامه تحصیل اقدام می کنند، دسته اول دستیاری یا رزیدنتی و دسته دوم شامل دکترای تخصصی می شود.

دوره های تخصصی دامپزشکی در گروه علوم پایه عبارت اند از :

👈 آناتومی و جنین شناسی دامپزشکی

👈 بافت شناسی

👈 فیزیولوژی

👈 بیوشیمی دامپزشکی

👈 فارماکولوژی دامپزشکی

👈 سم شناسی

دوره دوم برای ادامه تحصیل دامپزشکی شامل موارد زیر می شود :

👈 آسیب شناسی

👈 انگل شناسی

👈 ویروس شناسی

👈 باکتری شناسی

👈 بهداشت و کنترل کیفی

👈 ایمنی شناسی

دانشجویان رشته دامپزشکی برای ادامه تحصیل لازم است واحد های بالا را به صورت کامل پاس کنند.

مهاجرت با دامپزشکی

جالب است بدانید به علاوه دانشجوهایی که بورسیه تحصیلی دریافت می کنند، دانشجوهای علوم زیستی می توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی تلاش بکنند به طور مثال: دانشجوهای انگل شناسی، میکروب شناسی و ویروس شناسی می توانند ار کشور فنلاند بورسیه دریافت کنند.

شرایط لازم برای آنکه با رشته دامپزشکی بتوان بورسیه گرفت شامل: نمرات بالا تحقیقات علمی می شود؛ برای مثال: کشور روسیه که یکی از بهترین دانشگاه ها در حوزه دامپزشکی است اگر شرایط لازم را داشته باشید تمام هزینه های خوابگاه و شهریه را پرداخت خواهد کرد.

هزینه های تحصیل در خارج از کشور به دلیل تفاوت های مکانی بیشتر خواهد بود، همچنین لازم است بدانید که دامپزشکی اهمیت بسیار بالایی در زندگی حیوانات و محیط زیست دارد به همین دلیل دانشکده ها و دانشگاه های زیادی در سراسر دنیا برای تحصیل در این رشته وجود دارد.

کلام آخر

در این مقاله ما تلاش کردیم با معرفی رشته دامپزشکی شما را با خصوصیت های این رشته آشنا کنیم. این رشته یکی از پر طرفدارترین رشته های دنیا است و سالانه افراد زیادی در این رشته تحصیل می کنند و وارد بازار کار می شوند.

همانطور که گفتیم این رشته هیچگونه تبعیض جنسیتی ندارد و دختران هم می توانند وارد این رشته شوند. تنها عیب این رشته وجود محیط های مردانه است که برای دخترانی که از اعتقادات و رسوم جامعه پیروی می کنند مشکل ساز است. همچنین برخی از دختران در شهر های کوچک هیچگونه درآمدی ندارند.

رشته دامپزشکی به دلیل وجود حیوانات افراد زیادی به خود جذب کرده است و امروز بازار کار خوبی را دارد.

برای موفقیت در کنکور تجربی و قبولی در رشته دامپزشکی میتونید روی کنکور مشاور حساب کنید. شما میتونید همین الان برای مشاوره کنکور تجربی و برنامه ریزی کنکور تجربی با ما تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید