لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی

👈 معرفی رشته پزشکی بطور تخصصی با در نظر گرفتن تمام شرایط تحصیلی و بازار کار و گرایش های رشته پزشکی در این مقاله انجام میشود. سعی میکنیم سرکی هم به تراز و رتبه های چند سال اخیر که توانسته اند در رشته پزشکی قبول شوند بکشیم.

قبل از انتخاب پزشکی بعنوان رشته تحصیلی و شغل حتما این مقاله را با دقت بخوانید تا با شناخت کامل وارد این رشته شوید. تا انتها با کنکور مشاور همراه باشید و حداکثر استفاده را از اینجا بودن و مطالعه مقاله معرفی رشته پزشکی ببرید.

تماس با کنکور مشاور

معرفی دوره های تحصیل در پزشکی

رشته پزشکی عمومی حدود ۷ سال زمان میبرد و برای اینکه داوطلب بتواند در این رشته فارغ التحصیل شود باید چند دوره را با موفقیت بگذراند.بعد از آن داوطلب برای ادامه تحصیل میتواند وارد دوره تخصص شود.

دوره هایی که باید در مقطع دکتری عمومی گذرانده شود:

👈 دوره علوم پایه

دوره علوم از ابتدای تحصیل تا ترم ۴ پزشکی را در بر میگیرد.بعد از اتمام این دوره دانشجویان پزشکی باید در آزمون سراسری علوم پایه شرکت کنند تا بعد از کسب نتایج قبولی وارد دوره بعدی شوند.

بدیهی است دانشجویانی که نمیتوانند در دوره علوم پایه نمرات لازم را بدست بیاورند اجازه ادامه تحصیل ندارند و متاسفانه بعضی مجبور به ترک رشته پزشکی میشوند.

دوره علوم پایه مربوط به آشنایی اولیه دانشجویان پزشکی با انواع بیماری ها و شرایط بدن در مقابل این بیماری ها میباشد.در واقع طی ۴ ترم اول دانشجو در جریان رشته ای که در آن وارد شده قرار میگیرد تا برای ادامه مسیر اطلاعات پیش نیاز داشته باشد.

دوره علوم پایه در ۴ زیر مجموعه قابل تقسیم بندی است در واقع واحد های درسی ۴ ترم اول در این سر فصل ها پخش میشوند که با نام دوره علوم پایه شناخته میشود:

👈 آناتومی در رشته پزشکی

👈 جنین شناسی در رشته پزشکی

👈 بافت شناسی در رشته پزشکی

👈 فیزیولوژی در رشته پزشکی

خیلی ساده بر اساس نام سر فصل های گفته شده میشه فهمید دانشجویان پزشکی در دوره علوم پایه در رابطه با ساختار کلی بدن، سلول های تشکیل دهنده بدن ،عملکرد بدن در شرایط مختلف و دوران شکل گیری جنین و بسیاری از موضوعات پزشکی مطالعه میکنند.

👈 دوره فیزیوپاتولوژی

بلافاصله بعد از قبولی در دوره علوم پایه دانشجویان وارد دوره فیزیوپاتولوژی میشوند که در واقع مربوط به انواع بیماری ها در نقاط مختلف بدن میباشد.پس دانشجو طی یک سال یا دو ترم شروع به فراگیری نام و مشخصات بیماری ها و عضوی که در آن درگیر میشود میکند.

موفقیت در این دوره بسیار حائز اهمیت است چون بعد از پایان این دوره دانشجویان پزشکی بطور رسمی رپوش سفید بر تن میکنند و وارد محیط بیمارستانی خواهند شد.بعد از گذراندن این دوره ۳ سال از پزشکی گذشته است و دانشجویان پزشکی تقریبا با تمام موارد تئوری آشنا شده اند.

با عبور از دو دوره گفته شده فعالیت ها و شیفت های بیمارستانی شروع میشود و تعداد واحد هایی که باید در دانشگاه حضور داشت بسیار کمتر خواهد شد مگر اینکه واحد عمومی باشد.

👈 کارآموزی بالینی

بعد از اینکه دو دوره قبل با موفقیت سپری شد دانشجو پزشکی رسما روپوش سفید میپوشد و گوشی مخصوص پزشکان هم به گردن می اندازد و وارد دنیای واقعی پزشکی میشود.در این دوره دانشجویان وارد بیمارستان خواهند شد و اکثر زمان خود را در بیمارستان میگذرانند.

اگر همه چی بموقع پیش برود دانشجو در حال حاضر وارد سال ۴ پزشکی شده است و ۴ ترم یا ۲ سال را در این دوره باید سپری کند.دوره کار آموزی بالینی یا استیجری دوره ای است که دانشجویان پزشکی در بخش ها و بیمارستان های مختلف زیر نظر دانشگاه میگذرانند.

بدین ترتیب که برای یادگیری شرح حال گیری از بیماران و برقراری ارتباط با بیمار هنچنین تشخیص بیماری زیر نظر اساتید در بخش های مختلفی مانند زنان ، جراحی ،اطفال ،چشم ، قلب و پوست و بخش های دیگر مورد آموزش قرار میگیرند.

بعد از اتمام آموزش ها طی ۲ سال برای ورود به مرحله آخر پزشکی آزمون پره انترنی انجام میشود و دانشجویانی که این مرحله هم با موفقیت بگذرانند وارد دوره آخر پزشکی میشوند.بدیهی است وزارت بهداشت و دانشگاه طبق قوانین بدون گذراندن دوره اجازه ورود به مرحله آخر را نمیدهد.

👈 کارورزی بالینی

دوره کارورزی بالینی بعد طی سختی های فراوان و گذراندن چند دوره مقدماتی و آموزش های تئوری و عملی شروع میشود.حدود یک سال و نیم هم دانشجویان درگیر این دوره هستند و اگر بموقع همه چی جلو رود دانشجویان پزشکی میتوانند ظرف مدت ۶٫۵ سال پزشکی را به پایان برسانند.

در این دوره دانشجو تقریبا پزشک عمومی شده است و زیر نظر دانشجویان رزیدنت یا همان تخصص آموزش های تکمیلی را میگذراند.در این دوره دانشجویان حاضر در بیمارستان دارای مهر هستند و اجازه درمان و تجویز با مهر معتبر پزشکی دارند.

در دوره کارورزی بالینی علاوه بر شیفت روز شیفت شب هم به دانشجویان اضافه میشود و دانشجویان پزشکی موظف هستند در شیفت شب هم در بیمارستان مربوطه حضور پیدا کنند.

دقیقا مانند دوره استیجری حضور در بخش ها و بیمارستان های مختلف الزامی است با این تفاوت که در این دوره دانشجو اجازه درمان و تجویز دارو هم دارد.البته این موضوع زیر نظر اساتید و دانشجویان رزیدنت که با تجربه تر هستند انجام میشود.

خب بلخره این دوره طولانی و سخت هم تمام شد و شما پزشک عمومی شدید.تنها کافیست دوره ۲ ساله طرح را هم بگذرانید تا رسما اجازه ورود به دوره تخصص یا بازار کار را داشته باشید.

معرفی گرایش های رشته پزشکی

معرفی گرایش های رشته پزشکی

گرایش های رشته پزشکی در واقع مربوط به ادامه تحصیل در رشته پزشکی میشود.بعد از اینکه پزشکی عمومی به اتمام رسید میشود برای ادامه تحصیل در یکی از گرایش های زیر ادامه تحصیل داد و به مدرک تخصص رسید.

👈 جراحی عمومی

گرایش و تخصص جراحی عمومی مربوط به درمان و جراحی روی بیماری های دستگاه گوارش، غدد درون ریز، جراحی پستان عروق محیطی و دیگر موارد میباشد و در واقع پزشک متخصص جراحی عمومی در این زمینه ها با بیمار در ارتباط خواهد بود.

دوره ۴ ساله برای دریافت تخصص جراحی عمومی باید طی شود و بعد از طی کردن دوره ۲ ساله طرح جراح عمومی بطور رسمی وارد کادر درمان میشود.

👈 پوست

خب همانطور که از اسم این تخصص پیداست متخصص پوست با بیمارانی که دچار بیماری های پوستی از بیماری های قارچی و ویروسی و میکروبی دارند تا سوختگی ها در ارتباط خواهد بود و وظیفه درمان را بر عهده دارد.در بعضی از شهر ها بیمارستان های تخصصی که فقط مربوط به پوست است وجود دارد.

طول دوره تخصص پوست ۴ سال است و برای دریافت تخصص پوست علاوه بر دوره ۴ ساله باید ۲ سال هم طرح سپری شود و بعد از آن رزیدنت پوست بطور رسمی وارد کادر درمان میشود.

👈 بیهوشی

متخصصین بیهوشی عمده فعالیتی که دارند در اتاق عمل است و هرگونه اقدام جهت بیهوشی با توجه به مشخصات بیمار تا بی حسی های موضعی را بر عهده دارند.البته بیهوشی بسیار گسترده است و از بیهوشی های قلبی ،اطفال ،مغز و اعصاب تا بیهوشی های پیوند اعضای بدن در حیطه کار متخصصین بیهوشی است.

دوره تخصص در بیهوشی حدود ۴ سال زمان میبرد و بعد از این مدت متخصص میتواند با گذراندن طرح بطور رسمی مشغول بکار شود.طرح در دوره تخصص ۲ سال است و به دانشجوی تخصص رزیدنت گفته میشود. در ادامه مقاله معرفی رشته پزشکی به سراغ جراحی مغز و اعصاب میرویم.

👈 جراحی مغز و اعصاب

گرایش جراحی مغز و اعصاب از مهم ترین و پرکاربرد ترین تخصص های پزشکی است.معمولا افرادی که دچار مشکلات نخاعی و دیسک کمر شده اند با متخصصین مغز و اعصاب برخورد داشته اند.البته حیطه فعالیت متخصصین مغز و اعصاب بسیار گسترده است و تمام سیستم عصبی بدن را در بر میگیرد.

به همین دلیل جراحی مغز و اعصاب دوره ۵ ساله دارد و بعد از گذراندن ۲ سال طرح جراحان مغز و اعصاب وارد کادر درمان میشوند.این رشته جز حساس ترین و پر درآمد ترین گرایش های پزشکی است.

👈 داخلی

گرایش داخلی در بسیاری از زمینه ها و بیماری ها کاربرد دارد.متخصصین داخلی در مواردی همچون گوارش ،غدد ،خون ،ریه و حتی قلب و عروق وظیفه مراقبت و تشخیص و در نهایت درمان را برعهده دارند.

دوره داخلی ۴ ساله است و بعد از ۴ سال و گذراندن ۲ ساله طرح امکان ورود به کادر درمان و همچنین ادامه تحصیل برای مدرک فوق تخصص وجود خواهد داشت.

👈 نورولوژی

هر گونه بیماری مربوط به سیستم مغز و اعصاب در حیطه کار تخصص نورولوژی قرار میگیرد.در این تخصص پزشک بیشتر درمان را بصورت مشاوره انجام میدهد و برای جراحی بیمار به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده میشود.

گرایش های دیگری در رشته پزشکی وجود دارد مانند چشم ،قلب و عروق یا گرایش زنان و زایمان که بر اساس علاقه و توانایی بعد از اتمام پزشکی عمومی میشود وارد این گرایش ها شد.

درآمد و آینده شغلی پزشکی چگونه است؟

درآمد و آینده شغلی پزشکی چگونه است؟

👈 بسیاری از داوطلبان کنکور برای این وارد رشته پزشکی میشوند که در آینده درآمد خوبی داشته باشند البته کسب جایگاه اجتماعی و امنیت شغلی پزشکی در تمام دنیا جز مواردی است که این رشته را محبوب کرده.

با تمام تلاش هایی که در جهت افزایش ظرفیت رشته های پزشکی انجام شده حدود ۱۰ هزار نفر وارد رشته پزشکی خواهند شد و هر سال طبق مصوبات موجود ۲۰ درصد به این عدد اضافه میشود تا کمبود پزشک در کشور جبران شود.

حدود ۵۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری شرکت میکنند پس شانس شما یک به پنجاه است.رشته پزشکی طبق توضیحات مفصلی که داده شد یک دوره عمومی دارد و بعد دوره های تخصص شروع میشود.

با توجه به افزایش پزشک و امکانات دانشگاهی و تکثیر متخصصین کمتر کسی است که برای درمان سراغ پزشک های عمومی برود.به همین دلیل پزشک عمومی درآمد بالایی نخواهد داشت مگر اینکه در شهر کوچکی شناخته شده باشد و کمبود پزشک متخصص در آن شهر احساس شود.

مطلب پیشنهادی به شما : سختی های رشته پزشکی

با محاسبه ای ساده متوجه میشوید اگر قصد پیشرفت در رشته پزشکی را دارید و دلتان میخواهد به درآمدهای بالا و میلیاردی در ماه دست پیدا کنید باید هر چقدر که میشود در گرایش مورد علاقه متخصص شوید.

پس با پزشکی عمومی درآمد بالایی نخواهید داشت هر چند درآمد پزشکان عمومی از سطح درآمد عمومی جامعه بالا تر است اما به هر حال برای رسیدن به درآمد های بالاتر باید زمان و سختی بیشتری را بگذرانید.

پزشک هایی که مدرک تخصص یا فوق تخصص دارند به این دلیل درآمد بالایی دارند که علاوه بر جراحی ها و کار در بیمارستان های دولتی و خصوصی یا کلینک ها مطب دارند و با شناخته شدن میتوانند بیماران زیادی جذب کنند.

احتمالا تجربه کردید که برای وقت ویزیت گرفتن از بعضی پزشک ها شاید لازم باشد ۳ ماه صبر کنید. همچنین با افزایش دانشی که در مراتب تحصیلی ایجاد میشود پزشکان میتوانند بعنوان استاد یا هیئت علمی از دانشگاه ها هم کسب درآمد کنند.

در مراتب دیگر شغلی بعضی پزشک ها وارد سیاست میشوند و برای مثال در وزارت بهداشت مشغول میشوند که این هم درآمد مجزایی به حساب می آید.در کل پزشکی جز شغل های پر درآمد و با امنیت است و پزشک در جایگاه بالایی در جامعه قرار دارد.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته پزشکی

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته پزشکی

👈 قبل از اینکه شخصی وارد رشته پزشکی شود با این خیال که همه چی در کنکور خلاصه میشود تمام تلاش خودش را میکند و البته وارد این رشته هم میشود اما خیال اشتباه اینجاست که فقط ورود به رشته پزشکی سخت است و بقیه مسیر راحت خواهد بود!

متاسفانه نظام آموزشی و نحوه پذیرش ها در ایران بر خلاف کشورهای پیشرفته است و در ایران شاهد غول کنکور و قیف برعکس هستیم.در حالی که در کشورهای دیگر وارد رشته دلخواه میشوند و هدف افزایش کیفیت در خروجی است.

برای ورود به رشته پزشکی حتما باید این خصوصیات را داشته باشید:

✅ تحمل درس های سنگین و سخت و البته حساس

✅ تحمل دوره ۷ ساله پزشکی و طرح ۲ ساله بعد از آن

✅ صبوری در رسیدن به درآمد که حداقل ۹ سال طول میکشد

✅ علاقه به ادامه تحصیل برای کسب جایگاه و درآمد بیشتر

✅ توانایی نسبی در زبان انگلیسی

✅ علاقه به دروس زیست و شیمی

✅ داشتن روحیه معاشرت و ارتباط مستقیم با مردم

✅ حساس و پر تلاش بودن

✅ از همه مهم تر هدف علاقه باشد نه صرفا درآمد

اگر این خصوصیت ها را دارید رشته پزشکی برای شما بسیار مناسب خواهد بود و در این رشته به اوج موفقیت میرسید حتی میتوانید شاگردان زیادی هم تربیت کنید.مهم تر اینکه میتوانید با درمان و سلامت بخش بزرگی از جامعه کمک کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله صفر تا صد رشته پزشکی از پزشکی عمومی تا گرایش های رشته پزشکی و حتی نحوه ورود به رشته پزشکی بر اساس نمرات بدست آمده در کنکور بررسی شد.همچنین میتوانید در این سایت مقابسه رشته پزشکی با دیگر رشته ها را با جزئیات کامل مشاهده کنید.

اگر در رابطه با معرفی رشته پزشکی همچنان سوالی در ذهنتان وجود دارد میتوانید همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید و با دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پزشکی ارتباط بگیرید تا تجربیات این عزیزان به درستی به شما منتقل شود در نتیجه بهترین انتخاب را داشته باشید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید