لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته فیزیوتراپی به همراه بازار کار و درآمد

معرفی رشته فیزیوتراپی به همراه بازار کار و درآمد

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته‌های محبوب علوم تجربی است که به دلیل داشتن جذابیت‌های زیاد و سروکار داشتن با مراجعان برای بسیاری جذاب و محبوب است. این رشته به نوعی ترکیبی از پزشکی، روانشناسی و ارتباطات انسانی است و شما نیز اگر بخواهید تا در این رشته موفق باشید باید مهارت‌ها و تعاملات خود را بهبود ببخشید. به دلیل اهمیت این حرفه قصد داریم تا با معرفی رشته فیزیوتراپی به بررسی وضعیت بازار و کار و درامد در این رشته بپردازیم.

معرفی رشته فیزیوتراپی

👈 فیزیوتراپی، شاخه‌ای از پزشکی فیزیکی است که به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات حرکتی و کلامی در بدن می‌پردازد. این رشته به کمک ورزش، تمرینات حرکتی، جراحی، دستگاه‌های فیزیوتراپی و داروها، تلاش می‌کند تا با تأمین کردن شرایط بهبودی، روند درمان مشکلات مربوط به عضلات، استخوان‌ها، عصب‌ها و مفاصل بدن را تسریع کند.

این رشته با استفاده از تمرینات حرکتی، تمرینات بالینی، تکنیک‌های ماساژ، الکتروتراپی، امواج فرکانس بالا، آرتروسکوپی، تزریقات و درمان‌هایی که می‌توان به عنوان روش‌های نوین از آن‌ها نام برد جدید و مؤثر تلقی می‌شود. در این روش بیماران برای بازیابی توان و قوت حرکتی خود بدون داشتن درد یا استرس به سمت بهبودی پیش می‌روند.

فیزیوتراپی همچون سایر رشته‌های درمانی برای شناخت و درمان مشکلات بر اساس نوع بیماری، محل بیماری و شدت آن در هر بخش از بدن با برجسته‌سازی علائم و علل اختلالات حرکتی به درمان بیماری کمک می‌کند.

پینشهاد ما به شما : معرفی رشته دام پزشکی

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی نیاز به آشنایی با دانش پایه پزشکی، زیست‌شناسی، علوم ورزشی و علوم رفتاری دارد. با این حال گاهی برخی نکات را می‌توان به عنوان عیب و مشکل در این رشته برشمرد:

👈 نیاز به دوره درمان گاهاً طولانی مدت و تجهیزات پر هزینه

 به دلیل اینکه فیزیوتراپی متمرکز بر حرکت و تمرینات است، برخی تمرینات به تجهیزات خاص و پر هزینه‌ای نظیر دستگاه‌های لیزر و الکتروتراپی نیاز دارند که ممکن است باعث افزایش هزینه‌ها برای پزشک شود. علاوه بر این انجام بعضی از حرکات تمرینی باید توسط پزشک انجام شود و همین موضوع می‌تواند به مرور زمان آن‌ها را دچار درد بدنی نماید.

👈 بعضی از تجهیزات فیزیوتراپی ممکن است اثرات منفی بر روی بدن داشته باشند

در معرفی رشته فیزیوتراپی باید به تاثیرات منفی آن نیز اشاره کنیم. برای بعضی از بیماران، استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی مانند دستگاه‌های الکتروتراپی، ماساژور و… باعث آسیب‌های جانبی مانند آفتاب سوختگی، دردهای شدید یا تیرگی‌های عضلانی می‌شود.

گاهی بعضی از بیماران ممکن است به دلیل دیدن این عوارض جانبی از شما شکایت کنند علاوه بر این قرار گرفتن در برابر امواج و کار کردن در مدت‌های طولانی می‌تواند تاثیر منفی بر روی شما نیز بگذارد.

👈 نیاز به سطح بالایی از پیوستگی و دقت در انجام تمرینات

بعضی از تمرینات و روش‌های فیزیوتراپی برای کاهش دردها، بهداشت عمومی و بهبود عملکرد بدن ممکن است نیاز داشته باشد چندین بار در هفته و برای مدت زمان طولانی انجام شود. این الزامات منجر به بی‌علاقگی یا ناتوانی در برخی از بیماران یا عدم توانایی شما در انجام تمرینات می‌شود.

👈 عدم آگاهی و دقت کافی در پیش بینی تداوم درمان

گاهی اوقات داشتن دانش و تجربه کافی در شما کمتر از توقعات بیماران یا پیش‌بینی نوع و مدت زمان درمان است. این مسائل می‌تواند به نحوی باعث بروز آسیب‌های وابسته به درمان و تاثیرات منفی بر روند درمان بیمار شود.

به همین دلیل شما باید به عنوان یک پزشک در این حیطه اطلاعات درستی از زمان درمان دهید تا بیماران خود را برای تکمیل جریان درمان از دست ندهید.

👈 پیچیده و خسته‌کننده بودن بعضی از تمرینات

تمرینات با وزن بار و تمرینات گروهی ممکن است باعث افزایش ناراحتی و خستگی بیشتر در بعضی از بیماران شود و در مواردی به شما نیز آسیب برساند.

👈 تعارض نظر پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها

بهتر است در معرفی رشته فیزیوتراپی بدانید که بدون هماهنگی و همکاری کافی بین پزشک و فیزیوتراپیست‌ها، بیمار ممکن است در معرض دریافت توصیه‌های متفاوت و در بدترین حالت پیامدهایی غیر مطلوب قرار گیرد. گاهی ممکن است پزشک بیماری را برای انجام درمان به سمت شما ارجاع دهد و بین گفته‌های او و نظر شما تفاوت وجود داشته باشد.

👈 هزینه‌های بالا برای درمان و بستری شدن

اجرای فیزیوتراپی در بعضی از موارد با هزینه‌های بالا همراه است و برخی بیماران ممکن است به دلیل مشکلات مالی، ادامه درمان را نتوانند تکمیل کنند و این در میزان درامد شما تاثیر خواهد گذاشت.

پیشنهاد ما به شما : معرفی رشته پروتز دندان

مزایای رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی که به عنوان طب فیزیک نیز شناخته می‌شود دارای مزایای زیادی است که در ادامه به معریف بعضی از مزایای تحصیل در این رشته خواهیم پرداخت.

این رشته به شما اطلاعات زیاد و مفیدی درباره سایر رشته‌های پزشکی می‌دهد.

  1. امکان مهاجرت و ادامه تحصیل در این رشته بسیار راحت و مهیا است.
  2. امنیت شغلی در این رشته بسیار وجود دارد.
  3. قدرت اختیار شما برای انتخاب محل کار بسیار زیاد است.
  4. دوره‌های کارورزی در این رشته به شما کمک می‌کند که تجربیات خود را در ارتباط با بیماران افزایش دهید.
  5. جایگاه و منزلت اجتماعی این رشته بالا است.
  6. درامد شما در صورتی که در کلینیک خود مشغول به کار شوید و حرفه‌ای عمل کنید بسیار راضی کننده خواهد بود.

رشته فیزیوتراپی برای خانم‌ها چطور است؟

رشته فیزیوتراپی برای خانم‌ها چطور است؟

👈 در حوزه معرفی رشته فیزیوتراپی، این سوال مقداری چالش برانگیز است و به روحیه و میزان توانایی دختران بستگی دارد. بعضی از خانم‌ها با وجود علاقه زیاد به این رشته نمی‌توانند به شکلی موفق عمل کنند زیرا به لحاظ جسمانی توانایی انجام کار را ندارند و نمی‌توانند با بیمار در زمان‌های طولانی تمرینات را انجام دهند. در حقیقت این رشته به نیروی جسمانی و طاقت زیادی نیاز دارد.

هر چند که بسیاری از خانم‌ها در این رشته موفق عمل می‌کنند اما بیشتر داوطلبان متقاضی این رشته را آقایان تشکیل می‌دهند.

با این حال این رشته برای خانم‌ها نیز مناسب است و چه مرد یا زن با داشتن علاقه و دانستن مزایا و معایب این رشته می‌توانند با شناخت کافی در این حرفه موفق عمل کنند. در ادامه به بررسی درامد و بازار کار در این رشته می‌پردازیم.

درآمد و بازار کار رشته فیزیوتراپی

درآمد و بازار کار رشته فیزیوتراپی

👈 درآمد حرفه ای در هر حوزه و شغلی بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل تخصص، مهارت، سابقه کار، موقعیت شغلی و… می‌شود.

در رشته فیزیوتراپی نیز درامد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال، با توجه به آمارهای منتشر شده، حقوق متوسط یک فیزیوتراپیست در ایران بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه است.

همچنین، شرایط شغلی فیزیوتراپیست‌ها نیز اغلب به صورت قراردادی و به صورت تمام وقت نیستند و بسته به شرایط فعلی، ممکن است کمیت درآمد آنها به شدت متاثر شود.

همچنین، در زمینه فیزیوتراپی در کشورهای دیگر نظیر آمریکا، کانادا و اروپا، درآمد فیزیوتراپیست‌ها بسیار بیشتر است که با توجه به تخصص و شرایط شغلی، حتی بیشتر از حقوق مهندسان و حقوق پزشکان هم می‌تواند باشد.

پیشنهاد ما به شما : پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی

برای تکمیل توضیحات درباره معرفی رشته فیزیوتراپی بهتر است بدانید که رشته فیزیوتراپی یک حوزه پرمشغله و پر فرصت شغلی است. در حال حاضر، بازار کار فیزیوتراپی به دلیل روند رشد جمعیتی، افزایش امید به زندگی بالا و رشد درخواست‌های ارائه خدمات بهداشتی، به نظر می‌رسد در آینده نیز رشد خود را ادامه خواهد داد.

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف حوزه بهداشتی، از جمله بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌های خصوصی، مراکز توانبخشی، کالج‌ها و دانشگاه‌های حقوقی و ورزشی، بخش‌های درمانی ورزشی و خدمات خانگی و غیره کار کنند.

با توجه به افزایش جمعیت سالمند و افزایش استفاده از تکنولوژی به همراه فشار بیشتر بر سیستم بهداشت، در آینده نیز می‌توان به رشد و ارزش رشته فیزیوتراپی اطمینان داشت.

محیط‌های کاری

  1. بیمارستان‌ها
  2. آسایشگاه‌های معلولین
  3. سازمان بهزیستی کشور
  4. مراکز هلال احمر
  5. فعالیت در کلینیک‌های توانبخشی
  6. مطب خصوصی

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی

👈 رشته فیزیوتراپی در دانشگاه جزو رشته‌هایی است که شما می‌توانید در هر سه مقطع تحصیلی مطالعات خود را به اتمام برسانید. در بعضی از دانشگاه‌ها این رشته تا مقطع ارشد ارائه می‌شود اما شما می‌توانید دانشگاه‌هایی را جستجو کنید که این رشته را تا مقطع دکتری ساپورت می‌کنند.

این رشته در مقطع کارشناسی ۴ سال و در مقطع ارشد با دوره‌های کارورزی تا ۳ سال نیز ممکن است به طول بیانجامد. از گرایش‌های این رشته در مقطع ارشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  2. کارشناسی ارشد فیزیولوژی
  3. کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ورزشی
  4. کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی
  5. کارشناسی ارشد علوم تشریحی
  6. کارشناسی ارشد سلامت سالمندی
  7. کارشناسی ارشد ارگونومی فیزیک پزشکی

دروس اختصاصی اجباری کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

  1. آمار زیستی
  2. روش تحقیق در سیستم‌های بهداشتی
  3. فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد
  4. الکترومیوگرافی
  5. آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی فیزیوتراپی
  6. کارآموزی بالینی
  7. سمینار تحقیقاتی
  8. پروژه تحقیقاتی
  9. پایان نامه

دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی

بهتر است برای تکمیل توضیحات درباره معرفی رشته فیزیوتراپی به دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته نیز اشاره کنیم.

  1. دانشگاه علوم پزشکی بابل
  2. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  3. دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  4. دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  5. دانشگاه علوم پزشکی همدان
  6. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  7. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  8. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  9. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران
  10. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  11. دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت
  12. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
  13. دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  14. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران
  15. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

شرایط مهاجرت با فیزیوتراپی

ممکن است مهاجرت با رشته فیزیوتراپی، یک مسیر موفق و سودآور باشد. با این حال، در دنیای امروز، مهاجرت همواره با ریسک‌ها و چالش‌های خود همراه است، زیرا ممکن است به دلیل تفاوت در قوانین و تفاوت در سیستم بهداشت، چالش‌هایی برای یک فیزیوتراپیست ایجاد شود.

با این حال، در برخی کشورها و شهرها، شرایط شغلی با حقوق و شرایط خوب، از جمله تدارکات و تجهیزات بهتری برای فیزیوتراپیست‌ها فراهم شده است. برای مثال، به عنوان یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای می‌توانید به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، انگلستان و آلمان بروید.

در کل، مهاجرت با رشته فیزیوتراپی می‌تواند یک فرصت شغلی خوب باشد، اما شما باید پیش از اقدام به دقت پژوهش کنید و با شرایط مهاجرت و سیستم بهداشت مقصد خود آشنا شوید.

کشورهای نام برده در زمینه فیزیوتراپی و به صورت کلی در زمینه پزشکی پیشرفته هستند و شما می‌توانید تجربه کاری خود را در این کشورها افزایش دهید و تخصص بگیرید. از جمله دانشگاه‌هایی که مقصد خوبی برای مهاجرت تحصیلی است و بخش معرفی رشته فیزیوتراپی را تکمیل می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دانشگاه پیتسبرگ
  2. دانشگاه بین المللی کالیفرنیای جنوبی
  3. دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس
  4. کالج نورث‌وسترن
  5. دانشگاه اموری
  6. دانشگاه آیووا
  7. دانشگاه دوک
  8. قبل از مهاجرت حتما شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه را بررسی کنید و با داشتن اطلاعات کافی نسبت به اپلای اقدام کنید.
تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید