لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

اما برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد؟ با پیشرفتی که در زمینه تکنولوژی در تمام دنیا بوجود آمد رشته کامپیوتر در صدر انتخاب دانش آموزان و داوطلبان کنکور قرار گرفته است.در این میان علاقه مندانی هستند که میخواهند از دبیرستان وارد رشته کامپیوتر شوند که بطبع باید از سال نهم انتخاب رشته انجام دهند.

در این مقاله به معرفی کامل رشته کامپیوتر هنرستان در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش و نحوه ورود به دانشگاه میپردازیم و درباره شاخه های مختلف کامپیوتر در دبیرستان و بازار کار آن صحبت خواهیم کرد.تا انتها با کنکور مشاور همراه شو تا بهترین انتخاب رشته نهم به دهم را انجام بدی.

معرفی رشته کامپیوتر هنرستان

همانطور که میدانید و احتمالا زیاد شنیدید رشته هایی با نام مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر به گوشتان خورده است که در دانشگاه تدریس میشود.یا حتما شنیدید بعضی ها در زمینه فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند که آن هم به کامپیوتر مربوط میشود.

برای خیلی از دانش آموزان سوال میشود که این افراد چطور مهندس کامپیوتر شده اند و از چه مسیری وارد این رشته ها میشوند.برای ورود به مهندسی کامپیوتر در دانشگاه میتوان از چند مسیر پیش رفت.

مسیر اول

در انتخاب رشته نهم به دهم وارد رشته نظری ریاضی فیزیک شوید و با شرکت در کنکور ریاضی بطور مستقیم در رشته مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر تحصیل کنید.

مسیر دوم

در یکی از دیگر از رشته های نظری علوم انسانی یا تجربی دیپلم بگیرید و بصورت بدون کنکور یا بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شوید.

مسیر سوم

در زمان انتخاب رشته نهم به دهم میتوان رشته کامپیوتر را از شاخه فنی و حرفه ای انتخاب کرد و بعد از ۳ سال هنرستان دیپلم کامپیوتر گرفت و در نهایت وارد مقطع کاردانی و بعد از آن مقطع کاردانی به کارشناسی یا همان کارشناسی ناپیوسته شد و مدرک مهندسی کامپیوتر دریافت کرد.

مسیر چهارم

در زمان انتخاب رشته میتوان وارد رشته کامپیوتر در مجموعه رشته های کار و دانش شد و با ادامه تحصیل و دریافت دیپلم وارد مقطع کاردانی و بعد از آن کارشناسی ناپیوسته شد و مدرک مهندسی کامپیوتر دریافت کرد.

نکته

ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای تمام افرادی که به هر نحوی لیسانس کامپیوتر گرفته اند یکسان است.

در ادامه بطور اختصاصی به معرفی رشته کامپیوتر هنرستان میپردازیم تا اگر علاقه مند به این رشته هستید با شناخت کامل وارد هنرستان شوید.

موضوعات مرتبط : برای رشته گرافیک چه درس هایی باید قوی باشد

رشته کامپیوتر در هنرستان

در پایه نهم همزمان با انتخاب رشته ای که برای ورود به متوسطه دوم انجام میشود میتوان در اولویت های انتخاب رشته برای ورود به هنرستان هم مدارس فنی و حرفه ای و هم مدارس کار و دانش را انتخاب کرد.

در واقع هر کشوری با توجه به نیاز نیروی متخصص و فنی در حوزه آموزش و پرورش اقدام به تاسیس مدارس با رویکرد فنی و کار عملی کرده است.مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش بعنوان مدارس با رویکرد آموزش فنی و عملی در کشور ما فعالیت میکنند.

در مقایسه با رشته های نظری میتوان این موضوع را بیان کرد که هنرستان ها تمرکز اصلی آموزش را در آموزش های مهارتی و کاربردی قرار میدهند و اکثر واحد های درسی بصورت عملی است در حالی که در رشته های نظری ۹۹ درصد آموزش ها تئوری انجام میشود.

رشته کامپیوتر در هنرستان فنی و حرفه ای

رشته های فنی و حرفه ای در ۴ گروه تقسیم بندی میشوند

👈 صنعت

👈 مدیریت و خدمات

👈 کشاورزی

👈 هنر

دانش آموزان میتوانند از میان ۴۰ رشته موجود در مدارس فنی و حرفه ای که در این ۴ گروه تقسیم بندی شده است رشته مورد نظر را انتخاب کنند.رشته کامپیوتر در گروه صنعت قرار میگیرد.در مدارس فنی و حرفه ای ملاک بر آموزش عملی و کلاس های فعال است.

البته آموزش های تئوری هم در هنرستان های فنی و حرفه ای داده میشود اما تعداد کلاس های عملی بیشتر است.در نتیجه اگر جز دانش آموزانی هستید که به واحد های عملی علاقه بیشتری دارید و کمتر اهل درس خواندن تئوری هستید هنرستان فنی و حرفه ای رشته کامپیوتر برای شما خیلی مناسب است.

توجه ❗❗

برای انتخاب رشته کامپیوتر در هنرستان فنی و حرفه ای میتوانید از گروه صنعت رشته شبکه و نرم افزار رایانه را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی به شما : راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم

بعد از گذراندن دوران هنرستان به شما دیپلم کامپیوتر داده میشود و میتوانید در مقاطع بالاتر البته ابتدا در دوره کاردانی وارد دانشگاه شوید و ادامه تحصیل دهید.

رشته کامپیوتر در هنرستان

نکته بسیار مهم

افرادی که دارای دیپلم فنی و حرفه ای هستند اجازه شرکت در کنکور رشته های ریاضی ، تجربی و انسانی را ندارند و حتما باید طبق مسیر گفته شده پیش روی کنند.

رشته کامپیوتر در هنرستان کار و دانش

مدارس کار و دانش هم دقیقا با هدف مشابه مدارس فنی و حرفه ای روی کار آمد تا نیروی متخصص و فنی کشور در زمینه های مختلف تامین شود.رشته های کار و دانش در ۳ گروه تقسیم بندی میشوند.

👈 صنعت

👈 کشاورزی و خدمات

👈 هنر

تنها تفاوت مدارس کار و دانش از نظر گروه های آموزشی این است که گروه مدیریت از کار و دانش حذف شده است و با گروه کشاورزی ادغام شده اما تفاوت مهم تر این است که تعداد رشته های موجود در این ۳ گروه حدود ۱۵۰ رشته است.

واضح است که جزئیات تخصصی در مدارس کار و دانش بیشتر در نظر گرفته شده است و دانش آموزان حتی از مدارس فنی و حرفه ای هم واحد های عملی بیشتری دارند.اکثر کلاس ها در این مدارس در کارگاه ها و آزمایشگاه های مرتبط با رشته برگزار میشود و دانش آموزان اکثرا لباس کار مخصوص به کلاس را باید بر تن کنند.

اگر در حال انتخاب رشته هستید و تقریبا هیچ علاقه ای به دروس خواندنی ندارید و تمام هدف شما آموزش مهارت های عملی و تخصصی در موضوعی خاص است و نمیدانید که برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد مدارس کار و دانش برای شما بسیار مناسب خواهند بود.

رشته های مربوط به کامپیوتر در هنرستان کار و دانش

✅  عیب یابی سیستم های رایانه ای

✅  تولید کننده چند رسانه ای

✅  تولید محتوای الکترونیکی

✅ برنامه نویسی پایگاه داده

✅ تولید و توسعه دهنده پایگاه های اینترنتی

✅ برنامه نویسی بازی های رایانه ای

✅ طراحی و توسعه صفحات وب

✅ تصویر سازی دیجیتالی

نکته

در مدارس کار و دانش دست شما برای انتخاب تخصصی که بیشتر به آن علاقه دارید باز است و میتوانید در هر زمینه ای که خواستید وارد شوید.

امکان شرکت در کنکور رشته های نظری تجربی ، ریاضی و انسانی با دیپلم کار و دانش وجود ندارد و میتوانید برای ادامه تحصیل در دانشگاه وارد رشته کامپیوتر یا یکی از رشته های دیگر کار و دانش و فنی شوید.

موضوعات مرتبط : شرایط قبولی رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور ۱۴۰۲

تفاوت هنرستان فنی و حرفه ای و کار و دانش رشته کامپیوتر

  • درس های خواندنی در هنرستاند های فنی و حرفه ای بیشتر است.
  • سطح سوالات درسی مدارس فنی و حرفه ای کمی سخت تر است.
  • دروس عملی رشته کامیپوتر کار و دانش بیشتر است.
  • ساعت مدارس فنی و حرفه ای از کار و دانش و نظری ها بیشتر است.
  • رشته های کار و دانش تنوع بیشتری دارد.
  • معمولا آخرین اولویت رشته های کار و دانش است.

مزایا و معایب رشته کامپیوتر هنرستان

قطعا ورود به هر حیطه ای دارای مزایا و معایب خاص خود است و کسانی هم که بجای دبیرستان وارد هنرستان میشوند باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.از جمله مهم ترین مزایا و معایب رشته کامپیوتر هنرستان به این ترتیب میباشد.

مزایای رشته کامپیوتر هنرستان

  • سختی درس ها کم تر از رشته های نظری است.
  • آموزش ها بصورت مهارتی و عملی در کنار آموزش تئوری است.
  • با مهارت هایی که تا دیپلم کسب میشود میتوان وارد بازار کار شد.

معایب رشته کامپیوتر هنرستان

  • هزینه تحصیل به دلیل وجود کلاس های عملی بیشتر است.
  • نمیتوان مستقیم از مقطع کارشناسی پیوسته وارد دانشگاه شد.
  • امکان تک ماده کردن دروس در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش وجود ندارد.
  • تنها دانش آموزانی نمره قبولی میگیرند که حداقل نمره ۱۲ به دست آورده باشند.
  • امکانات بسیاری از هنرستان ها در سراسر کشور جالب نیست.

توجه ❗❗

فراموش نکنید انتخاب رشته نهم به دهم حتی از انتخاب رشته کنکور سراسری هم مهم تر است و دانش آموزان در این برهه زمانی است که پایه شغل و تحصیلات آینده خود را تعیین میکنند.حتما با مشاور متخصص در انتخاب رشته نهم به دهم مشورت کنید. در ادامه مقاله برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد به سراغ شرایط پذیرش در رشته کامپیوتر هنرستان میرویم.

شرایط پذیرش در رشته کامپیوتر هنرستان

برای اینکه بتوانید در رشته کامپیوتر هنرستان در مدارس فنی و حرفه ای یا مدارس کار و دانش پذیرفته شوید باید یک سری شرایط حداقلی را داشته باشید تا آموزش و پرورش انتخاب شما را مورد تایید قرار دهد.

اول

امتحانات نهم بصورت نهایی برگزار میشود که در این سایت در رابطه با امتحانات نهایی نهم و منابع مناسب برای کسب نمره خوب مفصل توضیح داده شده است که حتما استفاده کنید.پس زمانی که امتحانات نهایی است اختیار طرح و تصحیح سوالات از مدرسه خارج میشود و در آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

کسب نمرات مناسب و خوب لازمه اول اولویت بندی انتخاب رشته نهم به دهم و انتخاب رشته کامپیوتر در هنرستان است.

دوم

برای ورود به هر رشته ای و اولویت بندی کردن رشته ها آموزش و پرورش حداقل نمراتی را برای هر درس مرتبط با آن رشته قرار داده است و تنها در صورت کسب حداقل ها میتوان طبق اولویت مورد قبول واقع شد.

سوم

برای نهایی کردن این موضوع با مراجعه به مشاور مدرسه و تکمیل برگه هدایت تحصیلی حداکثر ۲ هفته بعد از اعلام نتایج امتحانات باید انتخاب رشته را نهایی کرد در غیر اینصورت آموزش و پرورش برای شما انتخاب رشته انجام خواهد داد.

برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد؟

گفتیم که یک سری معیار بر اساس نمرات دروس در امتحانات نهایی باعث میشود که شخصی در انتخاب رشته ای که انجام داده است قبول شود یا اولویت بندی دانش آموزی به دلیل نمرات پایین به سادگی رد شود.

در رابطه با رشته کامپیوتر هنرستان بعنوان رشته ای فنی و در زیر گروه صنعت دقیقا این موضوع وجود دارد و باید در بعضی دروس نمرات خوب داشت تا اولویت بندی ها مورد تایید قرار بگیرد.

مهم ترین دروس برای انتخاب رشته کامپیوتر هنرستان

  • ریاضی
  • علوم
  • حرفه و فن
دروس رشته کامپیوتر هنرستان

توجه ❗❗

باید حداقل نمراتی در این ۳ درس داشت بطوری که اگر نمرات دروس باهم جمع شوند حداقل عدد ۳۰ بدست بیاید.برای مثال شخصی که میخواهد وارد رشته کامپیوتر شود در بدترین حالت باید در هر ۳ درس حداقل نمره ۱۰ داشته باشد که با جمعی که به ۳۰ میرسد بتواند انتخاب رشته کند.

دانش آموزانی که معدل آن ها کمتر از ۱۲ است حق انتخاب رشته کامپیوتر هنرستان چه در مدارس فنی و حرفه ای و چه در کار و دانش را ندارند.

درس های رشته کامپیوتر هنرستان

دروس رشته کامپیوتر هنرستان عمدتا رشته های عملی و کارگاهی هستند البته در این میان دروس تئوری و عمومی هم جز واحد های درسی دانش آموزان است که حتما باید گذرانده شود. برای بررسی دروس رشته کامپیوتر میتوان در دو تقسیم بندی جدا رشته کامپیوتر در مدارس فنی و حرفه ای و مدارس کار و دانش مورد بررسی قرار داد.

👈 درس های رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای 👉

 دروس پایه دهم
تعلیمات دینی ۱عربی، زبان قرآن ۱
فارسی ۱زبان خارجه ۱
تربیت بدنی ۱جغرافیای عمومی و استان شناسی
نصب و راه اندازی سیستم رایانهتولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
نقشه کشی فنی رایانه ایدانش فنی پایه (شبکه نرم افزار رایانه)
الزامات محیط کارریاضی ۱
فیزیک
دروس پایه یازدهم
تعلیمات دینی ۲عربی، زبان قرآن ۲
فارسی ۲زبان خارجه ۲
تربیت بدنی ۲ریاضی ۲
انسان و محیط زیستعلوم اجتماعی
هنرتفکر و سواد رسانه ای
توسعه برنامه سازی و پایگاه دادهپیاده سازی سیستم های اطلاعاتی
کاربردهای فناوری نوینمدیریت تولید
کارگاه نوآوری و کارآفرینیشیمی
دروس پایه دوازدهم
تعلیمات دینی ۳عربی ، زبان قرآن ۳
فارسی ۳ریاضی ۳
تربیت بدنی ۳سلامت و بهداشت
مدیریت خانواده و سبک زندگینصب و نگهداری تجهیزات شبکه و سخت افزار
تجارت الکترونیک و امنیت شبکهدانش فنی تخصصی
اخلاق حرفه ایکار آموزی (شبکه و نرم افزار )
آمادگی دفاعیتاریخ معاصر

👈 درس های رشته کامپیوتر کار و دانش 👉

 دروس پایه دهم
زبان خارجه ۱عربی، زبان قرآن ۱
تعلیمات دینی ۱فارسی ۱
جغرافیای عمومی و استان شناسیطراحی امور گرافیکی با رایانه
الزامات محیط کارریاضی ۱
رایانه کار مقدماتیتربیت بدنی ۱
دروس پایه یازدهم
عربی، زبان قرآن ۲تربیت بدنی ۲
ریاضی ۲انسان و محیط زیست
انسان و محیط زیستعلوم اجتماعی
ریاضی ۲زبان خارجه ۲
رایانه کار پیشرفتهفارسی ۲
درس انتخابی ( همنر، تفکر و سواد رسانه ای)درس انتخابی( کاربرد فناوری های نوین- مدیریت تولید)
طراحی صفحات وبکارگاه نوآوری و کارآفرینی
دروس پایه دوازدهم
فارسی ۳تربیت بدنی ۳
عربی ، زبان قرآن ۳مدیریت خانواده و سبک زندگی
تعلیمات دینی ۳تربیت بدنی ۳
سلامت و بهداشتطراحی صفحات وب (پیشرفته)
تاریخ معاصراخلاق حرفه ای
کاربر Adobe premierکاربر Flash
کارورزیآمادگی دفاعی

بازار کار رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر از جمله رشته هایی است که بازار کار وسیع و گسترده ای دارد و در زمینه های مختلف از جمله برنامه نویسی ، سخت افزار و نرم افزار و هوش مصنوعی فعالیت میکند و فارغ التحصیلان این رشته کمتر پیش می اید که بیکار باشند

هم در بازار کار آزاد و هم در بازار کار های استخدامی شرکت های دولتی و خصوصی میتوان در این رشته مشغول شد و از جمله ویژگی های آن امکان انجام کارهای پروژه ای و دور کاری است.

در پایان مقاله برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

برای فهمیدن این موضوع که برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد رشته کامپیوتر رشته ای بسیار جذاب و با یک عالمه خصوصیت خوب است که میتوان با ورود به آن آینده ای خوب رقم زد اما هر رشته ای آدم خودش را میخواهد و حتما باید با شرایط رشته جور بود تا در آن موفق شد.

آکادمی کنکور مشاور با تجربه چند ساله در زمینه مشاوره تحصیلی به شما دانش آموزان عزیز پیشنهاد میکند تا حتما قبل از هر گونه اقدامی با مشاوره و انجام تست های استعداد یابی و تست شخصیتی و شغلی بهترین راه را انتخاب کنید.

برای مشاوره در زمینه رشته کامپیوتر هنرستان و انتخاب رشته حرفه ای و اصولی نهم به دهم همین الان با ما تماس بگیر.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید