لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

افت تحصیلی دانش آموزان

اتفاقی که خیلی از دانش آموزان در طول تحصیل مخصوصا در دبیرستان با آن مواجه میشوند و باعث نگرانی والدین است افت تحصیلی دانش آموزان در طول تحصیل آن هم در سال های مهم و حساس منتهی به کنکور سراسری میباشد.

آکادمی کنکور مشاور با بهره گیری از مشاوران تحصیلی و مشاوران روانشناسی که در اختیار دارد علل این موضوع و راه کارهایی برای رفع افت تحصیلی بررسی کرده است.میتوانید بعنوان دانش آموز یا والدین دانش آموز تا انتها با ما همراه باشید در صورت افت تحصیلی هر چه سریعتر به شرایط عتدی بازگردید.

نشانه های افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

زمانی که دانش آموزان وارد دبیرستان میشوند و بطور تخصصی در یکی از رشته های نظری یا فنی مشغول به تحصیل میشوند به یکباره از وضعیت تحصیلی خوبی که در دوره متوسطه اول داشته اند دور میشوند و این موضوع دارای نشانه هایی مشخص است.

👈 پایین آمدن نمرات درسی

دانش آموز در امتحانات کلاسی و در امتحانات میان ترم و در نهایت امتحانات نهایی دچار افت میشود بطوری که احساس نا امیدی و عدم اعتماد بنفس در او مشهود است.اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید بلافاصله باید اقدامات جبرانی و پیشگیرانه انجام دهید.

👈 حس نا امیدی

با وجود نمرات بد و قیاس با دیگر هم کلاسی ها حس نا امیدی شدیدی سراغ دانش آموز می آید و با توجه به اینکه این سن دوران بلوغ و هیجانات درونی و تحولات گسترده شخصیتی و ذهنی در دانش آموز است در صورت عدم اقدام بموقع ماندگار خواهند ماند و صدمات جبران ناپذیری به دانش آموز میزند.

👈 نشانه های افت تحصیلی دانش آموزان : حس بیخیالی

اگر دانش آموزی نا امید باشد پس نسبت به کسب نمرات خوب و تلاش و رسیدن به موفقیت های درسی حس بیخیالی پیدا خواهد کرد و میشه گفت دیگر فرقی ندارد که قرار است در آینده چه اتفاقی پیش بیاید!

👈 نداشتن حس رقابتی

در میان افرادی که در این سن و سال هستند یکی از عوامل محرک داشتن حس رقابتی است.اگر با دانش آموزانی برخورد داشتید که بی تفاوت هستند و به نوعی از دایره رقابت دور شده اند باید گفت به مرور افت تحصیلی در آن ها دیده خواهد شد.

👈 بیان افکار عجیب

در ادامه با دانش آموزانی مواجه میشویم که با بیخیالی تمام از بی ارزش بودن درس صحبت میکنند و سعی میکنند خود و دیگران را با بیان ایده هایی درباره بازار کار قانع کنند.متاسفانه دانش آموزان زیادی بعد از طی این مراحل حتی ترک تحصیل میکنند!

👈 نا منظم بودن

در نتیجه دیگر نظمی در رفتار و کارهای دانش آموز دیده نمیشود حتی برای رفتن به مدرسه رقبتی ندارند یا در مواردی فرار از مدرسه رخ میدهد.در این مرحله است که کار بسیار حساس و خطرناک شده است و حتما باید فردی خارج از خانواده بعنوان مشاور با دانش آموز صحبت کند.

👈 نشانه های افت تحصیلی دانش آموزان : احساس انتخاب رشته غلط

دانش آموزانی هم هستند که بعد از افت تحصیلی بر این باور هستند که انتخاب رشته را غلط یا به زور خانواده انجام داده اند و در این مواقع انگشت اشاره را سریعا به سمت خانواده میگیرند و جالب است که بدانید این موضوع بالاترین درصد را در میان نشانه های افت تحصیلی دارد و متاسفانه انتخاب رشته غلط با پیروی از دیگران در میان دانش آموزان بسیار زیاد است.

توجه

از تمامی دانش آموزان و والدین عزیز خواهش میکنیم در صورت وجود چنین نشانه هایی بلافاصله برای جلوگیری و قرار گرفتن در مسیر صحیح با مشاور متخصص در این زمینه صحبت کنند.

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

متداول ترین دلایل افت تحصیلی را بیان میکنیم تا خیلی ساده بدانید اگر با چنین مواردی برخورد کردید چطور باید شرایط را مدیریت کرد تا از افت تحصیلی دور ماند.

👈 بلوغ

بیشترین سنی که دانش آموزان را دچار افت تحصیلی میکند سن بلوغ و ورود به دوران جوانی است. این موضوع چه در دخترها و چه در پسرها مورد مشهودی است و با توجه به تغییرات زیاد روحی و پیش آمدن تمایلات جنسی تمرکز زیادی از دانش آوزان گرفته میشود.

👈 تمایلات جنسی

با ورود به سن بلوغ اولین نشانه ها از تمایلات جنسی ظاهر میشود و تقریبا میتوان گفت دانش آموز در این سن با کوچکترین عوامل تحریک کننده تحریک میشود.با توجه به شرایط دنیای امروز و در دسترس بودن اینترنت متاسفانه بلوغ زود رس در بسیاری از دانش آموزان دیده میشود.

این موضوع غیر اداری و غریزی است اما میتوان با روش هایی کنترل شود.میتوان سراغ فیلم های مستهجن نرفت یا کمتر راجع به این مسائل صحبت کرد.بالاترین آمار خود ارضایی در میان دخترها و پسرها در این سن است که بیشترین تمرکز را از دانش آموز میگیرد و نتیجه آن افت تحصیلی شدید است.

👈 دلایل افت تحصیلی دانش آموزان : تمایل به جنس مخالف

این موضوع هم غیر ارادی و غریزی است و هیچکس پیدا نمیشود که بگوید اصلا به جنس مخالف تمایل ندارد.میتوان براحتی این موضوع هم کنترل کرد و حداقل الان در این برهه حساس تمرکز را از جنس مخالف برداشت و در زمان خودش وارد این مسائل شد.

👈 اینترنت

اینترنت و تمام مشتقات آن اگر به درستی استفاده نمیشود میتواند بعضا بیش از ۵ ساعت زمان را در روز تلف کند خب با این وجود دانش آموز دیگر کی وقت میکند به درس و مطالعه برسد. طبیعی است نتواند نمرات خوبی حتی در امتحانات کلاسی داشته باشد.

👈 انتخاب رشته غلط

انتخاب رشته نهم به دهم یک موضوع کاملا تخصصی است اما خانواده ها بدون در نظر گرفتن ویژگی های شخصیتی و استعداد دانش آموز بجای او تصمیم میگیرند و متاسفانه زمانی که دانش آموز وارد دوره دبیرستان میشود از همان سال دهم شوکه خواهد شد!

دانش آموزانی هم که به سختی میتوانند دیپلم بگیرند سرنوشتی جز وارد رشته های دانشگاهی غیر مرتبط با دیپلم ندارند و به همین دلیل است که توازنی در میان شرکت کنندگان گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سراسری وجود ندارد یا تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار بسیار زیاد است.

پیشنهاد میکنیم برای یک انتخاب رشته درست حتما از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم کنکور مشاور استفاده کنید.

👈 محیط نامناسب خانواده

اگر در محیط خانواده شرایط مناسب نباشد و دائما درگیری و پرخاشگری رخ دهد نه تنها دانش آموزان دبیرستانی بلکه هر شخصی در هر سنی از روحی لطمه میبیند و زمانی که تمرکز اصلی در محیط خشن از بین میرود انتظار اینکه دانش آموز ۱۵ تا ۱۸ ساله روی درس تمرکز کند و موفق هم شود انتظاری بیجا است!

👈 دلایل افت تحصیلی دانش آموزان : محیط مدارس و محل سکونت

یکی از دلایلی که دانش آموزان را از حس رقابتی و تلاش و مبارزه دور میکند محیط مدرسه و محلی است که دانش آموز در آن قرار دارد و بزرگ شده است.کافیست تعداد زیادی از دانش آموزان بیخیال و درس نخون کنار فرد باشد یا درس خواندن در آن محل کاری بیهوده یا حتی مسخره بنظر برسد.

طبیعی است که حتی دانش آموز اگر خودش هم نخواهد با چنین ذهنیتی رشد میکند.داشتن دوستان ناباب دقیقا در این طبقه بندی قرار میگیرد.میتوان گفت تنها مشکل ایجاد شده در این شرایط افت تحصیلی نیست و حتی میتواند در آینده و شخصیت شخص تاثیرات منفی جبران ناپذیری بوجود آورد.

👈 فشار و دخالت خانواده

در همین موسسه با دانش آموزان بسیار مستعدی برخورد داشته ایم که با وجود نمرات خوب نمیتوانند نتیجه مناسبی در کنکور کسب کنند.وقتی موضوع را از زبان خودشان میشنویم و مو شکافی میکنیم متوجه فشارها و دخالت های بسیار زیاد خانواده روی آن ها میشویم.

با موردی برخورد داشتیم که پدر دانش آموز نه تنها در امور درسی فرزندش دخالت داشت بلکه حتی برنامه درسی که مشاور متخصص برنامه ریز تدوین میکرد را تغییر میداد و مشاور را مجبور به برنامه ریزی بر اساس میل خود میکرد و این موضوع در حالی بود که آن شخص خودش اصلا کنکور نداده بود و حتی دیپلم هم نداشت!

این نوع فشار باعث استرس در دانش آموز میشود در واقع مانند این است که شخص بخواهد بر خلاف میلتان شما را وادار به کاری کند.مشخص است که در هیچ کار اجباری و زوری نمیتوان موفق و خوشحال بود وگرنه تمام مردم داوطلبانه به زندان میرفتند!

👈 مشخص نبودن مسیر

زمانی که دانش آموز مسیر مشخصی ندارد و نمیداند قرار است چه بشود و اصلا چرا وارد این رشته شده یا در دانشگاه و بازار کار چه در انتظار اوست خب رقبتی هم برای ادامه مسیر نخواهد داشت و به مرور به بیراهه میرود.

👈 نداشتن مشاور خوب

مشاور و راهنما است که میتواند ما را از بیراهه نجات دهد و در مسیر درست قرار دهد.شما برای هرکاری و هر چیز ناشناخته ای نیاز به مشاور و همراه و راهنما دارید.اگر بخواهید مسافرت کنید باید نقشه یا مسیر یاب داشته باشید اگر بخواهید ورزش حرفه ای کنید باید مربی داشته باشید اگر بخواهید هنرمند بزرگی شوید باید استاد خوبی داشته باشید پس برای بیراهه نرفتن حتما از مشاور استفاده کن.

👈 نداشتن برنامه ریزی

زمانی که مشاور همراه دانش آموز است میتواند برنامه ریزی درسی و حتی برنامه تفریحی و غذایی برای دانش آموز تدوین کند.اگر هر کاری در زمان و مکان خودش انجام شود غیر ممکن است دانش آموزی دچار افت تحصیلی شود.

👈 نداشتن انگیزه و هدف

حالا که مشاور داری و با برنامه ریزی راه برایت روشن شده است باید با انگیزه و هدف به سمت قله حرکت کنی.قله دور است و مسیر سخت اما تو قطعا میتونی موفق شی و مانند خیلی از دانش آموزان رتبه برتر آینده درخشان و عمری راحتی برای خودت رقم بزنی.

توجه

مهم ترین دلایل افت تحصیلی دانش آموزان این موارد است کافیست این موارد رعایت شود تا از افت تحصیلی دور شد.تنها کمی پشتکار و نظم و حمایت میخواهد و اصلا کار سختی نیست.

چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم؟

چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم؟

اگر دچار افت تحصیلی شدید اصلا نباید خودتو ببازی و تصور کنی همه چیز تمام شده و دنیا به آخر رسیده است.باید بدونی همچنان وقت است و میتوان با چند اقدام صحیح و درست از افت تحصیلی نجات پیدا کرد.

مثال معروف رتبه برتر کنکوری به نام رستگار رحمانی است که موفق به کسب رتبه تک رقمی در کنکور ریاضی شد اما بنا به دلایلی مجبور به رفتن به خدمت سربازی شد و بعد از دو سال دوباره در کنکور شرکت کرد و بهتر است بگوییم نا امید نشد و احساس شکست نکرد و اینبار رتبه ۱ کنکور تجربی شد!

مطمعن باش اگر دچار افت تحصیلی هستی وضعیت بدتری از رستگار رحمانی نداری پس تو هم میتونی دوباره به مسیر برگردی و موفق شی فقط این نکات را رعایت کن.

👈 از کلاس های آموزشی جبرانی استفاده کن

درس هایی که در آن ضعیف هستی یا در یادگیری دچار مشکل شدی را مشخص کن و با استفاده از هر مدل کلاس درسی از مدرسه گرفته تا آوزشگاه ها و حتی کلاس های خصوصی مطالب را با قدرت فراگیری کن.

👈 از مشاور و برنامه ریز استفاده کن

اجازه بده شخصی که در این زمینه تجربه کافی دارد برای شما برنامه ریزی کند و با مشاوره صحیح تحصیلی مسیر را برایتان پیش ببرد بهت قول میدم به سرعت حتی از قبل هم بهتر میشی و یکی از کاندیدای رتبه اول مدرسه بودن میشی

👈 از تمام حواشی دور شو

👈 اگر آدم رفیق بازی هستی

👈 اگر همش فکر دور دور کردن هستی

👈 اگر دنبال دوستی با جنس مخالفی

👈 اگر دنبال کارهایی هستی که مناسب سن شما نیست

👈 اگر اینستاگرام و اینترنت داره وقتتو نابود میکنه

👈 اگر عشق بازی های کامپیوتری هستی

👈 بدون تعارف و بدون اتلاف وقت همشو بزار کنار و به درست برس!

باور کن باور کن تاکید میکنم باور کن تمام این ها همیشه و همه جا هست و پیدا میشه فقط مدتی ازشون دور شو بعد از اینکه از بابت درس خیالت راحت شد اگر دلت خواست دوباره برگرد و کارهای قبلیتو تکرار کن هرچند که تجربه ثابت کرده یه روزی اینقدر پخته میشی که تمام این کارها واست خنده دار و بی ارزش خواهد شد.

افت تحصیلی در پایه دهم

به دلیل آنکه پایه دهم اول سال رشته تخصصی است و دانش آموز وارد مقطع متوسطه دوم در رشته های نظری یا فنی و کاردانش شده است معمولا به دلیل تخصصی شدن دروس افت تحصیلی پیش می آید.

این افت تحصیلی جای نگرانی ندارد و اگر دانش آموز کمی مراقب باشد و با نظر مشاور تحصیلی پیش برود میتواند به سرعت افت تحصیلی را بر طرف کند و برای امتحانات نهایی با آمادگی فراوان شرکت داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما : چگونه از دهم برای کنکور درس بخوانیم ؟

توجه

تاثیرات سوابق تحصیلی تا کنکور ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد قطعی میرسد و رتبه کنکور تنها ۴۰ درصد در نتایج داوطلب تاثیر دارد.پس ضروری است حتما نمرات خوبی در امتحانات نهایی چه در دروس عمومی و چه در دروس اختصاصی کسب کنید که این موضوع مستلزم بر طرف کردن افت تحصیلی و جدی گرفتن آن است.

مشاوره افت تحصیلی

زمانی که دانش آموزی در کدام از پایه های تحصیلی با افت مواجه شد قبل از اینکه سراغ درس و معلم و آموزشگاه بریم باید دلیل این افت مشخص شود.دلایل مهم و زیادی را در این مقاله برای شما بررسی کردیم که بعضی از دلایل توسط خانواده ها قابل پیگیری است اما بعضی دیگر حتما باید توسط مشاور تحصیلی و مشاور روان شناس بررسی شود.

پس قدم اول کشف دلیل است و بعد از این مرحله بطور تخصصی به مشاور تحصیلی یا مشاور روانشناس مراجعه میشود.این مسائل در میان نوجوانان در این سن طبیعی است پس قرار نیست مراجعه به مشاور افت تحصیلی کاری عجیب و غیر طبیعی بنظر بیاید یا نشان دهنده عیب و ایراد دانش آموز باشد.

در جوامع پیشرفته برای هر موضوعی مشاوره تخصصی وجود دارد.پس بی دلیل نیست که تا این حد پیشرفته هستند چون مشکلات را از ابتدا مو شکافی و حل کرده اند.اگر دانش آموزی هستی که دچار افت تحصیلی شدی یا والدین دانش آموز هستید پیشنهاد میکنیم حداقل یکبار مشاوره را تجربه کنید.

برای مشاوره در زمینه افت تحصیلی دانش آموزان میتوانید همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید و از مشاوران تحصیلی و روانشناسی مجموعه مشاوره دریافت کنید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید