لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است ؟

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است ؟

یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار و مهم در سرتاسر دنیا که می‌توان گفت جزو مهم‌ترین رشته‌های علوم انسانی می‌باشد مربوط به روانشناسی است. این رشته بسیار مهم، به جهت اینکه بر سلامت روان اعضای یک جامعه تمرکز و مطالعه می‌کند ارزش شناختی بالایی دارد. شاید این سوال در ذهن شما باشد که کدام ” گرایش ارشد روانشناسی بهتر است ؟ ” با خواندن این مقاله به پاسخ جامعی در این مورد میرسید. همچنین ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درباره این رشته و گرایش های ارشد آن به شما اطلاعاتی دهیم تا با آگاهی کامل یکی از گرایش‌های آن را انتخاب کنید.

معرفی گرایش‌های ارشد روانشناسی

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی به مدت ۴ سال است اما با توجه به اهمیتی که این رشته در تمام جوامع دارد شما با داشتن مدرک لیسانس نمی‌توانید نسبت به انجام کارهای درمانی اقدام کنید. تربیت متخصصان و کارشناسان این حوزه به شرط ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری است.

پیشنهاد ما به شما : گرایش های ارشد حقوق

دانشگاه‌های زیادی در سراسر کشور به ارائه گرایش‌های مختلف روانشناسی پرداخته‌اند و شما می‌توانید به صورت تخصصی گرایش مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

گرایش‌های ارشد رشته روانشناسی شامل مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، تربیتی، توانبخشی، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، بهداشت روان، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی اسلامی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و روانشناسی صنعتی و سازمانی است که در ادامه به معرفی هرکدام به صورت جداگانه می‌پردازیم.

👈 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

گرایش روانشناسی بالینی یکی از پر طرفدارترین گرایش‌های مقطع ارشد است. این گرایش در سرتاسر ایران ظرفیت کمی برای قبولی دارد و همین موضوع سبب شده تا رقابت بالایی میان دانشجویان برای به دست آوردن صندلی‌های این دانشگاه صورت بگیرد.

رشته روانشناسی بالینی به شناخت و درمان اختلالات می‌پردازد و شما در این رشته نحوه درمان بیماری‌ها را با رویکردهای مختلف زوج درمانی، روانکاوی، شناختی-رفتاری و سایر رویکردها یاد می‌گیرید.

شما بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع ارشد می‌توانید نسبت به دریافت پروانه اشتغال و دریافت کارت عضویت سازمان نظام روانشناسی اقدام کنید.

در سال‌های پیش شما برای دریافت پروانه اشتغال باید مراحل زیادی را طی کرده و در مصاحبه‌ای مراجع‌ محور شرکت می‌کردید اما طی بخشنامه جدیدی که سازمان نظام روانشناسی منتشر کرد تمام دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته هستند می‌توانند نسبت به دریافت پروانه اشتغال اقدام کنند.

شما می‌توانید به عنوان یک کارشناس ارشد روانشناس بالینی در مراکز زیادی از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز آموزشی و درمانی بسیاری مشغول به فعالیت شوید. علاوه بر این مراکز بهزیستی، شهرداری‌ها، سازمان‌های حمایت اجتماعی و.. محل‌های دیگری هستند که شما می‌توانید آن‌جا مشغول به کار شوید. 

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

گرایش پر طرفدار بعدی مربوط به ارشد روانشناسی عمومی می‌شود. این گرایش بعد از بالینی میان دانشجویان طرفداران بسیاری دارد و به دلیل اینکه دانشگاه‌ها ظرفیت بیشتری برای جذب دانشجو در این رشته دارند قبولی در آن راحت‌تر است. شما در این رشته به صورت گسترده‌ای درباره موضوعات روانشناسی مانند کودکان استثنایی، شخصیت شناسی، روانشناسی رشد، پسیکوفیزیولوژی و… اطلاعات کسب می‌کنید.

تفاوتی که این گرایش با گرایش بالینی دارد این است که شما در گرایش بالینی به صورت گسترده‌ای با نظریات درمانی آشنا می‌شوید و واحدهایی مانند زوج درمانی را خواهید گذراند.

در روانشناسی بالینی به صورت تخصصی بر درمان اختلالات و ناهنجاری‌ها فعالیت می‌کنید اما در روانشناسی عمومی شما به صورت کلی با نظریات و مبانی اصولی و مهم نظریات آشنا می‌شوید و به یادگیری نحوه درمان نخواهید پرداخت.

البته این به معنای ناتوانی شما در درمان اختلالات نیست بلکه بسیاری از دانشجویان روانشناسی عمومی بعد از فارغ‌التحصیل شدن می‌توانند با گذراندن دوره‌ها و کارگاه‌های مورد علاقه خود گواهی درمان نیز کسب کنند و مانند یک روانشناس بالینی به فعالیت بپردازند.

شما به عنوان یک روانشناس عمومی می‌توانید مانند روانشناسان بالینی در شهرداری‌ها، کلینیک‌های روانشناسی، سازمان‌های حمایتی، ادارات، مدارس و.. مشغول به کار شوید.

👈 کارشناسی ارشد روانسنجی

یکی دیگر از گرایش‌های ارشد روانشناسی، روانسنجی نام دارد. همانگونه که از نام این رشته مشخص است هدف اصلی در این گرایش سنجیدن و اندازه‌گیری کردن پارامترهای مهمی مانند هوش و ویژ‌گی‌های شخصیتی است. این گرایش به دلیل اینکه بر پایه آمار و ریاضی است و به همین دلیل دانشجویان کمی به این رشته علاقه دارند.

شما در این شاخه از روانشناسی درباره ابزارهای روانشناسی مثل پرسشنامه یا نرم‌افزارهای تحلیل اماری مانند Spss و نحوه نمره گذاری در آن‌ها اطلاعات زیادی کسب می‌کنید. هرچند که دانشجویان کمی به این رشته علاقه دارند اما شما بدون داشتن اطلاعات آماری درباره پرسشنامه‌ها نمی‌توانید جواب تست‌ها را به مراجعان خود بدهید یا ان‌ها را تفسیر کنید.

دانشجویانی که مدرک ارشد روانسنجی را دریافت کنند می‌توانند به عنوان مدیر یا مشاور در بخش‌های مختلفی از موسسات آموزشی، تحقیقی یا پژوهشی، سازمان‌ها یا نهادهای روانسنجی، طراح کنکورهای استاندارد و غیره مشغول به کار شوند.

👈 روانشناسی صنعتی سازمانی

یکی دیگر از گرایش‌هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در بسیاری از شرکت‌ها و ادارات موقعیت‌های شغلی مناسبی ایجاد شده است مربوط به رشته روانشناسی صنعتی است. این رشته به بررسی تعاملات انسانی در محیط‌های کاری می‌پردازد.

بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای بالا بردن کیفیت کاری خود از یک روانشناس سازمانی کمک می‌گیرند. روانشناس در چنین موقعیتی با ارائه راهکارهای بسیار مفید و تدوین کردن برنامه بسیار کاربردی برای همه نیروها سعی می‌کند تا وضعیت روحی آن‌ها را مورد بررسی و کنترل قرار دهد.

از روانشناس صنعتی و سازمانی در مراکز مختلفی کمک می‌گیرند و از اهداف این استخدام می‌توان به گزینش کردن کارکنان هنگام استخدام، انجام مصاحبه‌های شغلی و ارائه آموزش‌های لازم بعد از مصاحبه، تدوین برنامه برای مدیران یا کارمندان، پیگیری وضعیت روحی کارمندان، ارائه جلسات تقویتی و … اشاره کرد.

👈 روانشناسی تربیتی

رشته روانشناسی تربیتی از دیگر گرایش‌های روانشناسی است و برای کسانی که به فعالیت‌های تربیتی و کار با کودکان یا نوجوانان علاقه دارند بسیار مناسب است. روانشناسی کاربردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد و یکی از حوزه‌هایی که از این رشته کمک بسیاری گرفته می‌شود مربوط به آموزش و پرورش است.

در این گرایش شما به صورت تخصصی درباره مفاهیم اصلی یادگیری، ارائه روش‌های آموزشی به زبانی قابل فهم، ارزیابی کردن عملکرد یادگیرندگان و… مطالبی یاد خواهید گرفت.

از آن‌جایی که تربیت امروزه نقش اساسی در پیشرفت یک جامعه و اعضای آن دارد به همین دلیل بررسی عملکرد شاگردان، معلمان و یا سایر افراد فعال در این حوزه بسیار کمک کننده خواهد بود. این رشته برای کسانی که علاقه‌مند به محیط‌های فرهنگی یا آموزشی دارند بسیار مناسب است.

شما با انتخاب گرایش ارشد روانشناسی تربیتی ملزم به سپری کردن واحدهایی مانند نظریه‌های آموزشی، انگیزش در آموزش و پرورش، سنجش و اندازه‌گیری و… هستید.

هدف از ارائه این گرایش به شرح زیر است.

  1. شناسایی نقاط ضعف در سیستم آموزش
  2. ارائه راهکارهای تقویتی برای انتقال مفاهیم آموزشی به دانش آموزان
  3. کمک به افزایش مهارت تدریس معلمان و مدیران
  4. ارائه برنامه‌های تقویتی برای بالا بردن مهارت‌های یادگیری دانش آموزان

👈 رشته آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ استثنائی‌

از دیگر گرایش‌های ارشد روانشناسی می‌توان به گرایش کودکان استثنایی اشاره کرد. شما در این گرایش یاد می‌گیرید که چگونه به کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و کم بینا، ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی‌های تکلمی و دارای ناتوانی‌های حرکتی- ادراکی و طیف وسیعی از مشکلات جسمی و روحی در این کودکان مهارت‌هایی به جهت ادامه زندگی یاد دهید.

از آن‌جایی که کودکان استثنایی به مراقبت‌های خاص و ویژه نیاز دارند همین موضوع سبب شده است تا گرایشی به همین جهت مختص آنان ایجاد شود.

در این گرایش شما ملزم به گذراندن واحدهای درسی مانند اصول شناخت کودکان استثنایی، رواشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی رشد و… را می‌آموزید. شما به عنوان یک روانشناس کودکان استثنایی می‌توانید در مراکز و مدارس بهزیستی، کلینیک‌های مربوط با کودکان استثنایی مشغول به کار شوید.

کدام گرایش ارشد روانشناسی از نظر بازار کار بهتر است؟

کدام گرایش ارشد روانشناسی از نظر بازار کار بهتر است؟

با توجه به موارد گفته شده امیدواریم اطلاعات کاملی درباره گرایش‌های مختلف رشته روانشناسی به دست آورده باشید. برای انتخاب هر گرایش بعد از علاقه باید به موضوع درآمد فکر کنید. افراد زیادی هستند که با علاقه رشته تحصیلی خود را انتخاب کردند اما متاسفانه در بازار کار افرادی موفق نبوده‌اند.

شما قبل از انتخاب رشته در ابتدا باید به بازار کار آن گرایش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. هرچند که مهارت‌ها و توانایی‌های فردی نیز در پیدا کردن کار مرتبط با رشته بسیار تاثیرگذار است اما از این حقیقت که بعضی از گرایش‌ها برای پیدا کردن کار بسیار مناسب‌تر هستند نمی‌توان گذشت.

گرایش‌های رشته روانشناسی خوشبختانه به دلیل اهمیتی که در جامعه دارند به لحاظ پیدا کردن کار به مشکل برنخواهید خورد. شما با گرایش روانشناسی بالینی یا عمومی می‌توانید به کارهای درمانی بپردازید و با سایر گرایش‌ها نیز در بسیاری از بخش‌ها و ادارات می‌توانید کار کنید. نکته بسیار مهمی که در بازار کار رشته روانشناسی مطرح است مربوط به داشتن توانایی و تسلط در رویکردها است.

مطلب پیشنهادی به شما : آینده رشته روانشناسی

این رشته بسیار دارای اهمیت است و کار شما به صورت مستقیم بر روی سلامت روان مردم تاثیر می‌گذارد به همین جهت باید به خوبی با تمام مطالب علمی، نظریه‌ها، روش‌ها و مبانی درمانی آشنا باشید تا بتوانید در مصاحبه‌های اولیه قبول شده و از طرفی مراجعان را مجذوب علم خود کنید.

درآمد شما با کار کردن در کلینیک، بیمارستان‌ها یا سایر مراکز مرتبط متفاوت است و سابقه کاری، میزان توانایی و تسلط شما در این گرایش‌ها بر میزان درامد، تاثیر مستقیم می‌گذارد.

کدام گرایش ارشد روانشناسی برای مهاجرت بهتر است؟

شما با تمام این گرایش‌ها می‌توانید برای مهاجرت اقدام کنید اما در سایر کشورها تمرکز و توجه بیشتر بر روی روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی است. شما بعد از انتخاب گرایش ارشد این رشته‌ها می‌توانید برای مقطع دکتری به جهت اپلای کردن اقدام کنید و زمانی که موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه‌های معتبر شدید می‌توانید بعد از تطبیق دادن دروس خود و گذراندن واحدهای جبرانی مطابق با برنامه درسی کشور مقصد، اجازه کار دریافت کنید.

لازم به ذکر است بعد از گرایش‌های روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی، گرایش روانشناسی سازمانی و ارشد روانسنجی نیز برای مهاجرت مناسب‌تر هستند.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید