لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

بهترین رشته تحصیلی برای پسران

بهترین رشته تحصیلی برای پسران

یکی از موضوعات مهم در زمان انتخاب رشته به عنوان یک پسر داشتن بازار کار آن رشته بعد از فارغ التحصیلی است. همچنین لازم است رشته تحصیلی مناسب یک پسر باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم مسئله بهترین رشته تحصیلی برای پسران را مورد بررسی قراردهیم.

ویژگی های بهترین رشته تحصیلی برای پسران

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم لازم است تا چند مورد را درباره رشته های تحصیلی مختلفی که وجود دارد بدانیم.اول اینکه موضوع بهترین یا بدترین رشته یک مسئله کاملا نسبی است و ممکن است یک رشته تحصیلی برای من عالی باشد اما برای شما افتضاح ترین رشته محسوب شود!

پس برای تشخیص بهترین رشته تحصیلی باید به این چند مورد دقت کرد:

۱٫ مرتبط بودن رشته تحصیلی دانشگاهی با دیپلم

رشته تحصیلی دیپلم نشان دهنده این است که شما در طول ۳ سال متوسطه دوم چه آموزش هایی دیده اید و پیش زمینه شما به چه صورت است.اگر در رشته انسانی تحصیل کرده اید پس ریاضی برای شما سخت خواهد بود یا اگر در رشته ریاضی دیپلم گرفته اید زیست شناسی و دروس شبیه آن اذیتتان میکند پس مراقبل باشید بدون تفکر و مشاوره از یک رشته به رشته ای دیگر نپرید!

۲٫ ویژگی های شخصیتی

ویژگی های شخصیتی در انتخاب رشته بسیار مهم است.اینکه شخصیت شما درونگرا است یا برونگرا یا اینکه دوست دارید در وضعیت امن شغلی قرار بگیرید یا قدرت ریسک پذیری ، سرمایه گذاری و صبرو انتظار رشد کسب و کار را دارید یا خیر؟!

قطعا زمانی میتوان به مناسب ترین رشته رسید که ویژگی های شخصیتی را در انتخاب رشته دخیل کرد.اگر اهل درس خواندن زیاد نیستید رشته پزشکی برای شما سم است یا اگر به دنبال کارهای عملی هستید رشته های علوم انسانی برای شما افتضاح است و به همین ترتیب میتوان تمامی رشته ها را مورد بررسی قرار داد.

۳٫ استعداد فردی

هر کسی استعداد ذاتی ای دارد که تنها لازم است آن را بشناسد و شکوفا کند.استعداد به قدری مهم است که میشود با آن حتی با ساده ترین کارها به درآمد رسید.حتما دیده اید رستوران های کوچکی که چند برابر یک رستوران بزرگ مشتری دارند چون آشپز آن رستوران استعداد وحشتناکی دارد!

یا دیده اید موزیسین هایی که با ساز معجزه میکنند بطوری که شما سر جایتان میخکوب میشوید و تنها به موسیقی گوش میکنید.یا میتوان فردی را مثال زد که باهوش است و استعداد یادگیری و خلاقیت بالایی دارد و همین فرد به برنامه نویس بزرگی با درآمد عالی تبدیل خواهد شد.

پس حتما برای رسیدن به بهترین رشته تحصیلی برای پسران باید بر اساس استعداد های ذاتی و درونی ای که داری انتخاب رشته انجام بدی!

۴٫ علاقه

اگر کار و رشته ای را دوست نداشته باشید نمیتوانید در آن به موفقیت برسید.در میان آدم ها معروف حتما شنیده اید کسی پزشکی خوانده است اما الان در کار تجارت ، خوانندگی و نویسندگی است یا شخصی تنها به این دلیل که بعضی از رشته ها اسم و رسم دارند مانند رشته حقوق وارد میشود اما در بازار کار کم میاورد چون علاقه ندارد پس انگیزه ای حاصل نخواهد شد!

۵٫ بازار کار رشته در ایران و خارج از ایران

شاید بتوان گفت مهمترین فاکتور انتخاب بهترین رشته تحخصیلی برای پسرها بازار کار است.شما بعنوان یک پسر قرار است در آینده ازدواج کنید و بچه دار شوید و مسولیت خوانواده ای بر دوش شما خواهد بود.

مشخص است باید وارد رشته ای شوید که بازار کار آن  قطعی و خوب و البته پر درآمد باشد در غیر اینصورت حتی اگر  در بهترین دانشگاه هم درس خوانده باشید تنها درجا زدید.حتما از طریق مشاوران کنکور مشاور تحقیقات لازم در خصوص بازار کار انواع رشته ها داشته باش.

۶٫ سختی و راحتی رشته تحصیلی

باید سختی و راحتی رشته های دانشگاهی را در نظر بگیرید.این موضوع کاملا نسبی است و ممکن است برای مثال ریاضی برای شما سخت باشد اما برای دیگران از آب خوردن هم ساده تر باشد پس نسبت به خصوصیات خودت باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

۷٫ هزینه تحصیل در انواع دانشگاه ها

حالا که به انتخاب یک رشته مناسب رسیدید باید هزینه های تحصیلی هم در نظر داشته باشید.اگر توان مالی شما خوب است میتوانید وارد دانشگاه های پردیس و آزاد شوید و اگر کمی برایتان سخت دانشگاه پیام نور بهترین انتخاب است و در نهایت اگر هزینه کلا غیر ممکن میباشد باید تمام تلاشتان ورود به دانشگاه های دولتی باشد.

۸٫ نحوه ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر

بعضی از رشته های تحصیلی مقطع بالاتر ندارند و اگر شخصی بخواهد ادامه تحصیل دهد مجبور میشود تغییر رشته دهد.این موضوع بیشتر در مقطع دکتری و رشته های زیر مجموعه وزارت بهداشت رخ میدهد و برای ادامه تحصیل باید به خارج از کشور رفت یا اینکه آن رشته اصلا مقطع بالاتری ندارد پس اگر اهل ادامه تحصیل دادن هستی و میخوای تا مقطع دکتری پیش بری از قبل راجع به این موضوع اطلاعات مناسبی کسب کن.

در نهایت…

زمانی که بتوانید به هر کدام از این موارد پاسخ درستی دهید به سادگی میشود بهترین رشته برای پسران را تشخیص داد.البته بهتر است بگوییم بهترین رشته برای شما در گرو پاسخ به این موارد است و ممکن است هر کسی پاسخ متفاوتی داشته باشد.

موضوعات مرتبط : مشاوره انتخاب رشته

مثال شماره ۱:

آقا پسری در رشته علوم انسانی دیپلم گرفته است اما با نظر خانواده یا حتی خودش قصد دارد وارد رشته های مهندسی شود در حالی که تا الان با ریاضی و فیزیک سختی مواجه نشده است از طرفی علاقه مند به شغل هایی است که ساعت کار مشخصی دارد و ترجیه میدهد در جایی استخدام شود تا اینکه خودش کاری راه اندازی کند.

این شخص با یک تصمیم غلط با کنکور یا عموما بدون کنکور وارد رشته مهندسی عمران میشود چون اسم این رشته زیباست اما در حین تحصیل به این دلیل که عمران سرشار از دروس محاسباتی است با مشکل مواجه میشود یا در پیدا کردن کار خیلی اذیت میشود چون اصلا آمادگی شغل هایی نظیر عمران را ندارد و در نهایت میگوید مهندسی عمران رشته مزخرفی است!

مثال شماره ۲:

با توجه به اینکه رشته های پزشکی و پیراپزشکی بازار کار بسیار مطمعنی دارد و البته درآمدش هم بالا است خیلی ها فارغ از اینکه علاقه و استعداد و خصوصیات های شخصیتی را در نظر بگیرند وارد پروسه کنکور تجربی میشوند و با هر روشی میتوانند در رشته های پزشکی و پیراپزشکی قبول شوند.

با تصور غلطی که اگر در کنکور قبول شویم دیگر همه چیز تمام است وارد دانشگاه میشوند و یا از وضعیت سخت درسی شوکه میشوند یا محیط بیمارستانی و کارهایی که قرار است در آینده انجام دهند اذیتشان میکنند.

نتیجه میشود انبوه کسانی که حتی نمیتوانند فارغ التحصیل شوند یا در میانه راه به فکر تغییر رشته یا شرکت مجدد در کنکور میوفتند.این موضوع را میتوانید در بسیاری از کسانی که صرفا بخاطر نام رشته پزشکی یا پرستاری یا هر رشته مشابه دیگری انتخاب رشته کرده اند ببینید.

موضوعات مرتبط: شغل‌های رشته ریاضی

تقسیم بندی بهترین رشته تحصیلی برای پسران بر اساس گروه های آزمایشی

میتوان تقسیم بندی مشخصی بر اساس هر گروه آزمایشی انجام داد.در واقع با در نظر گرفتن مواردی که در ابتدا گفته شد و البته تجربه چند ساله گروه کنکور مشاور میتوانید این رشته ها در اولویت انتخابی قرار دهید.

مهندسی کامپیوترمهندسی برق
مهندسی عمرانمهندسی مکانیک
مهندسی صنایعرشته های مدیریت
رشته های دارای شرایط خاص (بازار کار قطعی)

توجه !

با وجود اینکه دخترها هم میتوانند وارد رشته های مهندسی شوند اما در کل به دلیل حیطه شغلی کارگاهی این رشته ها بیشتر برای پسرها مناسب است مگر اینکه تمرکز روی کارهای دفتری باشد.

دندان پزشکیپزشکی عمومی
داروسازیدامپزشکی
فیزیوتراپیبینایی سنجی
شنوایی سنجیکار درمانی
گفتار درمانیعلوم تغذیه
رادیولوژیپرستاری
اتاق عملهوشبری
فوریت های پزشکیپروتز دهان و دندان
اعضای مصنوعیرادیولوژی
علوم آزمایشگاهی

توجه !

در بعضی از رشته های گفته شده مانند پرستاری پذیرش دخترها بیشتر است و تا حدی هم میشود گفت شغل های مربوط به پرستاری برای خانم ها مناسب تر هستند اما در مابقی رشته ها تفاوتی وجود ندارد.

حقوقحسابداری
رشته های مدیریترشته های دارای شرایط خاص (بازار کار قطعی )

توجه !

در زمینه های شغلی زیر مجموعه حقوق و وکالت تمام زمینه های برای اشتغال آقایون مناسب است اما در وکلای زن خانواده معمولا از آقایون موفق تر هستند.

آموزش زبانمترجمی زبان

در رشته های زیر مجموعه هنر موضوع انتخاب رشته بهترین یا بدترینی ندارد و دقیقا باید بر اساس علاقه انتخاب رشته کرد.حتی بهتر است قبل انتخاب هر رشته ای کمی پیش زمینه نسبت به آن رشته وجود داشته باشد در غیر اینصورت به هیچ عنوان نمیتوان در رشته های زیر مجموعه هنر موفق شد و استعداد شخصی نقش بزرگی در رسیدن به مراتب بالا در هنر های مختلف دارد.

در پایان ما در کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز انتخاب رشته و مشاوره شغلی تمام تلاشمان این است تا شما عزیزان بهترین ها را در مسیر تحصیلی و شغلی به دست بیاوردید.ما همواره در کنار شما هستیم و میتوانید تنها با یک تماس به یکی از کارشناسان مجرب کنکور مشاور متصل شوید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند.با کنکور مشاور سردرگمی معنا ندارد!

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید