لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته مهندسی شهرسازی

معرفی رشته مهندسی شهرسازی

👈 معرفی رشته مهندسی شهرسازی برای علاقمندان این حوزه بسیار حائز اهمیت است. رشته مهندسی شهرسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار و جالب برای گروه‌های ریاضی است. دانش فنی، خلاقیت در امور شهرسازی و استعداد هنری از جمله ملزومات این رشته تخصصی به شمار می‌رود.

آنچه که برای موفقیت در این رشته حرف اول و آخر را می‌زند، علاقمندی و اشتیاق به حوزه‌های امور اجرایی شهری و برنامه‌ریزی شهری است.

معمولا تمامی داوطلبان قبل از انتخاب رشته درباره مواردی مانند مدت زمان تحصیل، تعداد واحدها، دانشگاه، بازار کار و موارد این چنینی تحقیق می‌کنند. رشته مهندسی شهری نیز از این قاعده جدا نیست. در نتیجه ما در این مطلب قصد داریم به جزئیات مرتبط با معرفی رشته مهندسی شهرسازی بپردازیم.

معرفی رشته مهندسی شهرسازی

👈 پس از رشته مهندسی عمران، رشته مهندسی شهرسازی از جمله رشته‌های رایجی است که هر ساله دانشگاه‌های مطرح کشور اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. با توجه به گسترش شهرنشینی، اهمیت رشته مهندسی شهرسازی نسبت به گذشته بیشتر شده است. شهرسازی به معنای نظم بخشی و سامان‌دهی عناصر شهری است.

به طوری که طرح‌های شهرسازی سبب توسعه شهرها و به حداقل رساندن دشواری‌ها و مشکلات مرتبط با جمعیت شهری شود. آنچه که شهرسازان باید به آن توجه داشته باشند، زیرساخت‌های شهری است. زیرساخت‌هایی نظیر توسعه خیابان‌ها، معابر، گذرگاه‌ها، شبکه‌های آب رسانی، فاضلاب‌ها، پیاده روها، دفع و یا بازیافت شدن زباله‌های جامد، روشنایی معابر، و به طور کلی نگهداری و مدیریت است.

علاوه بر آن توسعه پارک‌ها، بهینه سازی برای جمع آوری زباله‌ها، شبکه خدمات اتوبوس رانی و حتی زیرساخت‌های دوچرخه سواری از جمله خدمات طرح‌های شهرسازی است.

در کل می‌توان گفت مهندسی شهرسازی مجموعه‌ای از سه رشته مهندسی محیط زیست، مهندسی منابع آب و مهندسی حمل  نقل می‌باشد. شاید برایتان جالب باشد که با توجه به آنکه این رشته جزء زیرشاخه‌های مهندسی است اما در دانشگاه‌های هنر و معماری تدریس می‌شود.

از سوی دیگر رشته مهندسی شهرسازی به عنوان رشته برنامه‌ریزی شهری نیز شناخته شده است.

دروس رشته مهندسی شهرسازی

دروس ترکیبی رشته مهندسی شهرسازی شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۲۷ واحد دروس پایه، ۴۱واحد دروس اصلی،  ۴۸ واحد دروس تخصصی و همچنین ۴ واحد دروس اختیاری است.

👈 دروس پایه شامل چه دروسی است؟

دروس پایه برای معرفی رشته مهندسی شهرسازی شامل درآمدی بر شهر شناسی، مبانی جامعه شناسی، بوم شناسی طبیعی، بوم شناسی انسانی، کاربرد ریاضیات در شهرسازی، کابرد هندسه در شهرسازی، زبان تخصصی، کارگاه بیان تصویری، مبانی جغرافیا و درک و  بیان محیط شهری می‌شود.

👈 دروس اصلی شامل چه دروسی است؟

از جمله دروس اصلی برای رشته مهندسی شهرسازی می‌توان به مواردی نظیر کاربرد نقشه برداری، کاربرد کامپیوتر در شهرسازی، تاریخ و فرهنگ شهرنشینی جهان، تاریخ و فرهنگ شهرنشینی ایران، آشنایی با مبانی معماری  و ساختمانی، مبانی مهندسی شبکه حمل و نقل، کارگاه مهندسی شبکه حمل و نقل، مبانی مهندسی تأسیسات شهری، کارگاه مهندسی تأسیسات شهری، آمار و روش‌های کمی در شهرسازی، کاربرد نظام اطلاعات،  آشنایی با مصالح و ساخت، جغرافیای شهری، جامعه شناسی شهری، اقتصاد شهری، مطالعات شهری، حقوق و قوانین شهری اشاره کرد.

دروس تخصصی شامل چه دروسی است؟

دروس تخصصی برای رشته مهندسی شهرسازی شامل مبانی و روش‌های طراحی شهری، مبانی برنامه‌ریزی شهری، کارگاه برنامه‌ریزی شهری، کارگاه طراحی شهری، مبانی برنامه‌ریزی مسکن، کارگاه برنامه‌ریزی مسکن، مدیریت و سازمان اجرایی شهری، کارگاه طرح‌های اجرایی، شناخت فضاهای شهری، روش تحقیق، کارگاه آماده سازی زمین، طرح نهایی و کاربرد برداشت کاربری می‌شود.

توانایی‌های لازم برای تحصیل  در رشته شهرسازی

👈 همانطور که توضیح داده شد، رشته مهندسی شهرسازی یک رشته ترکیبی و در‌واقع چند منظوره است. آنچه که داوطلبان در این رشته تجربه خواهند کرد، عملکردهای فنی در کنار عملکردهای طراحی، معماری و هنری است.

توانایی‌های مورد نیاز در این رشته شامل ذوق هنری، خلاقیت و نوآوری، ایده پردازی، مهارت‌های هنری، مهارت‌ در ارتباطات عمومی، فنون مذاکره، سازماندهی و مدیریت اجرایی می‌شود. همچنین به روزرسانی اطلاعات مرتبط با شهرسازی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، اقتصاد و علوم مدنی الزامی است.

با توجه به توضیحات داده شده تا اینجای مطلب با معرفی رشته مهندسی شهرسازی آشنایی نسبتاً خوبی پیدا کردید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نحوه پذیرش داوطلبان این رشته برای خانم‌ها و آقایان می‌پردازیم.

مهندسی شهرسازی برای خانم‌ها خوب است یا نه؟

👈 در جامعه کنونی برای رشد و پیشرفت مدیریت شهرسازی، نیاز به مدیرانی است که بتوانند رویکرد ساختاری جامعه را به جهت مثبت هدایت کنند. به همین جهت رشته مهندسی شهرسازی جایگاه نسبتا پایداری در میان سایر رشته‌های دانشگاهی پیدا کرده است.

هرچند که توسعه شهرسازی مفاهیم جدیدتری را در دنیای امروز شامل شده است. اما هدف از این رشته تحصیلی، بالا بردن فعالیت‌های شهری، برنامه‌ریزی‌های مدنی، ساماندهی معابر، خیابان‌ها، گذرگاه‌ها، بهینه‌سازی محیط زیست و … و همچنین نظارت بر تمامی امور شهری در جامعه است.

پذیرش در رشته مهندسی شهرسازی برای خانم‌ها و برای آقایان در دانشگاه‌های معتبر کشور انجام می‌شود. این رشته کاملاً برای خانم‌هایی که علاقمند به مدیریت شهری و مدنی هستند، مناسب است.

پیشنهاد ما به شما : بهترین رشته های ریاضی برای خانم ها

رای راهنمایی بهتر درباره معرفی رشته مهندسی شهرسازی می‌توانیم بگوییم که در این رشته ۶ محور اصلی وجود دارد. این ۶ محور زمینه اصلی برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری را شامل می‌شود. این ۶ محور اصلی شامل موارد زیر است.

۶ محور اصلی رشته مهندسی شهرسازی کدامند؟

✅ برنامه‌ریزی شهری

✅ برنامه‌ریزی حمل و نقل

✅ برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی

✅ برنامه‌ریزی شبکه‌های زیرساختی

✅ برنامه‌ریزی محیط زیست

✅ برنامه‌ریزی طراحی شهری

مهندسی شهرسازی بخوانیم با عمران؟

👈 رشته مهندسی شهرسازی از جمله رشته‌های شاخص دانشگاهی است که فرد می‌تواند از دوره کاردانی تا کارشناسی ارشد و دکترا، موفق به اخذ مدرک در این رشته شود. حتی ادامه تحصیل در این رشته برای مهاجران امکان‌پذیر است.

علاقه به حوزه‌های شهری شرط اولیه برای ورود به این حیطه است. متأسفانه اغلب مردم تفاوتی میان رشته شهرسازی و عمران نمی‌بینند.

به همین دلیل معمولاً این دو رشته را یکسان می‌دانند. آن دسته از دانشجویانی که در رشته مهندسی عمران تحصیل می‌کنند، قاعدتاً همواره با ساخت و سازها در ارتباطند. در‌واقع در طراحی شهر، خیابان، پارک‌ها و گذرگاه‌ها هیچ دخالتی ندارند. اما کسانی که رشته مهندسی شهرسازی را انتخاب می‌کنند، به مراتب با زیباسازی شهری، طراحی و جذابیت‌های بصری معابر در ارتباطند.

پیشنهاد ما به شما : آینده رشته مهندسی عمران

انتخاب نوع رشته تا حد بسیار زیادی به علاقه شخصی مرتبط است. هر دو رشته دارای بازار کار نسبتاً خوبی هستند.

گرایش‌های رشته مهندسی شهرسازی برای مقطع دکترا

اگر تمایل به ادامه تحصیل در رشته مهندسی شهرسازی در مقطع دکترا دارید، می‌توانید از گرایش‌های مختلفی بهره‌مند شوید. گرایش‌های رشته مهندسی شهرسازی برای مقطع دکترا شامل موارد زیر است:

👈 گرایش برنامه‌ریزی شهری

👈 گرایش برنامه‌ریزی منطقه‌ای

👈 گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

بازار کار و درآمد رشته مهندسی شهرسازی

 👈 استخدام برای مهندسی شهرسازی و کارشناسان شهرسازی در نهادها و سازمان‌های دولتی نظیر دفاتر فنی وزارت کشور، دفاتر شهرسازی، ادارات کل مسکن و شهرسازی و زیرمجموعه این نهادها امکان‌پذیر است.

همچنین استخدامی در دفاتر فنی جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان‌های مسکن، دفاتر شهرسازی استان‌ها و اشتغال در نهادهای مرتبط با اجرای طرح‌های شهری کشور امکان‌پذیر می‌باشد.

در مجموع بازار کار و درآمد رشته مهندسی شهرسازی بسیار بالا بوده و با استقابل قابل توجهی روبروست. این رشته جزء معدود رشته‌هایی است که فضای کاری بسیار مناسبی در ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های مربوطه را داراست.

مفید برای : پولساز ترین رشته های ریاضی

از سوی دیگر اشتغال در شرکت‌های خصوصی به عنوان مهندس شهرسازی و مشاور در زمینه‌های برنامه‌های شهری و طرح‌های کاربردی قابل دسترس علاقمندان می‌باشد. در نتیجه پس از فارغ التحصیلی نگرانی چندانی برای بازار کار و درآمدزایی در این رشته وجود ندارد.

آینده شغلی رشته مهندسی شهرسازی در سایر کشورها

👈 قبولی در رشته مهندسی شهرسازی در سطح جهان با استقبال بسیار بی‌نظیری روبروست. اما اولین دغدغه آن دسته از کسانی که تمایل به یافتن شغل در سایر کشورها دارند، این است که آیا این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است یا خیر!؟

پاسخ به این پرسش تا حد بسیار زیادی به انتخاب کشور مقصد، شرایط اقتصادی و اجتماعی آن مرتبط است. در‌واقع مهندسین شهرسازی با توجه به استانداردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور به طراحی فضای شهری می‌پردازند. در نتیجه این رشته دارای جایگاه بسیار مطلوبی در سایر کشورها است.

به همین جهت اگر قصد مهاجرت به سایر کشورها نظیر اروپا، آمریکا و کانادا را دارید، از یافتن شغل مرتبط می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید.

وظایف مهندسان شهرسازی چیست؟

معرفی رشته مهندسی شهرسازی بسیار گسترده است و وظایف متعددی را شامل می شود. هر مهندس شهرسازی با توجه به مهارت‌ها، دانش و فنون لازم وظایفی را می‌بایست بر عهده داشته باشد. از جمله وظایف مرتبط با مهندسان شهرسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

👈 مدیریت بر پیاده‌سازی پروژه‌های شهرسازی و ساختمانی

👈 اجرا و برنامه‌ریزی جهت ساخت و طراحی انواع شهرک‌های مسکونی، صنعتی و تجاری

👈 موقعیت‌یابی یا مکان‌یابی عناصر و پارامترهای مختلف شهری

👈 اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌های طراحی، اجرا و ساخت محوطه‌ها، تفکیک اراضی و …

👈 برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شهرهای جدید با توجه به مناطق جغرافیایی

👈 ارائه مشاوره‌های لازم به مدیران اجرایی در امور شهری

👈 ارائه طراحی اولیه جهت ایجاد و بهسازی خیابان ها، معابر و … برای حفظ و افزایش ایمنی در ترددها

جمع‌بندی

به طور کلی فعالیت‌های مرتبط با مهندسی شهرسازی در کشور، بسیار گسترده است. ما در اینجا تنها به تعدادی از زیرمجموعه‌های قابل انتظاربرای معرفی رشته مهندسی شهرسازی پرداختیم. علاقمندان این حیطه می‌توانند با بررسی‌های بیشتر در رابطه با رشته مهندسی شهرسازی و زیر مجموعه‌های آن تحقیق و مشاوره بیشتری داشته باشند.

دریافت راهنمایی‌های جامع و کاربردی با مشاوران تحصیلی برای انتخاب رشته‌ای مانند مهندسی شهرسازی خالی از لطف نیست.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید