لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته های بدون کنکور تجربی

رشته های بدون کنکور تجربی

علاقه مندان زیادی هستند که میخواهند بدون کنکور وارد رشته های زیر گروه تجربی شوند اما اطلاعی از رشته های بدون کنکور تجربی و دانشگاه هایی که این رشته ها را ارائه میدهند ندارند یا اصلا از شرایط و نحوه ثبت نام بی خبر هستند.

در اینجا به معرفی رشته های بدون کنکور تجربی و نحوه و شرایط ثبت نام در آن میپردازیم تا شما مخاطبین عزیز آکادمی کنکور مشاور بتوانید در هر رشته ای که دلتان میخواهد وارد شوید و تحصیل کنید.

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی

مقطع کارشناسی
علوم و مهندسی جنگلعلوم و مهندسی باغبانی
مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزیزمین شناسی
علوم و مهندسی شیلاتگیاه پزشکی
علوم و مهندسی محیط زیستشیمی کاربردی
مهندسی فضای سبزعلوم دامی
اقتصاد کشاورزیزیست شناسی گیاهی
علوم و مهندسی خاکزیست شناسی سلولی و مولکولی
شیمی محضزیست شناسی دریا
مهندسی تولید و ژنتیک گیاهیعلوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)
ترویج و آموزش کشاورزی پایدارمهندسی طبیعت
علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
مقطع کاردانی
کاردانی تولید و فرآوری خرماکاردانی شیمی آزمایشگاهی
کاردانی بهداشت حرفه‌ایکاردانی تکنولوژی تولیدات دامی
کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداریکاردانی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر
کاردانی بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانوادهکاردانی تکنولوژی جنگل داری
کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهیکاردانی بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری‌ها

همین چند سال پیش اگر کسی میخواست وارد دانشگاه شود باید از سد کنکور عبور میکرد حتی اگر آن دانشگاه دور افتاده بود یا امکانات چندانی نداشت یا رشته ای که انتخاب شده بود چندان طرفداری نداشت و عجیب تر اینکه خالی می ماند!

با تلاش های زیاد مجلس و پیگیری های شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد کنکور از کشور حذف شود یا حداقل ورود بدون کنکور به تمامی رشته ها میسر شود با این روال که بخشی از پذیرش بر اساس کنکور و سوابق تحصیلی باشد و بخشی دیگر صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام شود.

با تصویب این قانون تمامی دانشگاه های کشور ملزم شدند تا هم پذیرش با کنکور و هم بدون کنکور داشته باشند.دانشگاه های دولتی هم در این قانون قرار گرفتند و در حال حاضر دانشگاه های دولتی در دوره روزانه پذیرش بدون کنکور دارند و داوطلب حتی بدون پرداخت هزینه میتواند در رشته دلخواهش در دانشگاه دولتی تحصیل کند و مدرک معتبری هم دریافت کند.

توجه

هیچ گونه تفاوتی بین دانشجویانی که با کنکور و بدون کنکور وارد دانشگاه شده اند وجود ندارد و تمامی دانشجویان از نظر اعتبار مدرک و نحوه آموزش در یک جایگاه قرار میگیرند.

موضوعات مرتبط : شرایط کامل رشته هوشبری بدون کنکور

بهترین رشته بدون کنکور تجربی

بهترین رشته بدون کنکور تجربی

بهترین رشته ها باید بر اساس بازار کار رشته و روحیات شخصی و البته جایگاه اجتماعی تعیین شود.در نتیجه این موضوع تا حد زیادی شخصی است و نمیتوان رشته ای را بد یا خوب در نظر گرفت.

اگر این موضوع را بطور کلی ببینیم و بازخورد جامعه را در نظر بگیریم بهترین رشته های بدون کنکور تجربی به این ترتیب است:

👈 رشته های پزشکی

👈 رشته های پیراپزشکی

👈 رشته های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و مامایی

👈 رشته بهداشت

👈 رشته میکروبیولوژی

👈 رشته های زیر مجموعه مدیریت

👈 رشته حسابداری

👈 سایر رشته ها

علاقه در انتخاب رشته بسیار مهم است و نباید صرفا چون تعداد زیادی سراغ یک رشته میروند شما هم اینکار را کنید.باید تحقیقات لازم درباره دروس دانشگاهی داشته باشید و بعد از مدتی که طول میکشد به درآمد برسید را در نظر بگیرید.محیط کار و شرایط کاری هم بسیار مهم است.

مثالی میزنم تا بیشتر برای شما قابل درک باشد.رشته های پزشکی علاقه مندان زیادی دارد ولی خیلی از داوطلبان وقتی وارد رشته پزشکی یا دارو سازی میشوند تازه میفهمند چقدر واحد های درسی سختی دارند بعلاوه اینکه برای رسیدن به درآمد باید حدود ۱۵ سال درس بخوانند و صبور باشند.

یا در مثالی دیگر داوطلب وارد رشته گفتار درمانی میشود خیلی هم درس خوانده و سختی زیادی هم برای فارغ التحصیلی تحمل میکند اما محیط کار و نحوه کار و بیمارانی که در طول روز باید با آن ها در ارتباط باشد باعث میشود شخص از نظر روحی نابود شود!

پیشنهاد ما به شما : رشته های پولساز تجربی

در رشته های دیگر مانند مدیریت یا میکروبیولوژی و سایر رشته ها هم دقیقا این روال وجود دارد به همین دلیل است که برای چندمین بار گفته میشود خودت را بشناس بعد انتخاب رشته کن. باور کن اسم رشته باعث پولدار شدن تو در آن رشته نمیشود!

معیارهای اصلی بهترین رشته بدون کنکور تجربی

👈 مدت زمان تحصیل

👈 تعداد و سختی واحد های درسی

👈 مدت زمان رسیدن به درآمد

👈 بازار کار

👈 شرایط کاری

👈 جایگاه اجتماعی

👈 علاقه

👈 روحیات شخصی

👈 درآمد

👈 آینده شغلی

👈 آینده تحصیلی

توجه

رشته های پزشکی و رشته های پیراپزشکی و رشته های پرستاری ،اتاق عمل، هوشبری و مامایی برای ورود بدون کنکور حالت عمومی ندارد و شرایطی خاصی برای ورود بدون کنکور به این رشته ها در نظر گرفته شده است.

شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور تجربی در دانشگاه دولتی

برای ورود به رشته های بدون کنکور دانشگاه های دولتی باید داوطلب یک سری شرایط عمومی و اختصاصی داشته باشد.

شرایط عمومی

✅ تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران

✅ عدم عضویت در گروه های معاند با جمهوری اسلامی

✅ پیرو یکی از دین های مصوب قانون اساسی

✅ عدم سوپیشینه و فساد اخلاقی

✅ پذیرش کلیه قوانین و مقررات دانشگاه

✅ توانایی جسمی لازم برای تحصیل و اشتغال در رشته انتخابی

✅ دارای سلامت کامل عقل و روان

شرایط اختصاصی

✅ ثبت نام در سایت سنجش

✅ انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی

✅ داشتن حد نصاب معدل قبولی در رشته مورد نظر

✅ فارغ التحصیلی تا قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ در مقطع دیپلم

توجه

انتخاب رشته بدون کنکور صرفا بر اساس معدل و سوابق تحصیلی است در نتیجه هر چقدر معدل داوطلب بالاتر باشد شانس قبولی بیشتر خواهد بود.

افرادی که دارای دیپلم تجربی هستند در اولویت پذیرش قرار خواهند داشت و داوطلبان رشته های دیگر شانس کمتری در رشته های پر طرفدار دانشگاه مطرح برای ورود بدون کنکور دارند.

تماس با کنکور مشاور

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور تجربی

افرادی که دیپلم تجربی را بر اساس یکی از روش های زیر دریافت کرده اند حق انتخاب رشته بدون کنکور رشته های ارائه شده در دانشگاه های دولتی را دارند.

👈 داوطلبان نظام قدیم دارای دیپلم ۴ ساله(قبل از سال ۷۶)

👈 داوطلبان نظام سالی واحدی دارای پیش دانشگاهی

👈 داوطلبان نظام ۳-۳-۶

معدل امتحانات نهایی دیپلم شرط اصلی برای ورود بدون کنکور به دانشگاه است و قطعا برای رشته های پر طرفدار مانند بهداشت و میکروبیولوژی مخصوصا در دانشگاه مطرح حداقل معدل ۱۶نیاز است.

با توجه به داوطلبان زیاد رشته های تجربی و تقاضای زیاد و ظرفیت کم رشته های بدون کنکور با معدل پایین شانس پذیرش کم خواهد شد.

اگر معدل شما پایین است یا در رشته ای غیر از تجربی دیپلم گرفته اید برای ورودی مهر و بهمن ۱۴۰۲ دیگه مثل سابق نمیشه به راحتی وارد دانشگاه شد و حتما بر اساس اولویت بندی پذیرش ها انجام میشود دقیقا همانطور که مثلا اگر شخصی با دیپلم تجربی بخواهد بدون کنکور در رشته مهندسی دانشگاه تهران پذیرش شود الویت با کسی است که دیپلم ریاضی داشته باشد مگر اینکه ظرفیت ها خالی بماند.

برای رفع این مشکل میتوانید در امتحانات ترمیم معدل ثبت نام کنید و دوباره در امتحانات نظام جدید شرکت کنید تا با کسب نمرات بهتر شانس بیشتری برای ورود به رشته و دانشگاه های بهتر داشته باشید.

توجه

موضوع معدل و تناسب رشته انتخابی و دیپلم صرفا در رابطه با دانشگاه های دولتی بدون کنکور نیست و در تمامی حالت های پذیرشی دیگر دانشگاه ها مانند دانشگاه آزاد یا پیام نور و حتی پردیس خودگردان یک روال اجرا میشود.

نتیجه گیری

میتوان با داشتن معدل خوب و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های دولتی که در سایت سنجش همزمان با انتخاب رشته کنکور منتشر میشود انتخاب رشته درست و حرفه ای انجام داد و کاری که داوطلبان دیگر با سختی انجام میدهند و برایش یک سال پشت کنکور میمونند شما بدون کنکور و کمترین سختی انجام دهید.

برای انتخاب رشته بدون کنکور رشته های تجربی و اتصال به مشاورین حرفه ای انتخاب رشته همین الان با آکادمی کنکور مشاور مرکز تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید