لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

ارشد بخونم یا نه

ارشد بخونم یا نه

خیلی از فارغ التحصیلان کارشناسی نمیدونن بعد از فارغ التحصیلی ادامه تحصیل بدن یا نه! در اصل سوالشون اینکه ارشد بخونم یا نه ؟!

چه آقایون و چه خانوم ها قطعا دغدغه ای به نام ارشد خوندن یا نخوندن دارند!

در این مقاله به بررسی مزایای ارشد و تحصیل همزمان ارشد و کار کردن میپردازیم همچنین بطور تخصصی درباره انتخاب مسیر رفتن به سربازی یا وارد کارشناسی ارشد شدن صحبت خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید تا بهترین تصمیم گیری انجام بشه.

👇 ویس اختصاصی کنکور مشاور در مورد ارشد بخونم یا نه 👇

مزایا ارشد خوندن چیست؟

افرادی که وارد مقطع کارشناسی ارشد میشوند احتمالا بنا به یکی از دلایل زیر اینکار را میکنند.

👈 ادامه تحصیل

ممکن است خانوم یا آقایی تنها به این دلیل که ادامه تحصیل بدهد یا بعد از مدت ها که از فارغ التحصیلی و دانشگاه دور بوده دوباره وارد فضای دانشگاه شود اقدام به ورود به مقطع ارشد میکند.

پیشنهاد ما به شما : بهترین رشته برای تحصیل در کارشناسی ارشد

در واقع میشه گفت ارشد هیچگونه مزایا یا کاربرد خاصی برای این افراد ندارد و صرفا برای گذران وقت ارشد میخونند.

👈 مهاجرت تحصیلی

تقریبا پر کاربرد ترین مزیت خوندن ارشد مهاجرت تحصیلی و گرفتن پذیرش های تحصیلی از دیگر کشورهای جهان برای مقاطع دکتری است.بسیار شنیده اید که گفته اند فرار مغزها یا نخبگان و رتبه برترهای کنکور مهاجرت تحصیلی کرده اند!

خب کارشناسی ارشد پلی بهترین راه مهاجرت تحصیلی و گرفتن پذیرش است و چه بسا که خیلی از این افراد در مقطع دکتری از دانشگاه حقوق دریافت میکنند و بعد از تحصیل هم کار پیدا میکنند و در آن کشور مقیم خواهند شد.

البته مهاجرت تحصیلی به همین سادگی ها هم نیست و نمیشود صرفا با ارشد خوندن مهاجرت کرد و کمک هزینه تحصیلی دریافت کرد.بهتره که کارشناسی ارشد در دانشگاهی خوب تحصیل شود و علاوه بر آن مدرک زبان و پروژه های انجام شده توسط دانشجو از شرایط مهم پذیرش شدن است.

👈 ارشد بخونم یا نه : ارتقا شغلی

خیلی از افراد مدت ها است که مدرک کارشناسی را دریافت کرده اند و در حال حاضر مشغول بکار هستند و با توجه به سیاست های آن سازمان که ممکن است دولتی یا خصوصی باشد داشتن مدرک کارشناسی ارشد میتواند در وضعیت شغلی و درآمد نقش بسزایی داشته باشد در نتیجه در جواب سوال ارشد بخونم یا نه باید به این دسته گفت حتما بخون!

در بعضی از رشته های پیراپزشکی و رشته روانشناسی برای دریافت پروانه کار و دایر کردن مطب نیاز به تحصیل در دو مقطع از آن رشته است پس این افراد هم الزاما برای نتیجه گرفتن باید حتما وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند.

برای ارتقا شغلی تقریبا میتونیم بگیم مهم نیست کجا مدرک ارشد بگیرید و چطور وارد دانشگاه شوید. کاربرد مدرک شما داخلی است و قرار نیست به خارج از کشور ارائه شود پس برای ورود به کارشناسی ارشد خودتان را اذیت نکنید.

با توجه به توضیحات داده شده میشه گفت مزایای ارشد خوندن شامل ای موارد میشود :

👈 پذیرش تحصیلی همراه با کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور

👈 ارتقا شغلی سازمانی

👈 قرار گرفتن در اولویت استخدامی بعضی از سازمان ها

👈 ارتقا جایگاه اجتماعی

👈 قرار گرفتن در اولویت امریه سربازی برای آقایون

👈 امکان استفاده از پروژه های کسری خدمت برای آقایون

👈 امکان استفاده از پروژه های جایگزین خدمت برای آقایون

اگر جز هیچکدام از دسته های گفته شده نیستید پس کارشناسی ارشد برای شما هیچ مزیتی ندارد حتی میشه گفت ضرر مالی محسوب میشه در نهایت تصمیم گیرنده شما هستید!

چطور هم ارشد بخونیم و هم بریم سرکار؟

با توجه به شرایط اقتصادی موجود خیلی از جوانان دانشگاهی همزمان با تحصیل مشغول بکار هستند یا کلا علاقه دارند با کسب تجربه و افزایش سابقه کار بتوانند بعد از فارغ التحصیلی شغل بهتری پیدا کنند.

به همین دلیل یکی از دغدغه ها این است که میشود هم کار کرد و هم ارشد خوند؟

کارشناسی ارشد بطور کلی در ۴ ترم خلاصه میشود البته سنوات مجاز تحصیل کارشناسی ارشد ۶ ترم است که خیلی از دانشجویان ۴ یا ۵ ترمه کارشناسی ارشد را به اتمام میرسانند.

واحد های دانشگاهی کارشناسی ارشد در اکثر رشته ها معمولا ۳۲ واحد است که از این ۳۲ واحد ۶ واحد مربوط به پایان نامه میباشد پس در کل دانشجویان ارشد حدود ۲۶ واحد کلاسی پاس میکنند که تقریبا ترمی ۸ واحد میشود که از ۳ یا ۴ تا درس تشکیل شده.

پس ذهنیت کارشناسی را کلا کنار بگذارید و نگران رفت و آمد کلاس و وقت گیر بودن دانشگاه نباشید چون میشه با هماهنگی محل کار به هرحال این چند ترم را گذراند و به پایان نامه رسید که جز موارد هماهنگی با استاد نیازی به حضور در دانشگاه ندارد.

نکته مهمی که با توجه به پیشرفت زیر ساخت فضای آموزشی پیش آمد غیر حضوری شدن ارشد یا تحصیل الکترونیکی کارشناسی ارشد است. در این راستا تمامی جنس های دانشگاهی کشور از سراسری گرفته تا دانشگاه آزاد واحد های الکترونیکی تشکیل دادند تا دانشجو بدون حضور در کلاس بتواند در حالت مجازی در کلاس ها حاضر شود.

همچنین دانشگاه پیام نور که پیشرو در آموزش از راه دور و کلاس های خود خوان است حتی برای کارشناسی ارشد هم این امکان را فراهم کرده و علاقه مندان یا از طریق کنکور سراسری یا آزمون فراگیر پیام نور میتوانند بعد از قبولی دردانشگاه پیام نور بدون حضور در کلاس و فقط حضور در امتحانات سراسری دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

اگر از من میپرسید ارشد بخونم یا نه و دغدغه شما کار است بهتون میگم مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد مگر اینکه رشته و دانشگاه خاصی قبول شده باشید!

ارشد بخونم یا برم سرکار؟

ارشد بخونم یا برم سرکار؟

الان متوجه شدیم میشه همزمان هم کار کرد و هم ارشد خوند اما بعضی از افراد به دلیل اینکه علاقه دارند وارد شغل هایی شوند که کاذب نیست و یا در مجموعه استخدامی های دولت قرار میگیرد نمیدونن ارشد بخونن یا بطور جدی وارد محیط کار شوند!

برای پاسخ به این سوال باید به عقب برگردیم و هدف و دلیل شما از ارشد خوندن را بررسی کنیم.باید ببنیم که ارشد خوندن از نظر شغلی برای شما سودی دارد یا کلا ارشد چه مزایای خاصی برای شما دارد که سر دوراهی موندید.

افراد زیادی هستند که که موقعیت های شغلی خوبی بهشون پیشنهاد شده و قصد مهاجرت تحصیلی هم ندارند اما صرفا به دلیل اینکه دوست دارند اسم کارشناسی ارشد را یدک بکشند حاضرند بیخیال اون موقعیت شغلی شوند و در دانشگاه آن هم نه در دانشگاه و رشته مطرح وقت بگذرانند.

عزیزان با خودتان تعارف نداشته باشید اگر درس خون نیستید و امکان قبولی در دانشگاه های سطح بالا را ندارید یا قصد مهاجرت تحصیلی ندارید و اینکه داشتن کارشناسی ارشد در حال حاضر هیچ تفاوتی از نظر شغلی برایتان ایجاد نمیکند خب چه کاریه ارشد خوندن!

ارشد بخونم یا برم سربازی؟

ارشد بخونم یا برم سربازی؟

این مورد برای آقایون است که متاسفانه با توجه به ترس ذاتی پسرها از سربازی خیلی خیلی دیده میشه که صرفا برای خرید وقت و در واقع سربازی نرفتن اشخاص وارد کارشناسی ارشد و حتی دکتری میشوند و تا سی و چند سالگی در حال درس خوندن هستند!

البته بعضی ها هم به دلیل ترس از سربازی نیست که قصد خوندن ارشد دارند فقط نمیدونن الان وارد مقطع ارشد بشن بهتره یا بعد از سربازی بیان و درس بخونن و کار پیدا کنن و بعد هم ازدواج…

نظر من بعنوان شخصی که سربازی رفته ام و درهمان دوران چنین دغدغه داشتم اینه که بین انتخاب سربازی و کارشناسی ارشد سربازی را انتخاب کنید و بعد از سربازی ادامه تحصیل بدی مگه اینکه:

👈 دانشگاه کارشناسی خوبی درس خوندی و احتمال قبولی در دانشگاه خوب برای ارشد هم هست

👈 قصد گرفتن امریه سربازی داشته باشی

👈 هدف استفاده از کسری خدمت یا پروژه های جایگزین خدمت در ذهنت باشه

👈 بخوای مهاجرت تحصیلی کنی و دیگه برنگردی!

👈 به دلیل مشکلات کاری و خانوادگی در حال حاضر آمادگی سربازی رفتن نداشته باشی!

اگر جز هیچکدام از این چند مورد نیستی پس الکی وقتتو هدر نده و بدون ترس وارد سربازی شو چون :

👈 بین مدرک لیسانس و ارشد در زمان خدمت تفاوت چندانی نیست

👈 برای تقسیم فرقی ندارد لیسانس هستی یا ارشد

👈 دوره آموزشی و کچل کردن برای هر دو مقطع یکسانه

👈 از نظر حقوق سربازی کمتر از ۵۰۰ هزار تومن تفاوت حقوق دارید.

👈 مدت خدمت سربازی هر دو مقطع تحصیلی کاملا یکسان است.

البته هرچقدر مدرک تحصیلی در زمان خدمت سربازی بالاتر باشد طبیعتا خدمت از جنبه هایی راحت تر میشود اما در کل لیسانس ها فشار چندانی تحمل نخواهند کرد پس با دلایل الکی بهونه نیار و وارد سربازی شو بعد از سربازی هم با خیال راحت به زندگیت برس!

اگر جز کسانی هستی که با وجود این توضیحات همچنان سر دوراهی ارشد خوندن یا نخوندن هستی و هنوزم برات سواله که ارشد بخونم یا نه ؟! فقط کافیه همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیری تا در لحظه با مشاور صحبت کنی.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید