لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درس خواندن در ماه رمضان

درس خواندن در ماه رمضان

کنکوری ها در طول سال کنکور مراحل و شرایط مختلفی را پشت میگذراند که یکی از آن ها ماه رمضان است همچنین اینکه امسال ماه رمضان و عید در یک برهه زمانی قرار گرفته است پس قطعا شرایط خاص تر هم میشود.خیلی از داوطلبانی که روزه میگیرند و به دوران جمع بندی هم نزدیک شدند نگران بهترین زمان برای درس خواندن در ماه مبارک رمضان هستند.

در این مقاله با توجه به بررسی های انجام شده و تجربیات چند سال اخیر بهترین روش درس خواندن در ماه مبارک رمضان و نحوه تغذیه و ساعت هایی که بالاترین بهره وری را برای داوطلبان کنکور دارد برای شما توضیح داده میشود تا هم روزه بگیرید و هم از اردوی عید استفاده کنید و بدون لطمه خوردن دوران جمع بندی عالی و مفیدی داشته باشید.

نحوه درس خواندن در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان بطور گردشی در تمام ماه های شمسی قرار میگیرد و با توجه به عقب گرد ۱۰ روزه در سال به مرور به فروردین ماه رسیده است.با توجه به اینکه در دوران عید اکثر داوطلبان وارد پروسه جمع بندی میشوند یا رفع اشکال انجام میدهند ماه رمضان امسال برای کنکوری ها خاص تر است.

خوشبختانه با توجه به قرار گرفتن ماه رمضان در این فصل فاصله طلوع و غروب آفتاب کوتاه تر است و داوطلب فشار کم تری تحمل میکند همچنین با توجه به اینکه ماه رمضان در عید نوروز قرار گرفته و داوطلبان در منزل هستند انرژی کمتری در طول روز مصرف خواهند کرد.

پس میتوان اینگونه گفت که میشود برنامه ریزی را برای عید طبق آموزش هایی که در کنکور مشاور داده شده انجام داد و روزه هم گرفت البته برای اینکه برنامه ریزی درست اجرا شود نیاز است کمی تغیرات در برنامه داشته باشیم.

تماس با کنکور مشاور

مراحل درس خواندن در ماه رمضان

👈 مرحله اول

بیدار شدن یک ساعت قبل از اذان صبح و خوردن سحری و شروع اجرای برنامه ریزی انجام شده.در واقع در حالت قبلی داوطلب باید ساعت ۸ درس خواندن را شروع میکرده در اینجا حدود ۴ ساعت اینکار را زودتر انجام میدهد.

در نتیجه انرژی صبح بعد از خوردن سحری حفظ میشود و میتوان بدون حالت خستگی و گرسنگی و بی حالی طبق روال قبل برنامه را اجرا کرد.تنها اتفاقی که افتاده است ساعت شروع درس خواندن تغییر کرده است!

👈 مرحله دوم

بعد از شروع برنامه تا جایی که انرژی وجود دارد درس بخوانید.پیشنهاد من تا نماز ظهر است در واقع اگر اذان حدود ساعت ۱۳ باشد و شما از ۴ صبح بیدار شده باشید با احتساب زمان های استراحت زمان مفید حدود ۷ ساعته برای درس خواندن دارید.

در واقع استاندارد حداقلی تعداد ساعت درس خواندن در برنامه ریزی به سادگی و بدون هیچ مشکلی رعایت شده است.

👈 مرحله سوم

از زمان اذان ظهر و بعد از اقامه نماز تا ساعت ۴ استراحت کنید.بهتر است در این زمان کمی بخوابید تا انرژی شما ذخیره شود. از ساعت حدود ۴ تا اذان مغرب و زمان افطار حدود ۳ ساعتی زمان خواهید داشت در این این فاصله درس های سبک تر یا رفع اشکال یا بررسی خلاصه نویسی ها را انجام دهید.

👈 مرحله چهارم

افطار کنید و دوباره کمی استراحت کنید تا ساعت ۹ و دوباره درس سبک یا تست زدن یا هرکاری که جز موارد جبرانی برنامه شما هست انجام دهید.ساعت ۱۱ حتما بخوابید تا برای ساعت ۴ صبح با انرژی و سرحال بیدار شید.

❗❗ توجه ❗❗

با یک محاسبه ساده با این نحوه مطالعه در ماه رمضان داوطلب میتواند حداقل ۱۰ ساعت مفید درس بخواند و استراحت و خواب کافی هم داشته باشد و روزه هم بگیرد.مهم تر از همه این ها برنامه ریزی مهم دوران عید رعایت شده و قطعا از داوطلبان دیگر عقب نمیماند و چه بسا میتوان با این روش بازدهی و سرعت بیشتری هم داشت.

تقاضا

خواهش میکنم هیچ چیز را از قبل و بدون بررسی در هیچ جای زندگیتان مورد قضاوت قرار ندید و تا مشورت و بررسی های لازم را انجام ندادید در مورد نحوه انجام آن کار تصمیم گیری نکنید.شما قراره در کنکور سراسری بهترین باشید و نتیجه بگیرید پس روزه گرفتن یا نگرفتن صرفا بهانه است!

فراموش نکنید یکی از ویژگی های مغز میل به در جا زدن است و نمیگذارد تا شما از دایره امن ذهنی خارج شوید.

مثلا به شما میگوید با روزه گرفتن نمیشود درس خواند و موفقیت غیر ممکن است.از شما سوالی میپرسم آیا کسانی که در سال کنکور روزه نمیگیرند قطعا موفق خواهند شد؟

پس بدون در نظر گرفتن دنیای بیرون و صرفا پیش رفتن با برنامه به کمک مشاور حرکت کن هیچ چیزی نباید مانع حرکت رو به جلوی شما باشد.تا پایان این ماراتن سخت فقط ۳ ماه باقیمانده است!

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان

الان متوجه زمان بندی برای درس خواندن در طول ماه رمضان شدید و درک کردید که ماه رمضان مانعی برای درس خواندن شما نیست.در نتیجه وارد اصول برنامه ریزی دوران عید و ماه رمضان میشیم تا بالاترین عملکرد را در این زمان طلایی داشته باشیم.

۱٫تدوین برنامه ریزی اصولی با در نظر گرفتن میزان ساعت مطالعه

حتما باید برنامه اختصاصی برای این ماه و مخصوصا ۱۵ روز عید داشته باشید و به هیچ عنوان نباید از برنامه ریزی دیگران استفاده کنید.حتما با استفاده از مشاور با تجربه و متخصص در برنامه ریزی برنامه مختص خودتان را تهیه کنید.

۲٫مشخص کردن دروسی که قرار است در طول روز خوانده شود

شما تنها باید دروس اختصاصی را در کنکور شرکت کنید پس دیگه استرس کم آوردن زمان برای خواندن دروس عمومی وجود ندارد.حتما دروسی که قرار است در طول روز مطالعه شود را از قبل مشخص کنید تا با تمرکز چند برابری سراغ درس ها برید.

۳٫مشخص کردن ترتیب دروس اختصاصی

ترتیب خواندن دروس با توجه به تغیرات زمانی شروع و پایان برنامه بسیار مهم است.پیشنهاد میکنم مهم ترین درس و البته مورد علاقه ترین درس را در شروع برنامه قرار دهید و درس های سبک تر یا فعالیت های سبک تر را در ساعت های انتهایی برنامه جا گذاری کنید.

۴٫داشتن نیم نگاهی به امتحانات نهایی یا ترمیم معدل

سوابق تحصیلی از کنکور ۱۴۰۱ تاثیرات قطعی ۴۰ دردصدی دارد و به مرور به ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد پس داشتن نمرات عالی در امتحانات نهایی بطرز عجیبی میتواند در موفقیت شما تاثیر گذار باشد.

۵٫قرار دادن ایستگاه مرور و جمع بندی در برنامه ریزی

یکی از مهم ترین مراحل درس خواندن جمع بندی و مرور است. واضح بگم که بدون جمع بندی و مرور سخت میشه مطالب را در حافظه بلند مدت قرار داد و نتیجه قطعی گرفت پس حتما این مرحله را رعایت کنید.

۶٫بررسی کردن خلاصه نویسی ها بعنوان روشی برای مرور سریع

خلاصه نویسی هایی که در دفتر خلاصه نویسی داشته اید یا در پاورقی کتاب درسی نوشته اید میتونه شما را در سرعت مرور کمک کند چون لازم نیست دوباره از اول سراغ همه چیز برید و صرفا با مطالعه روزنامه وار خلاصه نویسی ها مطالب واستون یادآوری میشود.

مطلب پیشنهادی ما به شما : بهترین روش های خلاصه نویسی

۷٫قرار دادن زمان اختصاصی برای زدن تست های زمان دار

از الان به بعد تا روز کنکور مهم ترین کار شما تمرین و تست زدن است و باید به جایی برسید که حداقل روزی ۳۰۰ تست بزنید با اینکار نگرانی از مدل های مختلف سوال از مباحث مختلف وجود ندارد و شما بهترین روش مرور یعنی مرور با تست زدن را اجرا کرده اید.

۸٫داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی در این دوران

در طول ماه رمضان نوع تغذیه و داشتن خواب و استراحت کافی برای ذخیره انرژی یکی از مهم ترین مراحل است و در کنار بهترین زمان برای درس خواندن در ماه رمضان قرار میگیرد.در ادامه راجع به این موضوع بیشتر صحبت میکنیم.

۹٫قرار دادن زمان استراحت و تفریح برای ماه رمضان و عید

ماه رمضان همزمان با عید نوروز است و معمولا بعد از افطار حال و هوای خاصی در شهر بوجود میاد. اصلا لازم نیست خودتان را در خانه حبس کنید و زندگی را بر خودتان حروم کنید. حتما ساعت هایی برای استراحت و تفریح کنکوری در این ماه قرار بدید تا روحیه و انرژی بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشید.

تغذیه مناسب برای درس خواندن در ماه رمضان

در ماه رمضان با توجه به اینکه برای ساعت های طولانی نباید چیزی خورد حتما نیاز است تا در وقت افطار و سحر نوع تغذیه بسیار مناسب باشد تا بدن آسیب نبیند بعلاوه اینکه در این زمان نسبتا طولانی باید درس خوند و فعالیت مغزی داشت پس خیلی خیلی باید رژیم غذایی در این ماه مورد توجه باشد.

رژیم مناسب در ماه رمضان برای کنکوری ها

👈 مصرف آب به اندازه کافی

👈 مصرف میوه مخصوصا میوه های آبدار مانند هندوانه و میوه هایی که قند کافی دارد

👈 استفاده کمتر از غذاهای چرب مخصوصا در زمان سحر

👈 استفاده کمتر از غذاهای دارای کربوهیدرات زیاد مخصوصا در زمان سحر

👈 استفاده زیاد از سبزیجات

👈 حتما از آجیل و دانه های روغنی بین افطار تا سحر استفاده کنید.

👈 پرخوری و همزمان خوردن در بازه کوتاه مدت ممنوع

👈 غذاهای سنگین مانند آش یا کله پاچه در زمان سحر استفاده نشود.

محض خنده

به دلیل ارزانی بیش از حد میوه و آجیل و برنج و دیگر اقلام غذایی از اصراف و مصرف بیش از حد خودداری کنید!

امیدوارم تمام مردم ایران در جایگاه و وضعیتی باشند که برای تهیه هر چیزی آزاد باشند و مجبور به رژیم غذایی خاصی نباشند!

بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

اگر بخواهیم زمان طلایی برای درس خوندن و مخصوصا زمان طلایی برای درس خواندن در ماه رمضان را مشخص کنیم باید گفت بهترین زمان شروع صبح است مخصوصا اگر داوطلبی باشید که خواب کافی داشته است و انگیزه وحشتناکی برای بدست آوردن رتبه عالی در کنکور دارد.

شاید ساعت ۴ صبح بیدار شدن برای بیش از ۹۹ درصد جمعیت جهان کاری سخت و غیر متعارف باشد و هر کسی در این مسیر قرار نگیرد و تخت نرم و گرم را به همه چیز در اون ساعت صبح ترجیح دهد!

باورش سخت است ولی باید بدانید ۹۹ درصد جمعیت کره زمین تحت مدیریت ۱ درصد است و این ۱ درصد دقیقا همان هایی هستند که کارهاشون از نظر بقیه نامتعارف است بهتر بگم این ۱ درصد در مقابل امتناع مغز برای خروج از ناحیه امن مقابله کرده اند.

طبق بررسی های انجام شده اگر بعد از گرفتن تصمیمی تنها به مدت ۵ ثانیه آن را اجرا نکنید مغز از انجام آن صرف نظر خواهد کرد پس از قانون ۵ ثانیه برای بیدار شدن ساعت ۴ استفاده کنید.کافیه بعد از اینکه ساعت زنگ زد تا ۵ بشمارید و تحت هر شرایطی از رخت خواب بیرون بیایید شک نکنید خواب و بی حالی به سرعت از دهنتان بیرون می آید.

کنکور رقابت سنگینی است و فتح صندلی دانشگاه های تراز اول کشور کار ساده ای نیست.پس این امکان برای همه فراهم نیست.دلت میخواد سال بعد همین موقع در دانشگاه تهران یا بهشتی یا شریف باشی و به خودت افتخار کنی؟

چاره ای نداری جز اینکه یک درصدی باشی!

👈👈 دلگرمی

عزیزم تو در سال سرنوشت و تعیین آینده و باقی سال های عمرت قرار داری پس ازت خواهش میکنم اگر میخوای جز انسان های موفق جامعه باشی فقط یک ماه بخودت سختی بده تا یک عمر در اوج زندگی کنی!

کافیه زندگی نامه چندتا انسان موفق بخونی…

این همه در فضای مجازی دنبال آدم هایی بودیم که جز مسخره بازی چیزی برای نمایش نداشتن حالا تصمیم بگیر و پیرو آدم هایی باش که با افکارشان و اقداماتشان این جهان را به این شکل درآوردند!

خلاصه مطلب

ماه مبارک رمضان میتونه از نظر روحی و روانی کمک بزرگی برای کسب موفقیت باشه و برای ادامه مسیر آرامش خاطری بهت بده.سعی کن به نکاتی که درباره بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان گفته شده حتما توجه کنی و البته اجرا کنی تا با کسب نتیجه مناسب باعث خوشحالی و افتخار آکادمی کنکور مشاور باشید.

ما حتی در دوران عید و ماه رمضان هم در کنار شما هستیم و هر جایی نیاز به مشاوره و صحبت داشتید تنها کافیه با یکی از شماره های ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن به مشاوران برتر کنکور مشاور متصل شید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید