لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته سونوگرافی در ایران و جهان + رتبه لازم و مزایا و معایب

درآمد رشته سونوگرافی در ایران و جهان + رتبه لازم و مزایا و معایب

تاریخ بروزرسانی اطلاعات: ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

اگر فرصت خواندن متن را ندارید فقط به فایل صوتی زیر گوش دهید تا از درآمد رشته سونوگرافی و رادیولوژی مطلع شوید:

درآمد رشته سونوگرافی با توجه به محبوبیت زیادی که در ایران دارد در سطح کاملا مناسبی قرار گرفته است. به طور کلی در رشته سونوگرافی به تشخیص و معالجه بیماری و همچنین بررسی آسیب دیدگی ها پرداخته می شود.

لازم به ذکر است که دانشجویان با داشتن مدرک کاردانی امکان فعالیت در مراکز تصویربرداری و بیمارستان ها را دارند. هرچه دانش علمی فرد در زمینه سونوگرافی بیشتر باشد، در نتیجه مسیر او برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت هموار تر خواهد بود.

این مطلب هم میتواند در انتخاب رشته کمک فراوانی به شما بکند: بهترین رشته های تجربی

لازم است بدانید که اخذ مجوز مرکز سونوگرافی تنها برای افراد متخصص (پزشک) مقدور است و افراد دارای مدرک کارشناسی نمی توانند به طور جداگانه مرکز تصویربرداری تاسیس نمایند. در کشور ایران دانشگاه های مختلفی این رشته را ارائه می دهند که راهیابی به هر کدام از این دانشگاه ها رتبه خاصی را لازم دارد.

همچنین امکان تحصیل در خارج از کشور نیز برای رشته سونوگرافی وجود دارد. افرادی که قصد دارند بعد از تحصیل به کشور ایران بازگردند، باید در نظر داشته باشند مدرک کدام کشور ها مورد تایید کشور ایران قرار دارد. لازم به ذکر است که رادیولوژیست ها از تکنیک هایی همچون انتشار پوزیترون (PET)، توموگرافی کامپیوتری (CT)، رزونانس مغناطیسی (MRI)، برای تصویر برداری استفاده می کنند.

معرفی رشته سونوگرافی

درآمد رشته سونوگرافی یکی از نقاط عطف این رشته به حساب می آید که افراد زیادی را ترغیب به تحصیل می کند. در سونوگرافی از اشعه های متفاوتی مانند اشعه ایکس، اشعه گاما برای تشخیص بیماری بهره گرفته می شود. افراد فارغ ‌التحصیل در رشته سونوگرافی با انواع گسترده ای از پرتوها مانند فراصوتی، رادیویی، ایکس، گاما، بتا، آلفا و …  به طور کامل آشنا می شوند.

شناخت و آگاهی از این نوع پرتو ها در حوزه تشخیص بیماری ها و آسیب دیدگی بسیار مهم تلقی می گردد. پس فرد متخصص با استفاده از گراف های ارائه شده توسط دستگاه، برنامه های درمانی یا تشخیص بیماری را انجام می دهد.

کلمه سونوگرافی از ترکیبی از کلمات لاتین sono (صوت) و نیز (graphic) (شکل) می باشد.  گرفته شده است و ultrasound از ultra به معنی ماورا و نیز sound به معنی صوت یا صدا گرفته شده‌است. سونوگرافی داپلر (به انگلیسی: Doppler sonography) نوعی از سونوگرافی است که برای تصویربرداری خون جاری در قلب و عروق استفاده می‌شود.

نوع خاصی از سونوگرفی که به منظور گوش دادن به صدای قلب جنین مورد استفاده قرار می گیرد، سونوگرافی دالپر می باشد. لازم به ذکر است که این نوع سونوگرافی برای ترومبوز وریدی و تشخیص تنگی و انسداد شریان ها مورد استفاده قرار می گیرد. درآمد رشته سونوگرافی برای افراد خبره و کاربلد در این رشته بسیار مناسب است.

برای مطلع شدن از نحوه چگونگی ادامه تحصیل در رشته سونوگرافی و وارد بازار کار شدن در این رشته در انتخاب رشته کنکور با ما همراه باشید.

تماس با کنکور مشاور

تاریخچه رشته سونوگرافی

اشعه X  برای اولین بار توسط فیزیکدان آلمانی ویلهلم کنراد رونتگن کشف شد. وی سه ویژگی این اشعه همچون توانایی نفوذ به بافت های بدن، خاصیت عکس برداری و قابلیت ایجاد فلورسانس در مواد ویژه را تشخیص داد. به طور کلی با سونوگرافی  بررسی دقیق و موشکافانه انواع بیماری ها ممکن است. همچنین سالیان زیادی است که رشته سونوگرافی در ایران و جهان به شهرت رسیده است.

راه های ورود به رشته سونوگرافی

یکی از راه های ورود به رشته سونوگرافی تحصیل در رشته پزشکی می باشد. چرا که در دانشگاه رشته ای به نام سونوگرافی وجود ندارد و افراد باید در ابتدا در رشته رادیولوژی تحصیل نمایند. در نتیجه رشته سونوگرافی یک زیر شاخه از رشته رادیولوژی می باشد.

همچنین درآمد رشته سونوگرافی به نسبت سختی کار متوسطی که دارد، بسیار عالی است. ابتدایی ترین راه برای ورود به رشته رادیولوژی شرکت در کنکور تجربی است. بدین منظور فرد بایستی رتبه بالایی با درصد های مناسب کسب نماید. افراد مجاز به انتخاب رشته باید تکنولوژی پرتوشناسی را در دفترچه کنکور انتخاب نمایند. البته نیاز است که قبل از انتخاب رشته، حداکثر قبولی هر دانشگاه و رتبه لازم برای هر کدام را در نظر بگیرید.

یکی از بهترین راه هایی که توسط کارشناسان پیشنهاد شده است، دریافت مدرک پزشکی عمومی و پس از آن تحصیل در رشته سونوگرافی می باشد. یکی از ویژگی های مهم که موجب افزایش محبوبیت این رشته شده است،  درآمد رشته سونوگرافی می باشد.

این مطلب هم میتواند برای انتخاب به شما کمک فراوانی کند: بهترین رشته های تحصیلی برای پسران

همانطور که می دانید برای ورود به این رشته حتما می بایست در کنکور سراسری شرکت کرده باشید و پذیرش بدون آزمون برای رشته سونوگرافی مقدور نیست. برخی از افراد با دریافت بورسیه تحصیلی خارج از کشور نیز به ادامه تحصیل در رشته سونوگرافی می پردازند. 

بازار کار رشته سونوگرافی

بازار کار رشته سونوگرافی

درآمد رشته سونوگرافی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد، از این رو بازار کار آن نیز در کشور ایران زیاد است. افراد فارغ‌ التحصیل در این رشته براحتی جذب بازار کار خواهند شد و هیچ دغدغه ای از بابت فرصت شغلی نخواهند داشت.

علت ازدیاد بازار کار رشته سونوگرافی این است که در تمامی بیمارستان ها چه دولتی و چه خصوصی نیاز به کارشناس سونوگرافی خواهد بود. برخی از افراد پس از کسب مدرک از رشته سونوگرافی برای کسب درآمد بیشتر به کشور های دیگر مهاجرت می نمایند.

از همین جهت درآمد رشته سونوگرافی برای متخصصین این رشته بسیار مناسب است. همچنین امکان فعالیت برای فارغ‌التحصیلان در مراکز سی تی اسکن، سونوگرافی، ام آر آی و رادیولوژی وجود دارد. برخی از کارشناسان این رشته نیز به عنوان بازرس اشعه ایکس در دانشگاه و مراکز انرژی اتمی مشغول به فعالیت هستند.

شایان ذکر است که افراد متخصص در رشته سونوگرافی می توانند با ورود به بازار کار آزاد و تاسیس مرکز تصویربرداری خصوصی به درآمد فوق العاده ای دست پیدا کنند. پس این رشته بازار کار ویژه ای در کشور ایران دارد. همچنین افراد متخصص در رشته سونوگرافی در بیمارستان ها و مراکز تصویربرداری جذب خواهند شد.

مشاغل مرتبط با رشته سونوگرافی

فرد متخصص در رشته رادیولوژی، در یک بازه زمانی کوتاه می تواند وارد بازار کار شود. درآمد رشته سونوگرافی وابسته به اینکه در کدام بخش فعالیت دارید، متفاوت است. برخی از حیطه هایی که افراد می توانند در آن مشغول به کار شوند به شرح زیر است:

✅ رادیوایزوتوپ و سی ‌تی‌ اسکن

✅ ماموگرافی (کارشناس‌های خانم)

✅ آنژیوگرافی

✅ هیستروسالپینگوگرافی (کارشناس‌ خانم)

✅ میلوگرافی (تصویربرداری از کانال نخاعی)

✅ گرافی‌ های رنگی (با ماده کنتراست)

✅ گرافی های دهانی و دندانی

✅ بررسی تراکم استخوان

این مطلب می تواند کمک فراوانی در انتخاب رشته به شما بکند: درآمد رشته دندانپزشکی

توجه

همانطور که مشاهده میکنید بازار کار رشته سونوگرافی در یک مجموعه واحد و در خصوص عکسبرداری ها قرار میگیرد و میتوان گفت در مقایسه با دیگر مشاغل کادر درمان کمترین میزان استرس و فشار روحی و روانی را شامل میشود.

رتبه لازم برای قبولی در رشته سونوگرافی

رتبه لازم برای قبولی در رشته سونوگرافی

رشته سونوگرافی یکی از زیر مجموعه های شغلی رشته رادیولوژی است. در دفترچه انتخاب رشته میتوانید رادیولوژی را با عنوان پرتوشناسی مشاهده کنید که البته ظرفیت پایینی دارد. رتبه لازم برای قبولی در رشته سونوگرافی که جز رشته های پیراپزشکی است بر اساس رتبه در سهمیه داوطلب و تراز زیر مجموعه سهمیه برآورد میشود.

در کل برای قبولی در رشته رادیولوژی لازم است تا رتبه نهایی شما ( رتبه کنکور و سوابق تحصیلی ) کمتر از ۱۵ هزار سهمیه باشد که این عدد با توجه به سهمیه ای که در آن هستید متفاوت خواهد بود. برای مثال رتبه ۱۵ هزار در سهمیه منطقه ۲ بسیار خوب اما در سهمیه ایثارگری ۵ درصد بسیار بد است!

اگر بخواهیم راه بهتری برای تشخیص قبولی در این رشته به شما پیشنهاد کنیم میتوانیم تراز یا همان نمره نهایی سهمیه را معیار قرار دهیم. برای قبولی قطعی در این رشته لازم است تا تراز بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ کسب کنید.

توجه

این تراز حداقل محسوب میشود و برای قبولی در دانشگاه های بهتر لازم است تراز بالای ۸۰۰۰ سهمیه داشته باشید. در اینصورت نه تنها در رشته سونوگرافی (رادیولوژی) قبول میشوید بلکه در یکی از بهترین دانشگاه ها تحصیل میکنید که تاثیر خوبی در آینده شغلی شما خواهد داشت.

مزایا و معایب رشته سونوگرافی

مزایا و معایب رشته سونوگرافی

قطعا تمام رشته های دانشگاهی بطور نسبی دارای مزایا و معایبی هستند و رشته پرتوشناسی هم از این قاعده مستثنا نیست.در کل میتوان این موارد را بعنوان معیارهای اصلی در نظر داشت.

مزایای رشته سونوگرافی

  • محیط کار مناسب
  • بازار کار قطعی
  • درآمد نسبتا خوب
  • کمترین برخورد با شرایط بد بیماران
  • کمترین شیفت شب (مناسب برای خانم ها )
  • امکان اشتغال همزمان در دو یا چند محیط کاری

معایب رشته سونوگرافی

  • ادامه تحصیل سخت
  • خطرناک بودن اشعه در محیط کار
  • پذیرش کم دانشگاهی
  • عدم پیشرفت چشمگیر شغلی

نکته

بطور کلی این رشته جز رشته های خوب دانشگاهی محسوب میشود و معایب آن قابل چشم پوشی است و با توجه به بازار کار خوبی که دارد پیشنهاد میکنیم این رشته را هم در اولویت های انتخاب رشته قرار  دهید و بعد از قبولی از درآمد رشته سونوگرافی بطور امن و قطعی برخوردار شوید.

درآمد رشته سونوگرافی در ایران

درآمد رشته سونوگرافی در ایران

درآمد رشته سونوگرافی به مولفه های گوناگونی وابسته است. اینکه فرد متخصص در کدام شهر و بیمارستان مشغول به فعالیت می باشد در تعیین میزان درآمد او موثر خواهد بود. اگر فرد متخصص در بیمارستان خصوصی فعالیت کند، یقینا حقوق بیشتری دریافت می نماید.

لازم به ذکر است که تحصیلات، سابقه فعالیت و مهارت رادیولوژیست در درآمد وی بسیار اثرگذار خواهد بود. همانطور که پیش تر اشاره شد، درآمد افرادی که مرکز تصویربرداری تاسیس می نمایند، از افرادی که در بیمارستان ها و کلینیک ها مشغول به فعالیت هستند، به مراتب بیشتر خواهد بود. درآمد رشته سونوگرافی برای بیمارستان ها مطابق با پایه حقوق وزارت کار می باشد.  

افراد با داشتن اطلاعات کافی و مهارت لازم براحتی به شغلی مناسب دست پیدا خواهند کرد. حداقل حقوق کارشناس سونوگرافی از ۶ میلیون تومان می باشد که با توجه به شیفت و اضافه کاری قابل افزایش است. این در حالی است که با راه اندازی مرکز سونوگرافی خصوصی حداقل حقوق در هر ماه ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. پس نی توان نتیجه گرفت درآمد رشته سونوگرافی تحت شرایط مختلفی قابل تغییر می باشد.

در کل اگر بخواهیم با توجه به قوانین حقوقی فعلی درآمد رشته سونوگرافی را محاسبه کنیم میتوان در بدترین حالت درآمد ثابت وزارت کار و در بهترین حالت درآمد مراکز عکسبرداری که قطعا درآمد بالای ۵۰۰ میلیون تومان در ماه است را درنظر داشت.

البته…

تاسیس مرکز عکسبرداری نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته به همان کار در بیمارستان اکتفا میکنند.

درآمد رشته سونوگرافی در خارج از کشور

با توجه به اینکه رشته سونوگرافی یکی از رشته های شناخته شده در کل جهان است، زمینه تحصیل در کشورهای خارجه نیز برای آن فراهم می باشد. نظر به اینکه درآمد رشته سونوگرافی بسیار عالی است، افراد زیادی هرساله به منظور تحصیل در این رشته به کشورهای مختلف مهاجرت می نمایند.

اگر پس از دریافت مدرک کارشناسی اقدام به مهاجرت نمایید، نیاز به شرکت در آزمون معادل سازی مدرک در کشور مورد نظر خواهید داشت. یکی از مزایای رشته سونوگرافی این است که در دانشگاه های آزاد ارائه نمی شود، درنتیجه میزان پذیرش آن نیز کم خواهد بود.

 همچنین در صورت لزوم باید در دوره های آموزشی چند ماه نیز شرکت کنید. نکته قابل توجه این است که در درآمد رشته سونوگرافی در کشور هایی چون آمریکا و انگلیس به ۳۰ هزار دلار می رسد. پس بازار کار فوق العاده ویژه ای برای متخصصین و علاقه مندان به این رشته در کشور های مختلف فراهم است.

کشورهایی مانند کانادا،سوییس، استرالیا، نروژ، آمریکا و ایتالیا در حیطه آموزش عالی در رشته سونوگرافی شهرت زیادی دارند. با توجه به اینکه اعتبار مدرک تحصیلی فرد به چه میزان است و در کدام مرکز تصویربرداری مشغول می باشد، در حقوق و درآمد او اثر گذار خواهد بود.

معمولا درآمد رشته سونوگرافی یا دیگر مشاغل در خارج از کشور بصورت سالانه محاسبه میشود و کسانی که از سابقه کار و تخصص بیشتری برخوردار هستند درآمد بالاتری دارند. بطور میانگین یک فرد با سابقه در رشته رادیلوژی بطور میانگین در آمریکا و کانادا در حدود ۸۰ هزار دلار بطور سالانه درآمد دارد.

اگر بخواهیم درآمد رشته سونوگرافی در خارج از کشور در خصوص کشورهای اروپایی را هم قیاس کنیم میتوان درآمد حدود ۴ هزار یورو در ماه را در نظر گرفت که درآمد نسبتا خوبی است و شخص با توجه به تورم پایین در این کشورها میتوان به سرعت پیشرفت کند و با خیال راحت بازنشسته شود!

کلام پایانی

در زمان قدیم مردم تنها با دیدن ویژگی های ظاهری فرد می بایست بیماری او را تشخیص دهند، اما با ظهور دستگاه های سونوگرافی وضعیت درونی بدن نیز نمایان شد. امروزه رشته سونوگرافی به عنوان مهم ترین رشته علوم پزشکی شهرت یافته است.

از این رو درآمد رشته سونوگرافی در حال افزایش می باشد. این رشته فوق کاربردی دارای محبوبیت بسیار زیادی در میان داوطلبان کنکور است. در طی این مطلب به مقایسه و سطح درآمد رشته سونوگرافی در ایران و جهان پرداختیم. پس می توان نتیجه گرفت فاکتور هایی همچون تخصص و آگاهی فرد در پیشرفت و ترقی او موثر خواهند بود.

اگر هنوز ابهام یا سوالی در مورد رشته رادیولوژی دارید حتما با کنکور مشاور تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید