لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور چقدر است؟

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور چقدر است؟

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور  چقدر است؟ پرسشی که اغلب داوطبان کنکور از دیگران می‌پرسند. اجازه دهید از همین حالا خیالتان را راحت کنیم. نیمی از فرایند قبولی در کنکور بهره گیری از انواع تکنیک‌های کاربردی است. می‌پرسید چطور و چگونه؟

با تمرین بسیار و تست زنی مستمر می‌توانید به راحتی به نتیجه دلخواه خود برسید. به هرحال کنکور دارای پروسه خاص خود می باشد. شما باید بتوانید از عهده پاسخ‌دهی به سؤالات برآیید. در اصطلاح باید همه فن حریف در تست زنی باشید.

به طوری که هر سؤالی که به شما دادند، از عهده پاسخ دهی برآیید. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری درباره تأثیر خوش برای موفقیت در کنکور آشنا شوید.

اهمیت هوش برای موفقیت در کنکور

👈 آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید باهوش نیستید؟ یا بر این تصورید که هوش چندانی برای قبولی در کنکور ندارید؟ کاملاً در اشتباهید.

هوش و داشتن استعداد ربطی  به موفیت در کنکور یا کسب رتبه بالا ندارد. البته ناگفته نماند که حافظه نقش مهمی در یادگیری محتواهای آموزشی دارد.

اگر دچار فراموشی های زودهنگام می‌شوید یا حافظه خوبی برای حفظ کردن مطالب ندارید، این ماجرای دیگریست. تقویت حافظه با مصرف مواد غذایی مفید به راحتی  قابل درمان است.

علاوه بر آن ورزش منظم و حتی انجام فعالیت‌های ذهنی مانند شطرنج در تقویت حافظه بسیار مؤثر است. در نتیجه تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور تنها بخش کوچکی از موفقیت شما را در بر می‌گیرد. اما آنچه که باعث موفیت در قبولی کنکور و کسب رتبه بالا می‌شود چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم تمرین، تمرین و تمرین. تمرین در هر کاری باعث می‌شود که شما در آن حرفه استاد شوید. اما تمرین و تست زنی واحد های درسی بایستی مطابق با یک برنامه‌ریزی همیشگی و متنوع انجام شود. تنوع از این نظر که باید از منابع گوناگون برای آشنایی با سؤالات متفرقه استفاده کنید. بدین ترتیب قبولی در کنکور برایتان تضمینی می شود.

تماس با کنکور مشاور

آیا حتماً باید باهوش بود تا در کنکور موفق شد؟

همانطور که گفته شد، هوش بخشی از ماجرای قبولی در کنکور است. در بخش قبلی به اهمیت تمرین و تست زنی در کنکور پرداختیم. در این بخش به علاقه و انگیزه اشاره می کنیم.

اگر شما علاقه‌ای به واحدهای درسی یا رشته انتخابی نداشته باشید، انتظار چندانی برای موفقیت نداشته باشید. علاقه بخش بزرگی از قبولی شما را در کنکور شامل می‌شود. به دنبال علاقه، انگیزه هم می آید.  در‌واقع می‌توان گفت مجموع تمرین، علاقه و انگیزه فرمول اصلی برای موفقیت در کنکور است. در نتیجه اهمیت این ۳ پارامتر اصلی را نادیده نگیرید.

حتما بخوانید : عوامل تاثیر گذار در کنکور

بسیاری از داوطلبان کنکور علاقه‌ای به رشته انتخابی شان ندارند. اینگونه داوطلبان بیشتر به جایگاه و موقعیت شغلی رشته دانشگاهی توجه می‌کنند. در صورتی که هیچ کسی تمایلی ندارد بیمار پزشکی باشد که از خون می‌ترسد. این موضوع هم خنده‌دار است و هم گریه‌دار. اما بخش غمگین آن حادتر است.

در نتیجه اگرچه جایگاه شغلی رشته انتخابی شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما علاقه و انگیزه برای مطالعه واحدهای درسی مرتبط بسیار حائز اهمیت است. بنابراین تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور آنچنان پر‌رنگ نیست.

ما به شما توصیه می‌کنیم که مبحث هوش را برای موفقیت در کنکور فاکتور بگیرید. توصیه می‌شود زمانی را برای انتخاب رشته مرتبط با علاقه و انگیزه خود صرف کنید. در این صورت می‌توان گفت شانس بیشتری برای موفقیت در کنکور خواهید داشت.

راه‌های موفق شدن در کنکور بدون هوش زیاد

حالا که متوجه شدید تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور درصد کمی از قبولی در کنکور را شامل می‌شود. ما در اینجا راههای موفق شدن در کنکور که نیازی به هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای ندارد را برایتان عنوان می‌کنیم. با رعایت نکات گفته شده تا حد بسیاری می‌توانید شانس خود را برای قبولی در کنکور افزایش دهید.

👈 استرس را از ذهن‌تان خط بزنید

اگر می‌خواهید برای آزمون کنکور آماده شوید، قبل از هرچیز باید هرگونه استرس را از خود دور کنید. کنکور یک آزمون برد و باخت است. اگر بتوانید استرس را تا حد امکان از خود دور نگه دارید، حتی به تقویت هوش‌تان هم کمک کردید. تمامی احساسات انسان با یکدیگر رابطه مستقیم دارد.

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور تا حد زیادی به دور کردن استرس مرتبط است. می‌توان گفت استرس کمتر، هوش بالاتری را سبب می‌شود. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشته باشید که استرس کمکی به حال شما نمی‌کند. بنابراین سعی کنید فکری برای گذر از این آزمون سخت داشته باشید.

👈 تمرکز حواس‌تان را بالا ببرید

تمرکز حواس برای چیدمان اطلاعات در ذهن تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از حواس پرتی رنج می‌برید، باید به فکر تمرینات ذهنی باشید. تمریناتی که به تمرکز حواستان کمک بسیاری می‌کند. معمولاً حل بازی‌هایی مانند پازل یا شطرنج باعث افزایش تمرکز حواس می‌شود.

برخی از افراد تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور را با تمرکز حواس اشتباه می‌گیرند. آن دسته از افرادی که در آزمون کنکور موفق شدند، باهوش نبودند. بلکه از تمرکز حواس بالایی برخوردار بودند.

👈 نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

تشخیص نقاط ضعف و قدرت از دیگر راه‌های موفقیت در کنکور است. در‌واقع اگر بتوانید تشخیص دهید که در چه مباحثی دچار ضعف هستید، نیمی از راه را رفته‌اید. تشخیص نقاط ضعف و قدرت هیچ ارتباطی با  تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور ندارد.

البته ناگفته نماند که این تشخیص با تمرین و مطالعه‌های بسیار به وجود می‌آید. در نتیجه انتظار نداشته باشید که بعد از دو شبانه‌روز مطالعه بتوانید مهارت‌ها و ضعف‌های خود را بشناسید.

👈 از منابع مختلف استفاده کنید

یکی دیگر از راه‌های موفقیت در کنکور، استفاده از منابع و کتاب‌های مختلف است. می‌توان این چنین بیان کرد که هر چقدر سطح مطالعه خود را بالا ببرید به همان اندازه نتایج مطلوبی دریافت خواهید کرد. هر یک از منابع کنکور دارای نکات تازه و توضیحات کاملی است که می‌توانید از آن بهره ببرید.

در نتیجه تنها به یک منبع اکتفا نکنید. چرا که با خواندن منابع دیگر به درک بهتری از نمونه سؤالات تستی و توضیحی خواهید رسید.

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور : برنامه‌ریزی داشته باشید

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور

برنامه‌ریزی از جمله اولویت‌های مطالعه است. البته ما باید برنامه‌ریزی را جزء راه‌های اولیه عنوان می کردیم. اما به طور کلی داشتن یک برنامه دقیق و منسجم به شما این امکان را می‌دهد تا زمان بندی درست و مناسبی داشته باشید.

زمان بندی مختص به مطالعه دروس، زمان بندی مختص به تست زنی، زمان بندی برای مطالعه نکات کلیدی و غیره. برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور، زمان شما را در طی روز مدیریت می‌کند. در نتیجه به هیچ عنوان فرایند یک برنامه‌ریزی کامل را دستکم نگیرید.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که داشتن یک برنامه‌ریزی مطلوب هیچ ارتباطی به  تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور ندارد.

👈 تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور : از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید

کتاب‌های کمک درسی، مسیر موفقیت را به شما نشان می‌دهد. حتی در طول دوران تحصیلی، کتاب‌های کمک درسی مانند یک معلم خانگی به کمک‌تان می‌آید.

توضیح دروس با بیانی ساده‌تر، برخورداری از پرسش‌های مفهومی و کاربردی از جمله ویژگی‌های کتاب‌های کمک درسی است. کتاب‌های کمک درسی دارای انواع مختلفی است. ترجیحاً برای انتخاب کتاب کمک درسی با مشاوران تحصیلی مشورت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور : مطالعه مفهومی داشته باشید

اکثر مشاوران تحصیلی و کنکوری به مطالعه مفهومی تأکید بسیار دارند. مطالعه مفهومی، تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور را به همراه خواهد داشت. اگر بتوانید به صورت مفهومی مطالب را بخوانید و درک کاملی از توضیحات داشته باشید، شانس خود را بالاتر خواهید برد.

اما اگر فقط بخواهید مطالب را حفظ کنید، مطمئن باشید که تنها در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره می‌شود. در نتیجه احتمال از یاد بردن مطالب در سر جلسه آزمون بالا می‌رود. بنابراین تا حد امکان مطالب را به صورت مفهومی و در صورت امکان با مثال‌ها  و نمونه‌ها بخوانید.

مفید برای شما : عوامل تاثیر گذار در کنکور

👈 خلاصه نویسی کنید

از دیگر راه‌های موفقیت در کنکور می‌توان به خلاصه نویسی اشاره کرد. بسیاری از متقاضیان کنکور بر این باورند که خلاصه نویسی چیزی جز اتلاف وقت نیست. در صورتی که اگر شما بتوانید مطالب مهم را خلاصه نویسی کنید در هر جایی که باشید می‌توانید مروری بر مهمترین مطالب داشته باشید.

فرض کنید مجبورید که چند ساعتی بیرون از خانه وقت بگذرانید. به راحتی می‌توانید مطالب خلاصه نویسی شده را همراه خود ببرید و در جایی که هستید اعم از مطب دکتر، اتوبوس، تاکسی و سایر اماکن مطالعه کنید. به همین راحتی مهمترین نکات کلیدی درسی برایتان مرور خواهد شد. ناگفته نماند که در هنگام خلاصه نویسی مطالب بسیاری را همزمان می‌آموزید.

👈 جمع‌بندی

با توجه به نکات گفته شده تا حد بسیار زیادی با راه‌های موفقیت در کنکور آشنا شدید. همچنین به این نکته اشاره شد که تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور آنچنان مورد توجه نیست. در‌واقع هرچه که هست تمرین بسیار، علاقمندی‌ها و مهارت‌های شما در مطالب است.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی بخش دیگری از موفقیت در کنکور را شامل می‌شود. در‌واقع نمونه سؤالات تستی در آزمون‌های آزمایشی سبب می‌شود که برای جلسه کنکور آماده‌تر شوید. همچنین شرایط آزمون‌های آزمایشی کاملاً مشابه کنکور است. در نتیجه کاملاً شما می‌توانید احساس یک آزمون واقعی را تجربه کنید.

از دیگر مزایای شرکت در آزمون‌های آزمایشی رفع هرگونه استرس و اضطراب است. در نهایت تأثیر هوش برای موفقیت در کنکور تا حد بسیار زیادی به مهارت‌های شما مرتبط است.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید