لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

با لیسانس روانشناسی چیکار میشه کرد؟

با لیسانس روانشناسی چیکار میشه کرد؟

بسیاری از شرکت کنندگان کنکور سراسری بعد از ورود به رشته روانشناسی می‌خواهند بدانند که آیا با لیسانس این رشته می‌شود مطب زد؟ و بطور کلی با لیسانس روانشناسی چیکار میشه کرد؟ این سوالات، ذهن بسیاری از متقاضیان و فارق التحصیلان را به خود درگیر کرده است و شایعات در این باره نیز بسیار زیاد است. ما در این مقاله می‌خواهیم به شما در این باره اطلاعات درست و موثق ارائه دهیم تا با پذیرفتن شایعات دیگر به آینده کاری خود صدمه وارد نکنید.

موقعیت شغلی پیش روی روانشناسان

موقعیت شغلی پیش روی روانشناسان

موقعیت شغلی پیش روی روانشناسان بسیار گسترده است و روانشناسان می‌توانند در طیف وسیعی با توجه به علایق خود مشغول به کار شوند.

به صورت کلی رشته روانشناسی جزو رشته‌هایی است که بسیاری از افراد قصد تحصیل در آن را دارند زیرا فکر می‌کنند تنها کاری که در این رشته انجام می‌شود نشستن پشت میز و ارائه مشاوره است. به همین دلیل بسیاری بعد از تحصیل در این رشته تازه با واقعیت‌های موجود در آن آشنا می‌شوند و در نهایت به کارهای دیگر روی می‌آورند.

در این رشته روانشناسان پس از گذراندن دوره‌های بسیار و سپری کردن کارگاه‌های مربوطه در کنار مطالعه تخصصی به مرحله‌ای می‌رسند که بتوانند با تشخیص و ارزیابی درست به مراجعان خود جهت زندگی بهتر و آموختن سبک زندگی سالم‌تر کمک کنند.

در این رشته شما با انواع اختلالات و بیماری‌های روانی آشنا می‌شوید و به همین سبب باید شناخت گسترده‌ای درباره انواع علائم و نشانه‌ها داشته باشید.

در ادامه می‌خواهیم تا به شما درباره موقعیت شغلی پیش روی روانشناسان در دو دسته بسیار پرطرفدار و رایج اطلاعاتی ارائه دهیم؛ پس این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

👈 مشاور

یکی از حوزه‌هایی که روانشناسان می‌توانند در آن فعالیت گسترده‌ای داشته باشند مختص به ارائه مشاوره است. در نظر داشته باشید که مشاوره با درمانگری تفاوت دارد و درمانگری به بررسی و درمان اختلالات حاد می‌پردازد. با این حال بسیاری از روانشناسان در هر دو حوزه مشغول به کار هستند.

انواع و طیف گسترده‌ای از کار شماوره وجود دارد مانند مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان و مشاور پیشرفت تحصیلی و مدیریت برنامه‌ریزی همگی از انواع مختلف حوزه مشاوره است. شما می‌توانید با توجه به علاقه خود در هر یک از حوزه‌های نامبرده مشغول به فعالیت شوید.

👈 مدرس

یکی دیگر از حوزه‌هایی که روانشناسان می‌توانند در آن مشغول به فعالیت شوند به عنوان مدرس و معلم است. روانشناسان می‌توانند دروس مرتبط با خود را در مدارس و حوزه‌های آموزشی به دانش آموزان یاد دهند. ما در ادامه درباره این موضوع به طور مفصل توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

👈 تراپیست/درمانگر

پرطرفدارترین و محبوب‌ترین و البته سخت‌ترین حوزه کار در رشته روانشناسی مربوط به درمانگر بودن است. برای درمانگر شدن شما باید سال‌ها آموزش ببینید و در کارگاه‌های مختلفی شرکت کنید. بسیاری از افراد بعد از اتمام دوره کارشناسی خود، دیگرا خودشان را به عنوان یک روانشناس اعظم می‌شناسند و بهتر است چنین افرادی بدانند که این یک سراب است.

رشته روانشناسی همواره نیاز به مطالعه و به‌روز کردن اطلاعات دارد. الگوهای درمانی و ‌DSM-5 همواره درحال به روز رسانی شدن است و شما باید برای انتخاب بهترین رویکرد و یا شناسایی اختلالات همواره مطالعه داشته باشید.

علاوه بر این دروس دانشگاهی به صورت آکادمیک ارائه می‌شوند و شما در واقع آموزش‌های اصلی را در کارگاه‌های آموزشی زیر نظر سازمان روانشناسی باید بگذرانید. علاوه بر این مطالعه مقالات و کتاب‌های آموزشی شما را در این حرفه موفق‌تر خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که بخش دیگری از تراپیست شدن مربوط به گذراندن کارورزی است. در این بین دانشجویان روانشناسی بالینی کارورزی اجباری و دانشجویان روانشناسی عمومی می‌توانند به صورت اختیاری دوره‌هایی در بیمارستان‌ها و یا کلینیک‌ها بگذرانند تا بتوانند قبل از ورود به دنیای کار با مفاهیم عملی و ارتباط با بیماران آشنا شوند.

تماس با کنکور مشاور

با لیسانس روانشناسی چیکار میشه کرد؟

تحصیل در مقطع لیسانس به مدت چهار سال طول می‌کشد. در این بین بهتر است این را بدانید که شما با داشتن مدرک لیسانس به هیچ عنوان نمی‌توانید کار درمانی انجام دهید. در صورت انجام کار درمانی این اقدام غیر قانونی بوده و ممکن است به دلیل بی‌تجربگی به سلامت روان فرد دیگر آسیب برسانید.

هرگونه شکایت از طرف فرد مراجع کننده پیگرد قانونی دارد به همین دلیل وارد حوزه درمانی نشوید. شما بعد از اتمام چهار سال تحصیل در این رشته می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

👈 با لیسانس روانشناسی چیکار میشه کرد : دستیار روانشناس

همانطور که اشاره کردیم شما بعد از اتمام لیسانس اجازه انجام کار درمانی ندارید. در این میان شما می‌توانید به منظور افزایش مهارت‌های خود در کنار یک روانشناس ماهر به عنوان دستیار مشغول به فعالیت شوید و بسیاری از اصول انجام کار از جمله اخلاق حرفه‌ای را از او بیاموزید.

👈 با لیسانس روانشناسی چیکار میشه کرد : مشاوره تحصیلی

یکی از کارهایی که بسیاری از فارغ التحصیلان لیسانس روانشناسی انجام می‌دهند فعالیت کردن در حوزه روانشناسی مشاوره تحصیلی است. در صورتی که شما فارغ التحصیل دانشگاه‌های برتر باشید شانس بیشتری برای استخدام شدن دارید.

در این حوزه شما بعد از بررسی روحیات و میزان توانایی دانش آموزان برای آن‌ها یک برنامه تحصیلی مناسب تهیه و ارائه می‌کنید. به لحاظ انجام کار و میزان درامد فعالیت در چنین حوزه‌ای می‌تواند برای شما بسیار درامدزا باشد.

آیا با لیسانس روانشناسی میشه مطب زد؟

آیا با لیسانس روانشناسی میشه مطب زد؟

پاسخ این سوال به صورت قطعی خیر است. شما با داشتن مدرک لیسانس اجازه انجام کار درمانی ندارید چه برسد به تاسیس مطب. تاسیس کردن یک مطب فرایند بسیار طولانی و سخت‌گیرانه‌ای دارد. علاوه بر این شما با ۴ سال تحصیل در این حوزه به تخصص دست پیدا نخواهید کرد. برای تاسیس مطب شما باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید.

👈 ادامه تحصیل در مقطع دکترا روانشناسی

تمامی کسانی که در رشته روانشناسی مشغول به تحصیل هستند برای تاسیس مطب باید تحصیلات خود را به صورت کامل به اتمام برسانند و در این بین در دوره‌ها و کارگاه‌های زیادی شرکت کنند.

در واقع اولین شرط تاسیس مطب شرکت در کارگاه‌های آموزشی به مدت زمانی است که سازمان نظام روانشناسی مشخص کرده است و بعد از آن تحصیل تا مقطع دکترا است. ما در یک مقاله جدا بهترین گرایش ارشد روانشناسی را معرفی کرده ایم، میتونید از اون مقاله استفاده کنید.

👈 کسب پروانه اشتغال

بعد از اینکه شما تحصیلات خود را به اتمام رساندید می‌توانید برای کسب پروانه اشتغال درخواست دهید. کسب پروانه اشتغال به این صورت است که شما با مراجعه به سازمان نظام روانشناسی و پر کردن فرم‌های مربوطه اولین اقدام را انجام می‌دهید.

بعد از بررسی مدارک شما توسط سازمان نظام روانشناسی، در صورت قبولی مدارکتان برای شما ظرف چندماه پروانه اشتغال صادر می‌شود. دریافت پروانه استغال تنها برای تاسیس مطب نیست بلکه شما باید برای انجام کار درمانی این مجوز را همراه خود داشته باشید.

👈 مصاحبه

مرحله بعدی شرکت در مصاحبه است. البته خبر خوبی که در چندماه اخیر سازمان نظام روانشناسی منتشر کرد شما برای دریافت مجوز تاسیس مطب دیگر در مصاحبه شرکت نخواهید کرد و این شرط حذف شده است. در گذشته برای کسب این مجوز شما باید در یک مصاحبه مراجع محور شرکت می‌کردید و در صورتی که در این مصاحبه پذیرفته شدید می‌توانستید وارد مرحله بعد شوید.

نکته دیگر در این باره این بود که در صورتی که در مصاحبه قبول نمی‌شدید برای دریافت نوبت مجدد باید بسیار صبر می‌کردید. بودند کسانی که بیش از ۵ سال منتظر دریافت نوبت مصاحبه بودند و در انتها نیز پشیمان می‌شدند. طبق خبر جدید سازمان نظام دیگر خبری از صف‌های طولانی و مدت زمان طولانی وجود ندارد و این شرط برداشته شد.

👈 کسب مجوز تاسیس مطب

مرحله نهایی دریافت مجوز است. برای دریافت مجوز شما بار دیگر مدارک لازم را بارگذاری کرده و در این مرحله به صورت حضوری به سازمان نظام روانشناسی مراجعه می‌کنید.

همانطور که گفته شد امیدواریم متوجه این موضوع شده باشید که برای دریافت مجوز تاسیس مطب به هیچ عنوان نمی‌توانید از مدرک لیسانس خود استفاده کنید. در اخبار جدیدی که منتشر شده است شما برای دریافت پروانه اشتغال باید حتما در کارگاه‌ها شرکت کرده و یک دوره کارورزی نیز طی کنید.

سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده است این کارورزی برای همه اجباری و رایگان خواهد بود. با این حال هنوز اخبار تکمیلی منتشر نشده است.

آیا با لیسانس روانشناسی میشه معلم شد؟

آیا با لیسانس روانشناسی میشه معلم شد؟

بله. شما با لیسانس روانشناسی می‌توانید معلم شوید. معلم شدن در این رشته از دو طریق امکان‌پذیر است. روش اول این است که از طریق آزمون آموزش و پرورش استفاده کنید. شما با شرکت در این آزمون و ارائه مدار‌های خود می‌توانید بعد از گذراندن دوره‌های تربیت مدرس با توجه به منطقه مسکونی خود به عنوان معلم در یکی از دروس مرتبط با روانشناسی و یا به عنوان مشاور مدرسه مشغول به کار شوید.

در این روش شرکت در دوره‌های تربیت مدرس به مدت دو سال است و شما بعد از سپری کردن این دوره می‌توانید برای کار مشغول شوید.

روش دیگر این است که رزومه کاری خود را به مدارس ارائه داده و از طریق کاریابی موقعیت شغلی مدرس و یا مشاور مدرسه را به دست آورید. در این روش شما باید حتما دارای سابقه کاری باشید تا بتوانید مشغول به کار شوید.

از طرفی برای کسانی که علاقه به کار دولتی دارند بهتر است بدانند که در این روش شما تحت حمایت آموزش و پرورش نیستید زیرا از طریق آزمون شرکت نکرده‌اید و در نتیجه بیمه شما توسط یک شخص واریز می‌شود و نه یک نهاد.

با توجه به موارد گفته شده امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده و مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همچنین شما میتونید با مطالعه مقاله معرفی رشته روانشناسی بطور کامل با این رشته آشنا شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید