لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

انتخاب رشته ارشد آزاد ۱۴۰۳

انتخاب رشته ارشد آزاد 1403

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد مجزا از انتخاب رشته سراسری است و داوطلبان کنکور ارشد این شانس را دارند تا بطور مجزا در انتخاب رشته ارشد آزاد شرکت کنند تا با انتخاب واحد های دانشگاه آزاد شانس خودشان را برای قبولی افزایش دهند.

آکادمی کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز انتخاب رشته در ایران در قالب چند مرحله به شما آموزش کاملی در خصوص نحوه انتخاب رشته ارشد آزاد خواهد داد.برای انجام یک انتخاب رشته حرفه ای تا انتها با ما همراه باشید.

۱- راهنمای جامع انتخاب رشته ارشد آزاد

در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد با توجه به اینکه چند واحد با کیفیت بالا و پرطرفدار وجود دارد و از طرفی بسیاری از داوطلبان به دنبال تحصیل در شهر خودشان هستند باید دقت بالایی داشت پس طبق این مراحل پیش برید.

۲- دریافت کارنامه نتایج اولیه ارشد

در اولین قدم برای دریافت کارنامه و نتایج اولیه کنکور ارشد وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanhesh.org شوید و از قسمت کارشناسی ارشد ، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور کارنامه را دریافت کنید.

۳- تحلیل کارنامه ارشد

در کارنامه ای که به شما نمایش داده شده است میتوانید سهیمه ای که جز آن لحاظ شده اید و تراز و رتبه ای که بدست آوردید را مشاهده کنید.دقت داشته باشید برای هر گرایش با عنوان کد ضریب رتبه و نمره بصورت مجزا تعیین شده است تا انتخاب رشته برای شما ساده تر شود.

همچنین انتخاب رشته در دانشگاه هایی که مجاز به شرکت در آن هستید هم در کارنامه قابل مشاهده است برای مثال ممکن است بعضی از داوطلبان به دلیل رتبه بد حتی در انتخاب رشته ارشد آزاد هم مجاز نباشند!

از نظر سهمیه هم رتبه شما طبق سهمیه ای که در آن کنکور داده اید محاسبه شده است و اگر جز سهمیه ایثارگران باشید با وجود تعداد رقیب کمتر از شانس بالاتری برخوردار خواهید بود.

دقت کنید انتخاب رشته باید بر اساس رتبه و تراز مشخص شده برای هر کد ضریب در سهمیه انجام شود و لازم نیست سراغ رتبه کشوری برید.میشه با در نظر گرفتن آخرین رتبه مجاز و رتبه خودتان پیش بینی خوبی از شانس قبولی داشته باشید.

۴- تعیین اولیت در گرایش ها (کد ضریب)

شما در هر رشته ای که آزمون داده باشید شامل چند گرایش است که سازمان سنجش آن را با عنوان کد ضریب در قالب جدولی برای شما مشخص کرده است.در این جدول بطور مجزا رتبه و نمره داوطلب در هر گرایش مشخص شده است تا بتوانید انتخاب رشته ارشد بهتری داشته باشید.

برای مثال ممکن است شما در کد ضریب ۱ رتبه خوبی نداشته باشید اما در کد ضریب ۳ نتیجه قابل قبول تری کسب کرده باشید.در اینصورت در زمان انتخاب رشته اولیت های بیشتری را میتوان کد ضریب ۳ اختصاص داد و به همین ترتیب این روال را برای تمام گرایش ها رعایت کرد.

۵- تعیین اولویت در دانشگاه ها

دانشگاه آزاد دارای واحد های زیادی است که میتوان آن ها را انتخاب کرد.معمولا این واحد های دانشگاهی بیشترین علاقه مندی را دارد.

  • دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
  • دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
  • دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
  • دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
  • دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
  • دانشگاه آزاد واحد کرج
  • دانشگاه آزاد واحد قزوین (باراجین )

پس اگر ساکن تهران هستید یا قصد دارید در تهران تحصیل کنید لازم است این اولویت را رعایت کنید و در غیر اینصورت واحد های مراکز استان منطقه ۱ در اولویت خواهد بود. خارج از این موضوع داوطلبان زیادی انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد را نسبت به شهر خودشان انجام میدهند که این موضوع قبولی را ساده تر میکند.

نکته مهم !

دانشگاه آزاد دارای یک واحد مجازی با عنوان واحد الکترونیکی است که کاملا بصورت غیر حضوری میباشد و تنها لازم است در امتحانات پایان ترم بصورت حضوری شرکت کرد.مدرک این دانشگاه از سوی دانشگاه تهران مرکزی صادر خواهد شد!

موضوعات مرتبط : انتخاب رشته ارشد دانشگاه سراسری

۶- ترکیب اولیت بندی گرایش ها و دانشگاه ها

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که قصد انتخاب رشته ارشد آزاد بر چه اساسی است!

انتخاب رشته ارشد دانشگاه محور

در این رشو داوطلب تمام هدف و اولویتش ورود به واحد دانشگاهی خاصی است.برای مثال داوطلب میخواهد هر طور شده وارد واحد علوم تحقیقات شود پس تمامی گرایش هایی که در این واحد های دانشگاهی وجود دارد انتخاب میکند.البته لازم است در گرایش ها بر اساس رتبه بدست آمده اولویت بندی درستی انجام شود.

به همین ترتیب در مابقی واحد های دانشگاهی آزاد هم چنین روالی پیش میرود تا ۱۰۰ اولویت موجود پر شود.به این روش انتخاب رشته دانشگاه محور گفته میشود.

انتخاب رشته ارشد آزاد گرایش محور

بعضی از داوطلبان هم برایشان گرایش و علاقه در اولویت است.در اینصورت برعکس کار قبلی انجام میشود در واقع داوطلب کد ضریب ها را اولویت بندی میکند و به ترتیب از بهترین دانشگاه تا آخرین اولویت دانشگاهی مد نظر قرار میدهد.

بعد از اولویت بندی هر گرایش سراغ گرایش بعدی میرود و به همین ترتیب تمام کد ضریب ها را به ترتیب در واحدهای دانشگاهی مد نظر جانمایی میکند.

۷- چینش نهایی

حالا شما اولویت بندی درستی از گرایش و دانشگاه هایی دارید که به آن علاقه مند هستید و بر اساس رتبه و تراز و آخرین رتبه های قبولی اولویت بندی خوبی انجام دادید.انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد به شما اجازه میدهد تا ۱۰۰ اولویت در سایت وارد کنید.

اگر تعداد انتخاب های شما کمتر بود که هیچ اما اگر بیشتر بود سعی کنید انتخاب های رویایی را حذف کنید و چند انتخاب بد بینانه در ۵ اولویت انتهایی نگه دارید.

برای مثال اگر رتبه شده در کنکور ارشد ۴۰۰۰ شده است بطور قطع نمیتوانید در دانشگاه علوم تحقیقات قبول شوید مگر اینکه رشته و گرایش انتخابی شما بسیار کم تقاضا باشد و در واحد علوم تحقیقات هم ارائه شده باشد.

پس با تصور اینکه چون دانشگاه آزاد است میتوان به سادگی قبول شد سراغ انتخاب رشته نرید و با تمرکز و منطق و واقع بین بودن این فرآیند را انجام دهید تا انتخاب های شما نسوزد.

مراحل انتخاب رشته ارشد آزاد

  • ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس azmoon.org
  • انتخاب گزینه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد
  • دریافت دفترچه انتخاب رشته ارشد آزاد
  • خرید کارت اعتباری انتخاب رشته با کد ملی خودتان
  • ورود از طریق کد دسترسی انتخاب رشته ارشد آزاد در انتهای کارنامه
  • وارد کردن اولویت های لیست شده
  • دریافت رسید انتخاب رشته از سامانه

نکته !

بعد از وارد کردن اولویت ها و دریافت رسید از سایت امکان ویرایش تا ۵ بار برای تمام داوطلبان قرار داده شده است.

موضوعات مرتبط : لیست رشته های شناور ارشد

زمان انتخاب رشته ارشد آزاد

بعد از برگزاری کنکور ارشد در اسفند ماه نتایج اولیه در نیمه خرداد منتشر میشود و با فاصله ۳ روزه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد آغاز خواهد شد.معمولا یک هفته مهلت برای انتخاب رشته قرار داده میشود تا داوطلب در این مدت با تحقیق و بررسی های لازم بهترین انتخاب رشته ممکن را انجام دهند.

مشاوره انتخاب رشته ارشد آزاد در کنکور مشاور

مجموعه کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز انتخاب رشته در ایران سعی داشته است با استفاده از مشاوران و کارشناسانی که دارای تجربه زیاد و کافی هستند و در رشته تحصیلی شما تحصیل کرده اند استفاده کند تا هم درک بهتری از انتخاب رشته ایجاد شود و هم تا جای امکان به حرفه ای ترین شکل ممکن انتخاب رشته انجام شود.

در کنکور مشاور میتوانید برای انجام انتخاب رشته از خدمات حضوری و تلفنی استفاده کنید و در هر رشته ای که آزمون داده اید با خیال راحت از کارشناسان ما مشاوره بگیرید یا صفر تا صد انتخاب رشته را به ما بسپارید.

انتخاب رشته ارشد در کنکور مشاور حداقل در دو مرحله انجام میشود:

✔️ ابتدا جلسه توجیهی تحلیل کارنامه و شانس قبولی های داوطلب بررسی خواهد شد.

✔️ در جلسه بعدی انتخاب رشته به داوطلب ارائه میشود تا با بازبینی نهایی وارد سامانه شود.

نکته

داوطلبانی که میخواهند بصورت حضوری یا تلفنی از مشاوره استفاده کنند میتوانند هر دو مرحله را در یک جلسه انجام دهند.

توصیه

توصیه میکنیم تا مجوزهای کنکور مشاور برای فعالیت های حضوری و آنلاین را در سایت بطور دقیق بررسی کنید تا با خیال راحت شما هم کنکور مشاوری شوید.

سوالات متداول در خصوص انتخاب رشه ارشد دانشگاه آزاد

بهرین واحد دانشگاه آزاد کدام است؟

در حال حاضر با توجه به اینکه واحد علوم تحقیقات بیشتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب دانشجو دارد توانسته است با رشد چشمگیری در رنکینگ حتی از بعضی از دانشگاه های دولتی پیشی بگیرد.

شانس قبولی در کدام واحد های دانشگاه آزاد بیشتر است؟

هر چقدر واحد انتخابی در شهر های دورتر باشد یا در مرکز استان قرار نگیرد شانس بالاتر خواهد بود.

چند اولیت در انتخاب رشته ارشد آزاد میتوان انتخاب کرد؟

حداکثر ۱۰۰ انتخاب برای تمام داوطلبان وجود دارد.

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد کجا قرار دارد؟

انتهای کارنامه یک کد با عنوان کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است.

از کجا راجع به آخرین رتبه های قبولی سال های گذشته اطلاع پیدا کنم؟

با کنکور مشاور تماس بگیرید تا در این خصوص به شما اطلاع داده شود.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید