لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۳

انتخاب رشته ارشد 1403

انتخاب رشته ارشد به دلیل وجود گرایش های مختلف در هر رشته و تعیین رتبه و تراز برای هر گرایش توسط سازمان سنجش کمی سردرگم کننده است.داوطلبان برای انتخاب رشته صحیح و حرفه ای باید از رتبه های قبولی در گرایش ها مطلع باشند.

همین موضوع در اولویت بندی ها هم تاثیر گذار است در واقع داوطلبان باید طوری اولویت بندی انجام دهند که هم بر اساس رتبه در گرایش مد نظر باشد و هم علاقه را معیار قرار دهند.در ادامه به شما کمک میکنیم تا انتخاب رشته کارشناسی ارشد را به نحو احسن انجام دهید.

راهنمای جامع انتخاب رشته ارشد

برای اینکه بتونید به سادگی اینکار را انجام دهید و البته بهترین نتیجه هم بگیرید باید کمی زیرک باشید.در انتخاب رشته ارشد مراحل مشخصی وجود دارد که به شما توضیح خواهیم داد تا با رعایت آن به سادگی نتیجه بگیرید.

۱- دریافت کارنامه نتایج اولیه ارشد

در اولین قدم وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org شوید و از قسمت کارشناسی ارشد که در سایت مشخص است با وارد کردن نام کاربری و رمزی که در اختیار دارید کارنامه نتایج اولیه را دریافت کنید.

۲- تحلیل کارنامه ارشد

اگر نگاهی به کارنامه انداخته باشید برای شما در هر کد ضریب رتبه و ترازی مشخص شده است همچنین سهمیه ای که در آن کنکور داده اید وجود دارد و در نهایت برای انتخاب رشته در هر جنس دانشگاهی وضعیت مجاز و غیر مجاز به شما نمایش داده میشود.

برای مثال ممکن است داوطلب در انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم مجاز نباشد اما برای انتخاب رشته در دانشگاه های پردیس یا آزاد مجاز شده باشد.این موضوع به شما کمک میکند تا اولویت بندی بهتری داشته باشید.

از نظر سهمیه هم رتبه شما طبق سهمیه ای که در آن کنکور داده اید محاسبه شده است و اگر جز سهمیه ایثارگران باشید با وجود تعداد رقیب کمتر از شانس بالاتری برخوردار خواهید بود.

تراز هم همان نمره است در واقع بر اساس نمره ای که بدست آورید و رتبه ای که در گرایش برای شما مشخص شده است باید انتخاب رشته کنید و این مورد بر اساس رتبه و تراز سهمیه ملاک قرار داده شود نه کشور!

۳- تعیین اولیت در گرایش ها (کد ضریب)

شما در هر رشته ای که آزمون داده باشید شامل چند گرایش است که سازمان سنجش آن را با عنوان کد ضریب در قالب جدولی برای مشخص کرده است.در این جدول بطور مجزا رتبه و نمره داوطلب در هر گرایش مشخص شده است تا بتوانید انتخاب رشته ارشد بهتری داشته باشید.

برای مثال ممکن است شما در کد ضریب ۱ رتبه خوبی نداشته باشید اما در کد ضریب ۳ نتیجه قابل قبول تری کسب کرده باشید.در اینصورت در زمان انتخاب رشته اولیت های بیشتری را میتوان کد ضریب ۳ اختصاص داد و به همین ترتیب این روال را برای تمام گرایش ها رعایت کرد.

۴- تعیین اولویت در دانشگاه ها

جنس های دانشگاهی مختلفی در انتخاب رشته ارشد وجود دارد برای مثال میتوانید فقط از دانشگاه های دولتی دوره روزانه انتخاب کنید البته به شرطی که رتبه خوبی داشته باشید یا صرفا انتخاب رشته شما دانشگاه محور ( با هدف اپلای ) باشد.

یا میتوانید در انتخاب رشته کد رشته های مربوط به دانشگاه پردیس، پیام نور و غیر انتفاعی هم قرار دهید تا شانس قبولی افزایش پیدا کند.این روال به داوطلبانی توصیه میشود که نتایج آن ها متوسط یا حتی بد است!

پس جنس های دانشگاهی مد نظر هم اولویت بندی کنید و لیست مرتبطی از آن بنویسید تا وارد مرحله بعدی شویم.

موضوعات مرتبط: انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

۵- ترکیب اولیت بندی گرایش ها و دانشگاه ها

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که قصد انتخاب رشته ارشد ما بر چه اساسی است!

انتخاب رشته ارشد دانشگاه محور

بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد سعی دارند تا وارد یکی از دانشگاه های خوب مانند دانشگاه تهران یا شریف یا علامه شوند و زیاد برای آن ها گرایشی که قرار است در آن تحصیل کنند ملاک نیست.خب اگر چنین قصدی دارید کد ضریب های اولویت بندی شده در لیست دانشگاه های اولویت بندی شدی قرار دهید و بعد از تکمیل هر دانشگاه سراغ اولیت بعدی برید.

برای مثال اگر هدف ورود به دانشگاه تهران است میتوان گرایش های مد نظر را که در دانشگاه تهران ارائه شده است به ترتیب علاقه چید و بعد سراغ دانشگاه بعدی رفت و به همین ترتیب تمرکز روی ورود به دانشگاه قرار داده شود تا گرایش!

انتخاب رشته ارشد گرایش محور

بعضی از داوطلبان هم برایشان گرایش و علاقه در اولویت است.در اینصورت برعکس کار قبلی انجام میشود در واقع داوطلب کد ضریب ها را اولویت بندی میکند و و به ترتیب از بهترین دانشگاه تا آخرین اولویت دانشگاهی مد نظر قرار میدهد.

بعد از اولویت بندی هر گرایش سراغ گرایش بعدی میرود و به همین ترتیب تمام کد ضریب ها را به ترتیب در دانشگاه های مد نظر جانمایی میکند.

۶- چینش نهایی

حالا شما اولویت بندی درستی از گرایش و دانشگاه هایی دارید که به آن علاقه مند هستید و بر اساس رتبه و تراز و آخرین رتبه های قبولی اولویت بندی خوبی انجام دادید.انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری به شما اجازه میدهد تا ۱۰۰ اولویت در سایت وارد کنید.

اگر تعداد انتخاب های شما کمتر بود که هیچ اما اگر بیشتر بود سعی کنید انتخاب های رویایی را حذف کنید و چند انتخاب بد بینانه در ۵ اولویت انتهایی نگه دارید.

برای مثال اگر رتبه کنکور کارشناسی ارشد شما ۳۵۰۰ شده است و در رشته عمران آزمون دادید قطعا شانس قبولی در تمام گرایش های دانشگاه تهران و شریف را نخواهید داشت پس بهتر است منطقی باشید و اولویت های مربوط به این دو دانشگاه را حذف کنید.

در عوض میتوانید اولویت هایی که قبولی ساده تری دارد و بازهم جز دانشگاه های خوب محسوب میشود را به لیست اضافه کنید.

موضوعات مرتبط : لیست رشته های شناور ارشد

مراحل انتخاب رشته ارشد

✔️ ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org

✔️ انتخاب گزینه کارشناسی ارشد

نحوه انتخاب رشته ارشد

✔️ انتخاب گزینه انتخاب رشته از منوی سمت راست

راهنمای انتخاب رشته ارشد

✔️ وارد کردن نام کاربری و رمز و ورود به سامانه

✔️ وارد کردن اولویت ها

✔️ دریافت رسید انتخاب رشته از سامانه

نکته !

بعد از وارد کردن اولویت ها و دریافت رسید از سایت امکان ویرایش تا ۵ بار برای تمام داوطلبان قرار داده شده است.

موارد مهم در خصوص انتخاب رشته ارشد

  • میتوان در گروه آزمایشی شرکت کرد و کارنامه مجزا صادر خواهد شد.
  • شهریه دانشگاه های پردیس بیش از ترمی ۲۰ میلیون تومان است.
  • انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد بصورت مجزا باید انجام شود.
  • اگر در دانشگاه خوبی قبول نمیشوید بهتر است انتخاب رشته بومی انجام دهید.
  • با اطلاع از آخرین رتبه های قبولی انتخاب رشته را انجام دهید.
  • سمانه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد azmoon.org

زمان انتخاب رشته ارشد

بعد از برگزاری کنکور ارشد در اسفند ماه نتایج اولیه در نیمه خرداد منتشر میشود و همزمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد آغاز خواهد شد.معمولا یک هفته مهلت برای انتخاب رشته قرار داده میشود تا داوطلب در این مدت با تحقیق و بررسی های لازم بهترین انتخاب رشته ممکن را انجام دهند.

مشاوره انتخاب رشته ارشد در کنکور مشاور

مجموعه کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز انتخاب رشته در ایران سعی داشته است با استفاده از مشاوران و کارشناسانی که دارای تجربه زیاد و کافی هستند و در رشته تحصیلی شما تحصیل کرده اند استفاده کند تا هم درک بهتری از انتخاب رشته ایجاد شود و هم تا جای امکان به حرفه ای ترین شکل ممکن انتخاب رشته انجام شود.

در کنکور مشاور میتوانید برای انجام انتخاب رشته از خدمات حضوری و تلفنی استفاده کنید و در هر رشته ای که آزمون داده اید با خیال راحت از کارشناسان ما مشاوره بگیرید یا صفر تا صد انتخاب رشته را به ما بسپارید.

انتخاب رشته ارشد در کنکور مشاور حداقل در دو مرحله انجام میشود:

✔️ ابتدا جلسه توجیهی تحلیل کارنامه و شانس قبولی های داوطلب بررسی خواهد شد.

✔️ در جلسه بعدی انتخاب رشته به داوطلب ارائه میشود تا با بازبینی نهایی وارد سامانه شود.

نکته !

داوطلبانی که میخواهند بصورت حضوری یا تلفنی از مشاوره استفاده کنند میتوانند هر دو مرحله را در یک جلسه انجام دهند.

توصیه

توصیه میکنیم تا مجوزهای کنکور مشاور برای فعالیت های حضوری و آنلاین را در سایت بطور دقیق بررسی کنید تا با خیال راحت شما هم کنکور مشاوری شوید.

سوالات متداول

ظرفیت کدام دانشگاه ها بیشتر است؟

اگر نگاهی به دفترچه انداخته باشید دانشگاه های شهریه پرداز از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند.

شانس قبولی در کدام دانشگاه های دولتی بیشتر است؟

تراز بندی دانشگاه های دولتی در ارشد را میتوان بر اساس منطقه بندی شهر ها در نظر گرفت.

چند اولیت در انتخاب رشته ارشد میتوان انتخاب کرد؟

حداکثر ۱۰۰ انتخاب برای تمام داوطلبان وجود دارد.

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد کجا قرار دارد؟

انتهای کارنامه یک کد با عنوان کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است.

نحوه اعتراض به نتیجه کنکور ارشد چگونه است؟

بعد از انتشار کارنامه سازمان سنجش لینک مخصوص ثبت اعتراض در سایت قرار میدهد.

از کجا راجع به آخرین رتبه های قبولی سال های گذشته اطلاع پیدا کنم؟

با کنکور مشاور تماس بگیرید تا در این خصوص به شما اطلاع داده شود.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید