لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

اطلاعیه جدید تغییرات کنکور ۱۴۰۳

در چند سال اخیر قوانین جدیدی در رابطه با برگزاری کنکور سراسری تصویب و در آخرین اقدام یعنی کنکور سراسری ۱۴۰۲ این قوانین به اجرا رسید. بعد از برگزاری کنکور سراسری دوباره حرف از بازگشت قوانین قوانین به حالت قبل شد که همین موضوع بسیاری از داوطلبان را در مورد تغییرات کنکور ۱۴۰۳ سر در گم کرده است!

اگر میخوای تمامی تغییرات کنکور ۱۴۰۳ را بدونید و با خیال راحت از آخرین قوانین تصویب شده مطلع شید فقط کافیه تا انتهای همین مقاله با ما همراه باشید مطمعن باش به روز ترین و قطعی ترین تغییرات را برای شما بررسی خواهیم کرد تا با خیالت راحت بری سراغ برنامه ریزی و موفقیت در کنکور!

کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟

همانطور که قطعا میدانید در مرداد ماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه ای تصمیم بر این گرفت که تاثیر معدل در کنکور دیگر مثبت نباشد و معدل داوطلبان کنکور در تمام گروه های آزمایشی با تاثیر قطعی اعمال شود.

همچنین قرار بر این شد تا کنکور در ۲ نوبت در سال برگزار شود و نمره بهتر بعنوان ملاک سنجش داوطلبان در نظر گرفته شود.

یکی دیگر از مصوبات حذف دروس عمومی از کنکور سراسری در تمام گروه های آزمایشی و تاثیر گذاری آن ها بر اساس نمره امتحانات نهایی بود که برای بعضی از داوطلبان خوشایند و برای بعضی دیگر نا امید کننده بود.

در نهایت با کش و قوس های فراوان و جلسات متعدد این طرح تصویب و در کنکور ۱۴۰۲ اعمال شد . داوطلبان در دی و تیر ماه در کنکور سراسری شرکت کردند و با تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی شامل دروس عمومی و اختصاصی و تاثیر ۶۰ درصدی کنکور شامل دروس اختصاصی نمرات نهایی آن ها محاسبه شد.

شاید در ابتدا این موضوع کمی پیچیده بود و حتی در زمان انتشار کارنامه که در دو نوبت انجام شد داوطلبان کنکور سر در گم بودند اما در هر صورت روند انتخاب رشته هم تمام شد و تنها اتفاق متفاوت اعلام نتایج نهایی با دیر کرد ۱۵ روزه نسبت به قبل بود.

شوک به داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ !

در این بین ناگهان مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه مصوبه ای را به تصویب رساند که در آن تمامی مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو ، و کنکور به مدت ۴ سال به حالت کنکور ۱۴۰۱ و قبل از آن باید اجرا میشد!

شورای نگهبان به عنوان نهاد تایید نهایی قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای فوق العاده تمامی مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی را رد کرد تا به این ترتیب تغییرات کنکور ۱۴۰۳ فقط بر اساس موارد از قبل پیش بینی شده ای باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳

در کنکور ۱۴۰۳ هم تاثیر سوابق تحصیلی قطعی است و در تغییری که نسبت به کنکور ۱۴۰۲ دارد تاثیر سوابق تحصیلی بصورت ۵۰ درصد قطعی لحاظ خواهد شد. در واقع نمرات دروس عمومی و اختصاصی داوطلبان ۵۰ درصد نمره نهایی داوطلب را تشکیل خواهد داد.

تاثیر سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ برای نظام آموزشی ۳-۳-۶

در گروه های آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان ۵۰ درصد است که ۲۸ درصد مربوط به دروس عمومی و ۲۲ درصد مربوط به دروس اختصاصی میباشد.

تاثیر سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ برای نظام ترمی واحدی

در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی تاثیر سوابق تحصیلی بصورت قطعی ۳۷٫۵ درصد مربوط به سوابق تحصیلی دیپلم و ۱۲٫۵ درصد مربوط سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی اعمال خواهد شد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هنر و زبان های خارجی ۱۴۰۳

در کنکور هنر و زبان های خارجی ۱۴۰۳ تاثیرات سوابق تحصیلی به این صورت میباشد:

داوطلبان نظام ۳-۳-۶: تاثیر سوابق تحصیلی با ۲۸ درصد تاثیر قطعی اعمال میشود.

داوطلبان سالی واحدی ک تاثیر سوابق تحصیلی با ۲۸ درصد تاثیر قطعی اعمال میشود که ۲۱ درصد مربوط به نمرات دیپلم و ۷ درصد مربوط به نمرات پیش دانشگاهی میباشد.

نکته بسیار مهم

در رابطه با کنکور هنر و زبان های خارجی فقط سوابق تحصیلی دروس عمومی ملاک است و دروس اختصاصی به هیچ عنوان در نمره کل نهایی سوابق تحصیلی تاثیر گذار نخواهد بود.

توجه

در اطلاعیه اخیر سازمان سنجش آمده است کسانی که دارای دیپلم آموزش و پرورش در هر کدام از رشته های زیر هستند:

  • علوم ریاضی و فنی
  • علوم تجربی
  • علوم انسانی
  • فنی و حرفه ای
  • کار و دانش
  • طلاب حوزه علمیه

باید برای شرکت در کنکور سراسری از طریق آموزش و پرورش منطقه محل سکونت اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی کنند در غیر اینصورت دروسی که فاقد نمره سابقه تحصیلی باشد صفر در نظر گرفته میشود!

خبر خوب

در صورتی که در این شرایط قرار دارید تنها کافیست برای انجام ترمیم معدل از طریق آموزش و پرورش منطقه محل سکونت درخواست دهید تا با شرکت در امتحانات نهایی یا اقدام به ایجاد سوابق کنید یا نمره خود را بهبود ببخشید.

برای مشاهده سوابق تحصیلی میتوانید از سامانه my.medu.ir استفاده کنید.

تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ۱۴۰۳

تغییرات کنکور ۱۴۰۳

در تغییرات کنکور ۱۴۰۳ نسبت به کنکور قبلی دروس اختصاصی در کنکور کمی از تاثیر گذاری خود را از دست میدهند و به این تریب در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی تاثیر دروس اختصاصی به از ۶۰ به ۵۰ درصد میرسد.

همچنین در رابطه با کنکور هنر و زبان های خارجی با توجه به تاثیرات ۲۸ درصدی سوابق تحصیلی مابقی تاثیر گذاری مربوط به مواد امتحانی این دو مجموعه آزمایشی میشود که برابر با ۷۲ درصد تاثیر قطعی است.

به زبان ساده تر بر خلاف ۳ گروه آزمایشی دیگر کنکور ۷۲ درصد تعیین کننده نمره کل نهایی داوطلبان است بعلاوه اینکه در کنکور هنر آزمون عملی با ضریب مشخص نیز وجود دارد در واقع نمره کل نهایی داوطلبان کنکور هنر از ۳ قسمت تشکیل میشود:

  • سوابق تحصیلی دروس عمومی
  • نمره آزمون سراسری
  • نمره آزمون عملی ( امکان شرکت در ۲ رشته وجود دارد )

زمان ثبت نام و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟

کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دو نوبت انجام خواهد شد و بهترین نمره در این دو آزمون برای نمره نهایی در نظر گرفته میشود.

زمان ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳
نوبت اول۵/۹/۱۴۰۲ تا ۱۲/۹/۱۴۰۲
نوبت دوم۷/۱/۱۴۰۳ تا ۱۲/۱/۱۴۰۳
زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳
نوبت اول۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
نوبت دوم۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳

کنکور سراسری در گروه های مختلف در تاریخ های گفته شده و روز های پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد و لازم است داوطلبان در صورت علاقه مندی به شرکت در هر کدام از نوبت های تعیین شده بموقع در زمان مقرر اقدام به ثبت نام کنند.

مواد امحتانی و ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟

هیچگونه تغییری در این مورد نسبت به کنکور قبلی وجود ندارد و در تمام  گروه های آزمایشی داوطلبان دروس اختصاصی مشخص را با ضرایب قبلی در قالب سوالات تستی باید پاسخ دهند.

دروس اختصاصی و ضرایب کنکور تجربی ۱۴۰۳

درسضریبتعداد سوال
زیست شناسی۱۲۴۵
شیمی۹۳۵
فیزیک۷۳۰
ریاضی۷۳۰
زمین شناسی۱۱۵

دروس اختصاصی و ضرایب کنکور ریاضی ۱۴۰۳

درسضریبتعداد سوال
شیمی۷۳۰
فیزیک۹۳۵
ریاضی۱۲۴۰

دروس اختصاصی و ضرایب کنکور انسانی ۱۴۰۳

درسضریبتعدا سوال
زبان و ادبیات فارسی۸۳۰
ریاضی۶۲۰
زبان عربی۵۲۰
تاریخ و جغرافیا۵۲۰
علوم اجتماعی۵۱۵
فلسفه و منطق۵۲۰
اقتصاد۲۱۵
روانشناسی۲۱۵

دروس اختصاصی و ضرایب کنکور هنر ۱۴۰۳

درسضریبتعداد سوال
درک عمومی هنر۱۲۵۰
درک عمومی ریاضی و فیزیک۵۳۰
خلاقیت تصویری و تجسمی۳۲۰

 دروس اختصاصی و ضرایب کنکور زبان های خارجی ۱۴۰۳

درس ضریبتعداد سوال
زبان تخصصی۱۷۰

ضرایب دروس سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟

تغییرات کنکور سراسری در مورد ضرایب هر کدام از دروس پایه دوازدهم برای نظام جدید ها و دروس مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام سالی واحدی وجود دارد که به محض اعلام سازمان سنجش در این باره آخرین تغییرات را برای شما عزیزان منتشر میکنیم.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید