لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

آموزش حفظ کردن درس

آموزش حفظ کردن درس

حفظ کردن درس در میان تمام دانش آموزان از پایه ابتدایی گرفته تا متوسطه دوم همیشه دغدغه ای برای دانش آموزان و خانواده ها بوده است. کنکور مشاور در این مطلب به آموزش حفظ کردن درس با روش های اصولی و علمی و تایید شده در سطح جهانی میپردازد.

ما سعی داریم تا دلیل عدم حفظ کردن درس را برای شما بررسی کنیم و بعد از این ریشه یابی مهم و کاربردی روش ها و بهترین تکنیک هایی که حتما میتواند شما را در حفظ دروس عمومی و مفاهیم تخصصی کمک کند آموزش دهیم. این مطلب مهم را از دست نده و تا انتها با ما همراه باش.

چرا نمیتوانیم درس ها را خوب حفظ کنیم؟

چرا نمیتوانیم درس ها را خوب حفظ کنیم؟

دانش آموزان زیادی هستند که در حفظ کردن دروس مخصوصا دروس عمومی و دروسی که مفهومی هستند مانند شیمی و زیست شناسی دچار مشکل هستند و همین موضوع باعث نگرانی های خانواده و خود دانش آموز میشود.

اگر دانش آموز مقطع متوسطه دوم هستید در رابطه با این موضوع باید حساسیت های بیشتری داشته باشید چرا که طبق اعلام سازمان سنجش تاثیرات سوابق تحصیلی در هر ۳ پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم هم برای دروس عمومی و هم دروس تخصصی قطعی و تا ۶۰ درصد در نمره نهایی کنکور تاثیر گذار است.

حالا که اهمیت گرفتن نمره خوب را متوجه شدیم باید ریشه یابی انجام شه تا به سرعت مشکل حفظ کردن دروس از بین برود.عمدتا دانش آموزان به این دلایل نمیتوانند در حفظ دروس موفق باشند.

👈 آموزش بد

متاسفانه کیفیت آموزشی در بسیاری از مدارس و شهر ها خوب نیست و دانش آموزانی که وارد مدارس دولتی میشوند از کمترین کیفیت آموزشی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده در نتایج کنکور دانش آموزان مدارس دولتی رتبه های خوبی دریافت نکنند.

زمانی که آموزش و در واقع پایه آموزش درست به دانش آموز منتقل نشود نباید از دانش آموز انتظار داشت تا به سرعت دروس را فراگیرد و حفظ کند و به ناچار باید سراغ آموزشی خارج از مدرسه بریم تا عقب افتادگی ها جبران شود.

👈 فشار خانواده

زمانی که خانواده ها به دانش آموز برای درس خوندن فشار میارن طبیعی است دانش آموز در این سن و سال دچار استرس و نگرانی شود در نتیجه نمیتوانند با تمرکز کافی درس بخوانند و نتیجه آن حفظ نکردن یا درست حفظ نکردن درس ها است.

👈 پرش افکار

پرش افکار در واقع وضعیتی است که دانش آموز در آن علاوه بر درس همزمان به مواردی دیگری هم فکر میکند.برای مثال در زمان درس خواندن چشم ها رو کتاب است اما فکر جای دیگری میباشد و به یکباره دانش آموز متوجه میشود زمان زیادی گذشته است و هنوز در همان صفحه مانده و از چیزهایی که خونده چیزی یادش نیست.

👈 سختی مباحث درسی

کمتر دانش آموزی است که بگوید یاد گیری تمام مباحث از تمام دروس برایش ساده است.طبیعی است که دانش آموزان در چند مبحث در یاد گیری دچار مشکل باشند و این موضوع یک مشخصه از فعالیت مغزی است.اصطلاحا میگویند فرد در بعضی از موارد استعداد دارد و در بعضی موارد نه!

👈 عدم علاقه و تمایل

علاقه و انگیزه و تمایل به یادگیری شاید مهم ترین موضوع در یادگیری و پیش روی در دورس است و زمانی که دانش آموزی به درسی که میخواند علاقه نداشته باشد طبیعی است که نتواند به راحتی دروس را حفظ کند.برای مثال خیلی از دانش آموزان در درس عربی دچار مشکل هستند و این موضوع دقیقا از عدم علاقه ریشه دارد.

👈 انتخاب رشته غلط

در انتخاب رشته نهم به دهم و دروازه ورود به مقطع متوسطه دوم متاسفانه بر اساس معیارهای صحیح انتخاب رشته انجام نمیشود و خانواده ها بجای دانش آموز تصمیم میگیرند.وقتی دانش آموز وارد مقطع متوسطه دوم که دروس تخصصی تر است میشوند به یکباره از محیط شوکه میشوند.

در زمان درس خواندن تمرکز ندارند و دائما پیش خودشان میگویند چرا این رشته انتخاب شده است. فرض کنید قرار است کاری انجام دهید مثلا قرار است در مکانیکی مشغول بکار شوید آیا وقتی استعداد و توانایی شما در مکانیکی نباشد میتوانید صحیح و درست کار کنید؟!

👈 قیاس با دیگران

متاسفانه دانش آموزان توسط خودشان یا خانواده دائما با دیگر دانش آموزان مدرسه یا حتی دوست و فامیل قیاس میشوند.به آن ها گفته ببین ریاضی پسر خالت چقدر خوبه یا اصلا حواست هست همکلاسیت چقدر درس فارسیو خوب بلده!

چطور میتوان با این همه قیاس و فشار ذهنی که به دانش آموز وارد میشود از او انتظار داشت تا تمام دروس را یاد بگیرد و حفظ کند؟

👈 نداشتن انگیزه و هدف

بنا به دلایل زیادی که در مقالات دیگر بطور تخصصی راجع به آن صحبت کردیم یک سری از دانش آموزان اصلا هدف و انگیزه کافی برای درس خواندن ندارند و همین موضوع باعث میشود با جون و دل و تمام تلاش درس نخوانند.قطعا نمیشود به زور چیزی را حفظ کرد!

پیشنهاد ما به شما : انگیزه برای درس خواندن

👈 عدم استفاده از منابع کمک آموزشی

شما نمیتوانید درس ها را خوب حفظ کنید و نیاز به آموزش حفظ کردن درس دارید خب ایرادی ندارد که از منابع کمک آموزشی مثل کتاب یا ویدیوهای آموزشی و معلم خصوصی استفاده کنید.این راه قطعا باعث پیشرفت و بالا رفتن توانایی های شما میشود.

تماس با کنکور مشاور

آموزش حفظ کردن درس

تا اینجا متوجه شدیم مهم ترین دلایلی که در عدم یاد گیری و حفظ کردن دروس نقش دارد چه مواردی هستند.حالا  باید سراغ روش هایی بریم که ما را در این راه کمک کند تا بتوانیم در امتحانات نهایی و کنکور بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاریم.

👈 درس خواندن در مکان درست

هر کسی میتواند در یک جا و در یک شرایط بخصوص بالا ترین بهره وری را داشته باشد.ممکن است کسی در کتابخانه خوب درس بخواند و دانش آموز دیگر در منزل راحت باشد.به هر حال باید محیط آرام و خوبی برای درس خواندن فراهم کنید این اولین قدم در بالا بردن توانایی حفظ دروس است.

👈 آموزش حفظ کردن درس : از نوشتن غافل نشو

زمانی که در حال درس خواندن هستی مخصوصا دروس مفهومی میتونی نکات مهم را یادداشت کنید یا برای یادگیری بهتر چند بار با نوشتن تکرار انجام دهید تا مطلب بهتر برایتان جا بیوفتد.فراموش نکن که حتی خداوند در قرآن کریم به قلم قسم خورده است.از نوشتن جا نمون!

👈 حل سوال و تمرین

بعد از خوندن هر مطلبی حتما همان موقع به حل سوال مشغول شو.باید بدونی اگر خواندن یکبار اتفاق بیوفتد تمرین و برخورد با نمونه سوالات باید ۵ بار باشد تا حفظ کردن درس برای شما قطعی شود.

👈 آموزش حفظ کردن درس : تکرار و مرور

در برنامه درسی ای که برای خودت چیدی باید زمانی هم برای تکرار و مرور قرار بدی.زمانی که بارها تکرار اتفاق بیوفتد بطور ناخودآگاه مطلب وارد حافظه بلند مدت خواهد شد و حفظ درس بسیار ساده میشود.

مثالی میزنیم تا درک موضوع راحت تر شود.فرض کنید به آدرسی جدید نقل مکان کرده اید و در روزها و شاید هفته های اول برای اینکه فاصله خونه تا مدرسه یا هر جای دیگه رو بخواید برید حتی شاید لازم باشه از دیگران آدرس بپرسید یا دائما به تابلو ها و اسم خیابان ها دقت کنید.

اما بعد از مدتی اینقدر این مسیر برای شما تکرار میشود که حتی لازم نیست به مسیر فکر کنید و حتی اگر در طول مسیر سرتان تو گوشی هم باشه صاف میرید دم در خونه.این توانایی مغز با تکرار و تمرین زیاد در هر کاری از جمله درس خواندن بوجود میاد.

👈 خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یکی از راه هایی است که اولا سرعت درس خواندن را در دوران جمع بندی به شدت افزایش میدهد دوما باعث میشود شما کد نویسی ای از الگوریتم مغزی خودتان داشته باشید.خلاصه نویسی دقیقا مانند تقلب است و باید بسیار خلاصه و کوتاه و بصورت کد هایی نوشته شود که فقط ما را یاد مطالبی که مطالعه کردیم بیاندازد.

زمانی که خلاصه نویسی انجام شود و شما هر از گاهی مطالب نوشته شده را مرور کنید در واقع به مغزتان تقلب میرسانید و آموزش حفظ کردن درس به سرعت تاثیراتش را نشان میدهد.اصلا از خلاصه نویسی غافل نشو و روش های خلاصه نویسی را اصولی یاد بگیر.

کنکوری عزیز پیشنهاد میکنیم با خواندن مقاله کامل خلاصه نویسی برای کنکور بطور کامل با این موضوع آشنا شوید.

👈 آموزش حفظ کردن درس : گوشیتو بنداز دور!

باید تمام اولویت و تمرکز شما درس باشه و در زمان درس خوندن به هیچ چیز و هیچ کس فکر نکنی چه برسه به اینکه همزمان با درس خوندن گوشی دستت باشه یا دائما در شبکه های اجتماعی بچرخی!

وقتی تمرکز نداری و دائما حواست به جای دیگست یا همش منتظری واست پیامی بیاد و یا دنبال پست های عجیب غریب هستی آیا دیگه میشه درس خوند؟

👈 خوب بخواب

مغز باید استراحت کافی داشته باشه پس باید خوب بخوابی.وقتی خواب درست نداری و تا نصف شب بیداری صبح هم به زور پا میشی به زمان درس خوندن هم که برسی همش بیحال و خسته ای نتیجش میشه حفظ نکردن درس ها!

👈 آموزش حفظ کردن درس : خوب بخور

باید خوب بخوری و از بهترین و سالم ترین مواد غذایی استفاده کنید.سعی کن از کربوهیدرات و چربی دوری کنی و بجاش میوه و سبزیجات و دانه های روغنی استفاده کنی.همین موضوع باعث بالا بردن توانایی مغزی شما میشه و حفظ کردن درس ها واست خیلی راحت خواهد شد.

👈 ورزش کن

ورزش کردن باعث بالا رفتن ضربان قلب میشه در نتیجه اکسیژن بیشتری در بدن و مغز گردش میکنه خب با ورزش حتی روزی ۱۵ دقیقه باعث شادابی بدن و ذهن میشوید.زمانی که شاداب باشی بهتر میتونی درس بخونی و مباحث را حفظ کنی.

👈 آموزش حفظ کردن درس : برنامه ریزی کن

شاید فکر کنی برنامه ریزی چه ربطی به حفظ کردن درس ها داشته باشه اما باید بدونی اگر میخوای موفق شی باید برنامه ریزی داشته باشی و زمانی که با برنامه درس میخونی چون از قبل ساعت و نحوه خوندن همه چیز مشخصه استرس از بین میره اتوماتیک تمرکز افزایش پیدا میکنه در نتیجه کیفیت خوندن رشد و حفظ درس ها راحت میشه.

توجه

اگر میخوای موفق شی و در حفظ کردن دروس عالی عمل کنی موارد مقدماتی گفته شده را باید مو به مو اجرا کنی در غیر اینصورت همیشه در حفظ کردن درس دچار مشکلی.

بهترین روش حفظ کردن درس چیست؟

بهترین روش حفظ کردن درس چیست؟

مواردی از مقدمات حفظ کردن درس و راه هایی ساده برای شما بیان شد و هر کسی در هر توانایی و امکاناتی باشد میتونه به سادگی با استفاده از مئارد گفته شده در حفظ کردن درس ها موفق شه.اما در ادامه سراغ روش های تخصصی تر میریم تا دیگه به نهایت توانایی در این مضوع برسید.

👈 بازی ربط دادن مطالب بهم

میتونی مطالب و نکات کلیدی و حتی فرمول ها یا لغات و معنی آن ها را روی کاغذ بیاری و با فلش یا خط کشیدن موارد مرتبط را بهم وصل کنی.این کار باعث میشه از مطالب و هر چیزی که اون مطلب را یاد شما میندازه حافظه تصویری داشته باشید و بهتر مطالب سخت تر حفظ شن.

👈 آموزش بهترین روش حفظ کردن درس : ترکیبی درس بخون

طوری باید برنامه ریزی کنید که برای چندین ساعت متوالی فقط یک درس را نخوانید.در واقع اگر قرار باشد ۴ ساعت مطالعه داشته باشید میتونید ۲ تا دو ساعت در نظر بگیرید و بین این ۲ پارت ۱۵ دقیقه زمان استراحت قرار بدید.حتی میشه ۴ ساعت را به ۴ زمان یک ساعته تقسیم کرد و یکی در میون درس های مختلف خواند.

با این روش هم استراحت بین درس خواندن اتفاق میوفتد هم برای مغز تنوع ایجاد میشود تا خسته نشود.یمی از بهترین و تکنیکی ترین روش ها در آموزش حفظ کردن درس همین روش است.

پیشنهاد ما به شما : سوالات ترکیبی زیست کنکور

👈 روش کاخ حافظه

روشی مرسوم در اکثر مدارس دنیا این روش است و در واقع دانش آموز در این روش مکان یا فضایی آرامش بخش را تصور میکند و مطالبی که قرار است یاد بگیرد و حفظ کند را به وسایل آن فضا گره میزند تا حافظه تصویری قوی تری شکل بگیرد.

مثلا خانه پدر بزرگ که ممکنه خیلی ها باهاش خاطره داشته باشند را تصور کنید و بعد هر مطلب یا موضوعی که حفظ کردن آن برای شما سخت است به یکی از وسای و قسمت ها خانه وصل کنید با اینکار در ذهن شما جا نمایی و ماندگاری مطالب صورت میگیرد و تنها کافیه هر زمان چیزی یادتان رفت به آن مکان و جایی در آن مکان که مطلب را در آن قرار دادید فکر کنید.

👈 آموزش بهترین روش حفظ کردن درس : داستان سرایی

شاید روشی خنده دار و عجیب باشد اما میشه برای مطالبی که حفظ کردن آن ها خیلی سخته یا مطالبی که در آن ها اعداد زیاده مثل تاریخ ها و فرمول های ریاضی و فیزیک و شیمی برای مطلب در ذهنمان داستانی بسازیم تا بازهم حافظه تصویری برای حفظ کردن به کمک ما بیاد.

مثلا میشه برای حفظ کردن فرمول نظریه نسبیت انیشتین شروع کنیم خودمان را جای انیشتین بزاریم و اینکه چرا باید این نظریه را میدادیم و چیشد که به این نتیجه رسیدیم یا اینکه اصلا یک فرمول چه تاثیراتی میتونه در جهان داشه باشه داستان ذهنی بسازیم. شک نکنید بطرز معجزه آسایی مطالب در مغزتان فرو میرود!

👈 تمرکز کردن فقط روی یک درس

خیلی ها هستند در خیلی از دروس شرایط خوبی دارند حتی میشه گفت در آن درس نابغه هستند اما بطرز عجیبی در یک درس خاص یا حتی یک کطلب خاص یکی ضعف دارند.یا زمانی که دانش آموزان در مقطع امتحانات قرار میگیرند طبق فرصت هایی که بین امتحانات داده شده باید روی یک درس تمرکز کنند.

میتونیم در برنامه ریزی های هفتگی برای مطلبی که حفظ کردن آن برای ما سخت است از این روش آموزش حفظ کردن درس استفاده کنیم و برای چند ساعت متوالی فقط روی یک موضوع تمرکز داشته باشیم و تا در ذهنمان جا نگرفت دست از سرش برنداریم.

این روش نه تنها در درس خواندن بلکه در کارهای دیگر هم قابل استفاده است.به نوعی به این روش نیچ کار کردن یا تخصصی کار کردن یا با تمام فکر و تمرکز روی موضوعی بودن هم گفته میشود.باید فرض کنید شما جراحی هستید که در حال جراحی مغز یک بیمار هستید و تا این حد باید با حساسیت و تمرکز و دقت درس بخوانید.

توجه

تمامی روش هایی که به شما گفته میشود طی تحقیقات گسترده علمی در سطح جهان به دست آمده و تاثیرات اجرای این اصول را به سادگی میتوانید در نظام آموزشی کشور های مختلف ببینید. امیدوارم روزی به جایی برسیم که کشور عزیزمان ایران در موضوعات آموزش و پرورش دانش آموزان زبان زد جهان باشد.

چطور درس را حفظ کنیم تا اصلا یادمان نرود؟

افراد زیادی هستند که انتظار دارند تا بعد از صحبت با مشاور تحصیلی و اجرای این روش های حفظ دروس دیگه تا آخر عمر مطالب از ذهنشان بیرون نرود.قطعا این موضوع غیر ممکن و نشدنی است و مثال های زیادی برای آن میشه زد.

مثلا رتبه های برتر کنکور که با میانگین ۹۰ درصد میتونن رتبه ۲ رقمی شن شاید تنها یک سال بعد از کنکور همان سوالات را قرار باشه جواب بدن درصد آن ها به ۸۰ هم نرسد و به همین ترتیب با فاصله گرفتن بیشتر ماندگاری ذهنی کمتر میشود.

یا مثلا ممکنه شما در محله ای بیش از ۱۰ سال زندگی کنید و دوستانی داشته باشید یا هم کلاسی ای داشته باشید که مدت ها با هم دوست بودید.بعد از چند وقت بیخبری یا رفتن از آن محل ممکنه کلا اسم آن شخص هم فراموش کنید!

پس هیچ زمانی از مغز بیچاره انتظار اینکه همه چی باید همیشه یادش باشد نداشته باشید.اما میتونیم از روشی استفاده کنیم که حداقل مطالب مدت زمان بیشتری در ذهنمان قرار بگیرند.

تکرار

بهترین و بدیهی ترین موضوعی که باعث ماندگاری هر چیزی در ذهن میشه از فرمول و تاریخ تولد و شماره تلفن گرفته تا یادگیری یک زبان خارجی یا حتی بازی کامپیوتری و رانندگی تمرین و تکرار مداوم اون کار و فعالیت است.

✅ میخوای زبانت خیلی خوب شه دائما لغت بخون و تکرار کن

✅ میخوای رانندگی خوبی داشته باشی کافیه بارها رانندگی کنی

✅ میخوای ریاضی خوبی داشته باشی تا میتونی سوال حل کن

✅ میخوای سرعت تست زدنت بالا بره خب تست بزن

✅ میخوای آشپزیت خوب شه زیاد غذا درست کن

تکرار تکرار تکرار ،میتونه بهترین آموزش حفظ کردن درس یا هر چیز دیگه که قراره ما در اون مهارتی داشته باشیم باشه.تکرار باعث میشه مطالب ملکه دهن شن و در واقع حفظ شن و به قدری در ذهن ما جا بیوفتن که مغز ناخود آگاه عمل کن.

دیدید اونایی که در رانندگی مهارت دارن و موقع رانندگی چای نوش جان میکنن و وقتی یهو تمرکز کنن بقیه سرنشین ها همه اینور اونور پرت میشن اما قطره ای چای از لیوان راننده نمیریزه!

اینقدر باید با استفاده از نمونه سوالات امتحانی و کنکور و نکته برداری های و خلاصه نویسی تکرار داشته باشی که همه چیز به بهترین شکا در حافظه بلند مدت شما جا بگیره و در نهایت میتونی بگی دیگه چیزی نیست که از ذهن شما خارج شه…

جمع بندی آموزش حفظ کردن درس

به تمام دانش آموزان و خانواده های عزیز دانش آموزان ابتدایی تا متوسطه دوم کشور این نوید را میدهم که با انجام روش های ساده و بدون هزینه ای که گفته شد قطعا درسی نخواهد بود که نتوان آن را حفظ کرد.

آکادمی کنکور مشاور بعنوان مرکز تخصصی مشاوره تحصیلی برای آموزش حفظ کردن درس علاوه بر مطالب گفته شده از شما برای مشاوره کنکور حضوری یا تلفنی دعوت میکند. کافیه همین الان با یکی از شماره هایی که در سایت قرار داده شده تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید