لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

شرایط تغییر رشته دانشگاه سراسری ۱۴۰۱

شرایط تغییر رشته دانشگاه سراسری 1401

با توجه به اینکه برخی از دانشجویان ممکن است در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، اطلاعات کافی از رشته‌های انتخابی نداشته باشند، بنابراین آگاهی از شرایط تغییر رشته دانشگاه سراسری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دانشجویان ممکن است پس از پذیرفته شدن در رشته و گذراندن برخی از دروس متوجه بی‌علاقگی خود نسبت به رشته موردنظر شوند و تصمیم به تغییر رشته دانشگاهی خود بگیرند.

بدین منظور می‌توانید با دنبال کردن این مقاله به بررسی بیش‌تر جزئیات تغییر رشته دانشگاه سراسری بپردازید.

شرایط تغییر رشته دانشگاه سراسری در مقطع کارشناسی در سال ۱۴۰۱

دانشجویانی که قصد تغییر رشته کارشناسی خود را دارند، برای این منظور باید واجد شرایطی باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم :

  1. رشته مورد تقاضای دانشجو باید در دانشگاهی که تحصیل می‌کند، ارائه شده باشد.
  2. شورای آموزشی دانشگاه و هر دو گروه آموزشی در رشته‌های اول و دوم باید درخواست متقاضی را تایید کنند.
  3. حداقل معدل مجاز برای تغییر رشته دانشگاه سراسری نمره ۱۲ است و دانشجویانی که معدل کم‌تر از ۱۲ داشته باشند، قادر به تغییر رشته نخواهند بود.
  4. دانشجوی متقاضی باید حداقل یک ششم و حداکثر نصف واحدهای رشته تحصیلی خود را گذرانده باشد.
  5. امکان تغییر رشته همزمان با انتقالی وجود دارد ولی دانشجوی متقاضی باید از شرایط انتقالی را نیز برخوردار باشد.
  6. رتبه قبولی متقاضی باید از نمره قبولی آخرین فرد قبول شده در رشته مورد نظر بیش‌تر باشد.
  7. متقاضی باید حداقل یک و نیم الی دو ماه قبل از شروع نیمسال تحصیلی نسبت به تغییر رشته دانشگاه سراسری اقدام کند.
  8. امکان معادلسازی واحدها در تغییر رشته دانشگاه سراسری در مقطع کارشناسی وجود دارد.
  9. متقاضی علاوه بر گرفتن موافقت با تغییر رشته، باید نسبت به ثبت نام حضوری نیز اقدام کند و اگر این اتفاق صورت نگیرد، تا پایان سال تحصیلی مجاز به تغییر رشته نخواهد بود.
  10. درخواست متقاضی حداقل یک هفته پس از تقاضا توسط واحد آموزش بررسی می‌شود و نتیجه آن نیز به دانشجو اعلام می‌گردد.
  11. در صورت تغییر رشته متقاضی و ثبت نام در رشته جدید، امکان بازگشت به رشته قبلی وجود ندارد.
  12. متقاضی نباید از مواردی مانند مشروط شدن بیش از ۲ ترم، اخراج شدن و عدم ادامه تحصیل برخوردار باشد.

دانشجویان با برخورداری از موارد گفته شده در این مطلب می‌توانند در ارتباط با تغییر رشته و انتقالی با مسئول آموزشی خود مشورت کرده و اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

مراحل تغییر رشته دانشگاه سراسری

مراحل تغییر رشته دانشگاه سراسری

👈 دانشجوی متقاضی پس از گذراندن شرایط تغییر رشته دانشگاه سراسری باید به آموزش دانشگاه مراجعه کند و فرم درخواست تغییر رشته را دریافت نماید. متقاضی باید مدارک جمع‌آوری شده و فرم تکمیل شده را حداقل یک و نیم تا دو ماه قبل از شروع ترم تحصیلی جدید به آموزشگاه دانشگاه تحویل دهد.

به بیانی دیگر دانشجویانی که قصد تغییر رشته تحصیلی خود را دارند باید در مرحله اول درخواست خود را به همراه تمامی مدارک مورد نیاز و حدود شش هفته قبل‌تر از آغاز ترم تحصیلی جدید به آموزش دانشگاه محل تحصیلی خود ارائه کنند.

پس از انجام فرآیندهای مربوطه، دانشکده مبدأ و مقصد باید درخواست و شرایط دانشجو را بررسی کرده و در صورت موافقت، تأییدیه‌ای را با عنوان تأییدیه واحد آموزشی صادر کنند. بدین صورت تغییر رشته دانشجوی متقاضی انجام می‌شود و وی می‌تواند در هر مقطع تحصیلی تنها یکبار نسبت به تغییر رشته اقدام کند.

پس از طی کردن تمامی موارد ذکر شده در صورت موافقت دانشگاه با انتخاب رشته جدید دانشجو، این شخص می‌تواند برای ترم تحصیلی جدید در رشته درخواست شده‌ی خود اقدام به انتخاب واحد نموده و تحصیل خود را آغاز کند.

همچنین طبق قوانین مقرر شده دانشجویان تمامی دانشگاه‌های سراسری از جمله، پیام‌ نور، غیر انتفاعی، روزانه، شبانه و غیره از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد می‌توانند اقدام به تغییر رشته خود کنند و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند با درخواست آن‌ها موافقت می.شود.

فراموش نکنید که مراحل تغییر رشته در دانشگاه‌های سراسری متفاوت بوده و هر شخص با توجه به نوع دانشگاه تحصیلی خود باید وارد سامانه ثبت درخواست همان دانشگاه شده و مراحل را طی کند.

از طرفی دانشجو باید به سنوات تحصیلی خود نیز دقت کند، چرا که اگر تعداد واحدهای گذرانده نشده بیشتر از سنوات تحصیلی‌ باشد شورای آموزشی درخواست او را برای تغییر رشته نمی‌پذیرد

این نکته نیز لازم به ذکر است که در مقطع کارشناسی ناپیوسته، امکان تغییر رشته دانشگاه سراسری دانشجویان وجود نخواهد داشت.

آیا تغییر رشته بدون کارنامه سبز امکانپذیر است؟

آیا تغییر رشته بدون کارنامه سبز امکانپذیر است؟

👈 کارنامه سبز برای شرکت ‌کنندگان در کنکور سراسری که انتخاب رشته کرده‌اند ده روز پس از اعلام نتایج نهایی منتشر می‌شود که شرکت کنندگان می‌توانند وارد سایت سنجش شده و این کارنامه را دریافت کنند.

چنانچه داوطلبی پس از اعلام نتایج نهایی از رشته‌ یا دانشگاهی که در آن قبول شده رضایت نداشته باشد می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط اشاره شده با استفاده از کارنامه سبز اقدام به تغییر رشته خود کند.

برای تغییر رشته با استفاده از کارنامه سبز باید نمره و رتبه‌ای که فرد کسب کرده است از رتبه آخرین کسی که در آن رشته مورد نظر پذیرفته شده بهتر باشد. سازمان سنجش حدود یک هفته را برای دریافت و استفاده از کارنامه سبز داوطلبان جهت تغییر رشته اختصاص می‌دهد و افراد می‌توانند در این زمان اقدام به انتقالی و تغییر رشته مورد نظر خود کنند.

حال در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بدون استفاده از کارنامه سبز تغییر رشته داد، باید بگوییم بله، این امکان برای افراد متقاضی با در نظر گرفتن شرایط مورد نیاز وجود دارد.

لازم به ذکر است در صورتی که فرد در کنکور شرکت کرده باشد اما فرآیند انتخاب رشته را انجام ندهد کارنامه سبزی برای او منتشر نمی‌شود و در نتیجه امکان تغییر رشته نیز وجود ندارد.

به بیانی دیگر کارنامه سبز تنها برای کسانی کاربرد دارد که در مرحله انتخاب رشته کنکور پذیرفته شدند و در غیر این صورت داوطلبان مردود در این مرحله شرایط و اجازه تغییر رشته و انتقالی نخواهند داشت.

پیشنهاد ما به شما : انتخاب رشته سراسری

تغییر رشته بدون کارنامه سبز امکان‌پذیر است اما باید نکاتی را در این خصوص در نظر بگیرید که این نکات مهم عبارتند از:

✅ در صورتی که دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته در حال تحصیل باشد امکان تغییر رشته وجود نخواهد داشت.

✅ معدل فرد به عنوان دانشجو نباید کمتر از ۱۲ باشد.

✅ چنانچه دانشجو در رشته جدید خود پذیرفته شود به هیچ‌وجه امکان بازگشت به رشته قبل برای او وجود ندارد.

شرایط معادل سازی دروس بعد از تغییر رشته دانشگاه سراسری

شرایط معادل سازی دروس بعد از تغییر رشته دانشگاه سراسری

👈 معادل‌سازی یا تطبیق دروس پس از تغییر رشته دانشگاه سراسری به این منظور انجام می‌شود که دانشجو پس از تغییر رشته، مجدد ناچار به گذراندن واحد‌های تکراری نباشد و همچنین دانشجویان بتوانند تعداد ترم‌های تحصیلی خود را در مدت‌ زمان کمتری به پایان برسانند.

تشخیص دروس جهت معادل‌سازی بر عهده گروه آموزشی رشته مقصد خواهد بود که یکی از مهم‌ترین ملاک‌های معادل‌سازی دروس، نمره‌ای بوده که دانشجو در آن دروس کسب کرده است.

در این بخش شما را با برخی از شرایط و نکات معادل‌سازی دروس پس از تغییر رشته در دانشگاه‌های سراسری آشنا می‌کنیم که عبارتند از:

✅ حداکثر واحد قابل معادل‌سازی در مقطع کارشناسی ۷۰ واحد، مقطع کارشناسی ارشد ۱۲ واحد و مقطع دکتری ۹ واحد در نظر گرفته شده که این موارد نیز شامل تبصره‌هایی می‌شود.

✅ امکان تطبیق واحد درسی از لحاظ تعداد باید برابر یا بیشتر از تعداد واحد درس در برنامه درسی دانشجو باشد.

✅ معادل‌سازی دروس دوره‌های نیمه حضوری به نیمه حضوری و معادل‌سازی دروس دوره‌های غیر حضوری تنها به غیر حضوری امکان‌پذیر است.

✅ موافقت دانشگاه مقصد با مدارک و نمرات گذرانده شده در دروس رشته تحصیلی پیشین که دانشجو قصد تطبیق آن را دارد.

✅ سر فصل دروس تطبیقی حتما باید مطابق برنامه درسی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت یا شورای دانشگاه باشد.  

✅ برخی دروس پیش‌نیاز واحد‌های درسی دیگر هستند و حتما نیاز است که دانشجو آن واحدها را گذرانده باشد.

✅ طبق آیین‌نامه معادل‌سازی واحد دانشگاه دولتی برای تطبیق و اخذ درس، نباید از پایان نیم‌سال تحصیلی دانشجو بیشتر از ۵ سال گذشته باشد.

✅ در صورتی که گروه آموزشی موافقت کند ۱۰ درصد از واحد دروس عمومی و پایه به جز درس مجموعه معارف اسلامی و فارسی عمومی که دانشجو در دوره‌ حضوری به صورت مجازی گذرانده است قابل معادل‌سازی خواهد بود.

✅ برخی از دانشگاه‌ها محدودیت پذیرش دانشجو با توجه به نمره دروس عمومی آن‌ها را دارند یعنی اگر نمره این دروس کم‌تر از ۱۴ باشد امکان تغییر رشته و انتقالی به آن دانشگاه‌ها وجود ندارد.

✅ پذیرش یا عدم پذیرش ثبت‌نام افراد جهت دروس تطبیقی دانشجو وظیفه گروه آموزش است و تایید دفتر برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تعیین کننده نهایی آن خواهد بود.

✅ دروس درخواستی برای تطبیق دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی به جز کاردانی پیوسته تنها برای دروس عمومی قابل تطبیق و معادل‌سازی خواهد بود.

سخن پایانی

حال که تا حدود زیادی از تمامی شرایط و قوانین موجود برای تغییر رشته دانشگاه سراسری آگاه هستید می‌توانید به راحتی جنبه‌های مختلف را در نظر گرفته و در صورت علاقمندی به رشته تحصیلی دیگر، اقدام به تغییر رشته و ثبت این درخواست کنید.

معمولا این عمل نیازمند زمان زیادی نخواهد بود و چنانچه از تمامی شرایط برخوردار باشید می‌توانید در رشته دیگری مشغول به تحصیل شوید یا به عبارتی به دنبال علاقه و استعداد خود بروید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید