لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید با تهیه مدارک مورد نیاز و طی مراحلی به راحتی امکان پذیر است. تطبیق دیپلم نظام قدیم با جدید یکی از اتفاقاتی بود که در راستای به روز کردن نظام آموزشی انجام شد. شما برای انجام بسیاری از امور آموزشی باید در وهله اول به سراغ مدرک پایه خود، یعنی مدرک دیپلم بروید.

به منظور اهمیتی که تطبیق دیپلم در روند انجام بسیاری از کارهای آموزشی دارد ما در این مقاله موضوع تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

منظور از نظام قدیم و جدید چیست؟

👈 برای بسیاری از افراد و دانش آموزان ممکن است این سوال پیش بیاید که منظور از نظام قدیم و جدید در آموزش و ادامه تحصیل چیست. به افرادی که مدارک تحصیلی آن‌ها تا قبل از سال ۱۳۹۸ صادر شده باشد، نظام قدیم می‌گویند. بسیاری فکر می‌کنند که منظور از قدیم به سال‌های ۷۰ الی ۸۰ می‌گویند اما چنین تفکری اشتباه است.

نظام آموزشی کشور تا قبل از ۱۳۹۸ قدیم به حساب می‌آید و این به معنای آن است که فارغ‌التحصیلانی که مدرک خود را تا قبل از سال ذکر شده دریافت کرده‌اند باید نسبت به تطبیق مدارک تحصیلی خود اقدام کنند. نام دیگر آموزش نظام قدیم، ترمی واحدی است و مربوط به کلاس اول تا پنجم، سه سال راهنمایی، سه سال دبیرستان و یک سال پیش دانشگاهی می‌شود.

دریافت دیپلم نظام جدید از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و بر این اساس آن دسته از افرادی که در نیمه دوم سال ۱۳۷۹ متولد شده‌اند جزو دانش آموزان نظام جدید به شمار می‌آیند و نیازی به تطبیق مدارک تحصیلی خود ندارند. نام دیگر این نظام، ۳-۳-۶ است و شامل کلاس اول تا ششم، دوره متوسط اول و دوره متوسط دوم می‌شود. شما میتوانید ضرایب دروس سابقه تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ برای کنکور ۱۴۰۳ در این همین سایت مشاهده کنید.

همانطور که از تعریف‌ها مشخص است این دو نظام با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند و از سال ۱۳۹۸، تغییرات گسترده‌ای در نوع آموزش و نوع محتویات کتاب‌های درسی ایجاد شد.

چه افرادی به تطبیق دیپلم نظام قدیم و جدید نیاز دارند؟

چه افرادی به تطبیق دیپلم نظام قدیم و جدید نیاز دارند؟

👈 برای واضح شدن این موضوع ابتدا باید تعریفی از تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید به شما ارائه دهیم. تمام دانش آموزانی که فارغ التحصیل سال ۱۳۹۸ به قبل هستند جزو دسته نظام قدیم به شمار می‌آیند و برای ادامه تحصیل و یا شرکت در کنکور سراسری حتما باید در قدم اول نسبت به تطبیق مدرک خود اقدام کنند.

افرادی که مدارک آن‌ها بعد از این سال، صادر شده باشد برای تطبیق مدرک نیاز به انجام کاری ندارند زیرا مدارک آن‌ها طبق نظام جدید صادر شده است.

نکته‌ای که دارای اهمیت است این می‌باشد که اگر شما دانش آموخته سال‌های بسیار دور هستید و قصد ادامه تحصیل داشته اما به مدرک خود دسترسی ندارید باید در ابتدا با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه تحصیلی خود از قسمت بایگانی و بعد از ثبت درخواست، مدارک خود را پیدا کرده و سپس نسبت به تطبیق اقدام نمایید.

شرایط تطبیق دیپلم و واحدهای نظام قدیم به جدید

به صورت کلی تمام افرادی که دارای مدرک نظام قدیم هستند برای شرکت در کنکور نظام جدید و ادامه تحصیل باید مدارک خود را تطبیق دهند اما این فرایند تطبیق دارای یک سری شرایط است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

👈 نکته اول

اولین موردی که درباره تطبیق مدرک باید توجه داشته باشید این است که تمامی کارنامه‌های تحصیلی دانش آموزانی که در مقطع دوره سه ساله متوسطه شیوه نیم سالی-واحدی تحصیل کرده‌اند باید تطبیق داده شوند.

پس از تطبیق، تمامی نمرات قبولی دروس مندرج در کارنامه جدید برای دروس معادل در مقطع دوم متوسطه درج خواهد شد. دانش آموزان در مقطع بعدی باید طبق نظام جدید و با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط آن، به ادامه تحصیل بپردازند.

تماس با کنکور مشاور

👈 نکته دوم تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید

مورد دیگری که باید در شرایط تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید به آن توجه داشته باشید این است که افراد دارای گواهی‌نامه‌های مهارتی که مشخصات تحصیلی و فردی آن‌ها در لیست رشته‌های مهارتی که در دسته کاردانش قرار گرفته است و طبق نظام جدید می‌باشد می‌توانند در همان رشته خود به ادامه تحصیل بپردازند و نیاز به تطبیق مجدد ندارند.

دانش آموزانی که کارنامه قبولی پایه اول متوسطه شیوه سالی –واحدی را دارند این در نظام جدید اموزشی به معنای قبولی پایه نهم پذیرفته می‌شود و نیاز به تطبیق مجدد وجود ندارد.

این دانش آموزان می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقطع دهم، در هر کدام از رشته‌های نظری یا کار دانش که علاقه‌مند هستند با خیالی آسوده به ادامه تحصیل مشغول شوند.

👈 نکته سوم

شرایط دیگر تطبیق مدرک نظام جدید به قدیم این است که آن دسته از دانش آموزانی که نمرات دروس پایه اول شیوه سالی-واحدی را طبق شرایط و ضوابط آیین نامه آموزشی کسب کرده و واحد افتاده‌ای نداشته باشند می‌توانند به مانند دسته قبلی، در مقطع دهم تحصیلات خود را ادامه دهند.

ممکن است پیش آمده باشد که بعضی از دانش آموزان مقطع پایه اول متوسطه موفق به گذراندن تمام واحدهای درسی خود نشوند.

این دانش آموزان می‌توانند برای تحصیل در مقطع نهم از طریق آموزش از راه دور یا به روش آزاد و با توجه به مقررات ثبت نامی در مقطع بعدی، دروس باقی مانده خود را اخذ و مشغول به ادامه تحصیل شوند.

دانش آموزانی که در مقطع پایه اول دوره سه ساله متوسطه به روش سالی-واحدی تحصیل کرده‌اند اما موفق به گذراندن هیچ کدام از واحدهای درسی خود نشده‌اند نمی‌توانند مطابق قوانین وارد مقطع بعدی شوند و مدارک آن‌ها در صورتی که شامل دسته نظام قدیم باشد، امکان تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید هم نخواهند داشت.

به همین منظور شما برای اینکه مجاز به تطبیق مدارک خود باشید در ابتدا باید در مقطع پایه نهم مدارسی که به آموزش بزرگسالان می‌پردازند یا سایر روش‌ها مانند شیوه داوطلب آزاد نام نویسی، روی آورده و بعد از قبولی مدارک خود را تطبیق دهید.

👈 نکته چهارم

آن دسته از دانش آموزانی که در نظام قدیم بعضی از دروس مرتبط با پایه‌های دوم و سوم متوسطه شیوه سالی-واحدی را کسب کرده باشند می‌توانند دروس اخذ کرده خود را با دروس دوره دوم متوسطه نظام آموزشی تطبیق دهند و بعد از آن در یکی از رشته‌های نظری یا کاردانش به تحصیل در رشته مورد علاقه خود مشغول شوند.

مدارک لازم برای تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

مدارک لازم برای تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

برای تطبیق مدرک دیپلم خود باید یک سری از مدارک تحصیلی خود را آماده کنید که ما در ادامه مدارک و مراحل تطبیق را برای‌تان توضیح خواهیم داد. شما به عنوان فردی که متقاضی انجام تطبیق برای مدرک تحصیلی خود را دارید.

در ابتدا برای تطبیق مدارک خود باید به اداره آموزش پرورش مراجعه کنید و مدارک خود را که شامل ریز نمرات، کپی شناسنامه و کارت ملی، کارنامه‌های صادر شده و سوابق تحصیلی را با خود ببرید.

بهتر است بدانید که کارنامه تطبیق برای دانش آموزانی که در شیوه نیم سالی-واحدی و سالی- واحدی تحصیل کرده‌اند به صورت خودکار و سیستمی صادر می‌شود اما برای کسانی که خواهان ثبت فرم درخواست تطبیق نظام قدیم به جدید هستند و مقاطع چهار ساله متوسطه و شش ساله متوسطه را گذرانده‌اند به صورت دستی و به وسیله کارشناسان دوره‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش ثبت و صادر می‌شود.

نکته‌ای که در ارائه مدارک خود باید دقت داشته باشید این است که در پرونده سوابق تحصیلی دانش آموزان داوطلب دوره اول و دوم متوسطه عبارت: «مطابق دوره اول/دوم متوسطه نظام آموزشی جدید، تطبیق داده شده و مهر شود»، قید شود.

علاوه بر این به جهت اینکه هنگام مراجعه به سازمان آموزش و پرورش منطقه خود دچار از دست دادن وقت نشوید بهتر است علاوه بر کپی مدارک شناسایی و کارنامه‌ها، اصل مدارک موجود را نیز با خود به همراه داشته باشید.

 بررسی و صدور تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید، بیش از یک هفته طول نخواهد کشید به همین جهت اگر قصد شرکت در کنکور سراسری را دارید قبل از اینکه روند اداری تطبیق به دلیل بالا رفتن حجم متقاضیان طولانی‌تر نشود، به محض دریافت مدارک خود نسبت به تطبیق اقدام نمایید.

پیشنهاد ما به شما : نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور غیر مرتبط با دیپلم

مراحل تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

👈👈👈 برای تطبیق دیپلم نظام قدیم باید مراحل زیر را با دقت طی کنید :

در مرحله اول باید به ادامه آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید و یک درخواست کتبی جهت تطبیق دیپلم بنویسید. شما نامه و مدرک تحصیلی نظام قدیم‌تان را با هم جهت بررسی به کارشناس سنجش و ارزیابی تحصیلی ارائه می‌دهید و او پس از بررسی‌ صحت اعتبار مدرکتان به شما خبر خواهد داد.

در مرحله دوم کارشناس سنجش و ارزیابی تحصیلی تمام مدارک شما را که شامل نامه درخواست کتبی، تصاویر شناسنامه و کپی کارت ملی، کپی استعلام سوابق تحصیلی دانش آموزان انتقالی نظام  قدیم، کپی تایید شده ریز نمرات دست نویس ، تصاویر امتحانات و نمونه برگ ۲۵۷ امتحانات نهایی را جهت بررسی به کار گروه آموزش و پرورش ارسال کند.

 در مرحله سوم، کارگروه تمام این مدارک را بار دیگر مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از آن مدارک لازم را امضا زده و به مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی برگشت می‌دهد. در این مرحله فرد مسئول، تقاضای شما را وارد سامانه امین می‌کند.

در مرحله بعدی، مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی با ارزیابی و بررسی کلی، مدارک فرد را در سامانه امین بارگزاری می‌کند. بعد از اینکه عملیات تطبیق دیپلم نظام قدیم به نظام جدید انجام شد، کارنامه تطبیق شده را در دو نسخه چاپ کرده و بعد از گرفتن تاییدیه و امضا، یک نسخه را به فرد متقاضی جهت انجام امور تحصیلی و نسخه دیگر را در آموزش و پرورش منطقه بایگانی می‌کند.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید