لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟ دانشگاه پردیس خودگردان چه تفاوتی با سایر دانشگاه‌ها دارد؟ پرسش‌هایی که بسیاری از داوطلبان همراه با انتخاب رشته به جستجویش هستند. به هر حال آنچه که برای انتخاب دانشگاه حائز اهمیت است، اعتبار مدرک، شرایط قبولی، میزان شهریه و نحوه ثبت نام است.

ما در این مطلب قصد داریم که تمامی دانستنی‌ها و اطلاعات مرتبط با دانشگاه پردیس خودگردان را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید آگاهانه دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با جزئیات دانشگاه پریس خودگردان تا انتها ما را همراهی کنید.

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

👈 به دانشگاه‌های پردیس خودگردان، پردیس بین‌الملل شعبه‌های دانشگاه‌های دولتی هم گفته می‌شود. البته شعبه‌های دانشگاه‌های دولتی در داخل ایران که با هدف دریافت شهریه از دانشجویان تاسیس شده‌اند. به مراتب ارائه تمامی امکانات در این دانشگاه‌ها با دریافت شهریه از دانشجویان صورت می‌پذیرد.

ثبت نام برای پذیرش در دانشگاه‌های پردیس خودگردان، از طریق دریافت دفترچه کنکور سراسری انجام می‌شود. در‌واقع شما بایستی در آزمون کنکور سراسری حتماً شرکت کنید تا موفق به قبولی در دانشگاه پردیس خودگردان شوید.

از آنجایی که این دانشگاه به عنوان زیر مجموعه دانشگاه‌های دولتی محسوب می‌شود، مدارک تحصیلی صادر شده نیز دارای اعتبار همسان با دانشگاه‌های دولتی است. برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر پیشنهاد می‌شود که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید.

پردیس‌های خودگردان یا پردیس‌های بین‌الملل

پردیس‌های خودگردان یا پردیس‌های بین‌الملل

👈 برای پاسخ به این پرسش که پردیس خودگردان چیست؟ همانطور که توضیح داده شد به پردیس خودگردان پردیس بین‌الملل نیز می‌گویند. فعالیت پردیس‌های خودگردان از سال ۹۲ به صورت پذیرش نیمه متمرکز دانشجو آغاز شد. این دانشگاه‌ها حتی سه برابر ظرفیت هر رشته دانشجو برای دعوت به مصاحبه پذیرا می‌شدند.

در این مصاحبه‌ها میزان تسلط دانشجو به زبان انگلیسی تأیید و یا رد می‌شد. اما از سال ۱۳۹۳ پردیس‌های خودگردان به صورت متمرکز عمل کرد و از حالت غیر متمرکز خارج شد. در نتیجه اعمال مصاحبه از دانشجویان در این دانشگاه‌ها حذف شد.

در مجموع پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های پردیس خودگردان طبق قوانین مرتبط با دانشگاه‌های زیر نظر سازمان سنجش کشور اعمال می‌شود.

نحوه پذیرش پردیس خودگردان به چه صورت است؟

دانشگاه پردیس خودگردان مانند مابقی دانشگاه‌ها دارای شرایط عمومی و تخصصی است. در این بخش به شرایط پذیرش دانشگاه پردیس خودگردان می‌پردازیم.

شرایط عمومی برای پذیرش در دانشگاه پردیس خودگردان شامل موارد زیر است:

✅ دارا بودن از سلامت جسمانی و روانی

در صورت نقص عضو بایستی شرایط مندرج در دفترچه کنکور مطالعه شود.

✅ شرایط عمومی برای ورود به پردیس خودگردان در دفترچه راهنمای شماره ۱ کنکور سراسری آمده است.

شرایط تخصصی برای پذیرش در دانشگاه پردیس خودگردان شامل موارد زیر است؛

✅ پرداخت شهریه هر ترم به صورت منظم.

✅ پرداخت هزینه‌های مرتبط با امکانات جانبی نظیر تسهیلات و خدمات رفاهی به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

سایر شرایط نحوه پذیرش دانشجو در پردیس خودگردان

قابل ذکر است که دانشگاه پردیس خودگردان به دو شکل دانشجو می‌پذیرد. این دو حالت شامل موارد زیر است:

👈 پذیرش از طریق آزمون اختصاصی

آزمون اختصاصی از سوی دانشگاه برگزار می‌شود. این آزمون بر اساس مقررات و ضوابط دانشگاه و زیر نظر سازمان سنجش به صورت نیمه متمرکز است. انجام مصاحبه و پذیرش بدون کنکور است. گفتنی است که این شیوه در حال حاضر از سال ۹۳ کنار گذاشته شده است.

👈 پذیرش از طریق کنکور سراسری

شرکت در آزمون اصلی کنکور سراسری و قبولی شرط ورود به دانشگاه پردیس خودگردان است. قابل ذکر است که این شیوه جایگزین شیوه نیمه متمرکز شد. در نتیجه شرایط مصاحبه کاملاً برچیده شده است.

تماس با کنکور مشاور

شهریه دانشگاه پردیس خودگردان چقدر است؟

👈 یکی از موانع بزرگی که اجازه نمی‌دهد تمامی افراد وارد دانشگاه پردیس خودگردان شوند، مبلغ شهریه بالای آن است. ناگفته نماند که میزان مبلغ شهریه در شعبه‌های پردیس خودگردان متفاوت است. برای نمونه شاید مبلغ شهریه پردیس خودگردان در منطقه آزاد کیش بالاتر از پردیس خودگردان در شهر زابل باشد.

در نتیجه  این مبلغ در شعبه‌های مختلف، متغیر است. یا حتی پردیس خودگردان دانشگاه شریف به مراتب بالاتر از سایر شعبه‌ها است. به طور میانگین شهریه پردیس خودگردان برای هر ترم پزشکی، دندان‌پزشکی و همچنین داروسازی عددی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.

همچنین شهریه رشته‌هایی نظیر پرستاری، مامایی، اتاق عمل، علوم تغذیه، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی و … نسبتاً کمتر بوده و به عددی حدود ۸ تا ۱۶ میلیون تومان برای هر ترم محاسبه می‌شود. ناگفته نماند که مبلغ شهریه در انتخاب رشته نیز بسیار حائز اهمیت است.

پیشنهاد ما به شما : شهریه دانشگاه آزاد

چرا که این مبلغ برای زیرمجموعه گروه‌های علوم انسانی و هنر کمتر محاسبه می‌شود. ناگفته نماند که نرخ شهریه در هر مقطع اعم از کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است. با توجه به نرخ تورم و تغییر هرساله در نظام دانشگاهی پیشنهاد می‌شود در این خصوص راهنمایی‌های بهتری را از مشاوران تحصیلی دریافت نمایید.

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

👈 دانشگاه آزاد و دانشگاه پردیس خودگردان هر دو به عنوان دانشگاه‌های شهریه پرداز شناخته شده‌اند. بدین معنا که اساس اینگونه دانشگاه‌ها بر اساس پرداخت شهریه است. از دیگر دانشگاه‌های شهریه پرداز می‌توان به دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اشاره کرد.

این پرسش که شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است با پردیس خودگردان؟ باید بگوییم که هر دانشگاهی بنا بر نوع رشته، منطقه جغرافیایی، امکانات و تسهیلات ، شرایط مختص به خود را شامل می شوند. اما در مجموع می‌توان گفت شهریه دانشگاه آزاد در مقایسه با پردیس خودگردان کمتر است.

به‌ خصوص آن دسته از متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و … را دارند، پرداخت شهریه در دانشگاه آزاد برایشان به صرفه‌تر خواهد بود. در‌واقع برای تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی در پردیس خودگردان شما بایستی دو برابر دانشگاه آزاد هزینه کنید.

نحوه انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان

نحوه انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان

👈 شرایط انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان کمی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است. از آنجایی که پردیس خودگردان یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز است، برای هرگونه انصراف چه در حین تحصیل و چه بعد از ثبت نام بایستی هزینه زیادی از سوی دانشجو پرداخت شود.

به همین جهت به تمامی داوطلبان توصیه می‌شود که قبل از انتخاب دانشگاه پردیس خودگردان نسبت به انتخاب دانشگاه، انتخاب رشته و حتی شهر مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشند.

معایب پردیس خودگردان چیست؟

هر دانشگاهی دارای مزایا و معایبی است که هر دانشجویی بایستی از آن اطلاع داشته باشد. دانشگاه پردیس خودگردان نیز از این قاعده جدا نیست. در نتیجه برای آگاهی بهتر متقاضیان، در این بخش به معایب و مزایای پردیس خودگردان می‌پردازیم.

از جمله معایب دانشگاه پردیس خودگردان می‌توان به میزان شهریه بالای آن در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها اشاره کرد. همچنین ورود به دانشگاه پردیس خودگردان تنها در برخی از شهرهای امکان‌پذیر است. از دیگر معایب ورود به دانشگاه پردیس خودگردان محدودیت در انتخاب رشته است.

برای نمونه گروه هنر تنها دارای رشته طراحی صنعتی است. در خصوص مجموعه گروه‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی نیز محدودیت انتخاب رشته وجود دارد.

مزایای پردیس خودگردان چیست؟

👈 از جمله مزیت‌های ثبت نام در دانشگاه پردیس خودگردان می‌توان به امکان ورود به دانشگاهپس از قبولی در کنکور به راحت‌ترین شکل ممکن اشاره کرد. آن دسته از متقاضیانی که تمایل به شرکت در کنکور را ندارند می‌توانند از امکان ورود به دانشگاه پردیس خودگردان در برخی از رشته‌ها استفاده کنند. 

از دیگر مزیت‌های تحصیل در پردیس خودگردان آن است که دانشجو می‌تواند در حین تحصیل در کنکور شرکت کرده و در صورت قبولی از پردیس خودگردان به راحتی انصراف دهد.

در نتیجه حتی اگر دانشجو چندین بار در پردیس موفق به قبولی شود، باز هم امکان شرکت در کنکور سراسری برایش وجود دارد. از دیگر مزیت‌های پردیس خودگردان آن است که دانشجو پس از فارغ التحصیلی هیچ گونه تعهدی برای خدمت نداشته و می‌تواند آزادانه مدرک خود را دریافت کرده و حتی مهاجرت کند.

بدون آنکه نیازی به صرف هزینه خرید تعهد داشته باشد. قابل ذکر است که متقاضیان می‌توانند در تمامی گروه‌های تحصیلی اعم از ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر شرکت کنند. انتخاب رشته کاملاً بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه انجام می‌شود.

اعتبار مدرک پردیس خودگردان

👈 اغلب متقاضیان قبل از انتخاب دانشگاه بیشتر نگران اعتبار مدرک دانشگاهی هستند. پیش از هر چیز باید بگوییم که نگران اعتبار مدرک پردیس خودگردان نباشید. اعتبار مدرک پردیس خودگردان عیناً مانند دانشگاه‌های دولتی است.

از آنجایی که این دانشگاه جزء زیرشاخه‌های دانشگاه‌های دولتی به حساب می‌آید از نظر اعتبار مدرک با دانشگاه‌های دولتی برابری می‌کند. مدرک پردیس خودگردان کاملاً مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات است. در نتیجه دانشجویان از نظر اعتبار مدرک پردیس خودگردان خیالشان از هر جهت آسوده باشد.

مطلب پیشنهادی ما به شما : اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

جمع‌بندی

در این مطلب به طور کامل و جامع پاسخگوی این پرسش که پردیس خودگردان چیست، بودیم.  اغلب داوطلبان قبل از ورود به هر دانشگاهی بایستی اطلاعات کاملی درباره مشخصات، شرایط، نحوه ثبت نام، اعتبار مدرک و مواردی از این قبیل را داشته باشند. همانطور که گفته شد پردیس خودگردان دارای معایب و مزایای بسیاری است.

اگر از نظر شرایط مالی امکان ورود و ثبت نام در دانشگاه پردیس خودگردان را دارید، حتماً از این فرصت استفاده کنید. تمامی امکانات پردیس خودگردان اعم از خوابگاه، سرویس رفت و آمد، غذا و غیره در ازای پرداخت هزینه به دانشجویان ارائه داده شده و رایگان نمی‌باشد.

کیفیت آموزشی در دانشگاه پردیس خودگردان با سایر دانشگاه‌ها کمی متفاوت است. در نتیجه با توجه به شرایط موجود آگاهانه تصمیم بگیرید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران تحصیلی تماس حاصل فرمایید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید