لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی

مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی برای مقاطع متوسطه اول و دوم قابل ورود هستند که هر کدام از این مقاطع دارای شرایط خاص خود میباشد که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت میکنیم.همچنین باید مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی قبل از ورود به آن کامل درباره والدین و دانش آموزان بررسی شود تا بهترین انتخاب صورت گیرد.

نحوه پذیرش در مدارس نمونه دولتی به صورت استانی است و باید از طریق سایت آموزش و پرورش استان ثبت نام صورت گیرد تا مراحل دیگر طی شود.

مدارس نمونه دولتی چجور مدارسی هستند؟

مدارس نمونه دولتی در دو حالت یعنی از پایه ششم به هفتم و نهم به دهم قابل ورود میباشد.در حالت اول آزمون ورودی وجود ندارد و میشود با مراجعه به مدرسه مورد نظر و بر اساس معدل در مدرسه ثبت نام کرد بدیهی است بر اساس تعداد ثبت نامی ها اولویت با معدل بیشتر است.

برای ورود به مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه دهم علاوه بر داشتن معدل مناسب حتما نیاز است دانش آموزان در آزمون ورودی هم شرکت کنند.تاثیر معدل بصورت ۵۰ درصد تاثیر موثر و آزمون هم بصورت ۵۰ درصد تاثیر در ورود به مدارس نمونه دولتی ملاک قرار داده میشود.

ثبت نام در آزمون های ورودی باید از طریق سایت آموزش و پرورش استان انجام شود پس هر استان بطور مجزا اینکار را انجام میدهد و مثلا نمیشود دانش آموزی که ساکن تهران است هم در آزمون استان تهران و هم در آزمون استان البرز شرکت کند تا شانس بالاتری داشته باشد!

مطلب پیشنهادی به شما : برای تیزهوشان چند ساعت درس بخوانیم ؟

همچنین برای ورود به مدارس نمونه دولتی آزمون های میان دوره ای نیز وجود دارد و میشود برای ورود به مدارس نمونه دولتی از مدارس دولتی در آزمون مجزایی شرکت کرد.برای مثال دانش آموزی که در پایه یازدهم در مدرسه دولتی در حال تحصیل است میتواند با آزمون ورودی و با توجه به ظرفیت مدرسه نمونه دولتی مورد نظر در پایه دوازدهم مدرسه را بطور کامل تغیر دهد.

برای ورود به مدارس نمونه دولتی باید دارای شروط اولیه مانند معدل بالای ۱۷ و حداقل نمره ۱۵ در تمام دروس باشید پس در غیر اینصورت حتی با کسب نمره مناسب مناسب در آزمون ورودی به دلیل پایین بودن تعداد پذیرش و بالا بودن تقاضا نمیشود مجوز های لازم برای ورود به این مدارس را کسب کرد.

مدارس نمونه دولتی بر خلاف تصور خیلی از والدین دارای شهریه هستند اما شهریه آن ها نسبت به مدارس غیر انتفاعی کمتر است.دلیل دریافت این شهریه هم با توجه به امکاناتی که از سوی مدارس ارائه میشود و وجود معلمین با کیفیت و فضای علمی و عملی مدرسه کاملا طبیعی است.

معمولا ساعت های آموزشی در مدارس نمونه دولتی بیشتر است و مدرسه با توجه به مشاورین با تجربه و اساتید قدرتمند در هر شهر سعی میکند وقت دانش آموزان را بطور بسیار مفید تنظیم کند پس دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی تقریبا هیچ نیازی به کمک خارجی ندارند و مدرسه تا جای امکان تمم موارد را تامین میکند.

مزایای مدارس نمونه دولتی

مزایای مدارس نمونه دولتی

خب قرار بود که مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی بررسی کنیم. اول میریم سراغ مزایا این مدارس…

۱)مدارس نمونه دولتی دارای اساتید و معلم های بهتری نسبت به مدارس دولتی هستند و این یکی از شاخص ترین مزایای مدارس نمونه دولتی است.

۲)در مدارس نمونه دولتی برنامه های مازاد آموزشی همچون کلاس های رفع اشکال تشکیل میشود و به همین دلیل هم ساعت آموزشی در مدارس نمونه دولتی تا ۲ ظهر است در صورتی که مدارس دولتی ساعت ۱۲ تعطیل میشوند.

۳)به دلیل بهتر بودن فضای آموزشی و بالا بودن کیفیت معلم ها و دانش آموزان فضای رقابتی خوبی بین دانش آموزان در مدرسه حتی بین مدارس نمونه دولتی در استان برای بهتر بودن و کسب نتایج بهتر وجود دارد.

۴)با توجه به اینکه برای ورود به مدارس نمونه دولتی آزمون ورودی انجام میشود فرصت خوبی برای استعداد های درخشان و شکوفایی آن ها به وجود می آید.

۵)مدارس نمونه دولتی دارای امکانات آموزشی بهتری نسبت به مدارس دولتی هستند و دانش آموزان اکثر مدارس نمونه دولتی واقعا تفاوت را نسبت به مدارس دیگر حس میکنند.

معایب مدارس نمونه دولتی

معایب مدارس نمونه دولتی

۱)میشود به دریافت شهریه از سوی مدرسه را نوعی عیبت تلقی کرد چون به هرحال این مدارس هم زیر مجموعه دولت و وزارت آموزش و پرورش هستند و قطعا بهتر بود تمام مدارس کشور چه دولتی و چه نمونه دولتی دارای شرایط و امکانات یکسانی برای تحصیل دانش آموزان بود.

در واقع در زبان ساده تر دانش آموزی که از نظر مالی شرایط خوبی ندارد یا به دلیل ضعف فضای آموزشی از سطح بالایی برخوردار نیست نمیتواند وارد این مدارس شود در نتیجه در زمان کنکور در شانس های پایین تر قبولی قرار میگیرد.

۲)ممکن است وجود آزمون و قبول نشدن در مدارس نمونه دولتی اعتماد بنفس دانش آموزی در این سن را از بین ببرد و چه بسا دانش آموز از درس و تلاش برای موفقیت تا حد زیادی زده شود.این هم همچون مورد قبلی که گفته شد از عیب های بزرگ مدارس نمونه دولتی است.

مطلب پیشنهادی به شما : انتخاب رشته نهم به دهم

۳)در مدارس نمونه دولتی فشار درسی بیشتری روی دانش آموزان است و این موضوع در صورت ضعف احتمالی در دانش آموز باعث کاهش انگیزه و در مواردی که کنترل نشود باعث افسردگی و ضعف خواهد شد.همچنین برعکس این موضوع یعنی وجود اعتماد بنفس کاذب در دانش آموزان و دست کم گرفتن دیگر رقبا در کنکور دیده میشود.

برای مثال دانش آموزی که در مدرسه نمونه دولتی دارای نمرات خوب است و از نظر کنکوری و آموزشی هم بسیار قوی کار کرده است در زمان کنکور به دلیل اعتماد بنفس کاذب و دست کم گرفتن دانش آموزان دیگر بشدت ضربه میبیند و با عدم موفقیت در کنکور تمام سابقه تحصیلی و هزینه های انجام شده را به باد میدهد!

شرایط ثبت نام در مدارس نمونه دولتی

۱)ثبت نام در مدارس نمونه دولتی برای متوسطه اول بصورت شرط معدل انجام میشود و لازم است با مراجعه به مدرسه موردنظر و ارائه کارنامه قبولی دانش در لیست انتظار پذیرش بر اساس ظرفیت مدرسه و نتایج دیگر دانش آموزان قرار بگیرد همچنین نزدیک بودن محل سکونت به مدرسه از دیگر شرایط ثبت نام میباشد.

۲)ثبت نام در مدارس نمونه دولتی برای متوسطه دوم علاوه بر داشتن شرط معدل حداقل ۱۷ و بالای ۱۵ بودن تمام نمرات که تاثیر ۵۰ درصدی در پذیرش دارد نیاز به آزمون ورودی نیز دارد.آزمون ورودی هم ۵۰ درصد دیگر نمره نهایی قبولی را تشکیل میدهد تا بر اساس آن دانش آموزان با بالاترین نمره در مدرسه نمونه دولتی مورد پذیرش قرار گیرند.

۳)ثبت نام های مدارس نمونه دولتی و آزمون های حتما براساس اعلام آموزش و پرورش و در سایت خود آموزش و پرورش انجام میشود و این موضوع استانی است و زمان آزمون و ثبت نام ها از طریق خود مدارس اعلام خواهد شد.

۴)ثبت نامی تحت عنوان ثبت نام میان دوره ای برای جا ماندگان از آزمون نمونه دولتی یا افرادی که از مدرسه ای غیر از مدرسه نمونه دولتی قصد ورود به آن را دارند در صورت وجود ظرفیت انجام میشود.

۵)دانش آموزان محل در خارج از کشور هم میتوانند در صورت تمایل به تحصیل در مدارس نمونه دولتی با گذر از آزمونی که توسط آموزش و پرورش گرفته میشود شانس خودشان را برای ورود به مدارس نمونه دولتی امتحان کنند.

۶)ظرفیت شاهد برای ورود به مدارس نمونه دولتی برای فرزندان جانبازان بیش تر از ۵۰ درصد یا آزادگان با بیش از ۳ سال سابقه اسارت،جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد جانبازی یا آزادگان دارای حداقل ۶ ماه سابقه اسارت،جانبازان کمتر از ۲۵ درصد جانبازی و کمتر از ۶ ماه سابقه اسارت بر اساس اولویت گفته شده وجود دارد.

بعد از اینکه تمام شرایط گفته شده بر اساس شرایط این مدارس و مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی بررسی کردید میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا این نوع از مدارس برای شما مناسب است یا نیست.در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید میتوانید با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید تا در کمترین زمان به مشاور تحصیلی متخصص متصل شوید.

همچنین پیشنهاد میکنیم کنکور مشاور را در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و یوتویوب همراهی کنید تا اخبار لحظه به لحظه رخداد های تحصیلی کشور را از دست ندهید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید