لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته علوم تجربی دبیرستان

رشته علوم تجربی با توجه به نمرات و گزینش های مربوطه در انتخاب رشته پایه نهم به دهم برای ورود انتخاب میشود.تقریبا تمام دانش آموزانی که وارد رشته تجربی میشن هدف اصلی آن ها رشته های پزشکی و دکتر شدن در آینده یا حداقل وارد رشته های پیراپزشکی شدن است که در ادامه مفصل راجع به آن ها صحبت میکنیم و بطور کامل رشته علوم تجربی دبیرستان را معرفی می کنیم.

رشته تجربی رشته ای است که در آن دانش آموز هم با دروس محاسباتی مانند ریاضی و فیزیک و شیمی که با رشته ریاضی مشترک است برخورد خواهد داشت و هم با دروس مفهومی مانند زیست شناسی و زمین شناسی رو به رو میشود.

پس رشته تجربی در زمان کنکور دروس تخصصی بیشتری دارد و دانش آموز باید با توجه به تاثیرات سوابق تحصیلی و ضرایب هر درس هم نمرات خوبی در امتحانات داشته باشد و هم از نظر تستی و مفهومی برای کنکور که میزان نمره مستقل خود را دارد آماده باشد.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره انتخاب رشته نهم

رشته تجربی رشته ای زیبا و مهیج است و قطعا اگر جز دانش آموزان علاقه مند باشید براحتی میتونید نتیجه مناسب در طی ۳ سال تحصیل در رشته تجربی را بدست بیاورید.

در این مقاله بطور کامل در رابطه با دروس پایه های مختلف و حتی رشته های دانشگاهی تجربی و گروه بندی رشته ها در زمان انتخاب رشته صحبت میکنیم.تا انتها همراه ما باشید…

درس های رشته علوم تجربی دبیرستان

همانطور که گفتیم رشته علوم تجربی دارای دروس اصلی ادبیات فارسی، دین و زندگی ،عربی، زبان انگلیسی در دروس عمومی و دروس زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک در دروس اختصاصی میباشد که هر کدام از این دروس دارای زیر مجموعه در سال های تحصیلی دهم و یازدهم و دوازدهم هستند که باهم بررسی میکنیم.

لیست درس های تجربی پایه دهم

-فارسی ۱ و نگارش ۱

-دین و زندگی ۱ و تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۱(ویژه اقلیت های دینی)

-عربی و زبان قرآن ۱

-شیمی ۱

-ریاضی ۱

-فیزیک ۱

-زیست شناسی ۱ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱

-آمادگی دفاعی

-جغرافیای ایران

-هنر

-کارگاه فناوری و تولید

-تفکر سواد رسانه ای

-انگلیسی ۱ و کتاب کار انگلیسی ۱

لیست درس های تجربی پایه یازدهم

-فارسی ۲ و نگارش ۲

-دین و زندگی ۲

-عربی و زبان قرآن ۲

-هنر

-انگلیسی ۲ و کتاب کار انگلیسی ۲

-شیمی۲

-ریاضی ۲

زیست شناسی ۲ و آزمایشگاه علوم تجربی ۲

-زمین شناسی

-فیزیک ۲

-تاریخ معاصر ایران

-تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۲(ویژه اقلیت های دینی)

-ضمیمه دین و زندگی ۲(ویژه اهل سنت)

-انسان و محیط زیست

لیست درس های تجربی پایه دوازدهم

-فارسی ۳ و نگارش ۳

-دین و زندگی ۳

-عربی و زبان قرآن ۳

-زبان انگلیسی ۳ و کتاب کار انگلیسی ۳

-شیمی ۳

-ریاضی ۳ و ریاضی و آمار ۳

-زیست شناسی ۳

-فیزیک ۳

-هویت اجتماعی

-تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۳(ویژه اقلیت های دینی)

-مدیریت خانواده و سبک زندگی

-سلامت و بهداشت

مهم ترین درس های رشته علوم تجربی دبیرستان

مهم ترین درس های رشته علوم تجربی دبیرستان

قبل از اینکه وارد قوانین جدید کنکور یعنی تاثیرات سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد شویم میشد گفت تقریبا نمرات امتحانات نهایی تاثیر منفی روی رتبه کنکور نداشت و تمرکز داوطلبین بیشتر روی رتبه کنکور بود که این باعث میشد دروس اختصاصی با توجه به ضرایب بالایی که دارند از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.

در این میان درس زیست شناسی با ضریب ۱۲ بالاترین تاثیر و اهمیت را به خود اختصاص داده بود و به ترتیب دروس شیمی و ریاضی و فیزیک و بعد از آن ادبیات و دین و زندگی و در انتها عربی و زبان در رتبه های بعدی قرار میگرفتند.

طبق قوانین جدید نحوه محاسبه نمرات تاثیر گذار برای قبولی در کنکور تغیر کرده است و میشود با قاطعیت گفت تمام دروس هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی بشدت در رتبه دانش آموز تاثیر گذار هستند.

به نحوی که سازمان سنجش جداول با عنوان ضرایب تاثیر سوابق تحصیلی تدوین کرده است تا دانش آموزان کاملا در جریان مدل نمره گذاری کنکور قرار بگیرند.

مطلب پیشنهادی به شما : معرفی رشته ریاضی فیزیک دبیرستان

اما در کل همچنان درس زیست شناسی بعنوان مهم ترین درس رشته تجربی در دروس اختصاصی و ادبیات بعنوان مهم ترین درس در دروس عمومی بحساب می آیند.

برای درک کامل این موضوع و داشتن استراتژی درست برای کنکور سراسری پیشنهاد میکنیم حتما جدوال تاثیرات سوابق تحصیلی و ضرایب دروس اختصاصی در کنکور را مشاهده نمایید.

رشته تجربی مناسب چه کسانی است؟

نباید به رشته تجربی نگاهی کوتاه مدت داشت و آن را فقط در دوران دبیرستان دید چرا که قرار است ما به دنبال هدف اصلی یعنی ورود به داشنگاه در رشته دلخواه شویم.

رشته تجربی مناسب افرادی است که فقط به دروس حفظی علاقه مند نیستند و در کنار این دروس با مسائل محاسباتی مشکلی ندارند چون دروس ریاضی و فیزیک و مسائل شیمی سهم بزرگی در رشته تجربی دارند.

همچنین دانش آموز باید با دروس مفهومی و گسترده ای مانند زیست شناسی هم کنار بیاید و از این درس نترسد و خسته نشود شاید بشه گفت مهم ترین کاتالیزور برای این موضوع داشتن علاقه به درس زیست شناسی و آینده ای که در انتظار دانش آموز است باشد.

از نظر شغلی هم برای رشته های خوبی مثل رشته های پزشکی و پیراپزشکی قرار نیست وارد شغل های پشت میز نشینی و کارمندی بشیم بلکه شغل ما کاملا میدانی و در ارتباط مستقیم با ارباب رجوع یا بیماران و خانواده های آن ها است پس لازمه فرد یکجا نشینی نباشیم و از روابط عمومی بالایی برخوردار باشیم.

پزشک و پیراپزشک میتوانند مطب تاسیس کنند و چون دیگری خبری از حقوق نیست و شخص با توجه به توانایی هایی که دارد بیمارانی را جذب میکند حتما باید دارای صبر و روحیه جنگنده باشد.آیا شما چنین خصوصیاتی در خود میبینید یا حداقل میتوانید در آینده چنین خصوصیاتی داشته باشید؟

اگر جواب سوال مثبت است رشته تجربی چه در دبیرستان چه در دانشگاه و چه در آینده شغلی میتواند موفقیت شما را تضمین کند و شما حتما باید وارد این رشته شوید چون نه تنها موفقیت خودتان بلکه آرامش و کمک به جامعه را تضمین میکنید.

برای استعدا یابی شغلی و شخصیتی و همچنین تست شخصیت شناسی توسط روانشناس میتوانید همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

رشته های دانشگاهی علوم تجربی

بعد از اینکه دانش آموز موفق به کسب دیپلم در رشته تجربی شد حالا وقت آن رسیده است که وارد دانشگاه شود تا مهم ترین مرحله برای کسب شغل و جایگاه اجتماهی و البته درآمد را بگذراند.

رشته تجربی در زیر گروه بندی های مرتبط با انتخاب رشته دارای رشته های متنوع و گسترده ای است و فقط شامل رشته های پزشکی و پیراپزشکی نمیشود و شما میتوانید با علاقه ای که دارید حتی بدون کنکور در رشته دلخواهتان مشغول به تحصیل شوید.با ما همراه باشید تا رشته های زیر مجموعه تجربی را مفصل برایتان توضیح دهیم.

لیست رشته های زیر گروه ۱ علوم تجربی

لیست رشته های زیر گروه 1 علوم تجربی

-برای مقطع دکتری رشته هایی همچون دندان پزشکی، پزشکی عمومی ،دکترای دامپزشکی و دکترای بیوتکنولوژی در این زیر گروه قرار دارند.

-رشته های مقطع کارشناسی زیر گروه ۱ شامل موارد زیر است

*آموزش ابتدایی

*آموزش زیست  شناسی

*آموزش کودکان استثنایی

*بینایی سنجی

*شنوایی سنجی

*فیزیو تراپی

*تغذیه

*کار درمانی

*گفتار درمانی

*اعضای مصنوعی

*اتاق عمل

*تکنولوژی پرتو شناسی

*بیهوشی

*پرستاری

*مامایی

*بهداشت مواد غذایی

*زیست شناسی جانوری

*زیست شناسی دریا

*زیست فناوری

*زیست شناسی گیاهی

*علوم صنایع غذایی

*علوم تربیتی

*علوم آزمایشگاهی

*میکروبیلوژی

*رشته های شناور در هر ۳ رشته کنکور شامل این زیر گروه میشود.

*بعضی از رشته های دانشگاه فرهنگیان شامل این زیر گروه میشود.

لیست رشته های زیر گروه ۲ علوم تجربی

تماس با کنکور مشاور

-در مقطع دکتری مهم ترین رشته داروسازی است که در زیر گروه ۲ قرار دارد.

رشته های مقطع کارشناسی برای زیر گروه ۲ به شرح زیر میباشد:

*آموزش شیمی

*بهداشت عمومی

*بیولوژی و کنترل ناقل بیماری ها

*مهندسی محیط

*شیمی کاربردی

*شیمی محض

*مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

لیست رشته های زیر گروه ۳ علوم تجربی

در این زیر گروه در حال حاضر ۲ رشته توسط سازمان سنجش قرار داده شده است که شامل زمین شناسی و اقیانوس شناسی میباشد

لیست رشته های زیر گروه ۴ علوم تجربی

رشته هایی که در این زیر گرو وجود دارد به شرح زیر است:

*تاریخ اسلام

*تاریخ تمدن ملل اسلامی

*اقتصاد

*امنیت اقتصادی

*شیعه شناسی

*ادیان و مذاهب

*زبان و ادبیات عربی

*حسابداری

*فقه و حقوق و زیر مجموعه های آن

*گردشگری

*مدیریت و زیر مجموعه های آن

*فناوری اطلاعات

*معارف و زیر مجموعه های آن

*هتلداری

لیست رشته های زیر گروه ۵ علوم تجربی

*امنیت نرم

*آموزش تربیت بدنی

*امنیت بین الملل

*ضد تروریسم

*حفاظت اطلاعات

*علوم ورزشی

*علوم سیاسی

*علوم مهندسی خاک

*علوم ورزشی

*کتابداری

*گیاه پزشکی

*مددکاری

اکثریت رشته های پر طرفدار در ۵ زیر گروه کارنامه انتخاب رشته که باید بر اساس نمرات آن زیر گروه انتخاب رشته را انجام داد برایتان شرح داده شد.

در این میان رشته هایی در دانشگاه های خاص و نیمه متمرکز مانند دانشگاه امام صادق یا فرهنگیان وجود دارد که دقیقا آن ها هم باید بر اساس نمرات زیر گروه ها انتخاب شوند.

پس رشته های ارائه شده توسط سازمان سنجش در هر زیر گروه بزرگ ترین کمک در زمان انتخاب رشته است.برای مثال برای انتخاب رشته دندان پزشکی نمرات و رتبه زیر گروه ۱ و برای انتخاب رشته مدیریت نمرات زیر گروه ۲ ملاک است.

موارد گفته شده برای رشته های با آزمون کنکور سراسری است که در دانشگاه های مختلف ارائه میشود.داوطلبین میتوانند تمامی رشته های گفته شده بجز رشته های پزشکی و پیراپزشکی را فقط بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور انتخاب کنند. در این مقاله به معرفی رشته علوم تجربی دبیرستان پرداختیم امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کنید.

اگر همچنان نیاز به مشاوره دارید کافیست همین الان با ما تماس بگیری تا در کمترین زمان با مشاور تحصیلی متخصص صحبت کنی!

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید