لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته علوم قضایی

معرفی رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی مثل رشته‌ی حقوق و وکالت در حوزه‌ی یافتن حق و برپا داشتن عدالت و اجرای بی کم و کاست قانون برای همه‌ی اقشار جامعه فعالیت می‌کند.با همراه باشید در معرفی رشته علوم قضایی .

یکی از راه‌های قبول شدن در رشته علوم قضایی برای فارغ ‌التحصیلان سه رشته‌ی انسانی، ریاضی و تجربی در دانشگاه‌های دولتی، دادن کنکور است اما اگر با کنکور قبول نشدید هم جای نگرانی نیست می‌توان بدون کنکور در دانشگاه آزاد این رشته را قبول شد.

شما برای قبولی در این رشته نیاز نیست گروه آزمایش خاصی را انتخاب کنید چرا که این رشته از هر سه گروه پذیرش دارد. رشته علوم قضایی با توجه به بازار کار خوبی که در ایران دارد بسیاری علاقمند به قبولی در آن هستند که به طبع به همین علت دانشگاه‌های دولتی توانایی پذیرش همه‌ی داوطلبین آن را ندارند.

اما همان طور که گفتیم امکان پذیرش بدون کنکور در این رشته برای شما وجود دارد.

در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به معرفی رشته علوم قضایی بپردازیم.

معرفی رشته علوم قضایی

اکثر فارغ ‌التحصیلان دبیرستان در رشته انسانی آرزوی وکیل‌ شدن را در سر خود می‌پرورند. علوم قضایی نیز به علت شباهت زیادی که به وکالت دارد بسیار محبوب است. تنها تفاوت این رشته با وکالت این است که قاضی، به جای وکیل تربیت می‌کند.

راه‌های ورود به علوم قضایی

راه‌های ورود

قبولی در این رشته برای فارغ التحصیلان هر سه رشته‌ی انسانی، تجربی و ریاضی امکان پذیر است. البته میزان ظرفیت پذیرش این رشته در میان گروه‌ها در گروه انسانی بیشتر از همه است.

البته اگر در آزمون سراسری قبول نشدید می‌توانید برای دانشگاه‌های آزاد، بدون کنکور و فقط براساس سوابق تحصیلی خود (حداقل معدل چهارده شرط است) برای نیمسال‌های مهر و بهمن اقدام به ثبت‌نام کنید.

علاوه بر اینکه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دانشگاه علوم قضایی وجود دارد بلکه برای کارشناسی ارشد پیوسته نیز در این دانشگاه امکان ثبت‌نام وجود دارد.

البته لازم به ذکر است که فعلا پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته مختص آقایان است. علاوه بر این، حداکثر سن پذیرفته شدگان نیز باید بیست و چهار سال تمام است.

ظرفیت پذیرش بدون کنکور علوم قضایی

به علت نبود امکانات و دانشگاه‌های کافی متاسفانه ظرفیت رشته‌ی علوم قضایی در دانشگاه‌های دولتی چندان زیاد نیست. همین تعداد کمی که در این رشته پذیرش می‌شود یکی از دلایل اصلی وجود کار زیاد در رشته علوم قضایی در ایران است و شاید اگر اینقدر فارغ التحصیلان این رشته محدود نبودن، کار برای این رشته نیز این قدر زیاد نبود.

مطلب پیشنهادی به شما : رشته حقوق بدون کنکور

اما یک سوال مهم، آیا مدرک علوم قضایی با کنکور معتبر است یا مدرک بدون کنکور؟ دانشگاه‌های آزاد یا دانشگاه‌های دولتی؟

به طور قطع دانشگاه‌های دولتی و با کنکور مدارک معتبرتری دارند اما آن چه که شما برای ورود به بازار کار نیاز دارید فارغ‌التحصیلی از این رشته و میزان سواد و تسلط شما بر این کار است. چرا که شما فقط با تسلط بر کار خود می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید.

معرفی رشته علوم قضایی

اما میزان درآمد این رشته چقدر است؟ این مسئله بستگی به شهر و محلی که کار می‌کنید دارد هر چقدر شهر کوچک‌تر، درآمد کمتر و هرچه شهر بزرگ‌تر، درآمد بیشتر خواهد بود.

اما برای اطمینان بیشتر از میزان درآمد این رشته بهتر است فقط به آمار و ارقام بسنده نکرده و تحقیقاتی میدانی از افرادی که در این رشته مشغول به کار هستند نیز انجام بدهید. قطعا نتایج این تحقیقات بسیار مفیدتر از چند عدد و رقم نوشته شده در مقالات مختلف است.

البته باز هم اگر شما در شهر کوچکی کار کنید اما تسلط بالایی بر کار خود داشته باشید قطعا خواهید توانست افراد زیادی را به خود جذب کرده و درآمد بالایی را تجربه کنید اما چنان چه علم و تسلط کافی به رشته‌ی خود نداشته باشید حتی در شهرهای بزرگ نیز موفق نخواهید بود. پس علم و تسلط شما بسیار مهمتر از مدرک و دانشگاهی است که می‌روید.

علاوه بر این لازم است بدانید که هر دانشگاهی برای رشته های  بدون کنکور نیز شرایط خاص خود را دارد پس حتما شرایط آن دانشگاه را قبل از ثبت نام مطالعه نمایید تا به مشکل برنخورید.

مهارت‌های لازم برای رشته علوم قضایی

مهارت‌های لازم

افراد محصل در این رشته باید به زبان و ادبیات فارسی تسلط داشته باشند، دارای توانایی منطق و استدلال بالایی باشند، فن بیان خوبی در هنگام برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند، دارای روحیه‌ی قدرتمند و عدالت‌جو باشند، از اعتماد به نفس و قدرت خلاقیت بالایی نیز برخوردار باشند.

این افراد لازم است قدرت بالایی در نویسندگی و نگارش متن‌های فارسی داشته باشند، بتوانند مفاهیم منطق و ریاضیات را به راحتی درک کنند و همچنین به علوم روانشناسی، فلسفی و جامعه شناسی آشنایی و تسلط لازم را داشته باشند.

همچنین چون قضاوت در دادگاه‌های ما براساس قوانین دین اسلام و احکام مرتبط با آن است، پس یک محصل در این رشته لازم است که تسلط کامل و جامعی بر فقه اسلامی نیز داشته باشند تا بتوانند در مواقعی که برای دادن حکمی به این اطلاعات نیاز دارند، از آن به طور مستقیم استفاده کنند.

بازار کار رشته علوم قضایی

خوبی این رشته این است که دانشجویان آن از زمان کارورزی به طور مستقیم در قوه قضایی مشغول به فعالیت می کنند و سپس بعد فارغ التحصیلی نیز به راحتی استخدام شوند‌. پس به طور کل می‌توان گفت چندان دغدغه شغل ندارند.

البته لازم به ذکر است که دوران کارورزی و تحصیلشان نیز جزو سابقه خدمتشان به حساب می‌آید.

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر دادگاه‌ها‌ در دفاتر ثبت اسناد، املاکی‌ها به عنوان سر دفتر و دفتر یار، نگارنده و تنظیم کننده قراردادهای تجاری و بازرگانی خارجی و داخلی، اداره‌های مرتبط با ورشکستگی،  اجرای احکام، به عنوان دادیار یا بازپرس یا مشاور حقوقی موسسات دولتی و غیر دولتی نیز می‌توانند کار کنند.

مطلب پیشنهادی به شما : کارشناسی ارشد حقوق بین الملل

علاوه بر این فارغ‌ التحصیلان این رشته می‌توانند به عالی‌ترین رتبه خود یعنی قاضی بودن نیز برسند که این مستلزم تلاش بیشتری است.

البته به علت اینکه فارغ ‌التحصیلان این رشته تمام دروس رشته حقوق را نیز پاس می‌کنند می‌توانند در تمام موقعیت‌های شغلی مرتبط با رشته‌ی حقوق نیز فعالیت داشته باشند.

اگر فارغ ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته دارای سهمیه‌ی استعداد‌های درخشان نیز باشند می‌توان بدون کنکور برای دکترای این رشته ادامه تحصیل بدهند. البته لازم به ذکر است که در مدت تحصیل حقوق کارآموزی قضایی را نیز دریافت می‌کنند و بیکار و بی‌پول نخواهند بود.

دروس اصلی علوم قضایی

بهتر است که با دروس اصلی رشته علوم قضایی آشنا شوید تا بتوانید تشخیص دهید که به چه توانایی‌هایی هر کدام از این درس‌ها نیاز دارد. متاسفانه این رشته در مدارس ما به درستی معرفی نمی‌شود و فقط مانور بر حقوق داده می‌شود اما در این مقاله سعی کردیم شما را به شناخت خوبی از این رشته برسانیم. امید که اثر گذار بوده باشد.

دروس پایه علوم قضایی شامل حقوق مدنی اشخاص و حمایت از محجوران، مقدمه علم حقوق، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی و‌ عربی هستند.

دروس تخصصی علوم قضایی شامل حقوق تجارت اشخاص، حقوق مدنی،‌ حقوق سازمان‌های بین‌المللی، آیین دادرسی مدنی، اصول فقه، حقوق اداری، متون فقه، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق تجارت ورشکستگی،  آئین دادرسی کیفری، حقوق بین‌الملل خصوصی، کار تحقیقی،  جرم‌شناسی، قواعد نفقه، حقوق جزای اختصاصی، حقوق تطبیقی، حقوق کار، ادله اثبات دعوی، پزشکی قانونی، حقوق تجارت‌ اسناد تجاری، متون حقوقی هستند .

نتیجه‌گیری نهایی

بهتر است به طور جامع درباره هر کدام از وظایف کاری رشته علوم قضایی و توانایی‌های لازم برای دروس این رشته تحقیق کنید و سپس در نهایت تصمیم خود را برای انتخاب کردن یا نکردن این رشته بگیرید.

ورود بدون کنکور و به صورت آزاد به رشته علوم قضایی به پرداخت هزینه‌های سنگینی دارد پس باید حتما این مسئله را ذهن خود داشته باشید.

در این مقاله بطور کامل به معرفی رشته علوم قضایی پرداختیم شما میتوانید در صورت داشتن هر گونه سوال با کنکور مشاور تماس بگیرید.

معرفی رشته علوم قضایی

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید