لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

پشت کنکور ماندن

پشت کنکور ماندن

یکی از اولین کارهایی که به ذهن داوطلبان ناکام در کنکور میرسد پشت کنکور ماندن است. حتی بسیاری از داوطلبان و دانش آموزان کنکوری در نیمه راه یعنی حدود بهمن ماه دست از درس خواندن میکشند و اصطلاحا کنکور را ول میکنند.

کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره کنکور در ایران بطور تخصصی مسئله پشت کنکور ماندن را بررسی میکند تا اگر قصد چنین کاری دارید به درستی انجامش دهید نه اینکه با پشت کنکور ماندن اوضاع و شرایط خراب تر از قبل شود!

چه داوطلبانی از پشت کنکور ماندن نتیجه خواهند گرفت؟

قطعا تمام داوطلبان با هزار امید و آرزو وارد پروسه طولانی و سخت کنکور سراسری میشوند تا بتوانند در نهایت در یکی از بهترین و پول ساز ترین رشته ها و دانشگاه های مطرح و با کیفیت کشور تحصیل کنند.

اما ممکن است در این مسیر بنا به دلایل مختلفی که حتی بعضی از آن ها خارج از اراده داوطلب است نتیجه نگیرند یا اینکه در میانه راه با وجود اینکه مسیر را خوب آغاز کرده اند نا امید و در نهایت درس خواندن و تلاش برای کنکور را رها کنند!

به هر حال عدم نتیجه گیری رخ میدهد و داوطلب نمیتواند نتیجه مناسبی بگیرد و در بعضی از موارد فاصله زیادی با رویاهایش دارد. میدونید مهم ترین دلایل نتیجه نگرفتن چیا هستن؟

❌ نداشتن انگیزه و هدف

❌ استرس و اضطراب در سال کنکور

❌ استرس در جلسه کنکور

❌ سرگرم بودن با شبکه های اجتماعی

❌ رفیق بازی

❌ محیط بد خانوادگی

❌محیط بد آموزشی

❌ پایه ضعیف تحصیلی

❌ عدم تمرکز و داشتن استراتژی مناسب

❌ مشاوره غلط

تمام این ها که البته بعضی هاش دست خود داوطلب کنکور هم نیست میتونه باعث عدم نتیجه گیری در کنکور سراسری شود . اما میشود بسیاری از این موارد را بر طرف کرد و به نتیجه گیری نزدیک شد پس اگر قصد پشت کنکور ماندن داری حتما باید دارای این شرایط بشی:

✔️ داشتن مشاور حرفه ای

✔️ استفاده از مشاوره تحصیلی صحیح

✔️ استفاده برنامه ریزی شخصی سازی شده

✔️ استفاده از منابع کمک آموزشی مناسب سطحت

✔️ میانگین ساعت مطالعه روزانه ۱۲ ساعت

✔️ داشتن برنامه ریزی برای عید

✔️ داشتن برنامه ریزی برای بعد از عید

✔️ شرکت در آزمون های آزمایشی

✔️ ترمیم معدل در صورت پایین بودن نمرات امتحانات نهایی

✔️ یاد گیری روش های تست زنی

✔️ اطلاع از بودجه بندی کنکور

✔️ تمرین ، مرور و تکرار با تست زنی

✔️ اطلاع از قوانین سازمان سنجش

این ها و مواردی که در ابتدا گفته شد تمام چیزهایی هستند که عدم انجام آن باعث میشه تا در کنکور موفق نشی و نتیجه نگیری!

خوب یا بد بعضی از این موارد هم نیاز به صرف هزینه داره ، مثل داشتن مشاوره یا دریافت برنامه ریزی و حتی تهیه کتاب و شرکت در آزمون های آزمایشی.

پس  باید با خودت و خانوادت بیتعارف باشی و در صورتی که از عهده تمام این موارد بر میای بری سراغ پشت کنکور ماندن در غیر اینصورت وقت خودتو برای یک سال دیگه تلف نکن!

اگر با دقت و پشتکار و انگیزه تمام این مواردی که گفته شد مو به مو انجام شود قطعا مثل آب خوردن میتونی جز کسانی باشید که در زمان اعلام نتایج با غرور کارنامه کنکور را به همه نشون میدی و هم باعث خوشحالی خودت میشی و هم خانواده ای که این همه واست زحمت کشیده…

موضوعات مرتبط : استرس کنکور و راه های مقابله با آن

آیا ۳ سال پشت کنکور ماندن برای رشته ایده آل منطقی است ؟

بسیاری از داوطلبان کنکوری هستند که در دوران مدرسه از نمرات خوبی برخوردار بوده اند و حتی در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان تحصیل کرده اند اما در کنکور سراسری و مخصوص کنکور تجربی نمیتوانند در رشته های پزشکی قبول شوند و این موضوع در حالی است که رتبه این دسته از داوطلبان خوب است و امکان قبولی در بسیاری از رشته های دیگر را دارند.

بعضی دیگر از داوطلبان هم در کنکور رتبه و تراز لب مرز بدست می آورند یعنی نتیجه آن ها در کل خوب است اما امکان قبولی در رشته ای مناسب و پر طرفدار را ندارند. باید گفت بیشترین تعداد داوطلبانی که قصد پشت کنکور ماندن دارند این دسته هستند.

در حالت دیگر رتبه داوطلب خوب شده است و امکان قبولی در رشته خوبی هم دارد اما یا بنا به شرایط مالی قصد دارد حتما در دانشگاه های دولتی قبول شود یا اینکه دانشگاهی خاص در ذهنش است و تا در آن قبول نشود از نظر روحی ارضا نمیشود!

اگر در هر کدام از حالت های گفته شده هستید و چند سالی است که پشت کنکور ماندید تا به هدفتان برسید نمیشود بطور قطع گفت پشت کنکور ماندن آن هم ۳ سال غیر منطقی است اما بطور قطع میتوان گفت زیاد پشت کنکور ماندن کار درستی نیست!

بررسی ۳ حالت:

در حالت اول شما جز داوطلبان خوب و قدرتمند کنکور هستید و پیشنهاد میشود وسواس فکری برای قبولی در پزشکی نگیرید و اگر در سال دوم نتیجه مورد نظر کسب نشد در یکی از دیگر از رشته های دانشگاهی تحصیل کنید باور کنید تمام دنیا رشته پزشکی نیست!

در حالت دوم هم قطعا پیشنهاد میشود نهایتا دو بار پشت کنکور بمانید و اگر در دوبار تلاش نتیجه ای حاصل نشد وارد رشته ای دیگر شوید و در حین تحیل دوباره کنکور دهید با اینکار فشار روانی زیادی از شما برداشته خواهد شد و با خیال راحت تر کنکور خواهید داد.

در حالت سوم هم مخصوص برای کسانی که در قشر ضعیف جامعه هستند واقعا چاره ای جز شرکت برای بار سوم در کنکور نیست اما بعد از اینبار بهتر است مسیر را تغییر دهید و شانستان در رشته های دیگر امتحان کنید.

توجه

داوطلبان زیادی در مسیر پشت کنکور ماندن و رویای قبولی در رشته های پزشکی وقت و هزینه زیادی کرده اند اما موفق نمیشوند . میشود گفت پول و هزینه برمیگردد اما آیا وقت هم برگشت پذیر است؟

متاسفانه موارد زیادی با ما تماس میگیرند که به دلیل تحمل استرس ها و فشار های ناشی از پشت کنکور ماندن دچار مشکلات روانی مانند وسواس های فکری ، اضطراب و استرس ، افسردگی و حتی افکار خود کشی میشوند.

شما در این سن بیشتر با هیجانات و احساسات تصمیم میگیرد تا اینکه بر اساس عقل و منطق حرکت کنید و همین موضوع صدمات جبران ناپذیری به شما و خانواده وارد میکند!

درخواست از شما پشت کنکوری عزیز!

این جمله پیشنهاد نیست بلکه درخواست و خواهش است!

اگر در چنین وضعیتی هستید حتما از شما میخواهم تا با مشاور تحصیلی و مشاور روانشناس تحصیلی صحبت کنید تا با ارائه تکنیک های اصولی و مناسب ذهنتان را از این وضعیت رها کند.

شرایط پشت کنکور ماندن و سربازی برای پسران

تمامی داوطلبان پسری که ۱۸ سالگی را رد میکنند بر اساس قوانین وظیفه عمومی مشمول میشوند و بر خلاف دختر ها نمیتوانند هر چند باری که دلشان خواست پشت کنکور بمانند و حتما این موضوع حد و اندازه ای دارد.

حالت استاندارد

شما بعنوان شخصی که بعد از ۱۸ سالگی مشمول است یک بار در سال دوازدهم یا همان سال دیپلم اجازه دارید در کنکور شرکت کنید و یکبار هم به شما اجازه داده میشود تا در کنکور سال بعد از دیپلم شرکت داشته باشید.

در واقع تمام آقایون تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی فرجه خواهند داشت تا در کنکور نتیجه بگیرند و وارد دانشگاه شوند که به آن معافیت تحصیلی گفته میشود در غیر اینصورت برای غیبت نخوردن چاره ای جز ورود به سربازی نیست!

حالت زمان خریدن برای پشت کنکور ماندن

در این روش با توجه به اینکه تنها دو بار در بازه معافیت تحصیلی میشه در کنکور سراسری شرکت کرد و بعد از آن داوطلب مشمول سربازی است میشود در دانشگاهی مانند یکی از دانشگاه های پیام نور که هزینه کمتری دارد ثبت نام کرد تا وظیفه عمومی اینبار معافیت تحصیلی ۵ ساله به شما بدهد.

در اینصورت تا زمانی که دانشجو هستید میتوانید در کنکور سراسری شرکت کنید و بعد از قبولی از دانشگاه فعلی انصراف و در دانشگاه جدید ثبت نام کنید. پس حداقل ۵ بار هم میشود با معافیت تحصیلی دانشجویی از پشت کنکور ماندن استفاده کرد!

۲ تا نکته مهم

قانون محرومیت برای دانشجویان روزانه برداشته شده است اما این دسته از دانشجویان باید تا اسفند ماه قبل از برگزاری کنکور از دانشگاه انصراف دهند تا شانس قبولی داشته باشند.

از فرصت معافیت تحصیلی و انصراف از دانشگاه و شرکت در کنکور فقط یکبار میتوان استفاده کرد و اگر کسی برای دوم از دانشگاه انصراف دهد مشمول است و امکان تحصیل مجدد نخواهد داشت.

برای مثال

اگر وارد دانشگاه پیام نوری شدید و ۵ سال دانشجو بودید و ۵ بار هم کنکور دادید و در نهایت در دانشگاهی ثبت نام کردید و برای بار دوم در همان مقطع تحصیلی دوباره ۵ سال به شما معافیت تحصیلی داده شد دیگر نمیشود انصراف داد و برای بار سوم در دانشگاه ثبت نام کرد!

تجربه پشت کنکور ماندن افراد پشت کنکوری

در ادامه تجربه بعضی از افرادی که در پشت کنکور مانده اند را از زبان خودشان به شما خواهیم گفت البته از گفتن نام کامل معذوریم تا این عزیزان از مجموعه کنکور مشاور دلخور نشوند.حتما خودتان را جای این عزیزان بگذارید و از تجربه ها استفاده کنید.

زهرا از تهران

جز کسانی هستم که تجربه ۴ سال پشت کنکور ماندن را داشتم و شبانه روز در تمام طول این سال ها فقط در آرزوی رشته پزشکی بودم. سال اول رتبه خوبی داشتم اما نه در حد پزشکی و همین موضوع باعث شد تا برای پشت کنکور ماندن وسووسه شوم!

در کنکور سال بعد بطرز عجیبی رتبم بد شد و حتی انتخاب رشته هم نکردم ولی چاره ای جز دوباره کنکور دادن نبود. از طرفی فشار خانواده و از طرفی دیگر نگاه فامیل داغونم کرده بود و همینا باعث شد رتبم حتی از کنکور دومم هم بدتر شه!

در نهایت برای سال چهارم تصمیم گرفتم با برنامه ریزی خوب و تست زدن عالی وارد پروسه کنکور شوم و سعی کنم بدون استرس و تمرکز صد در صد در کنکور شرکت کنم.همه چی خوب بود جز اینکه استرس و فشار روانی نابودم کرده بود در حدی که از روانشناس کمک گرفتم.

نتیجه خوب شد اما تقریبا شبیه نتیجه کنکور سال اول و بلخره با صحبت های زیادی که با خانواده و مشاوران تحصیلی و شغلی داشتم تصمیم گرفتم وارد دانشگاه شوم. الان دانشجوی بینایی سنجی هستم و همش به خودم میگم کاشکی نهایتا دو بار پشت کنکور میموندم!

سمیرا از سمنان

من دانش آموز تیزهوشان بودم و درسمم خیلی خوب بود و یجورایی نه تنها برای قبولی من حساب باز کرده بودند بلکه از من توقع رتبه برتر شدن در کنکور سراسری داشتند.هم خانواده و معلم ها دائما این موضوع را به من میگفتند اما رتبه من در کنکور شد ۵۶ هزار!

دوباره در کنکور شرکت کردم و اینبار رتم شد ۴۹ هزار!

دیگه رتبه برتر شدن از ذهنم بیرون رفته بود و به خودم میگفتم اگر رتبه زیر ۲۰ هزار داشته باشی کافیه و کارتو انجام دادی فقط اینطوری احساس آرامش میکردم!

سال سوم هم کنکور دادم و رتبم ۲۷ هزار شد که بازهم افتضاح بود و همینجا بود که دیگه قید کنکور دادن را زدم.مشکل من سطح آموزشی و درس خوندن و معدل و پایین و معلم بد نبود بلکه من در سال کنکور درگیر مسائل عاطفی شده بودم و همین موضوع نمیزاشت تمرکز کنم.

اگر قصد پشت کنکور ماندن دارید و در خودتان میبینید که موفق میشوید ازتون خواهش میکنم تا تمام اولویت زندگیتان در سال کنکور ، کنکور باشد و به هیچکس و هیچ چیز جز کنکور فکر نکنید تا موفق شوید. من که چند سال از عمرم رفت امیدوارم شما حرف گوش کن باشید.

احمد از اسلامشهر

در کنکور ریاضی شرکت کردم و رتبه چنئان خوبی بدست نیومد و بعدش تصمیم گرفتم کلا از ریاضی بیام بیرون و برم سراغ رشته تجربی و در کنکور تجربی شرکت کنم. از آبان ماه شروع کردم به درس خوندن در حالی که هیچی از زیست شناسی نمیدانستم!

رتبه ۳۶۴ کنکور تجربی سال ۹۶ شدم و جز خودم کسی باور نمیکرد به این نتیجه رسیدم آن هم با تغییر رشته ای که داشتم.من در خودم میدیدم و تلاش کردم و به لطف خدا موفق شدم و الان که در انتهای دانشجویی هستم به خودم میگم دمت گرم که این تصمیم بزرگ و ریسکی را گرفتی!

نگین از اراک

من دانش آموز رشته تجربی بودم و ۲ سال در کنکور تجربی شرکت کردم. سال اول برنامه ریزی خوبی نداشتم ساعت مطالعه پایینی هم داشتم ولی در سال دوم هم مشاور داشتم هم برنامه ریزی هم برای بعضی از دروس هزینه معلم خصوصی داده بودم.

رتبه من در کنکور سال دوم هم هیچ تغییری نکرد و تنها دلیلیش استرس زیادی بود که داشتم و همین موضوع باعث شد نتونم در جلسه کنکور مدیریت خوبی داشته باشم. همچنین سوالات ریاضی خیلی سخت بود بطوری که اصلا نمیتونستم جواب بدم و متاسفانه همین باعث شد سر جلسه نابود شم.

دوستای گلم اگر میخواید مثل من دوباره پشت کنکور ماندن را تجربه کنید حتما استرس را کنترل کنید و سعی کنید تا جایی که میشه از بین ببریدش تا موفق شید. باور کنید مهم ترین نکته در موفقیت کنکوری ها همین تمرکز و عدم استرس در جلسه کنکور است.

 معایب پشت کنکور ماندن و مشکلات ناشی از آن

اگر قصد پشت کنکور ماندن دارید احتمالا با یکی از این موارد رو به رو خواهید شد پس از قبل بدانید و روی مسائل مسلط شوید و بعد وارد این پروسه شوید.

  • فشار خانواده
  • نگاه سنگین فامیل
  • حرف های بی منطق دوستان
  • از دست دادن زمان
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب از آینده
  • بزرگ نمایی ذهنی رشته مورد نظر
  • رویا پردازی در مورد روزهای بعد از قبول نشدن
  • هزینه مجدد برای کنکور

نکته

البته تمام این ها میتونه با موفقیت در کنکور سراسری بر طرف شود و شخص را از یر فشار در بیاورد اما باید از قبل این ها را دانست تا در صورت وقوع برنامه ریزی خوبی برای مقابله با آن داشت.

علت هایی که دانش آموزان تصمیم میگیرند پشت کنکور بمانند

پشت کنکور ماندن یک موضوع مرسوم در میان داوطلبان کنکور است. معمولا وقتی شرکت کنندگان در گروه آزمایشی مشخصی زیاد باشد و ظرفیت رشته های خوب در آن گروه آزمایشی کم باشد به سادگی پشت کنکور ماندن انجام میشود.

دلیل اول

در تمام گروه های آزمایشی میتوان هر رشته ای را بدون کنکور در دانشگاه تحصیل کرد اما نه در هر دانشگاهی!

اما در گروه تجربی رشته های پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور نیست و با توجه به جمعیت نیم میلیونی کنکور تجربی و پذیرش حدود ۳۰ هزار نفری در رشته های خوب حجم زیادی از داوطلبان کنکور تجربی پشت کنکور میمانند.

دلیل دوم

در ذهن داوطلب قبولی در رشته یا دانشگاهی خاصی شکل گرفته است و تصور او بر این است که اگر در آن رشته و دانشگاه قبول نشود دنیا به پایان میرسد پس حتما پشت کنکور خواهد ماند.

دلیل سوم

فشار خانواده و چشم رو هم چشمی های خانوادگی باعث میشود تا والدین داوطلب را مجبور کنند بر اساس میل آن ها درس بخواند و در دانشگاه قبول شود. میشه گفت یکی از مهم ترین دلایل پشت کنکور ماندن همین است.

دلیل چهارم

متاسفانه بازار کار بسیاری از رشته های دانشگاهی خوب نیست و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند یا مشاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی مشغول هستند.همین موضوع باعث شده است نه تنها داوطلبان پشت کنکور بمانند بلکه کسانی هم که مدرک دانشگاهی دارند دوباره در کنکور شرکت کنند.

در پایان

ما در مرکز تحصیلی کنکور ماشور دانش آموزان زیادی را هر ساله تحت مشاوره قرار دادیم که تعداد زیادی از آن ها پشت کنکوری بودند. همیشه پشت کنکور ماندن برای هر شخصی توصیه نمیشود و نیاز است تا بعد از بررسی شرایط و خصوصیات مختلف داوطلب این تصمیم گرفته شود.

به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم برای مشاوره در زمینه پشت کنکور ماندن و تصمیم گیری برای انجام این کار حتما با ما تماس بگیرید تا مشاوران با تجربه کنکور مشاور کمکتان کنند.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید