لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

داوطلبانی که موفق به قبولی در رشته های پزشکی نمیشوند به ناچار باید شانس خود را در یکی از رشته های پیراپزشکی امتحان کنند.البته هستند داوطلبانی که علاقه خاصی به رشته پیراپزشکی بخصوصی داشته باشند. خب برای اینکه وارد پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی بشید باید اول رشته های پیراپزشکی و بازار کار آن ها را بشناسید و بر اساس ظرفیت و نحوه پذیرش اقدام به انتخاب نمایید.

فراموش نکنید که رشته های پیراپزشکی هم هر کدام دارای تقاضا و پذیرش مشخص است پس علاوه بر علاقه نحوه انتخاب رشته بر اساس رتبه و تراز مهم است.

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

لیست رشته های پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی در اولویت دوم انتخابی بین داوطلبان کنکور تجربی قرار دارد و خوشبختانه از نظر ظرفیت تعداد نسبتا مناسبی را به خود اختصاص داده و با کمی تلاش قطعا داوطلب شانس ورود به این رشته های پیراپزشکی را دارد.

لیست رشته های پیراپزشکی
تغذیهفیزیوتراپی
شنوایی سنجیبینایی سنجی
کار درمانیگفتار درمانی
هوشبریاتاق عمل
رادیولوژیعلوم آزمایشگاهی
پرستاریمامایی

رشته های گفته شده به ترتیب بالاترین تقاضا برای پذیرش را دارد البته تا حدی این موضوع سلیقه ای است ولی در کل انتخاب رشته بر اساس همین ترتیب باید انجام شود.

بعد از اولویت بندی گفته شده در کنکور تجربی رشته های دیگری هم مورد توجه هستند با اینکه پیراپزشکی محسوب نمیشوند اما علاقه مندان زیادی دارند:

👈 ساخت پروتز های دندانی

👈 اعضای مصنوعی

👈 فوریت های پزشکی

در دسته بندی های دیگر رشته های مورد انتخاب داوطلبان رشته تجربی میتوان به چندین رشته دیگر اشاره کرد که بر اساس بازار کار و درآمد و امنیت شغلی در مقابل رشته های گفته شده قابل قیاس نیستند.

از جمله:

👈 رشته های زیر مجموعه بهداشت مانند بهداشت عمومی یا بهداشت محیط

👈 رشته های زیر مجموعه زیست شناسی مانند زیست شناسی گیاهی یا زیست سلولی مولکولی

👈 رشته های آزمایشگاهی مانند میکروبیولوژی

البته منظور ما این نیست که این رشته ها خوب نیستند یا فارغ التحصیلان آن ها بیکار میمانند بلکه در قیاسی که انجام شده است بهتر است از نظر امنیت شغلی و بازار کار وارد رشته های پزشکی یا پیراپزشکی شد یا حداقل در دسته سوم قرار گرفت.

معرفی پر درآمد ترین رشته های پیراپزشکی در ایران

معرفی پر درآمد ترین رشته های پیراپزشکی در ایران

بررسی درآمد از چند نظر باید مورد توجه باشد اولا اینکه از نظر استخدامی در مجموعه وزارت بهداشت مانند بیمارستان ها باید رشته را مد نظر قرار داد یا اینکه میتوان ارگان های دیگر که میتوانند از رشته های پیراپزشکی استفاده کنند را شناخت.

همچنین در صورتی میتوان گفت بازار کار رشته خوب است که ارگان های خصوصی همچون کلینیک ها یا درمانگاه ها هم نیاز به آن رشته بخصوص داشته باشد.

آخرین حالت هم مربوط به این میشود که شخص بتواند خودش برای خودش کار کند یعنی رشته قابلیت گرفتن پروانه مطب داشته باشد که در اینصورت فارغ التحصیل همچون فارغ التحصیل رشته های پزشکی بدون وابستگی و حقوق بگیری از جایی برای خودش درآمد زایی داشته باشد.

فیزیوتراپی یکی از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

👈 احتمالا شنیده اید به دلیل درد کمر یا مشکلات بعد از تصادف و شکستگی ها یا هر مورد و بیماری که مربوط به اسکلت بدن است پزشک متخصص به بیمار تجویز میکند که به فیزیوتراپ مراجعه کند و با انجام تمرینات و حرکات اصولی تا حد زیادی بدون عمل جراحی درمان صورت گیرد.

فیزیو تراپ ها قطعا بدون دغدغه میتوانند وارد بیمارستان های دولتی شوند و به سرعت بعد از اتمام تحصیل استخدام شوند همچنین مراکز درمانی خصوصی زیادی است که اختصاصی کار فیزیوتراپی میکند و این هم یکی از فرصت های شغلی برای علاقه مندان این رشته است.

فیزیوتراپی جز رشته هایی محسوب میشود که با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد میتوان مطب مستقل دایر کرد و درآمد مستقل داشت.در بین پر درآمد ترین رشته های پیراپزشکی فیزیوتراپی در صدر قرار دارد و از نظر پرستیژ شغلی هم جایگاه خوبی دارد در این رشته فیزیوتراپ بر اساس ساعتی که روی بیمار زمان گذاشته میشود حق الزحمه دریافت میکند.

این رشته تنها در دانشگاه های دولتی و زیر مجموعه های آن مانند پردیس ها ارائه میشود و دانشگاه آزاد این رشته را ندارد پس طبیعتا پذیرش در این رشته پایین و محدود است و برای ورود به آن نمره و ترازی نزدیک به نمره و تراز قبولی در داروسازی نیاز است!

موضوعات مرتبط : بررسی شرایط و لیست رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

تغذیه

تغذیه

👈 رشته تغذیه هم یکی از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و میتوان با اتمام تحصیل در این رشته در بیمارستان های دولتی و خصوصی مشغول بکار شد همچنین فدراسیون ها و تیم های ورزشی از دیگر فرصت های شغلی این رشته است.

فارغ التحصیل در این رشته علاوه بر موقعیت های استخدامی با دریافت مدرک کارشناسی ارشد اجازه دارد مطب دایر کند و بدون وابستگی به ارگان و نهادهای دیگر کسب درآمد داشته باشد.این رشته هم از نظر درآمدی در وضعیت خوبی است و خواهان زیادی دارد مخصوصا خانوم ها!

رشته تغذیه فقط توسط دانشگاه های دولتی و زیر مجموعه های آن مانند دانشگاه های پردیس پذیرش دارد و به همین دلیل با توجه به میزان تقاضا و کمبود ظرفیت برای قبولی در این رشته باید نمره و تراز مناسبی داشت.

کار درمانی و گفتار درمانی

👈 این دو رشته هم از پر مخاطب ترین و پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی است که معمولا در انتخاب های بعد از دو رشته گفته قرار میگیرد.با اتمام تحصیل بیمارستان های دولتی و خصوصی و کلینیک ها و درمانگاه ها میتواند جز فرصت های شغلی باشد.

سازمان هایی همچون بهزیستی هم یکی دیگر از مقاصد شغلی فارغ التحصیلان این رشته است البته کلینیک های خصوصی و مطب ها هم بعنوان شغل های غیر استخدامی و پیمانی در این رشته محسوب میشود.

با داشتن مدرک کارشناسی ارشد میشود مطب تایر کرد و بدون وابستگی به جایی کسب درآمد داشت.با توجه به دریافت حق الزحمه بر اساس ساعت این دو رشته هم جز پر درآمد ترین رشته های پیراپزشکی هستند.

در این رشته کار درمانگر یا گفتار درمانگر معمولا با بیماران معلول یا کم ذهنی سر و کار دارد پس برای انتخاب این رشته باید روحیه کاری متناسب با آن را هم داشته باشید.این دو رشته هم توسط دانشگاه های آزاد ارائه نمیشود و برای قبولی باید نمره و تراز خوبی داشت.

شنوایی و بینایی سنجی از جمله پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

👈 رشته های شنوایی سنجی و بینایی سنجی در نوزادان تا بزرگسالی کاربرد بسیار زیادی دارد و رشته های جذابی برای کسانی است که موفق به ورود به رشته های پزشکی نشده اند اما علاقه دارند در امر تشخیص و درمان فعالیت داشته باشند.

با قبولی در این دو رشته علاوه بر بیمارستان ها و کلینیک ها میتوان با بهزیستی و آموزش و پرورش هم همکاری داشت همچنین این دو رشته هم جز رشته هایی هستند که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد اجازه داشتن مطب شخصی دارند.

دانشگاه های دولتی تنها انتخاب برای ورود به این رشته است پس داوطلبان علاقه مند باید میانگین درصد خوب و رتبه خوبی برای قبولی در این رشته ها داشته باشند.

هوشبری

👈 رشته هوشبری همانطور که از اسمش مشخص است بطور تخصصی زیر نظر متخصص بیهوشی در اتاق عمل مشغول میشود و میتوان گفت جز کادر پرستاری است که تخصصی در زمینه بیهوشی مشغول میشود.

در این رشته میتوان ادامه تحصیل داد و در درجات شغلی ارتقا پیدا کرد اما نمیتوان پروانه مطب گرفت. دابره شغلی فارغ التحصیلان رشته هوشبری بیمارستان های دولتی و خصوصی میباشد و در بعضی کلینیک ها هم که مجهز به اتاق عمل هستند از هوشبر استفاده میشود.

مطلب پیشنهادی به شما : هوشبری بدون کنکور

برای ورود به رشته هوشبری با داشتن کارنامه ای نسبتا مناسب میتوان مجوز قبولی گرفت و وارد دانشگاه شد. این رشته هم در دانشگاه آزاد و هم دانشگاه های دولتی قابل پذیرش است و ظرفیت نسبتا مناسبی برای پذیرش دارد.

اتاق عمل

👈 از دیگر قسمت های کادر پرستاری بیمارستان ها تیم اتاق عمل میباشد که در زمان تمام جراحی هایی که صورت میگیرد در کنار پزشک جراح قرار میگیرند و به پزشک کمک میکنند.مشخصات شغلی و تحصیلی و درآمدی رشته اتاق عمل هم مانند رشته هوشبری است.

دانشگاه های دولتی و آزاد هر دو این رشته را ارائه میدهند و با کمی درس خواندن و کسب نمره نسبتا خوب میتوان وارد این رشته شد.نسبت به رشته هوشبری ظرفیت این رشته بیشتر است طبیعتا نیاز بیمارستانی هم بیشتر خواهد بود.

فضای شغلی بیمارستان های دولتی و خصوصی خواهد بود و با ارتقا شغلی میتوان بعنوان سوپروایزر اتاق عمل منصوب شد.درآمد و امنیت شغلی در این رشته مناسب است اما جز پر درآمد ترین رشته های پیراپزشکی نیست!

رادیولوژی

👈 در تمامی بیمارستان ها قسمت رادیولوژی وجود دارد که در اصل مخصوص عکس برداری های مختلف از بیماران میباشد.رشته خوب و بی حاشیه ای است با کمترین ارتباط ارباب رجوعی !

بجز بیمارستان ها میشود در مراکز تخصصی عکس برداری هم مشغول بکار شد.این رشته را با نام پرتو شناسی در دفترچه انتخاب رشته پیدا کنید.پذیرش در این رشته آنچنان بالا نیست و بر اساس نیاز کادر درمان تدوین شده است و قطعا نیاز به رتبه مناسب برای قبولی میباشد.

از نظر درآمدی رشته پرتو شناسی یا همان رادیولوژی در جایگاه بالایی قرار ندارد مگر اینکه داوطلب بتواند بعد از تحصیل مرکز عکس برداری دایر کند که قطعا در اینصورت جز شغل های بسیار پر درآمد جامعه است.

علوم آزمایشگاهی جز پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

علوم آزمایشگاهی جز پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

👈 رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های دولتی و پردیس ها و همچنین دانشگاه های آزاد ارائه داده میشود و فارغ التحصیل این رشته بطور تخصصی در زمینه آزمایشگاه مشغول خواهد شد.

هر گونه فعالیت آزمایشگاهی از جمله انسانی، گیاهی یا حیوانی و حتی موارد شیمیایی زیر مجموعه این رشته جذاب قرار میگیرد و به همین دلیل گستردگی شغلی بالایی در این رشته وجود دارد شاید به همین دلیل هم است خیلی مخاطب دارد!

میشود در بیمارستان ها مشغول شد یا در مراکز آزمایشگاهی کار پیدا کرد حتی مراکز تحقیقاتی هم نیاز به متخصصین علوم آزمایشگاهی دارند.در اوج موفقیت در این رشته داوطلب با داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد اجازه دایر کردن آزمایشگاه خواهد داشت.

کسانی که در رشته زیست شناسی یا میکروبیولوژی فارغ التحصیل میشوند در نهایت زیر نظر کسی که علوم آزمایشگاهی خوانده مشغول بکار خواهند شد.

این رشته هم جز پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی است و میتوان پیشرفت شغلی خوبی در این رشته داشت.فراموش نکنید تقاضا در این رشته زیاد است و قطعا نیاز به رتبه خوبی برای قبولی دارید!

پرستاری

👈 رشته پرستاری جز شناخته شده ترین رشته های بیمارستانی است و تقریبا همه ما حداقل یکبار با پرستاران روبه رو شده ایم.رشته پرستاری بیشترین پذیرش را با توجه به نیاز کادر درمان در میان رشته های پیراپزشکی دارد و البته از تقاضای بسیار بالایی هم در میان نیم میلیون داوطلب کنکور تجربی برخوردار است!

با توجه به سختی کار پرستاران درآمد در این رشته مناسب نیست و شاید بشه گفت اگر پرستاری چند شیفت کار نکند یا در چند مرکز مختلف مشغول نباشد نمیتواند زندگی مرفهی داشته باشد پس از این رشته انتظار ثروتمند شدن نداشته باشید.

پرستاران در هر مکان درمانی میتوانند مشغول شوند از بیمارستان گرفته تا کلینیک ها و درمانگاه ها و حتی پرستار خصوصی در منازل برای نگهداری سالمندان و افراد نیازمند به نگهداری!

اگر میخواهید وارد رشته پرستاری شوید باید بدانید از نظر امنیت شغلی قطعا نیاز زیادی به این رشته است و هیچ فارغ التحصیلی بیکار نمیماند و البته کارتان بعنوان پرستار سخت خواهد بود.واقعا با نتیجه ای متوسط و در کنکور میتوان براحتی در رشته پرستاری مشغول شد.

مامایی

👈 در آخرین امید قبولی برای رشته های پیراپزشکی داوطلبان بعد از نا امیدی از قبولی در رشته های تاپ به سمت رشته مامایی میروند و از آنجایی که این رشته تنها برای خانوم ها پذیرش دارد میشود با داشتن نتیجه ای متوسط در کنکور وارد این رشته شد.

رشته مامایی در دانشگاه های دولتی و آزاد پذیرش دارد و از نظر بازار کار فارغ التحصیل این رشته در کنار متخصص زنان و زایمان میتواند فعالیت داشته باشد.قاعدتا بیمارستان ها و مطب های مخصوص زنان محیط کار علاقه مندان به این رشته است.

با توجه به اینکه خانم ها برای درمان بیشتر سراغ پزشک متخصص میروند اما در شهر های کوچک تر و روستا ها با توجه به نبود پزشک زنان ماما درآمد خوبی دارد.این موضوع استثنا است و قبل از ورود به این رشته باید خوب تصمیم بگیرید.

قطعا رشته مامایی جز پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی نیست اما در صورتی که رتبه خوب نباشد و توان قبولی در رشته های پزشکی و پردرآمد وجود نداشته باشد رشته مامایی انتخاب بدی نیست.

ساخت پروتز های دندان

👈 اگر مسیرتون به دندان پزشکی خورده باشه احتمالا دیدید که برای بعضی موارد پزشک قالب گیری انجام میده مثلا برای ارتودنسی یا دندان مصنوعی باید قالب گیری انجام شود.خب بعد از قالب گیری قطعا قراره از قالب دندان شما چیزی ساخته شود تا در دهان جایگزین دندان باشد.

کار ساخت قالب ها در لابراتوار ها انجام میشود که همان رشته پروتز دندان است پس در این رشته داوطلب بطور مستقیم با دندان پزشکی ها کار میکند و وظیفه ساخت قالب ها با توجه به سفارش دندان پزشک بر عهده دارد.

در این رشته در صورت شناخته شدن و گسترش کارگاه میشه درآمد بسیار خوبی بدست آورد و قطعا شغلی است که هم امنیت دارد و همیشه به آن نیاز خواهد بود.قبل از انتخاب این رشته حتما بر اساس علایق و روحیه شخصی خودتان تصمیم بگیرید.

فوریت های پزشکی

👈 رشته فوریت های پزشکی جز رشته های بورسیه است و قبل از ورود به این رشته مصاحبه صورت میگیرد. هم خانم ها و هم آقایون میتوانند وارد این رشته شوند هرچند که پذیرش آقایون با توجه به سختی کار رشته بیشتر است.

فارغ التحصیلان این رشته به سرعت بعد از تحصیل وارد اورژانس کشور خواهند شد پس در واقع داوطلبان بورسیه اورژانس هستند و میتوانند تا مقطع تحصیلی کارشناسی در این رشته تحصیل کنند.

توصیه ما به شما : فوریت های پزشکی بدون کنکور

از نظر درآمد جز رشته های پر درآمد پیراپزشکی نیست اما از نظر استخدام قطعی و امنیت شغلی قطعا جایگاه خوبی دارد. همچنین علاوه بر کار با اورژانس کشور میتوان با شرکت های خصوصی هم همکاری داشت.

سایر رشته های زیر گروه تجربی

👈 بجز رشته های گفته شده مابقی رشته ها قطعا جز رشته های پیراپزشکی یا کادر درمان نیستند و هیچ نقشی در سیستم درمانی کشور ندارند.پس اگر دنبال ورود به کادر درمان و سیستم وزارت بهداشت هستید اصلا سراغ رشته های دیگر نروید.

این موضوع به این معنی نیست که این رشته ها بی کیفیت هستند یا اصلا خوب نیستند بلکه منظور علایق شخصی و شغلی و بازار کاری است که علاقه دارید در آن باشید.

البته با توجه به شرایط موجود در کشور نه تنها سایر رشته های زیر گروه تجربی بلکه حتی رشته های مهندسی و رشته های زیر مجموعه علوم انسانی هم بازار کار قطعی ندارد و نمیتوان بطور قطعی گفت بعد از فارغ التحصیلی مثلا در رشته میکروبیولوژی یا مهندسی عمران شخص استخدام میشود یا نه چه برسد بخواهیم راجع به میزان درآمد صحبت کنیم.

نتیجه گیری در مورد پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

👈 بر اساس توضیحات گفته شده و نیاز کشور در زمینه های مختلف و سختی و راحتی کار و در نهایت درآمد رشته میشه گفت رشته فیزیوتراپی جز پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی است و در رتبه های بعدی رشته های دیگر قرار دارد.

دقت کنید که قبل از انتخاب رشته تنها به نام رشته و میزان درآمد توجه نداشته باشید و حتما محیط کاری و روحیات خودتان در آن کار را در نظر داشته باشید.

با وجود تمام توضیحات داده میتوانید برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته و بررسی کامل رشته ها و استعداد یابی شغلی و تحصیلی خودتان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید