لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

وقفه تحصیلی دانش آموزان

وقفه تحصیلی دانش آموزان

یکی از موضوعاتی که ممکن است به دلایل مختلفی مانند بیماری و یا مشکلات دیگر برای دانش آموزان در میانه تحصیلات ایجاد شود، وقفه تحصیلی است. وقفه تحصیلی دانش آموزان ممکن است ذهن بسیاری از والدین و حتی دانش اموزان را به خود درگیر کند به همین خاطر لازم دانستیم تا به جهت ارائه اطلاعات بیشتر، در این مقاله به این موضوع و شرایط بازگشت به تحصیل بعد از وقفه تحصلی بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از وقفه تحصیلی در مدارس چیست؟

تحصیل در مدرسه و سپری کردن تمام کلاس‌ها یکی از مراحل مهم در زندگی هر فرد است. با این حال گاهی ممکن است به دلایل مختلفی دانش آموزان نتوانند به صورت مرتب و منظم در کلاس‌ها شرکت کنند و نیاز داشته باشند تا مدتی از تحصیل دور شوند.

آموزش و پرورش این فرصت را برای دانش آموزان ایجاد کرده است تا بتوانند به صورت قانونی بعد از سپری کردن مدت زمانی غایب بودن مجددا به تحصیل باز گردند. به همین منظور شرایطی به نام وقفه تحصیلی به وجود آمد.

در یکی از آیین نامه‌های اجرایی مدارس آموزش و پرورش، ماده ۲۸ ذکر شده است در صورتی که دانش آموزی بعد از ثبت نام در مقطع تحصیلی خود نتواند به دلایل منطقی و قانع کننده‌ای در کلاس‌های درس و یا امتحانات خرداد و شهریور حضور پیدا کند باید پس از قانع کردن شورای مدرسه، مجوز وقفه تحصیلی خود را دریافت کند.

لازم به ذکر است که دانش آموزان می‌توانند پس از اتمام وقفه تحصیلی خود بدون مشکل در همان مقطع تحصیلی آموزش خود را تکمیل نمایند.

تفاوت وقفه تحصیلی و ترک تحصیل از مدرسه

تفاوت وقفه تحصیلی و ترک تحصیل از مدرسه

ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل دو شرایط دیگری هستند که در کنار موضوع وقفه تحصیلی قرار می‌گیرند و عده‌ای فکر می‌کنند که این سه با یکدیگر تفاوت معنایی و یا عملی ندارند.

بهتر است بدانید که این سه تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و گاهی اوقات نداشتن اطلاعات کافی درباره این موضوعات ممکن است دانش آموزان را به دردسر بیندازد و عواقب بدی برای ادامه تحصیل آنان ایجاد کند. ما در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت‌های این موضوعات با هم دیگر خواهیم پرداخت.

 تفاوت وقفه تحصیلی دانش آموزان با ترک یا انصراف از تحصیل

وقفه تحصیلی دانش آموزان، به این معنا است که دانش آموز باید در مدرسه و یا مراکز آموزشی ثبت نام کند اما در این بین می‌تواند یک نیمسال و یا مدتی با توجه به شرایط خود میان تحصیلاتش وقفه ایجاد کند. برای وقفه تحصیلی شرایط سنی وجود ندارد و دانش آموز در هر سنی که باشد می‌تواند از این شرایط استفاده کند.

با این حال برای ترک یا انصراف از تحصیل دانش آموز باید ۱۸ سال داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد. هنگامی که شما از انصراف یا ترک تحصیل استفاده می‌کنید در صورتی که روزی قصد ادامه تحصیل پیدا کردید می‌توانید با ثبت نام مجدد و از ادامه مقطع تحصیلی درس بخوانید.

 نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که دانش آموزانی که وقفه تحصیلی دارند پس از اتمام دوره وقفه خود به ادامه همان مقطع می‌پردازند اما محصلان ترک یا انصراف از تحصیل حتی اگر پایه‌ای را تا میانه سپری کرده ‌باشند باید مجددا از اول در مقطع تحصیلی مد نظر ثبت نام کنند.

علاوه بر این طبق ماده ۲۸ آیین نامه آموزش روزانه و تبصره ماده ۳۹ آیین نامه اجرایی در تمام مدارس، آن دسته از دانش آموزانی که وقفه تحصیلی دارند غایب به شمار نمی‌آیند و در کارنامه تحصیلی آن‌ها حروف (غ م ) درج می‌شود. این حروف به معنای داشتن غیبت موجه است.

البته بهتر است درباره موضوع وقفه تحصیلی دانش آموزان، در نظر داشته باشید که تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت همه دانش آموزان بر عهده کمیسیون خاص منطقه است و برای آن دسته از افرادی که در مقطع دوازدهم و در امتحانات نهایی وقفه تحصیلی دارند موجه یا غیر موجه بودن غیبت بر عهده رئیس حوزه است.

در صورتی که برای دانش آموزی غیبت‌ها موجه در نظر گرفته شود نمره ۹۷ در کارنامه امتحانات نهایی او ثبت و در صورتی که غیبت دانش آموز غیر موجه اعلام شود نمره ۹۸ در کارنامه ثبت خواهد شد. این نمره به معنای ۰ است و در معدل سالانه تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

تماس با کنکور مشاور

شرایط دریافت وقفه تحصیلی

 بعد از به دست آوردن اطلاعات در زمینه وقفه تحصیلی سوالی که ذهن دانش آموزان را درگیر می‌کند این است که دریافت وقفه تحصیلی و شرایط ثبت نام در مدارس، چگونه خواهد بود. برای انجام این کار شما باید مراحلی را طی کنید و بدانید که هر مرحله از انجام وقفه تحصیلی باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در ادامه به ذکر موردی شرایط دریافت وقفه تحصیلی خواهیم پرداخت.

  1. در مرحله اول دانش آموز باید حتما در یکی از مراکز آموزشی و مدرسه ثبت نام کرده باشد.
  1. پس از ثبت نام، دانش آموز نباید در کلاس‌ها و امتحانات خود به صورت غیر موجه غیبت کرده باشد. اگر تمام غیبت‌ها موجه شناخته شود وقفه تحصیلی او معتبر خواهد بود ولی اگر غیبت، غیر موجه باشد طبق بخشنامه، خلاف وقفه تحصیلی رفتار کرده است.
  2. در صورت وجو هرگونه مشکل در روند دریافت مجوز وقفه تحصیلی، دانش آموز باید به واحد آموزشی مراجعه کند.
  3. شرط دیگر دریافت وقفه تحصیلی دانش آموزان این است که در کارنامه آن‌ها، در نوبت‎‌های امتحانی خرداد و شهریور، عدد ۹۷ درج شده باشد تا دانش آموز بتواند با داشتن غیبت‌های موجه وقفه تحصیلی خود را دریافت کند.
  4. کسانی که شامل وقفه تحصیلی می‌شوند افرادی هستند که در وضعیت یکی از شرایط بستری شدن در بیمارستان، ارتکاب جرم و در زندان بودن، اقامت در خارج از کشور، عدم شرایط دسترسی داشتن به مدرسه و دیگر موارد باشد. لازم به ذکر است اشاره کنیم که برای آن دسته از دانش آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به مدرسه دچار وقفه تحصیلی شده‌اند، سامانه برپا راه‌اندازی شده تا دانش آموزان بین ۶ تا ۱۷ سال شناسایی و برای آن‌ها امکانات آموزشی فراهم شود.
  5. در صورتی که غیبت تحصیلی دانش آموز طولانی شود جایی برای نگرانی وجود ندارد. در چنین شرایطی والدین می‌توانند با مراجعه به مدرسه درخواست خود را اعلام کنند. شورای داخلی مدرسه بعد از انجام بررسی‌های لازم در صورتی که موافقت کنند دانش آموز می‌تواند در سال تحصیلی جدید در همان پایه تحصیلی ثبت نام کند.
  6. اما آموزش و پرورش برای آن دسته از دانش آمنوزاین که وقفه تحصیلی آن‌ها بیش از یک سال شود نیز شرایطی در نظر گرفته است. این دانش آموزان می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند و درخواستشان در صورتی که از طرف شورای اداره آموزش و پرورش منطقه مورد قبول قرار گیرد می‌توانند با ثبت نام کردن در یکی از مدارس بزرگسالان به ادامه تحصیل بپردازند. تحصیل این دانش آموزان در مدارس بزرگسالان با معرفی آموزش و پرورش انجام می‌شود و دانش آموز می‌تواند بدون هیچ نگرانی در همان مقطع تحصیلی به تکمیل کردن تحصیلات خود بپردازد.
  7. بهتر است برای دریافت وقفه تحصیلی، دانش آموزان در نظر داشته باشید که پذیرفتن درخواست شما از طرف آموزش و پرورش باید دارای دلایل کاملا منطقی باشد تا با توجه به ماده ۲۸ بتوانید مجوز وقفه تحصیلی خود را دریافت کنید. پس قبل از ارائه درخواست اطلاعات کاملی در این باره داشته باشید تا دوران تحصیل خود را با موفقیت سپری کنید.

شرایط و نحوه بازگشت به تحصیل  بعد از وقفه تحصیلی دانش آموزان

شرایط و نحوه بازگشت به تحصیل  بعد از وقفه تحصیلی

دانش آموزی که وقفه همانطور که داشتن اطلاعات در زمینه چگونگی دریافت وقفه تحصیلی و شرایط آن مهم است؛ دانستن نکاتی درباره شرایط و نحوه بازگشت به تحصیل  بعد از وقفه تحصیلی مهم است. برای برگشت به مدرسه دانش آموز باید مدارک خود را به همراه داشته باشد تا مسئولان مدرسه بتوانند با احراز پایه تحصیلی وی، او را مجددا به کلاس‌های درس بازگردانند.

در صورتی که دانش آموزی، مدارک تحصیلی خود را گم کرده باشد باید به مراجعه به مدرسه و در مرحله بعدی با ارائه مدارک به آموزش و پرورش منطقه خود نسبت به دریافت کپی مدارک اقدام کرده تا بتواند با ارائه به مدرسه در کلاس‌ها شرکت کند.

طبق آیین نامه اجرایی شماره ۴ ماده ۴۳ در صورتی که مدارک تحصیلی دانش آموزی به دلایلی مانند سیل یا بلایای طبیعی و به صورت کلی مفقود شود، در صورتی که شورای مدرسه تصمیم گیری کند و در شورای معلمان نیز مورد قبول واقع شود دانش آموز می‌تواند در مدرسه ثبت نام کند.

با این حال بهتر است قبل از وقفه تحصیلی خود مدارکتان را تکمیل کرده و از آن‌ها به خوبی نگه‌داری کنید تا در مقاطع بعدی دچار مشکل نشوید.

پیشنهاد ما به شما : راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

سن مناسب قانونی برای ورود به شرکت در کلاس و امتحان در هر پایه تحصیلی

علاوه بر این برای برگشت به تحصیل بعد از اتمام وقفه تحصیلی دانش آموزان، افراد باید سن متعارف برای ورود به مقطع مورد نظر را داشته باشند و به موقع اقدام کنند تا دچار محدودیت نشوند. در صورتی که سن شما بیشتر و یا کمتر باشد برای حضور در کلاس‌ها دچار محدودیت شده و باید در مدارس بزرگسالان ثبت نام نمایید.

مقاطع اول تا پنجم ابتدایی۶ سال الی ۱۰ سال
مقاطع اول تا سوم راهنمایی۱۱ سال الی ۱۳ سال
مقاطع تحصیلی اول تا سوم دبیرستان۱۴ تا ۱۶ سال

شما میتوانید برای مشاوره وقفه تحصیلی همین حالا با کارشناسان کنکور مشاوره تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید