لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

روش مطالعه زیست

روش مطالعه زیست

 زیست شناسی مهم ترین درس در کنکور تجربی همچنین مهم ترین درس رشته تجربی از پایه دهم تا دوازدهم هم از نظر مفاهیم و ارتباط مفاهیم فصول مختلف و هم از نظر ضریب کنکوری و شریب سوابق تحصیلی میباشد پس حتما نیاز است روش خواندن زیست حرفه ای و درست باشد.

آکادمی کنکور مشاور با بهره گیری از تجربه رتبه برترهای کنکور سراسری و مدرسین مطرح درس زیست شناسی روش مطالعه زیست بصورت کاملا کاربردی به شما آموزش خواهد داد. اگر میخوای در درس زیست شناسی نمره و درصد خوبی بدست بیاری تا انتها با ما همراه باش.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور ۱۴۰۲

کسی که در کنکور تجربی میتواند موفق شود و رتبه برتر کنکور باشد قطعا تلاش زیادی کرده است و از بهترین روش ها و منابع موجود استفاده کرده است. برای رتبه برتر شدن و در واقع رتبه ۲ رقمی کنکور و در نهایت رتبه ۳ رقمی زیر ۵۰۰ شدن باید یک سری قوانین حتما رعایت شود.

مفهومی خواندن زیست

روش خواندن زیست بصورت مفهومی یکی از مهم ترین نکات در زیست نظام جدید میباشد در واقع دانش آموز باید بفهمد و یاد بگیرد بجای اینکه سعی کند حفظ کند پس از هر راهی استفاده کن تا بهتر یادبگیری بطوری که بتونی مبحث درسی را برای چند نفر دیگه توضیح بدی.

خلاصه نویسی

بهتره در زمان خواندن نکات مهم را بصورت خلاصه وار یادداشت کنی یا در پاورقی کتاب درسی جا بدی در اینصورت است که هر زمان به آن مبحث رجوع کنید دوباره مفاهیم برای شما یادآوری خواهد شد.

حتی از یک کلمه کتاب هم نگذر

قانون مهمی برای درس زیست شناسی وجود دارد که میگوید مهم ترین و اصلی ترین منبع کتاب است و چه برای کنکور و چه امتحانات نهایی حتی نباید از یک کلمه کتاب هم به سادگی عبور کنید در واقع باید کتاب را شخم بزنی!

تست آموزشی بزن

حتی اگر سطح ضعیفی در درس زیست شناسی دارید باید حتما با تست زدن پیش برید و حتما بعد از خواندن هر مبحث با استفاده از تست های آموزشی یاد گیری و آشنایی با تست های استاندارد کنکور را موازی تجربه کنید.

تست زمان دار بزن

با تسلط بر مبحث مورد نظر باید تست زمان دار زده شود تا زمان بندی شما در تست زنی بهتر شود فراموش نکن در جلسه کنکور تقریبا برای هر تست یک دقیقه زمان دارید پس از همین الان باید به درجه ای برسید که مثل یک رتبه برتر درصد زیست بالای ۸۰ داشته باشید.

بهترین منابع زیست را انتخاب کن

در کنار کتاب درسی باید از منابع کمک آموزشی مناسبی استفاده شود و با استفاده از درسنامه و تست های این کتاب ها بیش از بیش سطح درسی افزایش پیدا کند. در روش مطالعه زیست رتبه برترهای کنکور انتخاب منابع مطابق سطح و توانایی داوطلب از مهم ترین نکات است.

جمع بندی کن

بعد از گذراندن تمام این مراحل باید جمع بندی انجام شود تا تمام مطالب در حافظه بلند مدت قرار گیرد . دوران جمع بندی و ارتباط فصول مختلف کتاب در یک سوال تیر آخر روش خواند زیست است و قطعا با رعایت تمام این مراحل به سادگی مثل یک رتبه برتر میتونی نتیجه شگفت انگیزی بدست بیارید.

موضوعات مرتبط : کاربردی ترین و بهترین منابع زیست کنکور ۱۴۰۳

روش خواندن زیست دهم برای امتحان

روش خواندن زیست دهم برای امتحان

امتحانات نهایی از سال ۱۴۰۲ ارزش زیادی پیدا کرده است بطوری که با تاثیر سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد شروع شده و تا ۶۰ درصد ادامه پیدا خواهد کرد در واقع کنکوری ها از سال ۱۴۰۴ برای اولین بار نمرات امتحاناتشون از کنکور ارزش بیشتری خواهد شد.

در نتیجه به نکاتی که گفته میشود خوب توجه کن:

  • از ابتدای سال بعد از یادگیری هر مبحث بلافاصله همون روز مرور انجام بده
  • برنامه درسی روزانه داشته باش
  • آخر هفته ها و روز های تعطیل مرور و جمع بندی انجام بده
  • اگر معلم خوبی نداری باید از آموزش مجزا از مدرسه استفاده کنید
  • تا میتونی نمونه سوال امتحانی حل کن
  • از همین الان زیست را مفهومی بخون
  • حتما خلاثه نویسی داشته باش
  • برای دوستانت تدریس کن

موارد گفته شده واقعا سخت و عجیب غریب نیست و اگر میخوای نتیجه بگیری و نمرات عالی و در ادامه درصد خوبی برای زیست شناسی داشته باشی و تمام مطالب در سال دوزادهم روی سرت خراب نشه و همش بگی کنکور سخته باید از همین الان رعایت کنید.

بهترین روش مطالعه زیست یازدهم دانش آموزان نمونه

زیست در هر پایه تحصیلی اهمیت و ارزش مجزایی دارد علاوه بر این ممکن است سوالی در کنکور طرح شود که مربوط به ۲ پایه تحصیلی باشد پس قطعا باید با قدرت و حرفه ای زیست را مطالعه کرد و روش خواندن زیست یازدهم اصولی باشد.

گام اول: روزنامه‌وار و سریع بخوانید

اگر برای اولین بار یک مبحث را شروع به خواندن می‌کنید و  یا اینکه بعد مدت‌ها سراغ یک درس می‌روید حتما ابتدا روزنامه وار بخوانید تا دید کلی نسبت به کلیات آن فصل و مبحث و موضوعات مهم داشته باشید.

گام دوم: متن کتاب را شخم بزنید

متن کتاب رو چندین بار کامل و دقیق بخوانید، خط به خط و کلمه به کلمه تحلیل کنید و از هیچ نکته‌ای غافل نشوید. اگر قسمتی رو متوجه نشدید چندین بار به خودتان توضیح دهید و سعی کنید کاملا مفهومی یاد بگیرید.

این مرحله ممکن است چندین ساعت و یا حتی چندین پارت مطالعاتی وقت بگیرید ولی فوق العاده مهم است پس کامل و دقیق و با وسواس انجام دهید دقت کنید شما قرار است از روش خواندن زیست یازدهم با اصولی ترین روش مطالعه پیروی کنید.

گام سوم: درسنامه بخوانیم یا نخوانیم؟

یکی از سوالات رایج یازدهمی‌ها و کنکوری‌ها این موضوع است که آیا نیازی به خواندن درسنامه هست یا نه؟

خب اول از همه این را بگویم که بدون شک زدن تست و پیدا کردن نکات مهم در تست ها خیلی بهتر و منطقی‌تر از خواندن درسنامه و استفاده از نکات حاضر و آماده است؛ نکاتی که طی تست زدن و اشتباه کردن یاد می‌گیرید خیلی بهتر در ذهنتان نسبت به نکات آماده درسنامه می‌ماند.

اگر این شرایط را دارید درسنامه کتاب های کمک آموزشی را بخوانید:

مبحث یا درسی جدید می‌باشد و اولین بار است که با آن برخورد داشته اید.

مبحث یا درسی مفهومی و چالشی می‌باشد (مثل پتانسیل عمل سلول عصبی، نوار قلب، کل فصل پروتئین سازی )

نکته طلایی

وقتی درسنامه میخوانید با این فرض که آخرین بار است که درسنامه می‌خوانید تمام نکات را وارد کتاب درسی کنید.

روش مطالعه زیست دوازدهم

زیست دوازدهم از ۲ نظر بسیار مهم و قابل توجه است اول اینکه در سال کنکور قرار گرفته است و باید حتما درصد بالایی در درس ضریب ۱۲ زیست شناسی به ما بدهد تا بتونیم کنکور موفقی داشته باشیم.

همچنین نمره درس زیست در امتحانات نهایی بسیار مهم و تاثیر گذار است پس چه دلمان بخواهد و چه نخواهد باید در روش مطالعه زیست دوازدهم بطور همزمان کنکوری و مفهومی پیش بریم تا هم درصد خوبی داشته باشیم و هم نمره ۲۰ کسب کنیم.

۳ تا گام اول همچون روش مطالعه زیست یازدهم در زیست دواطدهم هم یکسان است اما گام چهارم کلید پیروزی شما در درس زیست شناسی خواهد بود.

  • گام اول: روزنامه‌وار و سریع بخوانید
  • گام دوم: متن کتاب را شخم بزنید
  • گام سوم: درسنامه بخوانیم یا نخوانیم؟
  • گام چهارم: بینهایت تست بزن!

هرچقدر متن کتاب درسی را کامل و دقیق بخوانیم بازهم کلی نکات مهم هست که باید با تست زدن کشفشون کنیم. با تست زدن علاوه بر بدست آوردن نکات جدید، تکنیک‌های تست‌زنی و حل سوال زیست هم یاد می‌گیریم.

حتما پاسخنامه را بعد زدن بسته‌های ۳۰ تا ۵۰ تایی کامل و دقیق تحلیل کنید و پاسخ تک تک سوالات را بخوانید و نکات را وارد کتاب درسی کنید.

زیست مثل ریاضی و فیزیک نیست که بعد مدتی که درسنامه و فرمول‌ها را مسلط شدیم فقط تست بزنیم و دیگه نیازی به خوندن متن و فرمول نباشد، بطرز عجیبی ما هیچوقت از متن کتاب‌درسی جدا نمی‌شویم و همیشه بعد کمی تست زدن دوباره متن کتاب را میخوانیم و نکاتی که یاداشت شده را باید مرور ‌کنیم.

مرحله بعدی اینکه برای مطالعه درس زیست برنامه ریزی کنیم. مهمترین سوال و دغدغه کنکوری ها این است که:

 چطور بین مباحث پایه و دوازدهم تعادل برقرار کنیم؟

کی پایه بخونیم کی دوازدهم؟

دوستان عزیز بدون شک بهترین کار برای در روش خواندن زیست دوازدهم رسیدن به برنامه جامع و منظم و ثبت نام در آزمون های آزمایشی و طبق برنامه مطالعاتی آزمون پیش رفتن است.

داشتن برنامه راهبردی مثل برنامه راهبردی قلمچی یا گاج باعث میشه از نظر ذهنی خیالمون راحت باشه و نگران چند ماهه دیگه نباشیم و بدونیم برنامه مرور‌ها و جمع بندی به صورت کامل و زیر نظر رتبه برتر ها مشخص شده است.

با این روش استرس زمان بندی خوندن مباحث پایه یا دوازدهم بطور کامل از بین میرود حتی اگر سوالات آزمون یا جامعه آماری آزمون خوب نباشد بازهم برنامه ریزی و زمانبندی های آزمون کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

فوت کوزه گری

نکته طلایی برای روش خواندن زیست بهتون بگم و اون نکته اینه که هر روز برای زیست دو تایم مطالعاتی قرار دهید و بطور همزمان پایه و دوازدهم خونده شود اینطوری علاوه بر از بین رفتن استرس کمبود زمان ، سردرگمی ترتیب بندی مطالب هم از بین میره!

امیدوارم از این مقاله که راجب نحوه مطالعه و منابع زیست شناسی سال دوازدهم است کامل و به نحو احسن استفاده کنید و این مقاله کمکی باشد تا مسیرتان برای رسیدن به موفقیت کوتاه تر از قبل شده باشد.دوستدار شما دکتر احمد غلامی دانشجو پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

روش مطالعه ترکیبی زیست چگونه است و اهمیت استفاده از این روش

همانطور که میدانید سوالات کنکور زیست شناسی بصورت ترکیبی داده میشود در واقع ممکن است از سوال از یک مبحث مشخص ترکیبی از ۲ یا ۳ پایه باشد پس داوطلب کنکوری باید به قدری قوی و مسلط باشد و اینقدر تست زده باشد و نمونه سوال ببیند که به مورد جدیدی در کنکور برنخورد.

اگر بخواهیم مطالع ترکیبی داشته باشیم میتونیم بصورت مبحصی درس بخوانیم مثلا زیست گیاهی ، زیست انسانی و جانوری و موارد دیگر را تقسیم بندی مشخصی کنیم و از دهم تا دوازدهم از آن مبحث در هر پایه ای که وجود دارد نمونه سوال حل کنیم.

بهترین کار ممکن تست زدن است و شاید بشه گفت در این مورد تست زدن از خود درسنامه خواندن در روش مطالعه زیست مهم تر است پس تا جایی که میتونی و توان داری باید از بهترین منابع زیست شناسی تست بزنی و با نمونه سوالات آشنایی بشید.

توجه

اگر روش ترکیبی خواندن زیست را بلد نیستی یا آموزش خوبی در درس زیست شناسی نداشتی اصلا با خودت تعارف نکن حتما از مشاوره رتبه برترهای کنکور استفاده کن و آموزش ببین!

  • روش های آموزش زیست شناسی
  • تدریس خصوصی زیست
  • تدریس گروهی زیست
  • کلاس کنکور
  • فیلم های آموزشی
  • تدریس آنلاین زیست شناسی

با امکانات موجود در هر جای ایران که باشی حتی اگر با بهترین اساتید زیست شناسی کیلومتر ها فاصله داشته باشید میتونید با یکی از روش های گفته شده بهترین آموزش مفهومی و کنکوری زیست را ببینید.

خبر خوب

در آکادمی کنکور مشاور یکی از بهترین مدرس های زیست شناسی کنکور با ارائه به روز ترین روش مطالعه خواندن زیست و تدریس بینظیر که توانسته است در موفقیت دانش آموزان زیادی نقش داشته باشد حضور دارد.

برای ارتباط با این مدرس و استفاده از بهترین قیمت و بالاترین کیفیت تدریس زیست شناسی بصورت حضوری یا آنلاین همین الان با ما تماس بگیرید.

در پایان

زیست شناسی میتونه ضعف شما را درس های دیگر پوشش دهد و با ضریب بالایی که در کنکور دارد سرنوشت شما را به یکباره تغییر دهد. به هیچ عنوان نباید از روش خواندن زیست بصورت حرفه ای ، درست و اصولی غافل شوید و اگر تا این لحظه هم زمان از دست دادید از لان به بعد با تغییر روش مطالعه به رقابت برگردید.

برای مشاوره در زمینه روش مطالع زیست شناسی دهم تا دوازدهم و کنکور تجربی همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

بنر مشاوره کنکور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید