لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه به عنوان یک رشته دانشگاهی پرطرفدار و جذاب می باشد، که بین داوطلبان کنکور تجربی طرفداران زیادی دارد و با توجه به پذیرش کم این رشته برای قبولی باید تلاش زیادی کرد .

بازار کار گرایش علوم تغذیه در ایران و سراسر جهان به دلیل اهمیت تغذیه در حفظ سلامتی فرد و جامعه بسیار پررونق است. مجموعه‌ای از شغل‌هایی که در زمینه تغذیه فعالیت می‌کنند، از جمله متخصصین تغذیه، مشاوران تغذیه، طراحان برنامه‌های غذایی، افرادی که در مراکز درمانی با بیماران کار می‌کنند، کارشناسان تغذیه در سازمان‌ها و شرکت‌ها، و غیره به شمار می‌روند.

درواقع، علوم تغذیه دارای آینده‌ای بسیار خوب و قابلیت شغلی بسیار بالا می باشد؛ با این حال همانند هر رشته دانشگاهی دیگری، میزان درآمد و شرایط کاری وابسته به شرایط کشور و بازار کار می‌باشد.

معرفی رشته علوم تغذیه

علوم تغذیه یکی از شاخه‌های علوم تجربی در زیرگروه علوم پزشکی محسوب می‌شود و بومی نبودن در کشورهای مختلف جهان مشاهده می‌شود. با توجه به اهمیت تغذیه و تأثیر آن بر جسم و روح انسان، در چندین دهه اخیر، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

در دوران تحصیلی، دانشجویان رشته علوم تغذیه با دروس و مباحث تخصصی مانند ارزیابی ارزش‌های غذایی، تهیه و تدارک غذا، تغذیه‌ مناسب به جهت بهبود یافتن بیماران، کمک به حفظ سلامتی در افراد، رژیم درمانی، ارزش مواد غذایی در روند سلامت انسان، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و غیره سر و کار دارند.

متخصصان تغذیه به عنوان اعضای تیم محافظت از سلامت انسان، در زیرمجموعه‌ی رشته‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرند . هدف اصلی این رشته، تغییر سبک زندگی انسان‌ها در جهت حفظ سلامت و رفاه آن‌ها است. در مقطع کارشناسی، این رشته دارای دو شاخه و چندین گرایش اصلی است.

مقالات مرتبط : معرفی رشته رادیولوژی بازار کار و آینده شغلی در ایران و خارج از ایران

گرایش‌ها

تغذیه انسانی شامل تغذیه گروه‌های مختلف جامعه شامل سالمندان، معلولین، کودکان و نوجوانان، ورزشکاران، زنان باردار و غیره می‌شود. همچنین، تغذیه بالینی به معنای تغذیه بیماران بستری شده و سرپایی و همچنین مشاوره غذایی به افرادی است که به دلایل مختلف نیاز به رژیم غذایی خاص دارند و به متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند. این دو تنها گرایشات این رشته هستند.

مزایا و معایب رشته علوم تغذیه

یکی از مزایای رشته علوم تغذیه، این است که افرادی که برای پذیرش در دوره پزشکی رتبه خوبی ندارند، می‌توانند به جایگاه هایی در فضاهای درمانی وارد شوند و در رشته علوم تغذیه تحصیل کنند. با توجه به اهمیت تغذیه در حفظ سلامت و کاهش بسیاری از بیماری‌ها ، افراد زیادی به متخصصان تغذیه نیاز دارند.

به همین دلیل، بازار کار رشته علوم تغذیه در حال گسترش و رشد است و متخصصان تغذیه می‌توانند در بسیاری از فضاهای کاری از جمله بیمارستان‌ها ، مراکز بهداشتی ، کلینیک‌ها ، مراکز تغذیه ، سالن‌های ورزشی ،  هتل‌ها و رستوران‌ها و غیره مشغول شوند .

همچنین ، با افزایش آگاهی افراد از نحوه تأثیر رژیم غذایی بر وضعیت جسمانی خود ، بسیاری به دنبال گرفتن برنامه‌های غذایی مناسب برای بهبود وضعیت شان می‌باشند و به متخصصان تغذیه مراجعه می‌کنند . علاوه براین ها متخصصان تغذیه با وجود اشتغال درمراکز درمانی چندان شاهد صحنه‎های ناخوشایند نیستند مگراینکه شرایط خاص وجود داشته باشد.

معایب

این رشته تأثیر بسزایی در پیشگیری و درمان بیماری‌های جامعه در طولانی مدت دارد ، اما با وجود این ، بازار کار این رشته تا حدی اشباع شده است . همچنین، بعضی از پزشکان دیگر مثل پزشکان عمومی ، بدون داشتن تخصص در علوم تغذیه ، به ارائه خدمات تغذیه‌ای و رژیم‌های غذایی می‌پردازند و به نوعی کار را از کارشناسان تغذیه گرفته‌اند .

علاوه بر این، درمان‌های مبتنی بر علم تغذیه مشمول بیمه‌های درمانی یا بیمه تکمیلی نمی‌شوند و به دلیل هزینه‌های بالای مراجعه به متخصصین این رشته، برای بسیاری از افراد به دلیل هزینه بالا سخت است. البته پذیرش در این رشته بسیار محدود است و در نهایت میشود شاغل شد و امکان تاسیس مطب وجود دارد .

مقالات مرتبط : معرفی رشته مهندسی نساجی بازار کار و هر آنچه باید از این رشته بدانید

رتبه لازم برای قبولی در رشته علوم تغذیه

سال تحصیلی

رتبه در سهمیه

سهمیه قبولی


جنسیت

رشته


دانشگاه

نوع دوره

1400

3446

ایثارگر

مرد

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی یزد

روزانه

1400

6848

ایثارگر

مرد

علوم تغذیه

دانشکده علوم پزشکی مراغه

روزانه

1400

7207

ایثارگر

مرد

علوم تغذیه

دانشکده علوم پزشکی شوشتر

روزانه

1400

4221

منطقه 1

زن

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

روزانه

1400

4431

منطقه 1

زن

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

روزانه

1400

4918

منطقه 1

مرد

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

روزانه

1400

5423

منطقه 1

مرد

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پردیس خودگردان
 

1400

11436

منطقه 2

زن

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی همدان

روزانه

1400

12079

منطقه 2

مرد

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی اراک

روزانه

1400

13351

منطقه 2

زن

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی گلستان - گرگان

روزانه

1400

14607

منطقه 2

زن

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی کاشان

پردیس خودگردان
 

1400

8168

منطقه 3

مرد

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

روزانه
 

1400

8402

منطقه 3

زن

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

روزانه

1400

8965

منطقه 3

مرد

علوم تغذیه

دانشگاه علوم پزشکی زابل

روزانه

1400

9423

منطقه 3

زن

علوم تغذیه

دانشگاه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان - مشهد

غیرانتفاعی

بازارکار و درامد رشته علوم تغذیه

بله ، با توجه به شرایط بازار کار کشور، در صورت داشتن مهارت و آوازه خوب رشته علوم تغذیه می‌تواند به بازار کار خوبی دست یافت. دانشجویان علوم تغذیه پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مراکز درمانی نظیر بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی ، درمانگاه‌ها ، کلینیک‌های رژیم درمانی و دیگر فضاهای مرتبط با حوزه تغذیه ، کار کنند .

همچنین، به دلیل وجود ارتباط نزدیک بین رشته های پزشکی و تغذیه ، متخصصان تغذیه می‌توانند با پزشکان حوزه های مختلف از جمله پزشکان غدد داخلی همکاری کنند و در برنامه‌های درمانی بیماران نیز نقش داشته باشند.

همچنین ، کارشناسان علوم تغذیه می‌توانند در بسیاری از فضاهای شغلی مشغول به کار شوند. برای مثال، می‌توانند در مراکز تحقیقاتی ، بخش کنترل کیفی کارخانه‌های صنایع غذایی ، آزمایشگاه‌ها ، شرکت‌های دارویی و بازاریابی دارویی یا مکمل‌های غذایی ، پزشکان و داروخانه‌ها ، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و غیره کار کنند. همچنین، با داشتن تخصص و تجربه، می‌توانند برای ورزشکاران رژیم‌های غذایی خاصی تعیین کنند. بعلاوه اینکه کارشناسان تغذیه می‌توانند با داشتن تجربه کار بالینی و دریافت مجوز تاسیس کلینیک ، مطب خود را راه‌اندازی کرده و به صورت خصوصی فعالیت کنند.

درآمد کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه متغیر است و بستگی به مهارت ، توانایی ، سابقه کاری و محل کار آن‌ها دارد. همانطور که اشاره شد ، در بخش‌های دولتی میزان درآمد آن‌ها طبق قوانین وزارت کار تعیین می‌شود ، اما در مراکز خصوصی و مطب ، درآمد بیشتر می‌تواند باشد.

بهترین دانشگاه‌های علوم تغذیه

  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران
  •  دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
  •  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

از برترین دانشگاه‌های ایران در این رشته هستند . این دانشگاه ها در زمینه پژوهش های بنیادی و بالینی ، آموزش و تحقیقات علمی در رشته علوم تغذیه بسیار فعال بوده و برای ارتباط با صنعت و سازمان های مرتبط انتخاب‌های بسیار خوبی هستند .

دروس اصلی رشته علوم تعذیه

دروس اصلی رشته علوم تعذیه

این دروس اغلب در برنامه های آموزشی علوم تغذیه در دانشگاه ها و مراکز آموزشی پیشرفته شامل موارد زیر هستند:

– بیوشیمی متابولیسم: مطالعه ترکیبات شیمیایی موجود در مواد غذایی و رابطه تغذیه با سیستم های بیوشیمیایی در بدن

– بهداشت و مسمومیت‏‌های غذایی: مفاهیم و اصول بهداشتی در رابطه با تولید، ذخیره، توزیع و مصرف مواد غذایی و همچنین شناخت مواد آلاینده در محصولات غذایی و اثرات آنها بر سلامتی انسان

– میکروب‏‌شناسی مواد غذایی: شناخت انواع میکروارگانیسم‌های مختلف موجود در مواد غذایی و کاربردهای آن در تولید، تجهیزات، و شیوه‌های تغذیه

– اصول و روش‏‌های نگهداری مواد غذایی: مفاهیم و روش‌های نگهداری و حفظ کیفیت مواد غذایی

– شیمی تجزیه مواد غذایی: ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی، بررسی روش های تجزیه و تحلیل و ارزیابی میزان آلودگی

– اثر فرآیند بر ارزش غذا: بررسی تاثیر فرآیندهای مختلفی که بر مواد غذایی در فرآیند تولید و پخت تأثیر می‌گذارند.

– تغذیه اساسی ۱ و ۲ و فیزیولوژی تغذیه: مطالعه اصول تغذیه و نیاز‌های بدن به ترکیبات مختلف غذایی و بررسی اثر حذف هر یک از اجزای مواد غذایی روی سلامت

– زبان تخصصی: آموزش واژگان و اصطلاحات تخصصی در زمینه علوم تغذیه

– اصول تنظیم برنامه‏‌های غذایی و کاربرد رایانه در علوم تغذیه: روش‏های رایانه‌ای در تهیه برنامه‏‌های غذایی و روش‏های تغذیه

– اصول ایمونولوژی و داروشناسی: شناخت اثر داروها و مواد مغذی بر سیستم ایمنی و پیشگیری از برخی بیماری‌ها

– مدیریت خدمات غذایی: مفاهیم وچگونگی مدیریت خدمات غذایی از جمله شیوه های تغذیه، برنامه های غذایی، و خدمات غذایی در بیمارستان ها و سایر نهادها، و مسئولیت‌های یک تغذیه‌شناس

– کاربرد رایانه در علوم تغذیه و اکولوژی غذا: استفاده از تکنولوژی رایانه‌ای در آموزش و پژوهش علوم تغذیه و بررسی مباحث مربوطه وتغذیه پاتوفیزیولوژی

خلاصه مطالب

رشته علوم تغذیه بعنوان یکی از رشته های پیراپزشکی که قابلیت تاسیس مطب با کسب مجوز از وزارت بهداشت را دارد . این رشته با توجه به پذیرش و ظرقیت پایین و تقاضای زیاد جز رشته هایی است که علاقه مندان به آن باید دارای رتبه خوبی در کنکور باشند .

رشته تغذیه در دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی ارائه نمیشود و داوطلبان حتما باید برای قبولی در این رشته وارد دانشگاه های سراسری شوند . همچنین دانشگاه های پردیس و ظرفیت مازاد هم در این طبقه بندی قرار میگیرند که دارای شهریه میباشند .

با رشته علوم تغذیه میتوان مهاجرت کاری و تحصیلی به خارج از کشور داشت و با توجه به نیاز بسیاری از کشورها به این رشته مخصوصا کشورهای عربی شرایط خوبی برای فارغ التحصیلان تغذیه از نظر کاری و درآمدی وجود دارد . مرکز تخصصی مشاوره تحصیلی کنکور مشاور آماده پاسخگویی به سوالات تخصصی شما در مورد رشته علوم تغذیه میباشد . برای ارتباط با مشاور همین الان تماس بگیرید .

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید