لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است

رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است

یکی از رشته های نظری مورد تدریس در متوسطه دوم رشته انسانی است و با توجه به اینکه از طریق این رشته میتوان وارد رشته های متنوع دانشگاهی شد هر ساله تقاضای بالایی را در زمان انتخاب رشته نهم به دهم به ثبت میکند اما رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟

در ادامه مطالب به دقت و ظرافت زیادی و همچنین بررسی عوامل مختلفی به این سوال پاسخ داده خواهد شد تا در مرحله انتخاب رشته که به نوعی شروع فرآیند ورود به دانشگاه و بعد از آن شغل مورد علاقه است به درستی تصمیم گیری شود.

مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در دبیرستان

رشته انسانی بعنوان یکی از ۴ رشته نظری در سیستم آموزشی ایران است که به دلیل وجود رشته های دانشگاهی متنوع و البته مشاغل پر کاربرد همیشه کانون توجه بوده است بطوری که در همین چند سال گذشته بیشترین حجم دانش آموزان و شرکت کنندگان در کنکور سراسری دانش آموزان انسانی بودند.

در این رشته انواع شغل ها و مهارت های ارتباط جمعی و فردی وجود دارد و بدنه اصلی ادارات و شرکت های دولتی و سیستم اداری شرکت های خصوصی و بسیاری از نهاد های حکومتی از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته انسانی میباشد.

کسانی که وارد رشته انسانی میشوند باید این خصوصیات را داشته باشند:

توانایی بالایی در دروس حفظی

رشته انسانی تا دلتان بخواهد دروس حفظی دارد و بر خلاف رشته های ریاضی و تجربی از کمترین دروس ریاضی و در واقع دروس محاسباتی برخوردار است پس اگر وارد این رشته میشید باید توانایی و استعداد شما بیشتر در حفظ کردن و فهمیدن و ماندگاری ذهنی باشد تا با ریاضی و مسائل مختلف سر و کله زدن!

علاقه مند به درس عربی

درس عربی یکی از درسو تخصصی رشته انسانی است و علاوه بر اینکه دارای ضریب بالایی در امتحانات نهایی است جز مهم ترین دروس کنکوری شما هم محسوب میشود پس یکی از جواب های سوال رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است این میتونه باشه که شما به درس عربی علاقه مند باشید.

علاقه مند به درس ادبیات فارسی

درس ادبیات و زبان فارسی شاکله اصلی رشته انسانی را تشکیل میدهد و هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی بالاترین ضریب و در واقع درجه اهمیت به درس فارسی تعلق گرفته است پس باید به ادبیات که چندین زیر مجموعه مانند واژگان ، قرابت معنایی ، زبان فارسی ، آرایه های ادبی دارد علاقه مند باشید و از خواندن آن لذت ببرید در غیر اینصورت در این رشته دچار مشکل خواهید شد!

یکجانشین و منزوی نبودن

شاید این موضوع در دوران دبیرستان حس نشود یا تشخیص آن در این سن سخت باشد اما بر اساس ویژگی های والدین و خصوصیات فعلی قابل تشخیص است حالا چرا این مسئله مطرح شده است؟

دلیل این است که مشاغل رشته های انسانی عموما جز مشاغل اجتماعی و در ارتباط مستقیم با مردم است و ساده تر اگر بخواهیم بگوییم بر خلاف شغل هایی مانند نقاشی ، موسیقی ، مهندسی کامپیوتر و امثال این ها که فعالیت فردی است، در مشاغل رشته های انسانی نیاز به حضور در جامعه میباشد مانند شغل های دبیری ، مشاوره و روانشناسی ، حقوق و وکالت ، کارمند اداری یا حتی حسابداری پس حتما این موضوع را در نظر بگیرید.

راهنمای مشاوره تحصیلی رایگان انتخاب رشته نهم به دهم

داشتن مهارت های ارتباطی

همانطور که گفته مشاغل رشته های انسانی مشاغل جمعی هستند پس بدیهی است فرد دارای مهارت های ارتباطی باشد یا حتی این مهارت ها را بدست بیاورد.عزیزان در زمان انتخاب رشته نباید فقط فکر دروس دبیرستان یا کنکور باشید بلکه شما وارد پروسه انتخاب شغل هم شدید پس از سال دهم تا پایان دانشگاه باید مد نظر شما باشد تا بهترین انتخاب انجام شود.

تعامل با شغل های ارباب جوعی

دوست داری با ارباب رجوع در ارتباط باشی؟

از پاسخ دهی خسته نمیشی؟

از اینکه در محیط های شلوغ کاری باشی اذیت نمیشی؟

اکثریت شغل های مربوط به رشته انسانی اینگونه است که فرد مستقیما در جامعه با قشر های مختلف مردم در ارتباط خواهد بود. ممکن است بعنوان وکیل در جلسات دادگاه حاضر شوید یا بعنوان قاضی پرونده های مختلفی را بررسی کنید.

ممکن است حسابدار یا مدیر مالی شرکت دولتی یا خصوصی باشید یا بعنوان مشاور روانشناس روزانه به چندین نفر مشاوره دهید یا اینکه بعنوان دبیر حداقل نیمی از روز خود را با دانش آموزان سپری کنید.

پس رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است را با بررسی همین چند سوال و نکته میتونید به سادگی پاسخ دهید.

عاشق معاشرت های اجتماعی

باید اخلاق خوبی داشته باشید و اهل صحبت و خوش و بش در جمع و یا حداقل علاقه مند به اینکار باشید.مشخص است با توجه به خصوصیات رشته انسانی اگر چنین نباشد به سادگی از دایره موفقیت خارج میشید. میشه این موضوع را تمرین کرد و به مهارت رسید.

داشتن صبر و تحمل

آدم صبوری هستی؟

اهل یادگیری هستی؟

میتونی برای موفقیت چند سال صبر کنی؟

چه در زمان دبیرستان و چه در دانشگاه و چه در نهایت در زمان پیدا کردن شغل و موفقیت در آن باید صبر داشت این موضوع نه تنها در رشته انسانی وجود دارد بلکه در هر کاری اگر موفق ترین آدم ها را بررسی کنید به سادگی متوجه میشید با صبر به مسیرشان ادامه دادند و سرانجام مزد این صبر و تحمل و گذر از سختی ها را گرفته اند.

اهل تجربه

منظور از تجربه همان میل و علاقه به یادگیری و حضور در محیط های مختلف کاری و در واقع ترسی از کار آموزی نداشتن است.فرض کنید از همین دوران دبیرستان اینکار را شروع کنید وقتی به کنکور و انتخاب رشته میرسید به سادگی وارد رشته مورد علاقه خواهید شد و چون چند سالی است هدف مشخصی دارید قطعا بعد از فارغ التحصیلی حداقل ۵ سال از بقیه جلوتر خواهید بود!

علاقه مند به شغل های استخدامی و کارمندی

یکی از مهم ترین نکاتی که در رشته های انسانی باید به آن توجه کرد و مناسب بودن این رشته برای افراد مختلف مورد بررسی قرار داد این است که در کل فرد به شغل های استخدامی علاقه مند باشد  البته مشاغل در رشته انسانی بسیار متنوع است اما به هر حال بخش وسیعی از شغل های انسانی استخدامی هستند.

به این مشاغل علاقه داری؟

  • کارمند مالی یا اداری ادارات دولتی و خصوصی
  • کارشناسی در قوه قضایه
  • دبیری
  • کارمند بخش خصوصی
  • کارمند شرکت های هواپیمایی

این ها جز مشاغل خوب رشته انسانی است که فرد در آن کارمند میشود یعنی ساعت کار مشخص و حقوق معینی دارد.بر خلاف رشته حقوق که فرد بعنوان وکیل چنین شرایطی ندارد.باید تشخیص دهید اهل حقوق ماهانه هستید یا دوست دارید پروژه ای پول در بیاورید.

نداشتن ترس از آزمون های استخدامی

تا دلتان بخواهد در رشته های انسانی آزمون استخدامی برگزار میشود:

  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • ازمون استخدامی بانک های دولتی و خصوصی
  • آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی
  • آزمون سر دفتری
  • آزمون کانون وکلا

و چندین آزمون دیگر پس برای موفقیت در رشته انسانی نیاز است در آزمون شرکت کنید تا به شما اجازه داده شود وارد حیطه شغلی مناسب شوید.رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟ کسانی که اهل جنگیدن و گذشتن از رقبا باشند!

موضوعات مرتبط : راهنمای انتخاب رشته نهم

متکلم وحده ( خوش سر و زبان )

بعضی از رشته های انسانی نیاز دارد تا شما بتوانید قدرت بیان خوبی داشته باشید یا این موضوع را تقویت کنید و از همه مهم تر به آن علاقه مند باشید. برای مثال کسی که معلم است یا وکیل یا مشاور روانشناس باید بتواند با قدرت و صلابت صحبت کند تا تاثیر گذاری لازم را داشته باشد پس موفق ترین آدم ها در رشته انسانی کسانی هستند که این موضوع را در خود تقویت کرده اند.

اولیتشان کار در ایران باشد تا مهاجرت

بازهم اگر بخواهیم پاسخی به سوال رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است بدهیم باید بگوییم اگر قصد مهاجرت شغلی نداری و هدفت بعد از پایان تحصیلات کار در ایران است میتونی وارد رشته انسانی شید.

اکثر مشاغل انسانی و پایه اساس و شاکله رشته ها بر اساس قوانین ایران است و برای کار نمیشه به تمام دنیا مهاجرت کرد.البته نه که اینکار غیر ممکن باشد ولی به سادگی هم قابل انجام نیست پس قبل از ورود به هر رشته ای باید فرآیند مهاجرتی آن را هم بررسی کنید.

ترس نداشتن از تعداد دروس زیاد در کنکور و امتحانات

رشته انسانی یکی از رشته هایی است که بر خلاف رشته ریاضی و تجربی بیشترین تعداد دروس تخصصی را در کنکور دارد البته نباید از این موضوع ترسید و شاید بهتر است بگوییم باید از آن حداکثر بهره را برد.

در امتحانات نهایی هم دقیقا همینطور است.بجز دروس عمومی که برای تمام شاخه های نظری یکسان است دروس اختصاصی بیشتری در انسانی برای امتحان دادن وجود دارد پس وقتی وارد این رشته میشید اصلا نباید دانش آموز شب امتحانی باشید چون بدجور درس ها عقب میوفتی یادت نره بیشتر دروس رشته انسانی حفظی هستند!

ذهن امنیت مداری داشته باشند تا هیجان محور

رشته انسانی همانطور که از دروس آن مشخص است بیشتر بر اساس منطق و امنیت فرد را پرورش میدهند تا اینکه شخص وارد فعالیت های هیجانی شود پس بهتر است خودتان هم ذاتا چنین شخصیتی داشته باشید تا چیزی به زور به شما تحمیل نشود!

مژده!

تمام موارد گفته شده مربوط به بررسی های انجام شده در افراد و مشاغل با خصوصیات مختلف است اما شاید نشود بسیاری از موارد را در دانش آموزی در این سن و سال تشخیص داد و مانند بسیاری از خانواده ها انتخاب رشته ای غلط انجام داد!

ما در کنکور مشاور با بهره گیری از روانشناسان تحصیلی و با تجربه همچنین تست های استاندارد جهانی که در جهت استعداد یابی ، شخصیت شناسی و عملکرد گرایی طراحی شده است به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین و دقیق ترین انتخاب را انجام دهید. فرصت را از دست ندهید !

از دیدگاه آموزش و پرورش رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟

علاوه بر تمام موارد گفته شده خود آموزش و پرورش هم بر اساس نمرات هفتم تا نهم و امتیاز بندی های مشخصی که وجود دارد و در نهایت هدایت تحصیلی ساز و کار مشخصی را برای انتخاب رشته قرار داده است .پس قبل از هر چیزی باید این امتیازات بدست بیاید.

امتیاز بندی آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی
سوابق تحصیلی۳۵ امتیاز
آزمون های مشاوره ای۳۰ امتیاز
نظر دانش آموز 10 امتیاز
نظر معلم۱۰ امیتاز
نظر مشاور مدرسه۱۰ امتیاز
نظر خانواده۵ امتیاز

بعد از این امتیاز بندی که کاملا مشخص و واضح است در بند اول که به سوابق تحصیلی اشاره شده است در واقع همان نمرات مشخص در بعضی از دروس است که بر اساس آن امتیاز دهی میشود. حداقل نمرات تعیین شده برای انتخاب رشته انسانی این ها هستند:

حداقل نمرات مورد نیاز برای ورود به رشته انسانی
زبان و ادبیات فارسی۱۴
عربی۱۲
مطالعات اجتماعی۱۳

توجه

میانگین این نمرات با ضریب مشخص در ۳ سال متوسطه اول سنجیده میشود و تنها نمره پایه نهم اهمیت ندارد پس اگر حتی هنوز وارد متوسطه اول هم نشدید به تمام نمرات و امتحانات در هر ۳ پایه باید توجه داشته باشید.

 مزایا و معایب رشته انسانی

تمام خصوصیات و ویژگی های هر رشته ای عالی و خوب نیست و قطعا معایبی هم در هر رشته ای وجود دارد مهم ترین موارد این ها هسند:

مزایای رشته انسانی

  • وجود شغل های متنوع برای هر طیف شخصیتی
  • وجود رشته هایی پر طرفدار مانند حقوق در گروه انسانی
  • امکان ورود بدون کنکور در تمام رشته های گروه انسانی
  • تعداد داوطلبان کمتر نسبت به سایر گروه های آزمایشی در کنکور انسانی
  • ساده تر بودن دروس و گرفتن معدل بالا نسبت به دیگر رشته ها

معایب رشته انسانی

  • اشباع رشته های دانشگاهی به دلیل بدون کنکور بودن
  • ظرفیت پایین دانشگاه های تراز اول
  • کم بودن دانشگاه های تراز اول
  • اشباع شغلی در شغل های موجود در این گروه
  • پایین آمدن شانس استخدام دولتی در بسیاری از رشته های انسانی
  • نامناسب بودن رشته انسانی برای افراد درون گرا

توجه

این موارد بطور کلی بیان شده است و شاید برای تمام افراد جز معایب یا مزایا تشخیص داده نشود اما در هر صورت برای رسیدن به پاسخ سوال رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است باید تمام این ها بسیار دقیق و بصورت فردی بررسی شود.

آیا رشته انسانی سخت است ؟

نمیتوان گفت رشته ای سخت یا ساده است. این موضوع نه تنها در دوران متوسطه بلکه در دانشگاه هم صادق است. به هر حال هر رشته ای سختی و آسانی هایی دارد اما در کل رشته انسانی نسبت به رشته های تجربی و ریاضی ساده تر است و اگر کسی دارای خصوصیات تحلیل گرا بودن با داشتن حفظیات خوب باشد به سادگی از پس دروس انسانی بر می آید.

و بر عکس اگر ذهن ریاضی و محاسباتی بهتری دارید یا عاشق کلاس های عملی هستید و دوست ندارید زیاد تئوری درس بخوانید و امتحان دهید قطعا رشته انسانی نه تنها برای شما سخت خواهد بود بلکه شاید نتوانید در آن حتی موفق به دریافت دیپلم شوید!

آیا رشته انسانی مهندسی دارد؟

حتما دیده اید که بعضی از افراد با وجود داشتن دیپلم انسانی وارد رشته های مهندسی میشوند و همین موضوع دانش آموزان و خانواده ها را گمراه میکند.در زمان انتخاب رشته سر در گم میشوند و تصور میکنند رشته های مهندسی هم در انسانی وجود دارد!

بر اساس قوانین مصوب تمام داوطلبان کنکوری و غیر کنکور در هر رشته ای اجازه دارند وارد بعضی از رشته های دانشگاهی که بدون کنکور است شوند یا حتی کسانی که دارای دیپلم انسانی هسند میتوانند در کنکور تجربی و ریاضی هم شرکت کنند و اصلا مانعی برای آن ها وجود ندارد.

اما در نظر داشته باشید در هر حالت بدون کنکور یا با کنکور سوابق تحصیلی بخش عمده ای از نمره و اولیت بندی پذیرش را تعیین میکند و چون دانش آموزان انسانی دروس تخصصی ریاضی را پاس نکرده اند پس تا حد زیادی نمره این بخش را بدست نمی آورند.

اما میشود چه از طریق کنکور ریاضی و چه از طریق پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته های مهندسی شد حتی اگر دیپلم فرد انسانی باشد.در این حالت شانس ورود به دانشگاه های دولتی تراز اول بسیار پایین است اما برای قبولی در دانشگاه های آزاد ، پیام نور و غیر انتفاعی و حتی بعضی از دانشگاه های دولتی بدون کنکور شانس وجود دارد.

توجه

در کنکور مشاوران از مشاوران با تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور بهره مند هستیم تا حد اگر با دیپلم غیر مرتبط میخواهید وارد رشته و دانشگاه مورد علاقه شوید شانس شما را برای قبولی به ۱۰۰ درصد بر سانیم.

در پایان

سعی کردیم با بررسی تمام جزئیات موجود در زمینه انتخاب رشته انسانی به سوال رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است پاسخ دهیم تا از همین لحظه به بعد به سادگی بتوانید مسیرتان را از دبیرستان تا ورود به بازار کار به سادگی مشخص کنید.

میتوانید برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته نهم و شرکت در تست های استعداد یابی حضوری و آنلاین کنکور مشاور همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید