لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته کامپیوتر + آینده شغلی و بازار کار

درآمد رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر بعنوان یکی از رشته هایی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا پیدا کرده است و با توجه به گسترش تکنولوژی علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب کرده است.اما درآمد رشته کامپیوتر خوب است؟

در ادامه مطالب با بررسی دقیقی که در تمامی حوزه های شغلی مربوط به رشته کامپیوتر انجام داده ایم به شما کمک میکنیم که اولا تصمیم بگیرید وارد این رشته شوید یا خیر ، دوما روی کدام حوزه شغلی تمرکز بیشتری کنید.پس تا انتها با ما همراه باش…

درآمد رشته کامپیوتر در ایران

برای اینکه از رشته کامپیوتر یک بازه درآمدی در ذهنتان باشد ابتدا باید بازار کار آن را بشناسید و درآمد در هر کدام از حوزه های کاری این رشته را مورد بررسی قرار دهید.بازار کار رشته کامپیوتر بسیار گسترده است و در حال گسترده شدن هم میباشد.مهم ترین زمینه های شغلی رشته کامپیوتر این ها هستند:

توسعه دهنده نرم افزار

یکی از مشاغل رشته کامپیوتر مربوط به برنامه نویسی و توسعه نرم افزار در زمینه های مختلفی است که هم بیشترین مخاطب را دارد و هم نسبت به دیگر حوزه های شغلی بازار کار وسیع تری را شامل میشود.

چند مثال برای درک بهتر:

✔️ برنامه نویسی بازی های کامپیوتری

✔️ برنامه نویسی صفحات اینترنتی

✔️ برنامه نویسی نرم افزار های مالی ، بانکی ، کاربردی

✔️ برنامه نویسی نرم افزار هایی همچون فتو شاپ ، اتوکد

تا دلتان بخواهد میشود در مورد نرم افزار و برنامه نویسی مثال زد.این زمینه شغلی در خیلی از حیطه ها کاربرد دارد و در حال حاضر با توجه به رشد تکنولوژی در حال گسترش بیشتری است.درآمد رشته کامپیوتر در شغل توسعه دهنده نرم افزار میتواند بین ۷ تا بیش از ۵۰ میلیون تومان در ماه باشد.

کسانی که در این حیطه پیشرفت کنند و موفق به تاسیس شرکت برنامه نویسی شوند میتوانند با دریافت پروژه های متعدد از درآمد بیش از ۲ میلیارد تومان در ماه برخوردار شوند.

شبکه

ادارات و سازمان های بزرگی که دارای سیستم داخلی هستند اصطلاحا از قابلیت شبکه استفاده می کنند در واقع افراد شاغل در سازمان میتوانند در بستری مشخص با یکدیگر ارتباط داشته باشند و اطلاعات را در این بستر ذخیره یا منتقل کنند.

وظایف مسولان شبکه بیشتر مربوط به قسمت سخت افزاری است و اموری همچون رفع ایرادات ، تعمیر و نگهداری و چک کردن های دوره ای را بر اساس نرم افزاری که از قبل نوشته شده است انجام میدهند.

درآمد کارشناس شبکه میتواند بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان بر اساس سمت شغلی و سابقه کار و البته تخصصی که دارد باشد.بعلاوه اینکه شرکت های مجری این کار قطعا درآمد بسیار بالاتری دارند بطوری که موسس شرکت حداقل درآمد ۲۰۰ میلیون تومان در ماه را خواهد داشت.

امنیت سیستم

حتما تا به حال اسم هکر ها به گوشتان خورده است.خب در هر موضوعی از سیستم چراغ قرمز ها گرفته تا شبکه های بانکی و مالی برای جلوگیری از نفوذ هکرها نیاز به امنیت دارد.این امنیت را مهندسان کامپیوتر متخصص در این زمینه تامین میکنند.

در این شغل هم نرم افزار جدید توسعه داده نمیشود و بر اساس نرم افزار هایی که جهت تامین امنیت قبلا نوشته شده است فرآیند کاری انجام خواهد شد.درآمد رشته کامپیوتر در این حوزه کاری میتواند بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه با توجه به نوع پروژه و برگی آن متغیر باشد.

توسعه دهنده وب

تمامی صفحات اینترنتی ای که در سایت های مختلف مشاهده میکنید کار مهندسان کامپیوتر است و ارتباط مستقیم با رشته کامپیوتر دارد.از طراحی منوهای مختلف در سایت گرفته تا گرافیک و شکل ظاهری سایت ها همگی مربوط به توسعه دهندگان وب میباشد.

این زمینه شغلی در سال های اخیر بسیار پر تقاضا شده است و تقریبا به سادگی میتوان در این زمینه کار پیدا کرد.درآمد طراح و توسعه دهنده وب با توجه به نوع و تعداد پروژه در ماه متغیر است و میتوان درآمدی بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه متصور شد.

البته شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که ماهانه چندین پروژه دریافت و تحویل میدهند مشخص است موسس شرکت حتی درآمد بالای ۲۰۰ میلیون تومان در ماه را به سادگی کسب میکند.

هوش مصنوعی

شاید اگر چند سال پیش کسی در رابطه با این موضوع صحبت میکرد کمتر میشد حرف هایش را درک کرد اما در حال حاضر موضوع هوش مصنوعی بسیار فراگیر شده است و در شبکه های اجتماعی معروفی مانند اینستاگرام گرفته تا ماشین های خود ران تسلا میتوان به وضوح آن را دید.

درآمد مهندسان کامپیوتر در زمینه هوش مصنوعی درآمد خوبی است و کسانی که در این زمینه زمینه متخصص شوند هم به سادگی کار پیدا میکنند و هم از درآمد حداقل ۱۵ میلیون تومان در ماه برخوردار میشوند.امیدواریم این زمینه شغلی به زودی در ایران هم پیشرفت های چشمگیری کند.

استخدام در آموزش و پرورش

شاید برایتان جالب باشد کسانی که دارای مدرک تحصیلی در رشته کامپیوتر هستند میتوانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و بعنوان معلم در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول به کار شوند.

درآمد رشته کامپیوتر در حوزه معلمی بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه است که بر اساس سابقه و ساعت کاری تعیین میشود.

استخدام در ادارات دولتی

تمامی ارگان ها و ادارت دولتی نیاز به مهندسان کامپیوتر در تخصص های مختلفی که در ابتدای مطالب گفته شد دارند پس در آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی تا دلتان بخواهد اعلام نیاز برای رشته مهندسی کامپیوتر شده است.

درآمد در ارگان های دولتی بر اساس نرخ مصوب اداره کار و سابقه کاری و البته سمت شخص تعیین میشود که میتواند بین ۸ تا ۲۵ میلیون در ماه باشد.

استخدام در بانک ها

تمامی بانک های دولتی و خصوصی جهت تامین سیستم امنیتی و توسعه نرم افزار های بانکی نیاز به این رشته تحصیلی دارند.درآمد در بانک ها قابل قبول و مناسب است و با توجه به حساسیت های شغلی استخدام هم سخت تر است.اما در کل میتوان درآمد بین ۱۲ تا ۳۰ میلیون تومان در حیطه شغلی در نظر داشت.

فعالیت های آموزشی

با ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر تا مقاطع بالاتر میتوان بعنوان هیئت علمی و استاد دانشگاه مشغول به کار شد و علاوه بر درآمد تدریس از حقوق ثابت هیئت علمی برخوردار بود.درآمد رشته کامپیوتر در این حالت حداقل از ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان میباشد که سابقه ، سمت و جنس دانشگاه این میزان را تعیین میکند.

استخدام در آموزشگاه های فنی حرفه ای

آموزشگاه های خصوصی با مجوز ار سازمان فنی حرفه ای اقدام به مهارت آموزی در سطح وسیع میکنند.کسانی که دارای تخصص های مختلف در زمینه کامپیوتر هستند میتوانند در استخدام این آموزشگاه ها قرار بگیرند و بر اساس تعداد ساعت تدریس درآمدی بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه داشته باشند.

استخدام در ارگان های نظامی و امنیتی

تمامی ارگان های نظامی در حوزه سایبری به مهندسان متخصص در این زمینه نیاز دارند پس میتوان در صورت علاقه وارد ارگان های نظامی و سازمان های امنیتی همچون وزارت اطلاعات شد.درآمد در این حالت نسبتا مناسب است و بین ۱۲ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه بعلاوه مزایا و حق ماموریت تعریف میشود.

خبر خوب برای فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر!

با افزایش توانایی و تخصص کاری در زمینه های مختلف امکان اشتغال در چند حوزه کاری بطور همزمان وجود دارد و بدیهی است در این حالت میشود درآمد بیشتری کسب کرد.

آینده شغلی و بازار کار رشته کامپیوتر

بازار کار رشته کامپیوتر

جهان به سمت فناوری های جدید در حال حرکت است و ایران هم چه بخواهد چه نخواهد باید خودش را با این روال وقف دهد پس قطعا بازار کار رشته کامپیوتر در ظاینده بهتر از الان هم خواهد شد و جمعیت زیادی به سمت مشاغل موجود در این رشته میروند.

یکی از دلایل این موضوع این است که بسیاری از مشاغل در چند سال آینده حذف میشوند بنابراین باید تامین شغلی دیگری ایجاد شود که بسیاری از آن ها در حیطه کامیپوتر و مخصوصا برنامه نویسی خودش را به عرصه ظهور میرساند.

گرایش های تخصصی رشته کامپیوتر

✔️ مهندسی نرم افزار

✔️ هوش مصنوعی

✔️ شبکه

✔️ معماری سیستم های کامپیوتری

✔️ مهندسی الگوریتم ها و محاسبات

✔️ امنیت

درآمد رشته کامپیوتر در کشورهای مختلف

علاوه بر اینکه در ایران رشته کامپیوتر طرفداران زیادی پیدا کرده است در سایر نقاط جهان هم این موضوع وجود دارد و حتی میتوان برای تحصیل و کار به یکی از این کشورها مهاجرت کرد و احتمالا درآمد و شرایط بهتری نسبت به ایران داشت.

کانادا

کانادا جز مهاجر خیز ترین کشورهای جهان است و با توجه به صنعتی بودن این کشور و پیشرفت چشمگیر آن در عرصه فناوری مهندسان کامپیوتر در کانادا بین ۵۰ تا ۱۴۰ هزار دلار کانادا در سال درآمد خواهند داشت بعلاوه اینکه درآمد متوسط مهندسان کامپیوتر در این کشور حدود ۱۰۰ هزار دلار در سال است.

آمریکا

درآمد رشته کامپیوتر در آمریکا هم تقریبا در حدود کشور کانادا است و مهندسان کامپیوتر در انواه حوزه های کاری بین ۴۰ تا ۱۲۰ هزار دلار درآمد دارند.بطور متوسط درآمد رشته کامپیوتر در آمریکا حدود ۸۰ هزار دلار در سال است.

آلمان

کشور آلمان درآمد را بر پایه پولی یورو تعریف میکند و با اشتغال در حوزه کامپیوتر میتوان در آلمان درآمدی بین ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در ماه داشت که بر اساس سابقه و نوع تخصص تعیین میشود و نسبت به تورم موجود در این کشور درآمد بسیار خوبی است.

بررسی رشته کامپیوتر برای مهاجرت

برای مهاجرت در رشته کامپیوتر از دو طریق میتوان اقدام کرد:

مهاجرت تحصیلی

این روش ساده ترین روش مهاجرت به هر کشوری است.با داشتن مدرک زبان و تمکن مالی و حتی دریافت بورسه تحصیلی در مقاطع مختلف میتوان به هر کشوری مهاجرت کرد و حتی در انتخاب کشور طبق میل خودتان اقدامات لازم برای مهاجرت را انجام دهید.

مهاجرت کاری

مهاجرت کاری نسبت به تحصیلی تا حدودی سخت تر است و علاوه بر مدرک زبان نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط ، مهارت و تخصص ، سابقه کار دارد و بر اساس نحوه امتیاز بندی در کشورهای مختلف میشه برای مهاجرت و ویزای کار اقدام کرد.

برای مهاجرت به این نکات توجه کن:

  • زبان کشور مورد نظر
  • قوانین آموزشی کشور مورد نظر
  • قوانین کاری کشور مورد نظر
  • شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی و کاری
  • هزینه های زندگی
  • هزینه های تحصیل
  • درآمد متوسط رشته کامپیوتر در کشور مورد نظر

در پایان

در گروه کنکور مشاور تمام سعی و تلاش مشاوران ما این است که بدون هیچ کم و کاستی اطلاعات مفید و مناسب در خصوص درآمد رشته کامپیوتر و بازار کار آن به شما منتقل شود تا در صورت علاقه مندی به این رشته تصمیم بهتری در انتخاب رشته داشته باشید.

میتوانید برای مشاوره تخصصی همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید