لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته مکانیک خودرو + آینده شغلی و بازار کار

درآمد رشته مکانیک خودرو

صنعت خودرو امروزه به یکی از مهم ‌ترین و پردرآمدترین صنایع فعال در کشورهای سراسر جهان تبدیل شده است. با توجه به سرعت بالای پیشرفت علم و رشد شگفت ‌انگیز تکنولوژی، گسترش و توسعه در حوزه صنعت خودرو بسیار چشمگیر بوده است و این موضوع، افزایش تمایل به تحصیل در رشته ‌های مربوط به این زمینه مخصوصاً رشته مکانیک و میزان توجه به درآمد رشته مکانیک خودرو را در پی داشته است.

در واقع بخشی از این پیشرفت را نیز می ‌توان به سبب میزان بالای تقاضا در صنعت خودرو دانست. چرا که نیاز به خودرو در میان افراد جامعه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. البته بازار کار، آینده شغلی و درآمد رشته مکانیک خودرو نیز در تمایل به تحصیل در این رشته نقش پر رنگی داشته است.

البته لازم به ذکر است که درآمد این رشته نیز همانند سایر رشته ‌ها از اهمیت بالایی در انتخاب آن برخوردار است. بنابراین در این مقاله به بررسی تفصیلی درآمد، آینده شغلی و بازار کار این رشته خواهیم پرداخت. طبعاً کسب اطلاعات بیشتر، در انتخاب صحیح و مناسب علاقه‌ مندان به این رشته تأثیر به سزایی خواهد داشت.

نکته ای که راجع به رشته مکانیک خودرو باید بدانید!

یکی از رشته‌ هایی که در مراکز آموزشی و مؤسسات فنی حرفه ‌ای تدریس می‌ شود، رشته مکانیک خودرو است. این رشته که در واقع به معنی بازدید، تشخیص و برطرف کردن معایب خودرو است، در هنرستان ‌ها به علاقه‌ مندان تدریس می ‌شود.

از این جهت این افراد می ‌توانند پس از اتمام دوره هنرستان و دریافت مدرک دیپلم، از طریق کنکور ناپیوسته وارد دانشگاه شوند و تحصیلات خود در این رشته را ادامه دهند. اشباع نشدن بازار کار رشته مکانیک خودرو، امکان مهاجرت با تحصیل در این رشته و همچنین درآمد مطلوب مشاغل و آینده شغلی مربوط به این رشته، افزایش تمایل به تحصیل در این رشته را سبب شده است.همچنین امکان تحصیل بدون کنکور در این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته میسر شده است.

درآمد رشته مکانیک خودرو در ایران

درآمد افراد شاغل در رشته مکانیک خودرو در ایران با توجه به ماده ۴۱ قانون کار، بر اساس مصوبات شورای عالی و به صورت هر ساله تعیین می ‌شود. البته مبلغ تعیین شده در واقع حداقل میزان درآمد را برای شاغلین در شرکت ‌های خودرو سازی یا تعمیرگاه‌ های بزرگ و کوچک خودرو معین می ‌کند.

از این جهت می ‌توان مدعی شد کارفرما در صورت رضایت، می‌ تواند حداقل میزان تعیین شده را تا دو الی سه برابر حقوق پایه وزارت کار افزایش دهد. اما بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید در صورتی که شما به طور مستقل و در مغازه خود مشغول به فعالیت باشید، عوامل دیگری نیز بر میزان درآمد شما تأثیر خواهد داشت.

از جمله این عوامل می ‌توان به موقعیت مکانی تعمیرگاه و مغازه، میزان رفت و آمدهای مسیر تعمیرگاه، مسافت مغازه شما نسبت به سایر تعمیرگاه‌ ها و قرار گرفتن تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه‌ های خودرو اشاره کرد. لازم به ذکر است که در کنار تمام این موارد، داشتن مهارت ‌های تخصصی نیز می ‌تواند در افزایش درآمد شما نقش به سزایی داشته باشد.

در واقع داشتن این مهارت‌ ها وجه تمایز شما و تعمیرگاهتان در مقایسه با سایر فعالان در این صنف به شمار خواهد رفت. بدیهی است که لازمه داشتن این میزان مهارت‌ و تخصص، داشتن تحصیلات مرتبط است. لذا تأثیر تحصیل در رشته مکانیک خودرو در میزان درآمد حاصل از این کار را نمی ‌توان انکار کرد.

۱- فعالیت در تعمیرگاه خودرو و یا گاراژها

افرادی که در رشته مکانیک خودرو تحصیل کرده ‌اند و مهارت‌ های مورد نیاز برای انجام این کار را به صورت تخصصی آموخته ‌اند، می ‌توانند در تعمیرگاه‌ ها، گاراژها و مغازه‌ هایی که کار بررسی فنی، عیب یابی و تعمیرات خودرو، تعویض قطعات و لوازم جانبی خودرو (مانند موتور، ترمز، چرخ، سیستم تعلیق، سیستم الکتریکی خودرو و …) را انجام می ‌دهند، مشغول به فعالیت شوند.

در واقع می ‌توان گفت این مورد اولین و قابل دسترس ‌ترین شغل برای دانش آموختگان رشته مکانیک خودرو به حساب می ‌آید. همچنین با توجه به اشباع نشدن بازار کار مربوط به این حوزه و البته عدم نیاز به سرمایه اولیه برای شروع به کار، میزان تمایل به فعالیت در آن همچنان بالاست.

بدیهی است که در این شغل نیاز به سرمایه اولیه وجود ندارد؛ چرا که شما در یک تعمیرگاه یا گاراژ تجهیز شده مشغول به کار می ‌شوید. تنها لازمه انجام کار در این شغل، مهارت و تخصص بالا به شمار می ‌رود. میزان درآمد این حوزه کاری نیز به نسبت عوامل مختلف می ‌تواند متغیر باشد. فاکتورهایی همچون ساعات کاری، میزان تخصص، انتظارات کارفرما، میزان توانایی‌های کارمند و … در تعیین میزان درآمد مؤثر هستند.

لازم به ذکر است که با توجه به سطح انتظارات متفاوت کارفرمایان، نمی ‌توان مبلغ دقیق و مشخصی برای این کار تعیین کرد. اما همان ‌طور که پیش ‌تر ذکر شد، مبنای درآمد ماهانه آن بر اساس ماده ۴۱ قانون کار تعیین می ‌شود که این مقدار هر ساله با تغییراتی همراه خواهد بود.

درآمد در این زمینه کاری میتواند بین ۵ میلیون تومان در ماه بعنوان کارآموز تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بعنوان یک مکانیک حرفه ای باشد.

۲- مهندسی مکانیک از جمله مهندسی طراحی و تولید قطعات خودرو

این زمینه شامل طراحی قطعات، سیستم ها و اجزای خودرو با استفاده از نرم افزارهای مهندسی مکانیکی مانند AutoCAD است. تولید نیز شامل فرآیندهای تولید قطعات و اجزای خودرو، مونتاژ خودروها و کنترل کیفیت تولیدات است. در صورتی که یک مهندس مکانیک از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد، می تواند در هر ماه درآمدی بالغ بر ۴۰ میلیون تومان داشته باشد.

۳- راه اندازی تعمیرگاه مجهز خودرو و فعالیت مستقل

اگر شما تخصص و دانش لازم و کافی در رشته مکانیک خودرو را کسب کرده ‌اید و سرمایه اولیه جهت شروع به کار و داشتن درآمد نیز دارید، راه اندازی یک تعمیرگاه مجهز جهت تعمیرات خودرو می ‌تواند یکی از بهترین گزینه ‌های کسب درآمد برای شما باشد. در واقع شما به جای اینکه در تعمیرگاه دیگری مشغول به کار شوید، می ‌توانید مغازه و یا حتی مجموعه خود را راه اندازی کنید و به صورت مستقل کسب درآمد کنید.

البته در چنین شرایطی در صورت دلخواه می‌ توانید یک یا چند نیرو را به نسبت نیاز استخدام کنید و نقش کارآفرین را نیز داشته باشید. میزان درآمد این کار نیز به فاکتورهای مختلفی همچون میزان سرمایه و مدیریت شما بستگی دارد. اما در حالت کلی فعالیت در این حوزه یکی از پردرآمدترین بازارهای کار به شمار می ‌رود.

با توجه به تخصصی شدن تعمیرات و پیشرفت در تولید خودرو و نیاز تعمیرگاه های تخصصی درآمد بسیار خوبی در این زمینه کاری وجود دارد و نمایندگی هایی وجود دارند که در ماه بیش از ۱ میلیارد تومان درآمد دارند.

۴- فعالیت در کارخانجات تولید خودرو و یا تولید قطعات خودرو

امروزه با توجه به افزایش میزان تولید و همچنین افزایش تقاضای خرید خودرو، میزان فعالیت کارخانجاتی که خودرو و یا قطعات آن را تولید می ‌کنند، افزایش چشمگیری داشته است. لذا تمایل به همکاری این کارخانجات با افراد تحصیل کرده در رشته مکانیک خودرو افزایش یافته است. این مورد می ‌تواند فرصت شغلی بسیار مناسبی برای افرادی باشد که از مهارت و تخصص بسیار بالا در حوزه تحصیلی خود برخورداند. از جمله این کارخانجات می‌ توان به ایران خودرو و سایپا اشاره کرد.

در آمد در این حوزه بصورت حقوق ثابت ماهانه و بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان بر اساس سمت و شرایط و ساعت کاری میباشد.

۵- فعالیت در مراکز مربوط به معاینه فنی خودرو و امداد خودرو

از دیگر موارد بازار کار و آینده شغلی افراد تحصیل کرده در رشته مکانیک خودرو، فعالیت در مراکز امداد خودرو و یا مراکز معاینه فنی خودرو است. این مراکز با توجه به زمینه‌ های فعالیت خود، همواره نیاز به نیروهایی دارند که از تخصص و مهارت بالا در تعمیرات انواع خودرو برخوردار باشند و فنون این حوزه را به صورت علمی و عملی آموخته باشند. این موضوع موجب شده است دانش آموختگان رشته مکانیک خودرو بتوانند فعالیت خود را در این مراکز آغاز کنند و به درآمد زایی برسند.

در این حالت هم درآمد بصورت ماهانه و بر اساس قانون کار در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه میباشد.

۶- تحقیق و توسعه

در این زمینه، مهندسان مکانیک خودرو مسئول تحقیق و توسعه فناوری های جدید در حوزه خودرو و بهبود عملکرد و کارایی خودروها هستند. این گونه شغل ها نیز در جامعه از درآمد خوبی برخوردار است.

شرکت های خودرو سازی که البته در ایران پیشرفت چشمگیری نداشتند در این زمینه شغلی باید حداقل درآمد ۲۰ میلیون تومان در ماه به متخصص پرداخت کنند.

عوامل مؤثر بر میزان درآمد رشته مکانیک خودرو

همان طور که عنوان شد، عوامل مختلفی در تعیین میزان درآمد حاصل از رشته مکانیک نقش دارند. در این قسمت برخی از مهم‌ ترین عواملی را نام برده ‌ایم که در تعیین میزان درآمد رشته مکانیک خودرو تأثیرگذار خواهند بود:

  • نوع خودروهایی که به تعمیر آن‌ ها می ‌پردازید.
  • شهری که در آن تعمیرگاه خود را افتتاح می‌ کنید (طبعاً هر چه شهر بزرگ ‌تر و جمعیت آن بیشتر باشد، درآمد حاصل از تعمیر خودرو نیز بیشتر خواهد بود.)
  • میزان تخصص، مهارت و تجربه شما در تعمیر خودرو
  • وضعیت رفت و آمد در محل تعمیرگاه شما
  • کارفرما بودن شما و داشتن تعمیرگاه مستقل و یا کارمند بودن در تعمیرگاه دیگری
  • ریسک خدماتی که ارائه می ‌دهید و میزان تخصصی بودن آن
  • شرایط رقابتی سایر تعمیرگاه ‌ها در منطقه ‌ای که تعمیرگاه شما قرار دارد
  • تهیه و خرید لوازم یدکی که از قیمت مناسب ‌تری برخوردارند
  • ساعات ارائه خدمات در تعمیرگاه.

آینده شغلی و بازار کار رشته مکانیک خودرو

بازار کار رشته مکانیک خودرو

گسترش و توسعه صنعت خودرو سازی موجب شده است سیستم ‌ها و مدل ‌های به روز شده و جدیدی به بازار تولید و خرید و فروش خودرو وارد شود. همچنین امروزه لزوم داشتن یک یا چند خودرو در هر خانواده احساس می ‌شود تا روند انجام فعالیت ‌های روزمره تسهیل و البته تسریع شود.

از سویی دیگر نیز بدیهی است که استفاده از خودرو همواره با صرف هزینه ‌های نگه ‌داری از آن همراه است تا قابلیت استفاده از آن همواره وجود داشته باشد و عمر مفید خودرو نیز افزایش یابد. با توجه به تمام این موارد، نیاز به تعمیرکار خودرو و مراجعه به مکانیک همواره از اهمیت بالایی در استفاده از خودروها برخوردار است.

بنابراین یکی از رایج ‌ترین بازارهای کار افراد علاقه ‌مند و تحصیل کرده در رشته مکانیک خودرو را می ‌توان فعالیت در تعمیرگاه یا حتی افتتاح تعمیرگاه دانست. بدیهی است که با توجه به میزان بالای تقاضا در این شغل، نیاز به آن نیز همواره وجود دارد و بازار کار آن اشباع نشده است.

علاوه بر فعالیت در تعمیرگاه، فعالیت در کارخانجات و مراکز صنعتی تولید خودرو از دیگر مواردی است که پس از تحصیل در رشته مکانیک خودرو، می ‌توان در آن مشغول به کار شد. البته سازندگان لوازم یدکی و قطعات خوردرو نیز از بازارهای پر رونق کار برای افراد با تحصیلات مکانیک خودرو به حساب می ‌آیند.

با توجه به اینکه این خطوط تولید هرگز متوقف نخواهند شد، می ‌توان مدعی شد رشته مکانیک خودرو از بازار کار مناسبی برخوردار است. در ادامه به توضیح فرصت‌ های شغلی و درآمدهای آن‌ ها در رشته مکانیک خودرو می ‌پردازیم:

درآمد رشته مکانیک خودرو در کشورهای مختلف

کسانی که به فکر کار در کشور های خارجی هستند حتما باید قبل از مهاجرت از درآمد رشته مکانیک خودرو مطلع باشند تا بهترین تصمیم را بگیرند.مهم ترین کشورهایی که میشود برای کار به آن ها مهاجرت کرد:

آمریکا

مهمندسین مکانیک خودرو در آمریکا میتوانند از حداقل ۴۰ هزار دلار درآمد در سال که درآمد پایینی است داشته باشند تا بیش از ۱۲۰ هزار دلار درآمد در سال که واقعا درآمد خوبی است.

کانادا

با توجه به اینکه کانادا از صنعت خودرو سازی خوبی برخوردار نیست درآمد مهندسین رشته مکانیک خودرو بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار در سال میباشد.

آلمان

آلمان یکی از کشورهای قدرتمند در صنعت خودرو است و بسیاری از برند های مطرح خودرو در این کشور تولید میشود.به همین جهت درآمد رشته مکانیک خودرو در آلمان بین ۴۰ تا ۷۵ هزار یورو در سال میباشد و در صورتی که شخص جز مهندسین ارشد شرکت های خودرو سازی باشد حتی بیش از ۱۰۰ هزار یورو در سال میتواند درآمد کسب کند.

بررسی رشته مکانیک خودرو برای مهاجرت

مهاجرت در رشته مکانیک خودرو میتواند بصورت تحصیلی یا کاری انجام شود .مهاجرت تحصیلی ساده ترین نوع مهاجرت است و تضمین اشتغال بعد از پایان تحصیلات وجود ندارد اما مهاجرت کاری بر اساس شرایطی همچون تخصص فردی انجام میشود و بسیار با ارزش است چون در صورت تمدید ویزای کاری اقامت دائم به شخص تعلق میگیرد.

سخن پایانی

میزان درآمد رشته مکانیک خودرو با توجه به تقاضای زیاد و دائمی در این حیطه بسیار خوب و مناسب است. همچنین با توجه به اینکه اغلب افراد اطلاعات چندانی از ورود و تحصیل در این رشته ندارند، بازار کار این رشته اشباع نشده است.

هدف متخصصان و فعالان این حوزه نیز شناخت ایرادات در بخش‌ های مختلف خودرو و برطرف کردن آن‌ ها است که برای دستیابی به این هدف، لازم است این افراد با بخش‌ های مکانیکی و الکتریکی خودرو آشنایی کامل داشته باشند.

بهتر است بدانید جهت کسب موفقیت در این رشته، علاقه، دانش و تخصص لازم و کافی و داشتن مدرک و مجوز، اهمیت به سزایی دارد. همچنین طبق موارد ذکر شده، با توجه به گسترش میزان تنوع خودروها در سطح جهانی و همچنین رشد سریع تکنولوژی، لازم است دانش خود را در این حوزه دائماً به روز نگه دارید تا بتوانید از عهده تعمیرات تمام خودروها بر بیایید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید