لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته تربیت بدنی + آینده شغلی و بازار کار

درآمد رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی بعنوان یکی از رشته های دانشگاهی خاص است که علاقه مندان به آن معمولا دارای سابقه ورزشی هستند یا قصد دارند در موضوع ورزشی مشخصی فعالیت داشته باشند. درآمد رشته تربیت بدنی جز معیارهایی است قبل از انتخاب رشته باید در نظر گرفته شود.

در ادامه مطالب شما را با بازار کار متنوع رشته تربیت بدنی و درآمد در هر کدام از حوزه های کاری آشنا میکنیم تا هم از تمام حوزه های کاری اطلاع داشته باشید و هم میانگین درآمدی کسی که در این رشته تحصیل کرده است را بدانید.

درآمد رشته تربیت بدنی در ایران

رشته تربیت بدنی هم مانند بسیاری دیگر از رشته های دانشگاهی دارای بازار کار متنوعی است و با توجه به خصوصیات شخصی و مهارت ها و البته علاقه فردی میتوان وارد هر کدام از حوزه های کاری این رشته شد.برای اطلاع از درآمد رشته تربیت بدنی لازم است هر حوزه را بصورت جدا بررسی کنیم.

مربی ورزشی

یکی از شغل هایی که تحصیل کنندگان رشته تربیت بدنی میتوانند سراغ آن بروند مربی گری ورزشی است.چندین رشته ورزشی وجود دارد که بر حسب علاقه ، نوع بازار کار ، درآمد و مهارت شخصی میتوان آن را انتخاب کرد و ادامه داد حتی اگر خودتان ورزشکار خوبی در آن رشته نباشید.

برای مثال مربی های بزرگی در فوتبال هستند که خودشان بازیکنان بزرگی نبودند همچنین در رشته های دیگر هم این موضوع وجود دارد.فوتبال را مثال زدیم چون از نظر درآمدی و پیشرف در جایگاه خوبی قرار دارد اما میتوان در هر رشته مربی شد و از سطح اولیه به سطح پیشرفته ارتقا پیدا کرد.

درآمد رشته تربیت بدنی در حوزه مربیگری را میتوان از حداقل ۵ میلیون تومان در ماه تا بیش از ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفت که همگی به نوع ورزش انتخابی و سطح پیشرفت شخص بستگی دارد.حتی در خارج از کشور مربی های ورزشی ای هستند که درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در ماه دارند.

داور ورزشی

داور ها در ورزش های مختلف لزوما در رشته تربیت بدنی تحصیل نکرده اند اما میشود با تحصیل در این رشته وارد حوزه داوری شد.داورهای ورزشی با سطح بین المللی درآمد بهتری دارند و در صورت داوری در مسابقات بین المللی بصورت دلاری درآمد کسب میکنند.

درامد داور ها در رشته های مختلف میتواند بین ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در ماه باشد.هستند داورهایی که علاوه بر فعالیت داوری بعنوان رییس کمیسیون داوری در پست مدیریتی هستند که طبیعتا درآمد بسیار خوبی دارند.

کارشناس تجهیزات و لوازم ورزشی

در هر ورزشی تجهیزات و ابزار مشخصی مورد استفاده قرار میگیرد که توسط های شرکت های بزرگ تولیدی در حال ساخت است.برای تولید این ابزار لازم است کارشناس ورزشی با اطلاعات خوبی که در مورد آن رشته ورزشی دارد شرکت را در ساخت هر چه بهتر آن وسیله کمک کند.

از توپ های مختلف گرفته تا وسایل بدنسازی و حتی لباس های ورزشی در هر رشته ای نیاز به تولید کارشناسی شده دارد.کسانی که در این حوزه فعالیت دارند هر چند که در ایران هنوز اونطور که باید به اوج نرسیده است میتوانند در ماه بیش از ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند.

آنالیزور ورزشی

حتما تا به حال اسم آنالیزور ها به گوشتان خورده است.تمام باشگاه های حرفه ای ورزشی از فوتبال و بسکتبال گرفته تا ورزش های فردی مانند کاراته و تکواندو دارای آنالیزورهایی هستند که در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده اند.

آنالیزور ها بسیار افراد مهمی هستند و هر چقدر متخصص تر باشند مورد توجه تیم های بزرگ تری قرار میگیرند.حتی میتوان در این شغل در تیم های خارجی مشغول شد و درآمد دلاری داشت.درآمد رشته تربیت بدنی در این حیطه شغلی بین ۱۵ تا ۵۰۰ میلیون تومان در ماه است و اگر بخواهیم رویایی فکر کنیم آنالیزورها در تیم های بزرگ بیش از ۵ میلیارد تومان در ماه درآمد دارند.

کارشناس طراحی فضاهای ورزشی و استادیوم ها

فضاهای ورزشی ، سالن ها و استادیوم هایی که توسط شرکت های عمرانی ساخته و به بهره برداری میرسد با مشورت کسی که در این حووزه تخصص دارد ساخته میشود.کسانی که در رشته تربیت بدنی فعالیت دارند میتوانند در کنار شغل اصلی به چنین شرکت هایی مشاوره دهند.

نمیتوان برای اینکار درآمد ثابتی در نظر داشت چون در ایران شرکت های تخصصی ورزشی کمی وجود دارد اما بطور معمول بابت هر بار مشاوره میتوان بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد.

مدیر ورزشی تیم ها

منظور از مدیر ورزشی مدیر عامل یا سرپرست تیم نیست.مدیر ورزشی کسی است که همانگی های لازم را انجام میدهد و در موضوع جذب بازیکن وارد مذاکره میشود و در کل شخصی است در سایه اما مهم ترین اقدامات باشگاه بر عهده او است.

مدیر ورزشی نیاز به سابقه و تخصص و بسیاری دیگر از خصوصیات دارد و ورود به این حیطه به سادگی نیست.مدیران ورزشی در تیم های بزرگ و شناخته شده ایرانی و خارجی حداقل درآمد ۵۰۰ میلیون تومان در ماه را دارند و بعضی از آن ها با دریافت درصد از هزینه انتقال بازیکنان بصورت میلیاردی کسب درآمد درآمد میکنند.

تدریس در دانشگاه

میتوان در کنار تمام شغل هایی که در رشته تربیت بدنی مطرح شد بعنوان استاد در هر کدام از دانشگاه ها مشغول شد.استاد تربیت بدنی از حالت حق و تدریسی تا استاد تمام میتواند شاغل باشد و درآمدی بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه کسب کند.

معلم ورزش

حتما در زمان کنکور کد رشته دبیری ورزش را دیده اید و در کنار آن آزمون عملی ورزشی به گوشتان خورده است.این شغل هم مورد توجه بسیاری از افراد است و در نهایت فرد بعنوان دبیر ورزش خانم یا آقا در آموزش و پرورش استخدام میشود.

درآمد رشته تربیت بدنی بعنوان معلم ورزش بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه است که به سابقه و تعداد ساعت تدریس در طول هفته بستگی دارد.

تاسیس باشگاه ورزشی

در انواع ورزش ها تیمی و فردی میتوان با دریافت مجوز از فدراسیون مربوطه اقدام به تاسیس باشگاه کرد و با جذب مربی های ورزشی بصورت حرفه ای ورزش تخصصی را به دیگران آموزش داد و بابت آن شهریه دریافت کرد.

پرطرفدار ترین باشگاه های ورزشی مربوط به این ورزش ها است:

  • فوتبال
  • بدنساری
  • ورزش های رزمی
  • والیبال
  • شنا

اگر بطور میانیگن از هر داوطلب ۵۰۰ هزار تومان در ماه دریافت شود و یک باشگاه ورزشی حداقل ۱۰۰ هنرجو داشته باشد حداقل میتوان ۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشت این در حالی است که باشگاه های ورزشی ای وجود دارند که مثلا شهریه بدنسازی در آن ماهی بیش از ۱۰ میلیون تومان است!

حالا خودتان تصور کنید با داشتن باشگاهی بزرگ و تعداد هنر جو بالا ۵۰۰ نفر چقدر درآمد در ماه خواهید داشت!

ارائه برنامه رژیم غذائی

در تمامی ورزشکاران حرفه ای رژیم غذایی مشخصی وجود دارد و ورزشکار بسته به نوع ورزشی که در آن فعالیت دارد برای رشد و حفظ قدرت و آمادگی باید از رژیم مشخصی پیروی کند.کارشناسان تربیت بدنی یکی از کسانی هستند که میتوانند اینکار را اجام دهند.

درآمد کسی که برنامه غذایی میدهد بابت هر ماه دادن برنامه حداقل ۱ میلیون تومان است و اگر فقط به ۵۰ نفر برنامه داده شود به سادگی میشود ماهی ۵۰ میلیون تومان درآمد داشت بدون اینکه سختی خاصی تحمل کرد بعلاوه اینکه دادن برنامه غذایی میتواند بعنوان کار نیمه وقت کارشناس ورزشی تلقی شود.

توجه !

تمامی حوزه های شغلی گفته شده در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند و هر کسی میتواند حداقل در حوزه کاری مشغول باشد و کسب درآمد کند پس با بالا بردن تخصص در زمینه های مختلف و افزایش علم و آگاهی میشود به سادگی در حوزه های مختلف چهره شد.

آینده شغلی و بازار کار رشته تربیت بدنی

بازار کار رشته تربیت بدنی

قطعا یکی از نگرانی از ورود به هر رشته دانشگاهی آینده شغلی و بازار کار آن رشته است که در خصوص تربیت بدنی باید گفت با رشد فعالیت های ورزشی و حرفه ای شدن تیم ها و البته میل اکثر جوانان به ورزش و داشتن اندامی زیبا قطعا بازار کار این رشته عالی و خوب خواهد بود.

اما بهتر است از همین الان دورنگاهی به شغل ورزشی ای که در ذهنتان است داشته باشید و با افرادی که در این حوزه هستند از نزدیک صحبت کنید با اینکار حتی زمان بندی مشخصی از رسیدن به شغل آرمانی خودتان خواهید داشت.

گرایش های تخصصی رشته تربیت بدنی

✔️ فیزیولوژی ورزشی

✔️ رفتار حرکتی

✔️ آسیب شناسی

✔️ حرکات اصلاحی

✔️ روانشناسی ورزشی

✔️ بیومکانیک ورزشی

درآمد رشته تربیت بدنی در کشورهای مختلف

اگر قصد دارید بعد از تحصیل در ایران به یکی از کشورهای جهان مهاجرت کنید بد نیست از درآمد کسانی که در آن کشور در شاخه های تربیت بدنی مشغول به کار هستند اطلاعاتی داشته باشید.از جمله پر تقاضا کشورها برای مهاجرت این ها هستند:

کانادا

درآمد در استان های مختلف کانادا متفاوت است اما بطور کلی بر اساس تخصص و سابقه و رشته ورزشی میتوان درآمدی بین ۴۰ تا ۱۲۰ هزار دلار در سال کسب کرد که البته این میانگین درآمدی است و قطعا کسانی در این رشته هستند که درآمد میلیون دلاری در سال دارند.

آمریکا

آمریکا یکی از کشورهایی است که دارای زیرساخت خوبی تقریبا در تمام رشته های ورزشی است و بعنوان یکی از قطب های ورزشی در جهان شناخته میشود.با توجه به اهمیتی که به ورزش در آمریکا داده میشود بسته به نوع تخصص و حضور در زمینه های شغلی مختلف درآمد رشته تربیت بدنی در آمریکا بین ۶۰ تا ۱۳۰ هزار دلار در سال است.در آمریکا هم همچون کانادا میتوان از این رشته درآمد میلیون دلاری در سال داشت و جز اقشار ثروتمند جامعه بود بطوری که حتی از پزشکان متخصص هم بیشتر درآمد داشت!

آلمان

آلمان در بعضی از رشته های ورزشی مخصوصا فوتبال بسیار حرفه ای و در حال پیشرفت عمل کرده است و در این کشور هم متخصصان ورزشی در حوزه های مختلف درآمد خوبی دارند بطوری که میشود بسته به نوع تخصص از ماهی ۳۵۰۰ یورو تا بیش از ۲۰ هزار یورو درآمد داشت.

بررسی رشته تربیت بدنی برای مهاجرت

برای مهاجرت در رشته تربیت بدنی از دو طریق میتوان اقدام کرد:

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی ساده ترین روش مهاجرت و دریافت ویزا است و صرفا با داشتن مدرک زبان معتبر و تمکن مالی میشود مهاجرت کرد و تقریبا در هر کشور و دانشگاهی تحصیل کرد.

مهاجرت کاری

برای مهاجرت کاری علاوه بر داشتن مدرک زبان معتبر سابقه و تخصص هم ملاک است و کسانی که دارای چنین شرایطی هستند میتوانند به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس به سادگی مهاجرت کنند.

برای مهاجرت به این نکات توجه کن:

  • زبان کشور مورد نظر
  • نحوه پذیرش تحصیلی در کشور مورد نظر
  • جذب نیوری کار بعد از فارغ التحصیلی
  • شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی و کاری
  • هزینه های زندگی
  • هزینه های تحصیل
  • درآمد متوسط رشته تربیت بدنی در کشور مورد نظر

در پایان

آکادمی کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته در کشور تمام سعی و تلاشش را کرد تا در این مقاله بطور کامل با درآمد رشته تربیت بدنی و زمینه های شغلی آن در ایران و خارج از کشور آشنا شوید و در صورت علاقه مندی به سادگی برای ورود به این رشته تصمیم بگیرید.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی میتوانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید