لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور

بسیاری از داوطلبانی که قصد ورود به بدون کنکور به دانشگاه را دارند اصلا اطلاع ندارند که دانشگاه های دولتی هم پذیرش بدون کنکور دارند. پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی و معدل است پس باید بدانیم حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور چقدر است.

در ادامه به تفکیک تمام ۵ گروه آزمایشی را بررسی میکنیم تا به راحتی بتوانید بر اساس معدل دیپلم و رشته ای که دارید در یکی از دانشگاه های دولتی بدون کنکور تحصیل کنید. تا انتها با ما همراه باشید و شانس بزرگ تحصیل در دانشگاه های دولتی را از دست ندید.

حداقل معدل دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه تجربی

رشته تجربی همانطور که میدانید بیش ترین داوطلب کنکور را دارد و اکثر رشته هایی که در این گروه دارد از درآمد و بازار کار خوبی برخوردار است اما به دلیل سخت بودن کنکور و تعداد زیاد شرکت کنندگان تنها افراد کمی میتوانند در دانشگاه قبول شوند.

با توجه به شرایطی که فراهم شده میشود در بسیاری از رشته های تجربی صد در صد بدون کنکور آن هم در دانشگاه های دولتی تحصیل کرد بطوری که حتی اگر در کنکور هم شرکت نکرده باشید براحتی انجام اینکار میسر است.

تنها کافیست در زمان انتخاب رشته کنکور دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی را دریافت کنید و کد رشته های مد نظرتان را انتخاب کنید . رشته های زیادی هستند که در دانشگاه های دولتی سراسر کشور بدون کنکور ارائه میشود.

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه تجربی با توجه به رشته انتخابی و دانشگاه متفاوت است. برای مثال اگر دانشگاه تهران رشته بدون کنکوری ارائه دهد قطعا باید حداقل معدل ۱۸ به بالا داشت یا اگر دانشگاهی دور دست باشد و بیشتر اولویت انتخابی بومی های آن منطقه باشد معدل ۱۴ برای قبولی کافی است.

البته رشته هم در حداقل معدل بسیار تعیین کننده است برای مثال در رشته پر طرفداری مانند میکروبیولوژی باید حداقل معدل ۱۷ برای دانشگاه های تراز اول داشت یا در رشته پر طرفدار بهداشت حداقل معدل ۱۵ نیاز است.

بعضی از رشته های مطرح هم وجود دارند که بیشتر در مناطق محروم بصورت تعهدی و بدون کنکور پذیرش دارد. این رشته ها بیشترین علاقه مندی را دارند و در قسمتی از دفترچه انتخاب رشته بصورت مجزا اعلام شده اند . برای قبولی در رشته های پیراپزشکی تعهدی و بدون کنکور داشتن معدل بالای ۱۷ لازم و ضروری است.

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

  • پرستاری بدون کنکور
  • اتاق عمل بدون کنکور
  • علوم آزمایشگاهی بدون کنکور
  • هوشبری بدون کنکور
  • مامایی بدون کنکور
  • پروتز دهان و دندان بدون کنکور
  • فوریت های پزشکی بدون کنکور

چند نکته مهم

این رشته ها معمولا در مقطع کاردانی وجود دارد و فارغ التحصیلان طبق تعهد خدمتی باید حداقل ۳ برابر مدت تحصیل در همان منطقه مشغول بکار باشند.

رشته های پزشکی و دیگر رشته های پیراپزشکی حالت پذیرش تعهدی دارند اما به هیچ عنوان برای عموم داوطلبان بصورت بدون کنکور ارائه نمیشود .

تنها حالت پزشکی بدون کنکور در ایران مربوط به کسانی است که دارای مدال المپیاد دانش آموزی کشوری و جهانی هستند. این افراد طبق میل خودشان نه تنها بدون کنکور وارد رشته های پیراپزشکی میشوند بلکه حتی دانشگاه محل تحصیل هم خودشان انتخاب میکنند!

موضوعات مرتبط : از کی برای کنکور ۱۴۰۳ شروع کنم

حداقل معدل دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه ریاضی

گروه علوم ریاضی و فنی از نظر رشته ای دارای تنوع زیادی است و برای تمام سلیقه ها با خصوصیات شخصیتی مختلف و توانایی های کاری تا دلتان بخواهد رشته دانشگاهی وجود دارد. با توجه به کم شدن تعداد داوطلبان گروه ریاضی با میانگین درصد نه چندان زیاد میشه به سادگی در دانشگاه های دولتی قبول شد.

هر چند با این حال خیلی از داوطلبان هستند که نمیخواهند در کنکور شرکت کنند یا نتیجه خوبی بدست نیاورده اند و همچنان میخواهند در یکی از رشته های مطرح و دانشگاه های برتر کشور فارغ التحصیل شوند.

شاید باورش سخت باشه ولی حتی دانشگاه صنعتی شریف هم دارای پذیرش بدون کنکور در رشته های علوم ریاضی و فنی است . دانشگاه های دیگری در سراسر کشور هستند که پذیرش بدون کنکور دارند مانند دانشگاه تهران ، شهید بهشتی ، فردوسی مشهد و خیلی دیگر از دانشگاه های معروف که برای قبولی در آن ها باید رتبه خوبی بدست آورد.

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه ریاضی بر اساس دانشگاه و رشته انتخابی تعیین میشود برای مثال شخصی که بخواهد رشته ریاضی محض بدون کنکور دانشگاه تهران قبول شود باید حداقل معدل ۱۸ داشته باشد و برای قبولی در همین رشته در دانشگاه دولتی زاهدان معدل ۱۵ کافی است.

به همین ترتیب میشه تمام رشته ها را بر اساس دانشگاه تفکیک بندی کرد. البته دقت داشته باشید سیاست پذیرش دانشگاه های دولتی بدون کنکور طوری است که رشته های دانشگاهی مختلف در مناطق مختلف پخش شده است و بر خلاف حالت عادی نمیشود در یک دانشگاه تمام رشته های بدون کنکور وجود داشته باشد.

چند نکته مهم

بیشترین پذیرش دانشگاه های دولتی بدون کنکور در دوره شبانه یا نوبت دوم است که البته تفاوتی با روزانه ندارد جز اینکه دانشجویان شهریه پرداخت میکنند.

بیشترین تمرکز رشته های خوب در دانشگاه های دولتی در مناطق محروم کشور قرار داده شده است تا داوطلبانی که در این مناطق با مشکلات آموزشی مواجه هستند بتوانند به راحتی وارد دانشگاه شوند.

حداقل معدل لازم برای قبولی در دانشگاه های دولتی بدون کنکور برای رشته های مهندسی و دانشگاه های خوب ۱۷ و برای رشته های دیگر مخصوصا در رشته های علوم پایه ۱۲ کافی است.

حداقل معدل دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه انسانی

رشته انسانی همیشه طرفداران دو آتیشه خودش را دارد . از خصوصیات جالب رشته های زیر گروه علوم انسانی نیاز فراگیر جامعه مخصوصا سازمان ها ، ادارت و نهاد های دولتی و خصوصی میباشد پس قبولی با کنکور یا بدون کنکور در رشته های مختلف انسانی بسیار آینده ساز است و چه بهتر اینکه در دانشگاه دولتی و بدون کنکور و البته رایگان باشد!

رشته های انسانی طیف گسترده ای دارد و حتی هر رشته بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه میتواند در چند مجموعه شغلی مختلف فعالیت کند. مانند رشته حقوق ، رواشناسی یا حتی حسابداری که همگی در جامعه چند منظوره محسوب میشوند.

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه انسانی با توجه به علاقه مندی دانشگاه و رشته متفاوت است. برای مثال رشته الهیات دانشگاه تهران بدون کنکور است و داشتن حداقل معدل ۱۶ میتواند مجوز قبولی داوطلب باشد اما برای قبولی در رشته الهیات دانشگاه قم یا همدان معدل حدود ۱۴ کافی است.

در نتیجه با توجه به رشته های مختلف دانشگاهی و دانشگاه های مختلفی که پذیرش بدون کنکور دارند میتوان تا حد زیای حداقل معدل را برای قبولی پیش بینی کرد. پر طرفدارترین رشته های علوم انسانی این ها هستند:

✔️ رشته حقوق بدون کنکور

✔️ رشته روانشناسی بدون کنکور

✔️ رشته مدیریت بدون کنکور

✔️ رشته حسابداری بدون کنکور

پس باید بدانید اگر اولویت شما این رشته است برای ورود به هر دانشگاه دولتی بدون کنکوری باید حداقل معدل ۱۷ داشته باشید و اگر بخواهیم خیلی خوشبین باشیم داشتن حداقل معدل ۱۵ نیاز لازم و ضروری است.

 چند نکته مهم

در گروه انسانی بیشترین پذیرش دانشگاه های دولتی بدون کنکور در دوره نوبت دوم یا شبانه است که هیچ تفائتی با دوره روزانه جز از نظر شهریه ندارد.

بیشترین تمرکز پذیرش بدون کنکور دانشگاه های دولتی مربوط به مناطق محروم و عموما منطقه ۳ کشور است تا عدالت آموزشی به نحو احسن انجام شود.

میشود در رشته های علوم پایه گروه انسانی با حداقل معدل ۱۲ تقریبا در تمام دانشگاه های دئلتی قبول شد.

حداقل معدل دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه هنر

گروه هنر همانطور که میدانید نسبت به گروه های دیگر دارای شرکت کنندگان کمتری در کنکور است اما با توجه به اینکه دانشگاه های دولتی مطرح آزمون عملی هنر برگزار میکنند خیلی از داوطلبان موفق به قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه نمیشوند.

با این وجود پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های دولتی فرصتی است تا بشود بدون کنکور در یکی از رشته های هنر قبول شد. در این گروه هم باید هم رشته و هم دانشگاه را برای تعیین حداقل معدل در نظر گرفت بعلاوه اینکه رشته هنر شناور است یعنی تمام افراد که دارای دیپلم نظری هستند میتوانند در آن انتخاب رشته کنند.

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور گروه هنر در رشته های پر طرفدار مانند کارگردانی ، بازیگری ، موسیقی در دانشگاه های معروف هنر باید بالای ۱۷ باشد اما میشود توقع را کمتر کرد و در دانشگاه های نه چندان معروف اما دولتی با معدل بالای ۱۳ هم قبول شد.

چند نکته مهم

در حالت پذیرش بدون کنکور رشته های هنر میشود بدون شرکت در آزمون عملی قبول شد.

بیشترین پذیرش مربوط به دوره های نوبت یا شبانه میباشد که نسبت به دوره های روزانه دارای شهریه هستند.

تمرکز اصلی دانشگاه های دولتی بدون کنکور در مناطق محروم و کم برخوردار است.

پر طرفدار ترین رشته های بدون کنکور هنر

  • رشته عکاسی بدون کنکور
  • رشته بازیگری بدون کنکور
  • رشته کارگردانی بدون کنکور
  • رشته نقاشی بدون کنکور
  • رشته گرافیک بدون کنکور
  • رشته طراحی صحنه بدون کنکور
  • رشته موسیقی بدون کنکور

البته رشته های دیگری هم در این گروه آزمایشی وجود دارند که ما در اینجا پرطرفدارترین رشته ها را نام بردیم تا بتوانید پیش بینی مناسبی برای حداقل معدل قبولی در رشته های هنر داشته باشید.

حداقل معدل دانشگاه های دولتی بدون کنکور در گروه زبان های خارجی

گروه زبان های خارجی از دیگر گروه های شناور کنکور سراسری است یعنی تمام افرادی که دارای دیپلم نظری هستند میتوانند در گروه زبان شرکت کنند. با توجه به وجود درس زبان تخصصی معمولا خیلی از داوطلبان نتیجه مناسبی در کنکور نمیگیرند.

بنابراین میشود از فرصت دانشگاه های دولتی بدون کنکور استفاده کرد و وارد رشته دلخواه شد در یک دانشگاه با کیفیت و البته رایگان شد و مدرک تحصیلی معتبری دریافت کرد. رشته های زیر مجموعه زبان در این چند دسته تقسیم بندی میشوند:

👈 زبان و ادبیات ( انگلیسی ، عربی ، فرانسه و ..)

👈 مترجمی زبان ( انگلیسی ، عربی ، فرانسه و …)

👈 آموزش زبان ( انگلیسی ، عربی و …)

چند نکته مهم

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور گروه زبان های خارجی ۱۵ میباشد مگر اینکه دانشگاه تراز اولی مانند دانشگاه تهران مد نظر شما باشد.

بیشترین تمرکز پذیرش در دانشگاه های دولتی بدون کنکور روی دوره نوبت دوم یا شبانه است.

اکثر پذیرش های بدون کنکور در مناطق محروم و عموما منطقه ۳ کشور انجام میشود .

پر طرفدارین و کاربردی ترین رشته زبان آموزش زبان انگلیسی است که باید حداقل معدل ۱۷ برای قبولی در دانشگاه خوب را داشت.

دقت داشته باشید انتخاب رشته در گروه زبان مهم تر از قبولی در دانشگاه خاصی است چون تمامی رشته های زیر مجموعه زبان تخصصی هستند و بازار کار آینده داوطلب دقیقا به همان رشته ربط دارد و نمیشود با خواندن یک رشته تخصصی در امور دیگر هم کار پیدا کرد.

نحوه محاسبه حداقل معدل قبولی دانشگاه های دولتی بدون کنکور

نحوه محاسبه حداقل معدل قبولی دانشگاه های دولتی بدون کنکور

نتیجه و ثمره تمام امتحانات نهایی در معدل ختم میشود و بسیاری از داوطلبان بر این باور هستند که تنها معدل بالا رمز موفقیت خواهد بود و میشود بهترین نتیجه را کسب کرد و قبول شد در حالی که قضیه به این سادگی ها هم نیست!

امتیاز بندی معدل اینطوری محاسبه میشه:

تجانس دیپلم و رشته انتخابی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر گرفت تجانس رشته و دیپلم است برای مثال کسی که میخواهد در دانشگاه تهران حقوق بدون کنکور قبول شود قطعا باید دارای دیپلم انسانی باشد البته این موضوع به این معنی نیست که داوطلبان گروه های دیگر اجازه انتخاب رشته نداشته باشند بلکه شانس بسیار پایینی خواهند داشت!

به همین ترتیب در تمام رشته ها این قانون وجود دارد و هر چقدر داوطلب رشته ای از زیر گروه دیپلم خودش انخاب کند شانسش بالتر خواهد بود مگر اینکه سراغ دانشگاه ها و رشته های بدون کنکور کم متقاضی برود.

ضرایب سوابق تحصیلی

صرفا معدل تاثیر گذار نیست در واقع هر کدام از دروس عمومی و اختصاصی دارای ضریب مشخصی در سوابق تحصیلی هستند که توسط سازمان سنجش اعلام شده است و هر کسی در دروس دارای ضریب بالاتر نمره بهتری داشته باشد شانسش بیشتر خواهد بود.

برای مثال دو نفری که قصد انتخاب رشته میکروبیولوژی بدون کنکور دارند و هر دو تجربی با معدل یکسان هستند ، آن داوطلبی که در دروس با ضریب بالا مانند زیست شناسی و شیمی نمرات بهتری دارد در اولویت قبولی قرار میگیرد.

اینطوری شانستو بیشتر کن!

صرفا قرار نیست وارد رشته هایی شوید که در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرش دارند میتوانید از بی اطلاعی خیلی از داوطلبان سو استفاده کنید!

مقطعی که معمولا نادیده گرفته میشود در حالی که هیچ تفاوتی با مقطع کارشناسی ار نظر اعتبار مدرک وادامه تحصیل ندارد مقطع کاردانی است. به دلیل تقاضای زیاد در مقطع کارشناسی میشود با حداقل معدل های به مراتب کمتری در رشته دلخواه و دانشگاه خوب قبول شد.

پیشنهاد میکنم حتما در زمان انتخاب رشته اگر معدلت پایینه یا میخوای وارد رشته های غیر متجانس با دیپلمت بشی از رشته های ارائه شده در مقطع کاردانی انتخاب کن حتی با حداقل معدل ۱۲ وارد دانشگاه های دولتی بدون کنکور شو.

در آخر

امیدوارم هستم تمام شما عزیزان در هر رشته ای که هستید بتوانید با روش هایی که توضیح داده شد وارد یکی از دانشگاه های دولتی کشور شوید و در رشته دلخواهتان تحصیل کنید و از این فرصت بی نظیر نهایت استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره در زمینه حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های دولتی بدون کنکور میتونید روی مشاوران با سابقه و متخصص آکادمی کنکور مشاور حساب باز کنید. برای مشاوره همین الان تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

24 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من با معدل کتبی نهایی ۱۳,۹۳و معدل کل ۱۸,۰۴شانی قبولی در رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه روزانه بروجرد رو دارم ؟ظرفیتش ۴۱نفره با توجه به قبولی های سالهای گذشته ؟

      1. سلام خسته نباشید برای انتخاب دانشگاه در تهران حداقل معدل برای رشته عمران چقدر است

  2. سلام . وقت بخیر . برای قبولی در دانشگاه هنر رشته طراحی صنعتی و بدون کنکور حداقل معدل نهایی باید چند باشه . من الان دانش آموز پایه ۱۲ هستم

  3. سلام من رشته حسابداری هستم معدل سال دهم ۱۹/۵۶ویازدهم۱۹/۶۳ اگر دوازدهم ۱۹/۸۰ب بالا باشه میتونم بدون کنکور دانشگاه دولتی برم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید