لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

افزایش تمرکز برای کنکور

افزایش تمرکز برای کنکور

یکی از شکایت‌های دانش آموزان و علت کلافگی آن‌ها این است که هنگام درس خواندن مدام دچار پرش ذهنی می‌شوند و نمی‌توانند تمرکز کنند. این موضوع در دوره قبل از کنکور و آمده شدن برای این آزمون سراسری شدت پیدا می‌کند زیرا عوامل دیگری مانند استرس و اضطراب نیز به آن اضافه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی عوامل حواس پرتی به شما دانش آموزان و متقاضیان شرکت در کنکور سراسری کمک کنیم تا با افزایش تمرکز برای کنکور، عملکرد بهتری داشته باشید.

علت تمرکز نداشتن و حواس پرتی برای مطالعه کنکور

عدم تمرکز و حواس پرتی هنگام درس خواندن از مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان پیش آید. برخی از علل حواس پرتی و عدم تمرکز به شرح زیر است:

  1. اضطراب و فشار روانی
  2. خستگی، خواب آلودگی و نیاز به استراحت
  3. عدم تعامل با محیط آرام
  4. وجود محیط‌های پر سر و صدا
  5. محیط کار ناخوشایند
  6. حضور موبایل، تبلت و یا ابزار دیگری که در هنگام مطالعه پیام می‌دهد.
  7. نارضایتی از موضوعی
  8. کمبود وعده غذایی یا کافئین برای مغز
  9. تفکر بیش از حد در مورد کارهاي دیگر در طول درس
  10. وجود درد بدنی و عدم آسایش داشتن در محیط برای مدت طولانی
  11. وجود اختلالات روانی مانند اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD)
  12. نداشتن برنامه‌ی درسي درست
  13. نداشتن اهداف و نشانه‌گذاری درست برای هر مطالعه
  14. نداشتن اعتماد به نفس در مطالعه
  15. سابقه بیش از حد در کم خوابیدن
  16. مصرف غذاهای شیرین و ناسالم و یا مواد مخدر
  17. وجود درد، اضطراب، و یا بیماری‌های مزمن.

مواردی که به آن‎‌ها اشاره کردیم تنها چند علل مهم در ایجاد حواس پرتی در هنگام مطالعه است. در بین عوامل گفته شده استرس و اضطراب بیشترین تاثیر را در ایجاد حواس پرتی دارند. به همین خاطر است که بسیاری از مشاوران تحصیلی بر روی کم کردن از ترس‌ها و نگرانی‌های دانش آموزان کار می‌کنند تا بتوانند با افزایش تمرکز برای کنکور، کیفیت میزان مطالعه را در دانش آموزان افزایش دهند.

شرکت در کنکور سراسری خود به تنهایی مسئله‌ای به شدت استرس‌زا و اضطراب آور است و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد.

به همین سبب نمی‌توان به صورت حتمی اقدامی برای از بین بردن حواس پرتی انجام داد اما آنچه که بسیار دارای اهمیت است و ما در این مقاله در ادامه نیز به آن اشاره خواهیم کرد این است که بتوانید میزان این حواس پرتی را کنترل کرده و تمرکز خود را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید.

تماس با کنکور مشاور

👈 حواس‌پرتی

حواس پرتی یک مفهوم چند عامله است و برای کنترل کردن آن باید با ماهیت این اتفاق در حین درس خواندن به صورت کاملی آشنا باشید. گاهی ممکن است شما با خود فکر کنید که هیچ کدام از این علل اشاره شده را ندارید یا در شرایط کامل ذهنی به سر می‌برید اما باز هم تمرکز ندارید.

دلیل این موضوع این است که ذهن شما در ناخوداگاهش دچار یک سری چالش‌ها و اتفاقات شده و به دلیل اینکه شما نمی‌توانید آن را خوداگاه کنید دائما در یک خلا ذهنی قرار گرفته و نمی‌توانید با کیفیت درس بخوانید.

ذهن سازمان روانی پیچیده‌ای است و بودن در موقعیت کنکور یا افکار و آرزوهایی که بعد از قبولی دارید ممکن است ذهن شما را دچار انحراف کند.

در واقع از منظر بسیاری از روانشناسان اگر نتوانید ذهن خود را کنترل کنید، او شما را کنترل خواهد کرد به همین دلیل است که بالا بردن تمرکز و افزایش حواس جمعی کار بسیار سخت اما شدنی است. تنها چیزی که در این میان برای افزایش تمرکز برای کنکور نیاز دارید داشتن استمرار و سماجت است.

روش‌های افزایش تمرکز برای کنکور

افزایش حواس پرتی یکی از مهمترین موانع برای دستیابی به موفقیت در کار و زندگی است. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند به شما در افزایش تمرکز کمک کنند. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنم:

👈👈 تمرین‌های ذهنی:

  •  تمرین‌هایی مانند مدیتیشن و يوگا، که به تمرين نفس‌گيري و تمرکز کمک می‌کنند یکی از راه‌های از بین بردن حواس پرتی است. شما می‌توانید با استفاده از تمرین‌های ذهنی، مهارت خود را در مواجه با استرس و اضطراب کنکور کم کرده و خود را آرام کنید.

👈👈 مدیریت زمان:

  • هدف گذاری و برنامه‌ریزی هوشمندانه برای استفاده بهینه از زمان می‌تواند تمرکز شما در کار را افزایش دهد. یکی از علل مهم حواس پرتی که پیشتر به آن اشاره کردیم نداشتن برنامه‌ریزی است. برای شما که داوطلب کنکور سراسری هستید داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و خوب یک امر واجب است. گاهی به دلیل حجم کاری و مطالعاتی بالا ذهن شما به هم ریخته و دائما پرش ذهن دارید؛ در چنین مواقعی داشتن برنامه‌ریزی و نوشتن به شما در ایجاد یک ذهن آرام‌تر کمک خواهد کرد.

به شما کنکوری عزیز پیشنهاد میکنیم حتما مقاله افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و درس خواندن رو هم مطالعه کنی!

👈👈 ورزش کردن:

  • ورزش کردن باعث افزایش جنب و جوش و افزایش تمرکز برای کنکور در شما دانش آموزان می‌شود. این افزایش حرکت باعث رشد هورمون‌های مغزی از جمله اندوفین و سروتونین می‌شود. ورزش کردن می‌تواند به شما در افزایش تمرکز و کاهش خستگی کمک کند.

👈👈 روش‌های افزایش تمرکز برای کنکور : تغذیه سالم

  •  تغذیه مناسب به معنای خوردن غذاهای سالم و مفید به قدر کافی است، این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند به سلامتی شما کمک کند به شما برای انجام فعالیت‌ها نیرو توان بیشتری نیز می‌دهد.

👈👈 برداشتن اشیایی که توجه شما را جلب می‌کند:

  •  بودن در اتاقی که در و دیوارهای آن با وسایل تزیینی پر شده باشد یکی از عوامل ایجاد حواس پرتی است. به همین منظور بهتر است تا اطراف خود را خلوت کنید.

👈👈 روش‌های افزایش تمرکز برای کنکور : دوری از تلفن همراه

  •  با دوری از افراد و سایر وسایل ارتباطی یا کاهش تعداد تماس‌های تلفنی خود، می‌توانید به شکلی بهتر در مورد کارهای مهم و چالش برانگیز خود متمرکز شوید.

در نهایت، بهترین روش برای افزایش تمرکز بهتر است به شکلی مداوم و مستمر انگیزه خود را بالا ببرید و کارهای گفته شده را انجام دهید. انتظار نداشته باشید که تمرکز شما در یک روز به طور کلی بهتر شود، بلکه با مداومت و انجام کارها به صورت مستمر با تمرکز در طول زمان، توانایی خود را بالا ببرید.

تماس با کنکور مشاور

افزایش تمرکز برای تست زدن

افزایش تمرکز برای کنکور و توجه موقع تست زدن ممکن است برای برخی از دانشجویان و دانش آموزان مشکل باشد، با انجام این تمرین ها می‌توانید به بالابردن تمرکز خود کمک کنید:

۱٫ شب قبل از تست زدن خوب بخوابید تا ذهن شما آماده‌تر و کمتر خسته باشد.

۲٫ صبحانه مغذی و مفید بخورید (مانند مغز آجیل‌ها، قند و مواد معدنی).

۳٫ خود را به محیطی بدون آرام و ساکت مانند کتابخانه ببرید. مطالعه در کتابخانه بسیار مفید است زیرا به شما این حس را القا می‌کند که همه درس می‌خوانند و من نیز باید بخوانم.

۴٫ نور و دما از دیگر عواملی است که در افزایش تمرکز و توجه تاثیر بسیاری می‌گذارد. اگر دمای محیط شما پایین باشد دچار خوابالودگی می‌شوید و اگر دما بالا برود نیز کلافه شده و بیشتر روی میزان گرما تمرکز خواهید کرد. برای تست زدن باید حتما دمای محیط در سطحی باشد تا نشاط و شادابی شما کم نشود.                  

۶٫ اگر هنگام تست زدن احساس کردید که کم مانده تا حواستان به سمت فکری برود می‌توانید از تکنیک کش دور دست استفاده کنید. در این روش به محض اینکه حس کردید حواستان دارد پرت می‌شود کش را بکشید و به دستتان ضربه بزنید. به یاد داشته باشید که شما باید ذهن خود را کنترل کنید.

۸٫ هنگامی که با یک سوال مواجه شدید که نمی‌دانید آیا جواب درست است یا نه، موقتاً از آن سؤال گذشته و به سؤال بعدی بروید و ذهن خود را درگیر این موضوع نکنید که چرا جواب درست را نمی‌دانید.

۱۰٫ مطمئن شوید که در دسترس خود مداد، پاک‌کن و دفترچه دارید، تا بتوانید نکات را یادداشت و به مطلب سریعاً بازگردید. گاهی بلند شدن از جا برای برداشتن وسایل مورد نیازتان سبب حواس پرتی می‌شود.

مطلب پیشنهادی ما به شما : چه سوالاتی از مشاور کنکور بپرسیم ؟

👈👈 روش‌های مفید و کارامد برای درس خواندن برای کنکور سراسری

برای کسب رتبه خوب و افزایش تمرکز برای کنکور سراسری، می‌بایستی پیش از هر چیز برنامه‌ریزی خود را به خوبی انجام دهید و با حساسیت زیادی برنامه‌ای که نوشته‌اید را اجرا کنید. در ادامه، به برخی از روش‌های مفید و کارامد برای درس خواندن برای کنکور سراسری اشاره خواهیم کرد:

۱. برنامه‌ریزی منظم: از وقت خود استفاده کنید و برنامه‌ریزی زمانی سازماندهی شده‌ای را برای مطالعه و تمرین‌های خود را تهیه کنید. همچنین، به تعهد خود در اجرای برنامه‌ریزی توجه کافی داشته باشید.

۲. خواندن منظم: بهتر است هر روز به محیطی مناسب برای خواندن مطالب و حفظ آنها بروید.

۴. استفاده از منابع مختلف: جهت پیشرفت در کنکور، از منابع مختلف مانند کتاب، نرم‌افزار، سایت‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی استفاده کنید.

۵. فعالیت‌های مناسب برای ایجاد نشاط: ورزش، خواندن کتاب، گذراندن وقت با خانواده و دوستان، برای شادی و تقویت قدرت ذهنی و شناخت نقاط قوت شما بسیار مفید است.

۶. حفظ خودآگاهی: با اهمیت دادن به مراقبت از سلامت ذهنی، جسمی و کنترل واکنش‌های خود، می‌توانید در افزایش تمرکز و بهبود عملکرد خود مثبت عمل کنید.

یادداشت برداری: هنگام تست زدن یادداشت برداری را فراموش نکنید. نوشتن نکاتی از پاسخ‌های اشتباهتان سبب یادگیری شما می‌شود. علاوه بر این یکی از راه‌هایی که تمرکز شما را بالا می‌برد یادداشت کردن است. هنگام تست زدن هر نکته‌ای که به نظرتان خوب و مفید بود را یادداشت کنید.

کنکوری عزیز یک مشاور کنکور میتونه تو این مسیر سخت کمک زیادی به شما بکنه. با داشتن یه مشاور خوب میتونید همه چالش هایی دارید حل کنید. برای استفاده از مشاوره کنکور میتونید همین حالا با کنکور مشاور تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید