لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک مطلب را چند بار مطالعه کنید اما همچنان احساس فراموش کردن یا بلد نبودن مطلب بهتون دست می‌دهد و نیاز می‌بینید بازهم همان مطلب را دوباره مطالعه کنید.

این موضوع مهم‌ترین دلیل پایین آمدن سرعت مطالعه و درواقع عقب افتادن از برنامه است.

راه حل چیست؟

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟

مثالی عینی در رابطه با چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟ را برای شما شرح میدهم.

در حال مشاوره دادن به یکی از دانش آموزان بودم که متوجه شدم مشکل اصلی در کمبود وقت است اما نکته قابل توجه این بود که تازه اول سال بود و کمبود وقت در این زمان بسیار غیر عادی است!

از او خواستم تا برنامه مطالعاتی یک هفته اخیرش را برای من ارسال کند تا بررسی کنم از هر درس چه مقدار خوانده و برای این مقدار چقدر زمان صرف شده است.

بعد از اینکه برنامه را بررسی کردم متوجه شدم دانش آموز از نظر زمانی به هیچ عنوان کم کاری نکرده حتی می‌شه گفت بالاتر از متوسط مطالعه دیگر دانش آموزان زمان گذاشته اما میزان پیش‌روی در مطالب و رسیدن به سرفصل‌های تعین شده اصلا انجام نشده است.

مفید برای شما : راز درس خواندن بدون خستگی

خیلی سریع اولین چیزی که به ذهنم آمد این بود که این دانش آموز هر مطلب را بارها می‌خواند در نتیجه با وجود وقت گذاشتن زیاد نمی‌تواند طبق برنامه جلو رود و دلیل آن خیلی واضح است، داشتن وسواس مطالعاتی شدید!

قبل از اینکه من چیزی راجب چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم بگویم خودش گفت هر مطلب را تقریبا بیش از ۵ بار می‌خواند حتی با وجود اینکه کاملا مسلط شده و حتی تست هم زده حتی پدرش هم متوجه این قضیه شده بود و بسیار نارحت و نگران بود.

سوالی که برای حل این مشکل پرسیدم این بود که آیا خلاصه نویسی انجام می‌دی؟

بنظرتون جواب چی بود؟

نه!

از دانش آموز خواستم این روش را امتحان کند تا نتایج شگفت انگیز آن را ببیند. به او گفتم ابتدا مطالب را سریع و روزنامه‌وار بخوان تا با کلیات مطالب آشنا و در جریان قرار بگیری و بعد شروع به خواندن عمقی مطالب کن و البته در حین همین عمقی خواندن خلاصه برداری کن و کلید واژه‌های مهم را یادداشت کن.

حالا اگر این احساس سراغت آمد که مطلبی را فراموش کرده‌ای کافیست خلاصه نویسی‌ها را مرور کنی با این روش دیگر همه چی از اول شروع نمی‌شود و زمان زیادی صرف مرور و دوره نخواهد شد.

بعد از یک هفته دوباره روند برنامه و مطالعه را بررسی کردم و طبق پیش بینی با همان زمان مطالعه قبلی میزان پیش روی و اجرای برنامه و رسیدن به سرفصل‌های تعین شده تقریبا ۳ برابر شده بود.

با این اتفاق نه تنها دانش آموز وسواس مطالعاتی را کنار گذاشته بود بلکه روحیه و انگیزه چند برابر پیدا کرده بود. من اسم این روش را معجزه خلاصه نویسی گذاشتم.

برای اینکه با وسواس در مطالعه مقابله کنید به این راه کارها توجه کنید:

- کمک دانش آموز بخودش

– کمک دانش آموز بخودش

این مشکل یک اتفاق ذهنی و روانی است و در درون شما اتفاق افتاده است پس هیچ کسی به اندازه خودتان نمی‌تواند راه‌گشا باشد با کمی صبر و تمرین مستمر قطعا قابل حل است.

– بازیابی مطالب به‌جای بازخوانی

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟

به جای این‌که بر روی یک مطلب مشخص یا حتی یک صفحه کلیک کنید و همان جا در جا بزنید می‌توانید برای هر درس بطور جداگانه خلاصه نویسی انجام دهید و در کنار برنامه درسی یک برنامه منظم مرور هم داشته باشید که البته این مرور از خلاصه نویسی‌ها انجام می‌شود شما با این کار بجای بازخوانی و کلیک‌کردن روی مطالب بازیابی انجام می‌دهید و نه تنها سرعت عمل شما را بالا می‌برد بلکه باعث منظم شدن ذهن شما می‌شود.

-چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم : تشخیص نکات مهم

چیزی که واضح است و احتمالا چندین بار شنیده‌اید این است که بعضی از قسمت‌ها از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند و طراحان کنکور توجه ویژه‌ای به آن دارند. از این رو شما هم دقیقا طبق این اهمیت مطالب را مطالعه و بررسی کنیدو از خواندن و زمان گذاشتن روی مطالب اضافی و بی‌اهمیت، جدا خودداری کنید.

-چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم : خلاصه نویسی

خلاصه نویسی جز ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا با دقت و تمرکز بیشتری مطالب را مطالعه کنید و همواره به‌دنبال نکات مهم باشید در کنار خلاصه نویسی حاشیه نویسی برای دروسی همچون زیست شناسی و شیمی بسیار مهم و با اهمیت است و شاید به‌توان گفت با این دو روش شما سریع و کامل‌ترین نوع مرور مخصوصا در دوران جمع‌بندی را خواهید داشت.

پیشنهاد ما به شما : گزارش درسی و تمرکز

-چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم : پرهیز از تکرار زیاد

تکرار زیاد مطالب هیچ کمکی به شما نمی‌کند و هیچ سودی جز افزایش استرس و یاس و نا امیدی و مهم‌تر از همه از بین رفتن زمان و عقب افتادن از برنامه برای شما ندارد.

به‌جای اینکه چندین بار خواندن یک مطلب را تکرار کنید از متن کتاب از خود سوالی بپرسید و در صورتی که قادر به پاسخ بودن به آن هستید پس قطعا جای مشکل و نگرانی نیست. اینم یک روش دیگر برای از بین بردن وسواس مطالعاتی و تکرار بیش از حد مطالب است.

– تست زدن و حل نمونه سوال

- تست زدن و حل نمونه سوال

تست زدن و حل کردن مداوم سوال هم باعث تسلط بیشتر شما روی مطالب می‌شود و هم متوجه خواهید شد کدام مطالب و قسمت‌ها دارای ارزش و اهمیت بیش‌تری برای زمان گذاشتن هستند.

پس به‌جای این‌که زمان را صرف مطالعه چند بار یک مطلب کنید تا می‌توانید تست بزنید و نکته مهم اینکه تست‌هایی را که بلد نبودید یا غلط زدید علامت‌گذاری کنید تا با مرور آن‌ها نکات برای‌تان تکرار شود و تسلط شما بر روی تمام مطالب به بالاترین حد ممکن برسد.

– مشخص کردن تعداد صفحه و زمان برای مطالعه

با مشخص کردن تعداد صفحات مورد مطالعه طبق برنامه و البته تعین زمان پایان این مطالب قطعا دیگر دچار وسواس مطالعاتی یا استرس جا موندن از دیگر مطالب نخواهید شد.

در واقع هنر درست برنامه‌ریزی کردن باعث می‌شود تا شما در کم‌ترین زمان ممکن بالاترین حجم مطالعاتی و در نتیجه پیشرفت در آزمون‌ها را داشته باشید.

– چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم : اعتماد بنفس

اعتماد بنفس داشته باشید و بعد از خواندن یک مطلب محکم و پر قدرت بخود بگویی که دیگر تمام است و یاد گرفتم و نیازی به بازخوانی دوباره ندارد. همان‌طور که قبلا نیز گفته شد می‌توانید از متن درس از خود چند سوال ساده بپرسید در صورت پاسخ دیگر نگرانی وجود ندارد و شما به تسلط مورد نظر رسیدید.

وسواس مطالعاتی مانعی برای پیشرفت

با بررسی زندگی حرفه‌ای چند ورزشکار متوجه خواهید شد تمام ورزشکاران حرفه‌ای به اندازه توانایی‌های‌شان از خود انتظار دارند. به‌عنوان مثال وزنه برداران در مسابقات به اندازه وزنه انتخاب می‌کنند که در تمرینات موفق به مهار آن شده باشند و در صورتی که موفق به مهار وزنه بالاتر شوند می‌توان گفت پیشرفت حاصل شده است.

با بررسی کارنامه تعدادی از دانش آموز و درسی که تعداد غلط بیش‌تری در آن زده شده است به این موضوع می‌رسیم که اغلب درسی که بیش از همه مطالعه شده است معمولا دارای بیش‌ترین غلط است!

اما چرا و دلیل چیست؟

اما چرا و دلیل چیست؟

دانش آموز با این فرض که چون این درس را بیش از همه خوانده‌ام پس باید به تمام سوالات آن جواب بدم سر جلسه کنکور می‌رود این در حالی است که در تمرینات و آزمون‌های آزمایشی برای مثال از ۱۰ سوال ۴ تا حل می‌شده و آمادگی در این اندازه است پس سر جلسه کنکور هم معجزه‌ای نخواهد شد و جواب دادن تمام سوالات چیزی جز نابودی برای شما ندارد.

پس شما زمانی که در حال آزمون دادن هستید با علم به این که چه حد و ترازی با توجه به نتایج قبلی دارید باید همان تراز قبلی را حفظ کنید و در گام بعدی حتی جواب دادن یک سوال بیش‌تر هم یعنی پیشرفت و بالا اومدن تراز.

برای اینکار ابتدا سوالات ساده‌تر را بررسی کنید و سوالات سخت یا زمان بر را علامت گذاری کنید و در دور بعدی حل سوال آن‌ها را حل کنید تا با این روش هم بیش‌ترین سوال درست زده شود و هم زمان بیهوده برای سوالات سخت صرف نشود که نتیجه آن چیزی جز از دست دادن زمان و حل سوالات راحت نیست.

ما در این مقاله به برسی چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟ پرداختیم امیدواریم مفید واقع بوده باشد.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید