لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

معرفی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

👈 امروزه و با پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی، رشته‌های پیراپزشکی در رتبه‌های اول رشته تجربی قرار گرفته‌اند. در گذشته وقتی صحبت از رشته‌های پیراپزشکی می‌شد کسی نسبت به آن‌ها تمایلی نشان نمی‌داد و بیشتر متقاضیان کنکوری به سراغ رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی می‌رفتند. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بپردازیم تا نظر شما را نسبت به این رشته نوین و بسیار درآمدزا جلب کنیم…

اکنون دیگر به مانند گذشته نیست زیرا رشته‌های پیراپزشکی نه تنها درآمد بسیار بالایی نسبت به سایر رشته‌ها دارند بلکه شما می‌توانید در مدت زمان کمتری و بدون گذراندن طرح‌های سخت به درآمد بالا دست پیدا کنید.

معرفی رشته اعضای مصنوعی

👈 ممکن است با افراد زیادی برخورد کرده باشید که دارای نقص عضو هستند و از وسایل کمکی استفاده می‌کنند. در گذشته وقتی فردی تصادف می‌کرد و یا با نقص عضو به دنیا می‌آمد تمام زندگی خود را با ناامیدی و افسوس سپری می‌کرد زیرا امکان بازیابی و یا بازسازی عضو از دست رفته وجود نداشت.

امروزه و با پیشرفت علم پزشکی دیگر همه چیز ممکن شده است و کسانی که در تصادف‌ها عضو خود را از دست می‌دهند و یا دارای نقص عضو هستند می‌توانند به مانند بقیه فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند.

این پیشرفت در حوزه پزشکی به علت به وجود آمدن فیلد اعضای مصنوعی امکان‌پذیر شده است. در این رشته دانشجویان با سپری کردن واحدهای عمومی و تخصصی با مبانی ساخت پروتز و یا ارتز آشنا می‌شوند.

پرتز در واقع یک عضو مصنوعی است که از طریق عمل جراحی نقش یک ابزار کمکی را برای به حرکت دراوردن مفاصل ایفا می‌کند. برای مثال وقتی بازو و یا زانوی فردی می‌شکند و به استخوان آسیب جدی وارد می‌شود از طریق گذاشتن پروتز سعی می‌کنند تا با کمک کردن به سایر مفاصل باعث شوند تا عضو آسیب دیده دوباره حرکت کند.

پیشنهاد ما به شما : معرفی رشته پرتز دندان

در مقابل ارتز عضو مصنوعی نیست بلکه یک وسیله کمکی است که افراد آسیب دیده بتوانند با کمک گرفتن از آن توانایی‌های خود را بهبود ببخشند. ارتز و پروتز دو گرایشی هستند که دانشجویان رشته اعضای مصنوعی می‌توانند در مقطع ارشد بنابر علایق خود آن را ادامه دهند.

یک نکته…

👈 این رشته یکی از زیر شاخه‌های رشته توانبخشی است و شما قبل از ورود به این گرایش بهتر است بدانید که اگر دارای روحیه هم‌دردی نیستید و نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید بهتر است وارد این رشته نشوید. علاوه بر این برای ورود به این رشته بهتر است تا از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشید زیرا گاهی ممکن است تا به فرد معمول در حرکت کردن کمک کنید و یا مدت‌های طولانی را سرپا بایستید.

از وظایف یک دانشجو بعد از اتمام درسش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

👈 اصلاح و از بین بردن ناهنجاری‌ها در اعضای بدن

👈 حمایت کردن از اعضای آسیب دیده و ساخت ارتزها

👈 ساخت عضو مصنوعی

یک متخصص ساخت اعضای مصنوعی باید دانش گسترده و شناخت کافی درباره علوم مهندسی، پزشکی، علم فیزیولوژی و آناتومی بدن داشته باشد. این رشته به علت حساس بودن و به این جهت که نیاز به متخصصین حرفه‌ای دارد فقط در چند دانشگاه ایران ارائه شده است و دانشجویان کمی در این رشته می‌توانند قبولی بیاورند.

تماس با کنکور مشاور

دروس رشته اعضای مصنوعی

👈 برای اینکه اطلاعات کاملی درباره این رشته به دست آورید بهتر است در ابتدا با واحدهای درسی این رشته تحصیلی آشنا شوید. گاهی بسیاری از دانش آموزان بعد از قبولی در کنکور صرفا به خاطر موقعیت و میزان درآمد یک رشته جذب آن می‌شوند اما بعد از ورود به این مقطع متوجه می‌شوند که توان پاس کردن این واحدها را ندارند.

تعداد دروسی که ملزم به پاس کردن آن‌ها در رشته اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی دارید ۱۲۸ واحد است که در ۴ سال تمام این واحدها را خواهید خواند.

دروس عمومی این رشته در دانشگاه‌های ایران

مبانی نظری اسلامزبان عمومی
انقلاب اسلامی آشنایی با منابع اسلامی
تربیت بدنی ۱و۲تاریخ وتمدن اسلامی
ادبیات فارسیاخلاق اسلامی

 دروس پایه فنی مهندسی این رشته در دانشگاه‌های ایران

رسم فنیاستاتیک
آمار و روش تحقیقتکنیک قطعه‌سازی

دروس پایه پزشکی و توانبخشی این رشته در دانشگاه‌های ایران

آناتومی اندام بالاییآناتومی اندام سطحی
آناتومی اندان پایینیآناتومی ستون فقرات و نواحی قدامی شکم
آناتومی اعصابزبان تخصصی
فیزیولوژی عمومیاصول توانبخشی و طب فیزیکی
نورولوژیرادیولوژی
ارتوپدی ۱و۲روانشناسی معلولین جسمی

دروس تخصصی این رشته در دانشگاه‌های ایران

تکنیک ارتوپدی فنیمدیریت مراکز ارتوپدی فنی
ارتزهای اندام بالاییاخلاق حرفه ای
ارتزهای اندام پایینیطراحی و ساخت ارتزهای بالازانو
پروتزهای اندام پایینی ۱و۲کینزیولوژی و بیومکانیک ۱و۲و۳
ارتزهای پاطراحی و ساخت ارتزهای ستون فقرات ۱و۲
طراحی و ساخت پروتزهای زیر زانوطراحی و ساخت ارتزهای پا
ارتزهای ستون فقراتطراحی و ساخت پروتزهای اندام بالایی
طراحی و ساخت ارتزهای اندام بالاییطراحی و ساخت پروتزهای بالا زانو
پروتزهای اندام بالاییپروتزهای زیبایی
معاینه و ارزیابی

دروس کارآموزی در مقطع کارشناسی رشته اعضای مصنوعی

کارآموزی در عرصه ارتزهای اندام پایینیکارآموزی در عرصه ارتزهای اندام بالایی
کارآموزی در عرصه ارتزهای ستون فقراتکارآموزی در عرصه پروتزهای اندام پایینی
کارآموزی در عرصه پروتزهای اندام بالایی

دانشگاه‌های دارای رشته اعضای مصنویی

همانطور که گفته شد دانشگاه‌های کمی در داخل ایران نسبت به ارائه رشته اعضای مصنویی اقدام کرده‌اند و دلیل آن حساس و متمرکز بودن این رشته است. از داشنگاه‌های موجود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ( رشته های پزشکی )
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • موسسه آموزش عالي علمي – کاربردي هلال احمر ايران

این دانشگاه‌ها هرکدام ظرفیت‌های متفاوتی را برای جذب دانشجو ارائه می‌دهند و اگر قصد قبولی در این رشته را دارید باید رتبه خوبی به‌دست آورید زیرا اکثر این دانشگاه‌ها دولتی هستند و رقابت بر سر صندلی این دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.

ادامه تحصیل در رشته اعضای مصنوعی

این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیستند و شما در طی ۴ سال بیشتر با مبانی پایه و اولیه این رشته آشنا می‌شوید. بعد از اینکه ۴ سال خود را به اتمام رساندید می‌توانید در مقطع ارشد در آزمون کنکور مجددا شرکت کرده و در صورت قبولی در یکی از دانشگاه‌های گفته شده ادامه تحصیل دهید.

ارشد این رشته با توجه به وضعیت درسی و نحوه گذراندن واحدهایتان بین ۳ الی ۴ سال طول خواهد کشید. در حال حاضر این رشته در ایران دارای مقطع دکتری نمی‌باشد و دانشجویان برای ادامه تحصیل می‌توانند به دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای کنند.

ظرفیت قبولی در رشته اعضای مصنویی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ۲ الی ۳ نفر می‌باشد و همین تعداد نیز در دانشگاه‌ها ممکن است متفاوت باشد. از گرایش‌های این رشته در مقطع ارشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 مهندسی پزشکی

👈 نانوتکنولوژی پزشکی

👈 فیزیک پزشکی

👈 مدیریت توانبخشی

👈 اعضای مصنویی و وسایل کمکی

👈 زیست فناوری پزشکی

بازار کار رشته اعضای مصنوعی

بازار کار رشته اعضای مصنوعی

👈 میزان درآمد این رشته در ایران با توجه به مهارت و توانایی افراد براورد می‌شود. به صورت کلی ما در ایران متخصصان کمی در این رشته داریم و این یکی از مزیت‌های ورود به این بازار کار است. اشباع نبودن متخصصان در این رشته سبب شده است تا اگر شما به خوبی مقاطع تحصیلی خود را تمام کردید بتوانید درامد بالایی کسب کنید.

گرایش‌های ارتپد و ارتز دو گرایش بسیار محبوب و درآمدزا هستند و شما می‌توانید در بیمارستان‎ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوید. درآمد این رشته با توجه به میزان نوسان در قیمت مواد اولیه ساخت پروتز متفاوت است اما به صورت کلی شما می‌توانید ماهانه ۸ تا ۱۵ میلیون درآمد داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما : پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی

این میزان از درآمد در خارج از کشور نیز بیشتر است و چنانچه بعد از تحصیل قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را داشتید بهتر است بدانید که رشته اعضای مصنویی در خارج از کشور نیز جزو مشاغل بسیار درآمدزا و خوب است.

مهاجرت با رشته‌ اعضای مصنوعی

مهاجرت با رشته‌ اعضای مصنوعی

👈 هدف بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل، مهاجرت است به همین دلیل قبل از ورود پیدا کردن به دانشگاه به فکر مقطع بعدی هستند. رشته اعضای مصنویی از رشته‌هایی است که در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد و امکان رشد و کسب درآمد در آن نیز زیاد است.

افرادی که در مقطع کارشناسی در ایران درس خود را تمام می‌کنند برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا می‌توانند به دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای کنند. از مناطق معروفی که دانشگاه‌های آن در زمینه رشته اعضای مصنویی فعالیت می‌کنند می‌توان به شهرهای کالیفرنیا، لونیزیانا، تگزاس، نیوهمپشایر و ایلینوی اشاره کرد.

فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام درس می‌توانند با تمدید ویزای خود در مراکزی مانند خدمات مراقبت‌های بهداشتی سرپایی، کلینیک‌های بهداشت مراقبت‌های شخصی، بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی و سایر مراکز مرتبط با بهداشت مشغول به کار شوند. از معتبرترین دانشگاه‌ها نیز برای ادامه تحصیل در این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 دانشگاه شمال غربی اوانستون

👈 پردیس موسسه بزرگ فناوری جورجیا

👈 دانشگاه واشنگتن

👈 پردیس دانشگاه بین المللی پیتسبورگ

میزان درآمدی که شما می‌توانید با کار کردن در این رشته بعد از اتمام درس خود به دست آورید مبلغی حدود ۳۰۰۰ دلار و حتی بیشتر است؛ به صورت کلی میزان درامد به میزان مهارت و توانایی شما مربوط می‌شود.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید