لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

شهریه دانشگاه آزاد پزشکی

شهریه پزشکی دانشگاه آزاد چقدر است؟

مبلغ شهریه دانشگاه آزاد پزشکی چقدر است؟ به مراتب به جز سطح کیفیت دانشگاه، هزینه شهریه برای هر یک از رشته‌های تحصیلی از اهمیت بسیار قابل توجهی برخوردار است. به‌خصوص رشته‌های پزشکی که در میان داوطلبان گروه علوم تجربی خواهان بسیاری دارد. از آنجایی که قبولی در دانشگاه سراسری با محدودیت‌هایی روبروست، اکثر متقاضیان به دانشگاه‌های آزاد روی می‌آورند.

توجه داشته باشید که میزان شهریه هر یک از رشته‌های شاخه پزشکی با یکدیگر متفاوت است. پیشنهاد می‌شود قبل از ثبت نام در دانشگاه آزاد حتماً از لیست قیمت شهریه پزشکی مطلع شوید. در این مطلب قصد داریم به شرایط دانشگاه آزاد برای پذیرش رشته پزشکی بپردازیم.

همچنین به تفاوت شهریه دانشگاه آزاد پزشکی با پردیس خودگردان خواهیم پرداخت. اگر شما هم داوطلب رشته پزشکی دانشگاه آزاد هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

مقالات مرتبط : شهریه دانشگاه آزاد در تمام مقاطع کاردانی تا دکتری

نحوه پذیرش در پزشکی دانشگاه آزاد

? پذیرش در دانشگاه آزاد از طریق شرکت در کنکور سراسری انجام می‌شود. داوطلبان رشته‌های پزشکی بایستی برای ورود به دانشگاه آزاد موفق به کسب رتبه حد نصاب شوند. نحوه ثبت نام برای دانشگاه آزاد و دریافت دفترچه کنکور نیز از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

همچنین داوطلبان می‌توانند برای اطلاع از زمان عرضه دفترچه کنکور سراسری ویژه گروه‌های پزشکی از طریق سایت رسمی سازمان سنجش مطلع شوند.

لازم به ذکر است تمامی جزئیات مرتبط با رشته‌های پزشکی در دفترچه مذکور درج شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مشاوره با کارشناسان این حوزه و در یافت راهنمایی‌های جامع از سوی مشاوران تحصیلی لازم و ضروری است.

تماس با کنکور مشاور

شهریه دانشگاه آزاد پزشکی

دانشگاه آزاد جزء مراکزی است که مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. علاوه بر آن این مرکز دارای ۱۰۰ واحد در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌باشد. شهریه دانشگاه آزاد با توجه به تورم اقتصادی تغییر می‌کند. علاوه بر آن تعیین شهریه دانشگاه آزاد از سوی مرکز سنجش و پذیرش تعیین می‌شود.

به صورت میانگین می‌توان گفت این مرکز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد با افزایش هزینه روبرو خواهد بود. هزینه شهریه دانشگاه آزاد پزشکی دارای دو بخش شهریه ثابت و متغیر است. دقیقاً مانند سایر دانشگاه‌ها. منتهای مراتب شهریه ثابت همانطور که از نامش پیداست، هیچگونه تغییری نمی‌کند.

اما شهریه متغیر به دلیل انتخاب واحدها و افزایش هزینه متغیر است. لازم به ذکر است که تمامی مقاطع تحصیلی رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های آن در مراکز دانشگاه آزاد ارائه داده می‌شود.

علاوه بر آن هزینه رشته‌های پزشکی با توجه به اهمیت آن نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است. هزینه رشته پزشکی برای دکتری حرفه‌ای در هر ترم رقمی در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای ۲۰ واحد درسی است.

همچنین شهریه پزشکی برای دکتری حرفه‌ای داروسازی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. برای دکتری حرفه‌ای دامپزشکی نیز شهریه بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر ترم تخمین زده می‌شود.

اگر بخواهید در مقطع کاردانی در رشته پزشکی تحصیل کنید، برای رشته‌هایی مانند دامپزشکی، بهداشت عمومی و رشته‌های این چنینی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان بایستی هزینه کنید.  این مبلغ برای هر ترم در نظر گرفته می‌شود. داوطلبان مقطع کارشناسی نیز می‌بایست برای رشته‌هایی مانند پرستاری، مامایی و … بین ۴ الی ۵ میلیون تومان برای هر ترم هزینه کنند.

شهریه پزشکی برای رشته‌های علوم پزشکی نیز ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر ترم برآورد شده است.

هزینه شهریه ثابت برای مقطع دکتری تخصصی ۳ میلیون تومان، برای مقطع دکتری حرفه‌ای ۲ میلیون تومان، برای مقطع کارشناسی ارشد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، برای مقطع کارشناسی حدود یک میلیون تومان می‌باشد.

شهریه دانشگاه آزاد پزشکی ظرفیت مازاد خودگردان

شهریه پزشکی دانشگاه آزاد ظرفیت مازاد خودگردان

داوطلبان رشته‌های پزشکی برای دوره‌های پردیس خودگردان فقط می‌بایست از طریق کنکور سراسری موفق به اخذ پذیرش شوند. آنچه که بر اساس بخشنامه‌های مشخص شده از سوی هیئت امنای دانشگاه‌ها صورت گرفته است، برای پذیرش ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مبلغ شهریه با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبرو خواهد بود.

از آنجایی که هزینه شهریه برای دانشگاه پردیس خودگران نسبتاً بالاست، توصیه می‌شود که داوطلبان قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته و ثبت نام، حتماً از میزان شهریه مورد نظر آگاهی کافی به دست آورند.

در صورت امکان دریافت راهنمایی‌های کافی در این خصوص از سوی مشاوران تحصیلی بسیار مؤثر است. توجه داشته باشید که ظرفیت مازاد خودگردان در‌واقع همان دانشگاه آزاد است. با این تفاوت که داوطلبان بایستی از طریق کنکور سراسری به دانشگاه ورود پیدا کنند.

قابل ذکر است که تمامی امکانات دانشگاه آزاد با پردیس خودگردان کاملاً برابر است. در نتیجه هیچ نگرانی در این خصوص نمی‌باشد. دانشگاه پردیس خودگردان در رشته‌های پزشکی نظیر دندان پزشکی، مامایی، و پرستاری پذیرش دارد. منتهای مراتب هزینه شهریه در دانشگاه‌های پردیس خودگردان دو برابر است.

برای نمونه  همانطور که گفته شد مبلغ شهریه برای رشته دکتری حرفه‌ای داروسازی در دانشگاه آزاد بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است. اما رشته دکتری حرفه‌ای داروسازی در پردیس خودگردان شهریه‌ای در حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر ترم برآورد می‌شود.

همچنین شهریه برای رشته دکتری حرفه‌ای دندان‌پزشکی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر ترم است. شهریه دانشگاه آزاد پزشکی در حالت خودگردان برای رشته دکتری حرفه‌ای پزشکی حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر ترم برآورده شده است.

مبلغ شهریه برای رشته‌هایی مانند پرستاری، مامایی و هوش بری در مقطع کارشناسی و در حالت پردیس خودگردان بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان می باشد.

قابل توجه داوطلبان پردیس خودگردان، مدرک صادر شده از سوی این دانشگاه کاملاً اعتباری مشابه با اعتبار دانشگاه سراسری را با خود به همراه دارد. همانطور که توضیح داده شده تنها تفاوت شاخص میان دانشگاه پردیس خودگردان با دانشگاه آزاد و سراسری، تفاوت در مبلغ شهریه، شهریه ثابت و شهریه متغیر است.

شهریه دانشگاه آزاد پزشکی بیشتر است یا پردیس خودگردان دانشگاه‌های دولتی؟

? در بخش‌های قبلی این مطلب تا حد کافی شهریه دانشگاه آزاد پزشکی را با شهریه پزشکی در پردیس خودگردان مورد بررسی قرار دادیم. در مجموع قبولی در دانشگاه‌های پردیس خودگردان از طریق شرکت در کنکور سراسری انجام می‌شود. علاوه بر آن تمامی واحدهای درسی به‌خصوص پزشکی در پردیس خودگردان شامل هزینه‌های سنگین است.

به عبارتی دانشجو بایستی دو برابر دانشگاه آزاد در دانشگاه پردیس خودگردان برای تحصیل هزینه کند. به غیر از پرداخت شهریه‌های سنگین در پردیس خودگردان، سایر امکانات کاملاً مشابه دانشگاه آزاد به داوطلبان ارائه می‌شود. همچنین مدرک دانشگاه پردیس خودگردان از نظر میزان اعتبار کاملاً مشابه با مدرک فارغ التحصیلی دانشگاه سراسری است.

آيا با وجود این هزینه تحصیل در پزشکی دانشگاه آزاد ارزش دارد؟

? به مراتب با توجه به بررسی‌های انجام شده، شهریه دانشگاه آزاد پزشکی نسبت به دانشگاه پردیس خودگردان بسیار به صرفه و بهینه است. در هر صورت صرف هزینه آن هم دو برابر شهریه دانشگاه آزاد در دانشگاه پردیس خودگردان مقرون به صرفه نیست.

از سوی دیگر تعیین هزینه مرتبط با شهریه دانشگاه آزاد نسبت به تورم اقتصادی دچار افزایش قیمت می‌شود. امتیاز دیگر دانشگاه آزاد در قیاس با سایر دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه پردیس خودگردان آن است که شهریه ثابت واحدهای درسی تغییری نمی‌کند. در‌واقع این افزایش قیمت صرفاً برای شهریه متغیر واحدهای درسی است.

تماس با کنکور مشاور

نحوه پرداخت شهریه دانشگاه آزاد پزشکی

? داوطلبان برای پرداخت شهریه دانشگاه آزاد می‌توانند از طریق سامانه دانشگاه و ورود به بخش پرتال دانشجویی در بخش امور مالی استفاده کنند. اطلاع از میزان بدهی، مبلغ تعیین شده برای هر ترم و همچنین اطلاع از شهریه‌های پرداخت نشده از این طریق به راحتی امکان‌پذیر است.

قابل ذکر است که برای برخورداری از تسهیلاتی مانند دریافت وام، تخفیفات و یا قسط‌بندی شهریه حتماً بایستی با بخش امور مالی دانشگاه در ارتباط باشید.

ناگفته نماند که تخفیفات دانشجویی شامل حال دانشجویان کم درآمد، بیماران خاص و دانشجویان رتبه برتر می‌شود. سقف تخفیفات برای هر یک از مقاطع متفاوت است. برای کسب راهنمایی‌های بیشتر در این خصوص می‌توانید با مشاوران تحصیلی تماس حاصل فرمایید.

وام دانشجویی دانشگاه آزاد

? یکی از تسهیلات رایج دانشگاه آزاد ارائه وام به متقاضیان است. برای تمامی رشته‌های پزشکی و رشته‌های پیرا پزشکی دانشگاه آزاد وام در نظر گرفته می‌شود. در‌واقع دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد به معنای دریافت کمک هزینه تحصیلی است.( برای دریافت جزئیات و مبالغ این وام میتوانید روی لینک بالا کلیک کنید.)

توجه داشته باشید که مبلغ وام تعیین شده کاملاً بستگی به میزان شهریه دارد. برای نمونه شهریه دانشگاه آزاد پزشکی در مقطع دکتری بسیار بالاست. در نتیجه مبلغ وام دریافتی برای این مقطع بیشتر از سایر مقطع‌های تحصیلی است.

وام ارائه داده شده هم میتوانید از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت  علوم باشد هم صندوق رفاه دانشگاه آزاد. گفتنی است که وام دانشجویی با کارمزد ۴درصد به دانشجویان ارائه داده می‌شود. مدت زمان بازپرداخت وام نیز ۶۰ ماه پس از فراغت از تحصیل خواهد بود. در‌واقع شما پس از فارغ التحصیلی یک فرصت ۶۰ ماهه برای بازپرداخت وام خواهید داشت.

از جمله شرایط دریافت وام می‌توان به عدم اشتغال دانشجو و عدم استفاده از بورسیه تحصیلی اشاره کرد. از دیگر شرایط دریافت وام، عدم مشروط شدن دانشجو در دو ترم قبلی است. گفتنی است که معدل در نیمسال‌های اول و دوم نیز برای دریافت وام حائز اهمیت است.

جمع‌بندی

? پرداخت پهریه پزشکی دانشگاه آزاد برای بسیاری از داوطلبان سنگین است. اما نگران نباشید. چرا که دانشگاه به مراتب تسهیلات مفیدی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. از جمله این تسهیلات می‌توان به قسط‌بندی شهریه برای تمامی واحدها اشاره کرد.

همچنین دریافت وام دانشجویی، تخفیفات و تسهیلاتی از این نظر از جمله تسهیلات موجود در دانشگاه است که دانشجویان می‌توانند از آن بهره ببرند.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید