لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته + کارشناسی پیوسته بهتر است یا ناپیوسته؟

تاریخ آخرین بروز رسانی اطلاعات تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته : تیرماه ۱۴۰۳

اگر فرصت خواندن متن زیر را ندارید , حتما به فایل صوتی زیر گوش دهید:

بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه در زمان انتخاب رشته با اسامی مختلفی مانند کارشناسی پیوسته و ناپیوسته روبه رو میشوند اما تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را نمیدانند و حتی نمیدانند که باید از رشته های کارشناسی پیوسته انتخاب رشته کنند یا کارشناسی ناپیوسته!

ما در مرکز تخصصی مشاوره کنکور ریاضی در تهران به شما توضیحات کاملی در خصوص تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و اینکه اصلا این مقاطع چی هستند میدهیم تا به سادگی بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید و در نهایت وارد رشته و دانشگاه مورد نظرتان شوید.

کارشناسی پیوسته چیست؟

کارشناسی پیوسته جز مقاطعی است که بیشترین علاقه مندی و تنوع رشته ای را دارد و تمام جنس های دانشگاهی این مقطع را ارائه میدهند. با توجه به این موضوع بیشترین پذیرش دانشجو هم در این مقطع انجام میشود.

در واقع کارشناسی پیوسته همان لیسانس است که طول دوره آن معمولا ۴ ساله تمام میشود اما در قانون آموزش تحصیلی برای آن ۵ سال زمان در نظر گرفته شده است.اگر کسی زودتر درسش تمام شد که هیچ اما اگر بیشتر از ۵ سال زمان ببرد کمیسیون موارد خاص دانشگاه برای ادامه تحصیل دانشجو یا اخراج وی تصمیم گیری میکند.

برای ورود مقطع کارشناسی پیوسته حتما لازم است فرد دارای یکی از این مدارک باشد:

  • پیش دانشگاهی (مخصوص داوطلبان نظام قدیم)
  • دیپلم ۴ ساله در هر رشته ای
  • کاردانی یا فوق دیپلم

پس کسانی که نظام قدیم هستند و دیپلم آن ها ۳ ساله میباشد نمیتوانند وارد مقطع کارشناسی پیوسته شوند مگر اینکه یکی از مدارک گفته شده را بدست بیاورند.

برای ورود به مقطع کارشناسی پیوسته میتوان هم از طریق کنکور سراسری و هم بدون کنکور یعنی بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شد و جالب است بدانید در تمامی رشته ها بجز رشته های پیراپزشکی حتی در دانشگاه های دولتی میتوان مقطع کارشناسی پیوسته را کاملا بدون کنکور تحصیل کرد.

مقطع کارشناسی پیوسته دارای حدود ۱۴۰ واحد است که بسته به نوع رشته و دانشگاه محل تحصیل ممکن است چند واحدی تفاوت وجود داشته باشد.در نهایت دانشجو بعد از پاس کردن تمام واحد ها میتواند مدرک لیسانس اخذ کند و برای ورود به مقطع بعدی یعنی کارشناسی ارشد در کنکور شرکت کند.

برای ورود به مقطع کارشناسی پیوسته چه با کنکور و چه بدون کنکور حتی اگر دیپلم شما با رشته انتخابی نامتجانس باشد بازهم امکان قبولی وجود دارد البته معیار قبولی سوابق تحصیلی است پس برای ورود به رشته های پر طرفدار و دانشگاه های مطرح تجانس رشته و دیپلم از شروط اصلی است.

کارشناسی ناپیوسته چیست؟

کارشناسی ناپیوسته به مانند کارشناسی پیوسته در انتهای دوره تحصیلی، گواهی مدرک لیسانس را دریافت خواهید کرد اما بین این دو سیستم تحصیلی تفاوتی وجود دارد و به عبارتی می‌توان گفت که تنها تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ، مرتبط با مدت زمان آموزشی است.

در مقطع کارشناسی پیوسته شما می‌توانید بعد از گذراندن حداکثر ۵ سال مدرک لیسانس خود را دریافت کنید اما در مقطع کارشناسی ناپیوسته شما برای اخذ این مدرک باید ظرف ۲ یا حداکثر ۳ سال فارغ التحصیل شوید در غیر اینصورت کمیسیون موارد خاص دانشگاه در مورد ادامه تحصیل یا اخراج تصمیم گیری میکند.

نکته‌ای که در این میان دارای اهمیت بوده این است که شما جهت ثبت نام در مقطع کارشناسی ناپیوسته باید دارای مدرک کاردانی پیوسته یا کاردانی ناپیوسته باشید. در این مقطع تحصیلی متقاضیان می‌توانند از دو روش بدون کنکور و با کنکور برای ورود به دانشگاه استفاده کنند.

اگر رشته مد نظر شما جزو رشته‌های بدون کنکور نیست باید از طریق کنکور کاردانی به کارشناسی نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌های اقدام کنید و این موضوع را در نظر داشته باشید بیش از ۹۵ درصد رشته های کارشناسی ناپیوسته بدون کنکور است مگر اینکه بخواهید وارد دانشگاه های دولتی شوید.

در روش بدون کنکور در ابتدا باید جستجو و تحقیق کنید که آیا رشته مد نظر شما در دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل دارید ارائه شده است یا خیر. بعد از آن باید با ارائه سوابق تحصیلی نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌های آزاد یا علمی کاربردی اقدام کنید.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته کلیک کنید

تعداد واحد های کارشناسی ناپیوسته معمولا ۷۰ واحد است و با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل ممکن است تعداد واحد ها بیشتر شود.و در نهایت با گذراندن این تعداد واحد میشود مدرک کارشناسی یا لیسانس دریافت کرد و وارد مقطع بعدی یعنی کارشناسی ارشد شد بدون اینکه ناپیوسته بودن شما تاثیری در قبولی شما در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد.

نکته بسیار مهم!

مدت تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته برای دانشجویان پسر بسیار مهم است چون بعد از تحصیل موضوع سربازی وجود دارد و در صورتی که در زمان های گفته شده تحصیل به اتمام نرسد علاوه بر کمیسیون موارد خاص سازمان وظیفه عمومی هم در خصوص ادامه تحصیل تصمیم گیری میکند.

دقت داشته باشید بعد از پایان تحصیل در هر دو مقطع دانشجویان پسر تنها یک سال فرصت دارند تا در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو شوند یا وارد خدمت سربازی شوند در غیر اینصورت غیبت خواهند خورد و تا وضعیت خدمت سربازی مشخص نشود امکان دریافت مدرک تحصیلی وجود نخواهد داشت!

بررسی تفاوت های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

قطعا تفاوت هایی بین کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد که اینجای مطالب به آن ها اشاره شد و به سادگی قابل تشخصی است اما اگر بخواهیم اشاره ای دقیق تر داشته باشیم میتوانیم به این تفاوت ها اشاره کنیم:

اولین تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مدارک لازم جهت ثبت نام در این مقاطع است. برای ثبت نام در مقطع کارشناسی پیوسته شما ملزم به ارائه مدارک دپیلم و پیش دانشگاهی یا کاردانی هستید اما در مقطع ناپیوسته شما باید مدرک کاردانی خود را به جهث ثبت نام ارائه دهید.

تفاوت دیگر بین این دو مقطع تحصیلی این است که مدت زمان آموزش باهم فرق دارد. موضوع مورد توجه این است که در بعضی از رشته‌های تحصیلی ممکن است بازه‌های ذکر شده کمتر یا بیشتر باشد.

علاوه بر این در صورتی که شما در ترم‌های تحصیلی خود بتوانید با داشتن معدل بالا دروس بیشتری را اخذ کنید مدت زمان آموزشی شما کمتر نیز خواهد شد.مدت زمان تحصیل در کارشناسی پیوسته حداکثر ۵ و در کارشناسی ناپیوسته حداکثر ۳ سال است.

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در میزان شهریه قابل توجه است. موضوع بدیهی این است که دانشگاه‌های دولتی در صورتی که دانشجوی روزانه باشید شهریه‌ای اخذ نمی‌کند اما در صورتی که دانشجوی شبانه باشید یا در دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه های شهریه پرداز تحصیل کنید با توجه به سال ورود یا رشته تحصیلی ملزم به پرداخت شهریه خواهید بود.

چارت درسی مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دروس هم نیاز و پیشنیاز کمی متفاوت است و با توجه به اینکه مدت زمان تحصیل هرکدام متفاوت از دیگری است ممکن است بعضی از دروس زودتر یا دیر تر ارائه شود که با توجه به رشته تحصیلی باید این مضوع را در نظر گرفت.

نحوه ارائه و پذیرش در دانشگاه ها هم از دیگر تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است که بین این دو مقطع وجود دارد.برای مثال کارشناسی پیوسته در تمامی دانشگاه ها وجود دارد اما در دانشگاهی مانند پیام نور نمیتوان بصورت ناپیوسته تحصیل کرد یا حتی بسیاری از دانشگاه های دولتی دارای مقطع کارشناسی ناپیوسته در تمام رشته ها نیستند.

در این میان دانشگاه آزاد بیشترین تنوع را در بین واحد های دانشگاهی و رشته ها در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دارد.

آیا اعتبار مدرک کارشناسی پیوسته و ناپیوسته متفاوت است؟

بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه بر این تصور هستند که اعتبار مدرک کارشناسی پیوسته بالاتر از کارشناسی ناپیوسته است در حالی که به هیچ عنوان اینطور نیست و با داشتن مدرک لیسانس در هر دو مقطع شانس یکسانی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد یا آزمون های استخدامی و حتی درجه نظامی در دوران سربازی وجود دارد.

در نهایت به هر دو دسته مدرک لیسانس تعلق میگیرد پس اگر دارای مدرک کاردانی هستید و میخواهید ادامه تحصیل دهید لازم نیست دوباره از اول درس را شروع کنید و به سادگی وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته شوید.جالب است بدانید میتوان در رشته ای متفاوت از رشته کاردانی ادامه تحصیل داد و لیسانس گرفت که این موضوع هم از نظر استخدام یا ادامه تحصیل بلامانع میباشد و لیسانس ملاک قرار داده خواهد شد.

کارشناسی پیوسته بهتر است یا نا پیوسته؟

میتوان این سوال را بر اساس انواع دغدغه های ذهنی ای که وجود دارد بررسی کرد.مهم ترین دغدغه ها این ها هستند:

  • اعتبار مدرک تحصیلی

  • شانس استخدام در ارگان های دولتی

  • شانس استخدام در ارگان های نظامی

  • شانس استخدام در شرکت های خصوصی

  • قبولی در مقطع کارشناسی ارشد

  • پذیرش تحصیلی خارج از کشور

  • شرایط در دوران سربازی

اگر به این دلایل نمیدانید که باید وارد مقطع کارشناسی پیوسته شوید یا ناپیوسته باید بگوییم که هر دو لیسانس هستند پس قطعا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و شما در نهایت لیسانس میگیرید و هیچکدام از موارد گفته شده سراغ مقطع تحصیلی شما نخواهند رفت.

توجه

مواردی که دغدغه بیشتر داوطلبان است بیشتر به جنس دانشگاه ، رشته و معدل ربط دارد نه مقطعی که در آن تحصیل شده است پس بدون استرس و ترس و نگرانی با خیال راحت وارد هر کدام از مقاطع گفته شده شوید مگر اینکه برای استخدام یا پذیرش تحصیلی به سوابق تحصیلی بهتر (دانشگاه و معدل ) نیاز داشته باشید.

در پایان

مطالب گفته شده بر اساس تجربه و اطلاعات دقیقی در حوزه تحصیلی و شغلی ارائه شد و پیشنهاد میکنیم یکبار دیگر با دقت مطالب را مرور کنید تا با توجه به نیاز خودتان بهترین تصمیم گرفته شود.ما در کنکور مشاور کنار شما هستیم تا مرتکب هیچ اشتباهی نشوید.

در صورتی که احساس میکنید تصمیم گیری برای شما ساخت است و نیاز به مشاوره دارید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید